Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 12 dává v hratelné podobě slušnou naději na dobrý fotbal

aktualizováno 
Ne všechno zatím vypadá tak, jak jsme si představovali, ale přesto vše nasvědčuje tomu, že bychom se letos mohli dočkat zase o poznání lepšího fotbalu než loni. Autoři kladou důraz na autenticitu, naopak grafická stránka byla odsunuta na vedlejší kolej.

Společnost Electronic Arts předvedla nový díl své fotbalové série FIFA v hratelné podobě. Autoři prezentovali konzolovou alpha verzi, ale i ta už ukázala, jaká bude s největší pravděpodobností finální verze, nejen co se týče hratelnosti.

FIFA 12

FIFA 12

Nejprve na nás vykoukly zbrusu nové herní obrazovky. Klasickou sloupcovou nabídku nahradil řádek s rolovacími menu, obsahující veškeré známé propriety. Ovšem v rámci testování a časové omezenosti jsme kromě nastavení ovládání a kamery (se kterou se dá vcelku dobře vyhrát) raději rovnou skočili do virtuálních zápasů.

Těch se ze začátku týkala jen jedna změna, a to výběr dresů. Rychlý výběr nahradil poněkud pomalejší systém dresů viděných přímo na tělech hráčů. Zřejmě jde o tom, aby občas nedocházelo k mýlkám, kdy jsou si zdánlivě barevně odlišné svršky při hře velmi podobné.

FIFA 12

FIFA 12

Vlastní zápas začíná trochu jinak, než jsme zvyklí. První prostřih se věnuje vždy jednomu hráči z každého tábora, následuje rychlá soupiska a klik, raději se přesuneme k zápasu. Byli jsme především velmi zvědaví na Impact Engine, tedy zcela novou propracovanou fyziku hráčů, a také na intuitivnější dribling s míčem.

Po prvních přihrávkách, střelách a především závarech jsme si začali novinek intenzivně všímat, jelikož, jak by asi řekl každý pravidelný hráč série FIFA: "Změna je cítit, ale je vlastně strašně složité říct proč."

Takový pocit nás totiž zaplaví s každým ročníkem znovu. Změny jsou totiž spíše kosmetické a každý hráč předchozího ročníku se do hry velice rychle dostane. Dokonce bychom si dovolili tvrdit, že skok není tak markantní jako mezi minulými ročníky, akorát se zdá hratelnost zase krapet vybroušenější.

Jazyky

Majitele Xboxu 360 opět zamrzí nedostatek jazykových mutací, budou se opět muset spokojit pouze s českým, polským a ruským komentátorem, což majitele ostatních zařízení (PC a PS3) trápit nemusí.

FIFA 12

FIFA 12

Například při přihrávkách se musíte více soustředit, protože autoři upravili citlivost přihrávek na naklonění páček i síly kopu. Opravili chybu při překopávání hřiště přes celou jeho šíři a nestalo se ani jednou, že by hráči centrovali míče těsně při zemi. Také střelám se trochu změnila razance a hráči jsou schopni zakončovat mnohem pohotověji. Otázkou zvyku opět budou točené balony a dloubáčky, jejichž citlivost byla výrazně upravena.

O něco hbitější se nám zdáli brankáři, kteří dostali do vínku nové zákroky. Nestaly se z nich ale neprůstřelné mašiny, jenom se o krok přiblížili svým reálným vzorům. A co se gólů týče, padaly opravdu krásné kousky.

To všechno jsme očekávali a předváděčka tak v tomto smyslu splnila naše očekávání. Nadstandard přišel až s přechodem do obrany, jejíž pojetí se od minula velmi změnilo. Obránci už sami od sebe nedělají zbytečné zákroky, a hra tak všechno nechává na hráči samotném. Najednou se dá ovládat pouze jeden hráč, který je i zodpovědný za všechny zákroky, které mu hráč určí.

FIFA 12

FIFA 12

Tím se v jistém smyslu mažou některé chyby umělé inteligence, která si teď vede trochu lépe pozičně a hráč se dostává do role, kdy se nemusí zlobit, že za jeho kolegu nikdo nezaskočil. Bohužel i tak si nelze nevšimnout občas zcela nelogických manévrů, kdy obránce třeba zcela nesmyslně přestane s nabíhajícím útočníkem sprintovat, nebo znenadání opustí prostor, kde záhy chybí. Na pořádnou změnu inteligence si v tomto směru zřejmě budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.

Změny se nedočkalo ani kritizované zahrávání přímých kopů. Stále na vás i z hranice šestnáctky zívá poloprázdná brána a pro zkušené hráče nebude ani tentokrát problém z těchto pozic skórovat. Naopak dobrou věcí jsou rychlé auty, kdy si hráč (pokud se míč neodkutálí moc daleko) prostě zaběhne pro balon a hned je schopný vhazovat.

Rozšíření

Při prezentaci jsme se zaměřili na samotnou hratelnost, ovšem kořením FIFA 12 budou i pestré herní módy. Oblíbený Ultimate Team půjde hrát bez čekání rovnou po vydání hry a k již tak rozvinutému Be a Pro přibude propracovanější kariérní mód. Hra se má v singleplayerové podobě také více zaměřit na autentičtější stránku věci, přenést hráče více do centra dění a být dokonce více příběhově zaměřená.

EA se chlubilo, že nový díl nabídne díky Impact Enginu revoluci. Těžko říct, nakolik se dá ještě do 30. září, kdy hra vychází, vychytat některé mouchy, ale rozhodně nám nepřišlo, že by to byl kdovíjaký skok. Ano, fyzika funguje, někdy velice dobře, ale někdy to není úplně slavné.

FIFA 12

FIFA 12

Hráči se od sebe často odrazí jako balonky a ve skrumážích ve vápně se občas dějí fyzikální šílenosti. Až se zdálo, že se to s těmi kolizemi trochu přehnalo. Naštěstí na to rozhodčí často reaguje přezíravě a celkově jsme nabyli dojmu, že se tolik nemíchá do hry, jako v posledním dílu. Díky tomu se ještě více vyplatí provádět skluzy, přičemž je vidět větší snaha hráčů opravdu zasáhnout míč.

Co se driblingu týče, žádné výrazné změny jsme si nevšimli. Všechny kličky se dělají stejně, jenom hráči si vedou míč o dost reálněji, a ze hry tím pádem vyzařuje ten správný pocit. Navíc si virtuální fotbalisté sami od sebe často dovolují i nějaké trikové přihrávky pro diváky, takže se na hru o to lépe kouká.

Nečekejte však nějaký grafický pokrok. Na to se tentokrát autoři vůbec nezaměřili a nezávislý pozorovatel by absolutně nerozeznal rozdíl mezi novým a současným dílem. Ovšem už teď můžeme říci, že ačkoliv jsme možná čekali ještě o krapet více, generální zkouška proběhla na jedničku a nemůžeme se dočkat, až se opět vydáme na virtuální stadióny vstříc novým trofejím.

Autor:




Nejčtenější

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Ever Oasis
RECENZE: Akční hra na hrdiny Ever Oasis přidává management oázy

Nintendo sice masivně propaguje nového koně ve stáji, konzoli Switch, ale i na handheld 3DS pořád vycházejí perfektní hry. Ever Oasis je pohodová hra na hrdiny...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Další z rubriky

Chůze po planetě v Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda bude sci-fi hra na hrdiny jako řemen. Nové info

Připravovaná sci-fi hra Mass Effect: Andromeda je zasazena do lidstvem neprobádané galaxie. Pokud se tvůrčímu týmu Bioware podaří naplnit přání fanoušků, máme...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.