Fifa 10

Fifa 10

FIFA 10: malými krůčky vpřed

  • 50
Ani tentokrát nebude PC verze totožná s tou konzolovou. Přesto se ale můžeme těšit na realističtější požitek z virtuálního fotbalu.

Kdo se při spatření čísla deset v názvu hry nezasní, není správným fotbalovým fandou. Vždyť desítka zdobila dresy těch největších fotbalových hvězd a špílmachrů. Za všechny jmenujme Maradonu, Pelého či Platiniho.

A jelikož i další díl oblíbené fotbalové série FIFA od Electronic Arts nese v názvu tuto číslici, vyvolává to oprávněná očekávání. Nicméně podle dojmů zahraničních novinářů z počítačové verze to nebude zase tak slavné.

Fifa 10

Po překvapivém náběhu na realistické zpracování v předchozím díle se tentokrát PC verze zjevně drží opět malých krůčků vpřed. Verze pro konzole (Playstation 3 a Xbox 360) budou zavazující číslici přece jen více poplatné. Jak je už ostatně zvykem od doby, co se vyvíjejí v podstatě dvě verze hry, i když už se začínají sbíhat.

FIFA 10 Hráči, kteří dají na grafické pozlátko se mohou těšit na to, že míč bude menší a tím pádem v poměru k okolí realističtější a hráčské dresy budou moct překrývat i kalhoty a nebudou vždy jen zastrčené za pasem. Tolik zhruba vylepšení v tomto směru. Že je to příliš málo?

Nu dobrá, ještě je tu vylepšené nasvětlení. To znamená, že se dočkáte propracovanějších a skutečnosti více odpovídajících stínů i světelných odrazů. Ani tak ale FIFA 10 na počítačích nedosáhne grafických kvalit verzí pro Xbox 360 a Playstation 3. Autoři pro tuto skutečnost neustále hledají nějaké výmluvy, ale vzhledem k tomu, že se těmto konzolím vyrovnají dnes i průměrné sestavy, pomalu jim dochází střelný prach pro argumentaci.

Docela seFIFA 10 divíme, proč se hráči na PC nemohou těšit z tolika animací jako na konzolích. To by výpočetní výkon tolik nezatížilo. Na konzoli tak uvidíte celou řadu opravdu pěkných manévrů, jako například zamezení přihrávce nohou vystrčenou do zadu. Na počítači nic takového nečekejte.

Technické nedostatky by měla FIFA 10 na PC nahradit herními novinkami. Zejména potom tou, která nese název "Team Styles". Jde zkrátka o herní styl jednotlivých týmů, který je u nich jasně preferován před jinými. Podle něj se potom spoluhráči i soupeři chovají. Například může jít o styl útočení po křídlech a nakopávání centrů před bránu, případně přímočaré kontry, kdy tým běží za pomoci rychlých útočníků vpřed, jen co se mu podaří získat míč.

Docela potěší, že tyto taktiky ctí skutečně celý tým, včetně brankářů. Jakmile gólman týmu založeného na kontrech dostane míč, běží s FIFA 10 ním co nejdále od brány, kde ho nakopne hodně daleko dopředu.

Celkem bude ve hře šestadvacet těchto charakteristik (třeba ještě hra na krátké přihrávky nebo ofsajdové pasti), přičemž každý tým jich bude mít několik, ale v jiných kombinacích a poměrech.

Tyto základní výchozí taktiky bude ale možné v určitých případech deaktivovat. Když například s kontrujícím týmem zjistíte, že nastupujete proti silně defenzivnímu soupeři, vyplatí se na kontry rezignovat, jelikož by byly kontraproduktivní. O tom, jak je váš soupeř založen, se dozvíte ze skautského reportu před každým zápasem.

Ten informuje o herním stylu soupeře i o jeho největších hvězdách, na jejichž individuální schopnosti je zapotřebíFIFA 10 dát si pozor. Například v Chelsea se motá všechno kolem ústředního hráče Franka Lamparda. Jakmile se vám ho podaří "vymazat", je cesta k úspěchu volnější.

Změnou prošla střelecká fáze. Ve FIFA 10 půjde o to, jak dlouho podržíte tlačítko pro střelbu. Pokud tak učiníte jen krátce, vystřelíte sice přesně, ale slabě. V případě, že gólman stojí správně, nedělá mu problém střelu chytit. Silní kopy už jsou složitější, jelikož je třeba držet tlačítko déle. Když to přeženete, napálíte sice pecku, ale desítky metrů od brány.

Silnější centry se hůře hlavičkují, proto po nich nebude padat tolik gólů jako ve FIFA 09. Kdo přitom stojí u míče špatně, nebo k němu nemá úplně dobrý přístup, vystřelí, přihraje či nacentruje tak jako tak špatně.

FIFA 10 Autoři slibují opět o něco realističtější fungování brankářů. Centry či střely mají častěji vyboxovávat, případně je vyšťouchnout nad břevno konečky prstů, což je sice roh, ale pravděpodobně i zachráněný gól. Když navíc soupeřův útočník překoná obrannou linii a z větší dálky se řítí na bránu, gólman často vyběhne a snaží se mu míč sebrat od nohou.

Ačkoliv FIFA 10 podle řady dojmů stále působí rychlejším dojmem než skutečný fotbal, nesprintují hráči s míčem už tak rychle jako ti bez míče. Kromě toho byl vylepšen systém duelů jeden na jednoho, ať už je míč na zemi nebo zrovna ve vzduchu. Souboje budou zábavnější i realističtější.

Také pro manažerský mód slibují autoři vylepšení. Ligové tabulky tak mají působit o poznáníFIFA 10 důvěryhodněji. A ne jako ve FIFA 09, kde ty nejlepší týmy v daných ligách končily až příliš často na nesmyslně nízkých místech. Nikoliv zásadní, ale příjemné je, že ochozy na stadionu budou zaplněny podle skutečné návštěvnosti zápasu.

Kdo doufal, že tentokrát už se PC a konzolová verze sejdou v totožnou hru, bude zklamán. Nic takového se ani ve FIFA 10 nechystá. Na druhou stranu, rozdíly už nejsou zase tak kolosální a FIFA 10 bude i na počítačích pravděpodobně dobrou, zase o něco realističtější hrou, která se bude moct postavit i Pro Evolution Socceru 2010.