FIFA 13

FIFA 13

FIFA 13 chce změnit myšlení fotbalistů i hráčů

  • 10
Nejpopulárnější fotbalová série současnosti si pro nový ročník dala za cíl zvýšit míru realismu. Toho chce dosáhnou především novinkami na poli umělé inteligence virtuálních fotbalistů.

Tvůrci z EA Sports změny pro nadcházející díl charakterizují úderným sloganem "FIFA 13 mění pravidla hry". Je to sice značně nadsazené, protože se z fotbalu nestane koňské pólo, ale přinejmenším z prvních ukázek a specifikací se zdá, že by posun od posledního dílu mohl být dost znatelný.

Autoři se chlubí novou "inteligencí v útoku". Tato vlastnost by měla přinést pestřejší možnosti pro průnik obranou soupeře, ale zároveň pro hráče velmi pravděpodobně i nutnost změnit zažité herní návyky. Jednou z výhod by měla být možnost, respektive nutnost širší analýzy situace na hřišti a myšlení více dopředu.

Virtuální fotbalisté na trávníku by za tímto účelem měli být vybaveni lepší umělou inteligencí. Výsledkem by mělo být smysluplné nabíhání do volných prostorů, případně změna směru podle toho, v jakém postavení se nachází obrana soupeře. Cílem je lepší tvorba nebezpečných šancí. Svým pohybem se dokonce budou snažit na sebe navázat obránce, a vytvořit tak volné prostory pro své spoluhráče.

FIFA 13

Jistých změn jistě dozná i fyzika míče, ale podstatnější bude změna při jeho zpracování. Už nebude platit, že když přihrávka k hráči dojde, ten ji prakticky vždy bez problémů zpracuje. Kvalita zpracování přihrávky bude záviset i na různých "okolních" faktorech, jako je například rychlost přihrávky nebo napadání bránících hráčů.

Již dříve jsme se setkali s takzvaným Player Impact Enginem. Ten se staral o to, že při soubojích hráčů o míč vstupovaly do hry i faktory jako výška či hmotnost zúčastněných. Pokrývá ale i souboje bez míče. Hráči se tak například snaží vytlačit z prostoru soupeře, znepříjemnit mu zpracování přihrávky nebo dokonce údajně i donutit ke špatnému či unáhlenému rozhodnutí.

Spíše jen jako kosmetické vylepšení se ve světle těchto novinek jeví vylepšení v oblasti vedení míče. To by se mělo projevit zejména jednodušším a efektivnějším řešením situací jeden na jednoho. Tím pádem se lze lépe dostat do přečíslení a následně do nebezpečných gólových situací.

"Na papíře" to zatím vypadá slibně. Otázkou ovšem je, nakolik budou všechny tyto novinky hře prospěšné, respektive použitelné. Není to totiž zase až tak dávno, co se v sérii FIFA objevila nechvalně známá funkce Off The Ball. Ta měla hráčům umožnit ovládat i nabíhání spoluhráčů do volných míst. Ve výsledku se ale u hráčů nesetkala s předpokládaným úspěchem, a tak se od té doby již neobjevila.

Vzhledem k trendu posledních let, kdy se značka FIFA zřekla všech experimentů a začala od základů budovat poctivý fotbal až do dnešní vysoké kvality, se dá předpokládat, že autoři vědí, co dělají.

Hra vyjde tradičně začátkem podzimu a mimo hlavních současných platforem se objeví i na platformách mobilních a dokonce ještě i na PlayStation 2 a PSP.