Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 12 dává v hratelné podobě slušnou naději na dobrý fotbal

aktualizováno 
Ne všechno zatím vypadá tak, jak jsme si představovali, ale přesto vše nasvědčuje tomu, že bychom se letos mohli dočkat zase o poznání lepšího fotbalu než loni. Autoři kladou důraz na autenticitu, naopak grafická stránka byla odsunuta na vedlejší kolej.

Společnost Electronic Arts předvedla nový díl své fotbalové série FIFA v hratelné podobě. Autoři prezentovali konzolovou alpha verzi, ale i ta už ukázala, jaká bude s největší pravděpodobností finální verze, nejen co se týče hratelnosti.

FIFA 12

FIFA 12

Nejprve na nás vykoukly zbrusu nové herní obrazovky. Klasickou sloupcovou nabídku nahradil řádek s rolovacími menu, obsahující veškeré známé propriety. Ovšem v rámci testování a časové omezenosti jsme kromě nastavení ovládání a kamery (se kterou se dá vcelku dobře vyhrát) raději rovnou skočili do virtuálních zápasů.

Těch se ze začátku týkala jen jedna změna, a to výběr dresů. Rychlý výběr nahradil poněkud pomalejší systém dresů viděných přímo na tělech hráčů. Zřejmě jde o tom, aby občas nedocházelo k mýlkám, kdy jsou si zdánlivě barevně odlišné svršky při hře velmi podobné.

FIFA 12

FIFA 12

Vlastní zápas začíná trochu jinak, než jsme zvyklí. První prostřih se věnuje vždy jednomu hráči z každého tábora, následuje rychlá soupiska a klik, raději se přesuneme k zápasu. Byli jsme především velmi zvědaví na Impact Engine, tedy zcela novou propracovanou fyziku hráčů, a také na intuitivnější dribling s míčem.

Po prvních přihrávkách, střelách a především závarech jsme si začali novinek intenzivně všímat, jelikož, jak by asi řekl každý pravidelný hráč série FIFA: "Změna je cítit, ale je vlastně strašně složité říct proč."

Takový pocit nás totiž zaplaví s každým ročníkem znovu. Změny jsou totiž spíše kosmetické a každý hráč předchozího ročníku se do hry velice rychle dostane. Dokonce bychom si dovolili tvrdit, že skok není tak markantní jako mezi minulými ročníky, akorát se zdá hratelnost zase krapet vybroušenější.

Jazyky

Majitele Xboxu 360 opět zamrzí nedostatek jazykových mutací, budou se opět muset spokojit pouze s českým, polským a ruským komentátorem, což majitele ostatních zařízení (PC a PS3) trápit nemusí.

FIFA 12

FIFA 12

Například při přihrávkách se musíte více soustředit, protože autoři upravili citlivost přihrávek na naklonění páček i síly kopu. Opravili chybu při překopávání hřiště přes celou jeho šíři a nestalo se ani jednou, že by hráči centrovali míče těsně při zemi. Také střelám se trochu změnila razance a hráči jsou schopni zakončovat mnohem pohotověji. Otázkou zvyku opět budou točené balony a dloubáčky, jejichž citlivost byla výrazně upravena.

O něco hbitější se nám zdáli brankáři, kteří dostali do vínku nové zákroky. Nestaly se z nich ale neprůstřelné mašiny, jenom se o krok přiblížili svým reálným vzorům. A co se gólů týče, padaly opravdu krásné kousky.

To všechno jsme očekávali a předváděčka tak v tomto smyslu splnila naše očekávání. Nadstandard přišel až s přechodem do obrany, jejíž pojetí se od minula velmi změnilo. Obránci už sami od sebe nedělají zbytečné zákroky, a hra tak všechno nechává na hráči samotném. Najednou se dá ovládat pouze jeden hráč, který je i zodpovědný za všechny zákroky, které mu hráč určí.

FIFA 12

FIFA 12

Tím se v jistém smyslu mažou některé chyby umělé inteligence, která si teď vede trochu lépe pozičně a hráč se dostává do role, kdy se nemusí zlobit, že za jeho kolegu nikdo nezaskočil. Bohužel i tak si nelze nevšimnout občas zcela nelogických manévrů, kdy obránce třeba zcela nesmyslně přestane s nabíhajícím útočníkem sprintovat, nebo znenadání opustí prostor, kde záhy chybí. Na pořádnou změnu inteligence si v tomto směru zřejmě budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.

Změny se nedočkalo ani kritizované zahrávání přímých kopů. Stále na vás i z hranice šestnáctky zívá poloprázdná brána a pro zkušené hráče nebude ani tentokrát problém z těchto pozic skórovat. Naopak dobrou věcí jsou rychlé auty, kdy si hráč (pokud se míč neodkutálí moc daleko) prostě zaběhne pro balon a hned je schopný vhazovat.

Rozšíření

Při prezentaci jsme se zaměřili na samotnou hratelnost, ovšem kořením FIFA 12 budou i pestré herní módy. Oblíbený Ultimate Team půjde hrát bez čekání rovnou po vydání hry a k již tak rozvinutému Be a Pro přibude propracovanější kariérní mód. Hra se má v singleplayerové podobě také více zaměřit na autentičtější stránku věci, přenést hráče více do centra dění a být dokonce více příběhově zaměřená.

EA se chlubilo, že nový díl nabídne díky Impact Enginu revoluci. Těžko říct, nakolik se dá ještě do 30. září, kdy hra vychází, vychytat některé mouchy, ale rozhodně nám nepřišlo, že by to byl kdovíjaký skok. Ano, fyzika funguje, někdy velice dobře, ale někdy to není úplně slavné.

FIFA 12

FIFA 12

Hráči se od sebe často odrazí jako balonky a ve skrumážích ve vápně se občas dějí fyzikální šílenosti. Až se zdálo, že se to s těmi kolizemi trochu přehnalo. Naštěstí na to rozhodčí často reaguje přezíravě a celkově jsme nabyli dojmu, že se tolik nemíchá do hry, jako v posledním dílu. Díky tomu se ještě více vyplatí provádět skluzy, přičemž je vidět větší snaha hráčů opravdu zasáhnout míč.

Co se driblingu týče, žádné výrazné změny jsme si nevšimli. Všechny kličky se dělají stejně, jenom hráči si vedou míč o dost reálněji, a ze hry tím pádem vyzařuje ten správný pocit. Navíc si virtuální fotbalisté sami od sebe často dovolují i nějaké trikové přihrávky pro diváky, takže se na hru o to lépe kouká.

Nečekejte však nějaký grafický pokrok. Na to se tentokrát autoři vůbec nezaměřili a nezávislý pozorovatel by absolutně nerozeznal rozdíl mezi novým a současným dílem. Ovšem už teď můžeme říci, že ačkoliv jsme možná čekali ještě o krapet více, generální zkouška proběhla na jedničku a nemůžeme se dočkat, až se opět vydáme na virtuální stadióny vstříc novým trofejím.

Autor:




Nejčtenější

Destiny: Rise of Iron
Porazili všechny bosse v Destiny bez jediného výstřelu

Přes 60 hodin zabralo skupině hráčů porazit ty nejtěžší záporáky ve hře Destiny, bez jediného výstřelu, pouze za využití útoků na blízko a speciálních...  celý článek

Resident Evil (2002)
Tak to netrvalo dlouho, filmový Resident Evil dostane reboot

Zombie podívaná Resident Evil bude oživena dříve, než se čekalo.  celý článek

Logo Valve
Valve přetáhlo vývojáře Kerbal Space Programu

Další talentovaný tým skončil pod křídly giganta, který provozuje nejpopulárnější herní platformu Steam. Jaké plány s autory Kerbal Space Programu má, se neví,...  celý článek

Gesto Inkling Girl před patchem
Tohle se nepovedlo. Nintendo muselo odstranit ze hry obscénní gesto

Společnost Nintendo v novém patchi odstraňuje vítězné gesto jedné z herních postaviček, protože je v některých státech vnímáno jako silně urážlivé.   celý článek

Minecraft
Opustil práci, aby mohl provozovat Minecraft server pro autistické děti

Stuart Duncan je otcem malého autisty. Jelikož je hra Minecraft jedním z mála prostředí, kde se jeho syn cítí dobře, rozhodl se opustit dobře placenou kariéru...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.