Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový fotbal FIFA 13 přidává hráčům fotbalové mozky

aktualizováno 
Když společnost Electronic Arts oznámila hlavní změny pro letošní ročník fotbalové série FIFA, herní svět to nijak nevzrušilo. Hratelná ukázka na letošní výstavě E3 ale předvedla, že bychom se mohli po několika letech dočkat dalšího dílu s výrazným posunem vpřed.

Hlavní anoncované změny se týkaly především umělé inteligence fotbalistů a fyziky míče. Takto "na papíře" to zní samo o sobě dost fádně, zvláště pokud fotbalové hry již nějakou dobu sledujete. Ostatně tvůrci z EA oznamují prakticky každý rok nějaký "převratný" prvek, aby se nakonec jeho význam ukázal jako značně menší, než se původně zdálo.

Letošní novinky ale v sobě skrývají opravdu značný potenciál, přestože se s nimi stále pojí několik nejasností či pochybností.

FIFA 13

Nová umělá inteligence má za úkol zlepšit zejména pohyb hráčů, které přímo neovládáte. Hra vyhodnocuje situaci na hřišti, i co se týče rozestavení spoluhráčů i soupeřů, a podle toho pak "figurkami" pohybuje.

Nejde ale jen o hledání volných prostor, které se zatím mimochodem jeví jako vcelku rozumné. Třeba už jen tím, že počítač nenavádí hráče do nesmyslných pozic jen proto, že je tam zrovna nejvíc místa. Důležitou součástí je i úprava rychlosti běhu nebo změna trajektorie.

FIFA 13

Autoři to ilustrovali i na záběrech z reálných zápasů, kdy se inspirovali například příkladnou poziční hrou van Persieho před vstřelenými góly a snažili se tato pravidla v obecné rovině přenést do hry.

V ní to pak vypadá tak, že s jedním hráčem vedete míč k soupeřově brance záložníkem a začne se vám nabízet útočník. V případě, že je to k bráně ještě daleko, rozeběhne se nejrychleji, jak může. Pokud je ale váš hráč v okamžiku ideálním pro přihrávku tísněn soupeřem nebo nepřihraje z jakéhokoliv jiného důvodu, začne útočník zpomalovat nebo změní dráhu svého běhu tak, aby se vyhnul ofsajdové pasti. Ve většině případů se pak děje oboje zároveň.

Působí to velmi autenticky, a to jak na pohled, tak i při samotném hraní. Stejně jako v reálném fotbale tak například spousta nadějných akcí ztroskotá jen proto, že přihrávka přišla příliš brzy a příjemce stál v danou chvíli na nevhodném místě nebo že přihrávka přišla naopak už pozdě. Hrát efektivně, tak chce mít oči na více místech najednou a dívat se na celou hru trochu jinak než dosud.

FIFA 13

Otázkou ale zůstává, nakolik se tento prvek projeví i při změně taktiky. Konkrétně tedy v situacích, kdy potřebujete nutně vstřelit gól, a začnete tak před koncem zápasu sázet na taktiku "všechno dopředu". Bylo by totiž poněkud hloupé, kdyby se i v takovéto situaci snažili vaši hráči za každou cenu vyhnout ofsajdu a zmateně si hledali vhodná místa, místo aby se pokoušeli míč do brány zkrátka jakkoliv dotlačit. Odpověď producenta hry byla v tomto ohledu značně neurčitá a vyhýbavá, takže si budeme muset počkat až na nějakou delší seanci s touto hrou.

Změnu v přístupu si vyžádá i nová fyzika míče. Nejde jen o to, že se pohybuje více či méně reálně po trávníku, po střelách nebo po vyražení brankářem, ale zejména po přihrávkách. Tentokrát se totiž míč hráčům na kopačky ani zdaleka nelepí tak jako dřív.

FIFA 13

Zpracování přihrávek totiž s sebou nese i odskoky míče od nohy v míře větší, než jsme byli zvyklí. Přímým důsledkem tak jsou častější ztráty míče v situacích kdy hráč nemá dostatek prostoru pro zpracování. Zatím se tedy zdá, že bude potřeba adresovat míč pouze skutečně volným hráčům. Těm, kteří se nacházejí v blízkosti protihráče, totiž soupeř umí příjem a zpracování přihrávky dost kvalitně znepříjemnit.

Fotogalerie

Jistými úpravami prošla i funkce fyzické hry, kdy se hráči přetlačují o míč nebo o pozici, ale to jsme viděli již dříve a letos to nepředstavuje nic zásadního. V kombinaci s několika novými animacemi je to ale fajn. Skoro až vtipně, nebo jak to nazvat, působila například situace, kdy se dva hráči nohama zaklesli přes míč a snažili se ho vydolovat.

Na definitivní soudy budeme muset sice ještě chvíli počkat, ale co se týče prvních dojmů z hraní, bude mít nová FIFA rozhodně co nabídnout. Zejména v tom smyslu, že letošní změny ji mohou posunout zase o kus dál, respektive blíž ke skutečnému fotbalu.





Nejčtenější

Beyond Good & Evil 2
První záběry z Beyond Good & Evil 2 vypadají nadějně

Fanoušky nesmírně oblíbená, nicméně finančně neúspěšná hra Beyond Good & Evil se po letech spekulací opravdu dočká pokračování. První záběry vypadají více než...  celý článek

Xbox vs PS
Autoři playstationových exkluzivit provokují majitele Xboxu

Na oficiálním twitterovém kanálu hry Detroit, která vychází jen na PlayStation 4, se krátce objevil příspěvek, který provokuje majitele konkurenční konzole...  celý článek

Mafia 3: Stones Unturned
Kvůli DLC Stones Unturned už se ani nevyplatí znovu Mafii 3 instalovat

Druhý přídavek do Mafie zcela potlačuje věci, kvůli nimž jsme hru měli rádi, a mění ji na obyčejnou střílečku.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Další z rubriky

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Killing Room preview build
Český Killing Room zatím zabíjí jen nudou a rutinou

Podžánr roguelike poslední dobou zažívá mohutný rozmach. Her, které jsou záměrně těžké a smrt je v nich definitivní a znamená nutnost začít znovu, se poslední...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.