Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2003 - zelená je tráva, fotbal to je hra

  12:00aktualizováno  21. listopadu 9:32
Tak co pro nás v EA Sports tentokrát ukuchtili? Je ve známé a dlouholeté fotbalové sérii konečně nějaká výrazná změna k lepšímu, nebo se v případě ročníku 2003 zase jedná o jakýsi datadisk, znamenající toliko update předchozího titulu FIFA 2002? Odpověď naleznete v našem článku, hodnotícímu GameCube verzi uvedené hry.

FIFA 2003

Čím více přemýšlím nad tím, jak tuto hru ohodnotit, tak tím více se do celé věci zamotávám. FIFA 2003 nabízí určitě mnoho vylepšení oproti předchozím dílům, ale jsou to změny k dobrému, či k horšímu? Je tato hra lepší než již dříve představený

Začněme tedy tím, čím se nám FIFA 2003 prezentuje již od začátku. Ano dámy a pánové... mluvím o intru. Intro je celkem povedené a měl jsem z něj příjemný pocit. Vystupují v něm Ryan Giggs, Roberto Carlos a Edgar Davids a předvádějí různé fintičky s balónem, přičemž jejich snažení podkresluje dynamická hudba. Intro se prostě a zkrátka tentokráte vydařilo. Když jej srovnám s ultra-nudným intrem k letošnímu NHL, tak se tedy hoši z fotbalového oddělení fakt vytáhli :). Dále na vás samozřejmě vybafne nové menu. Menu je poměrně funkční a žádnou velkou výtku bych k němu neměl. Slýchal jsem i hlasy, že menu je nepovedené a že je rozhodně jakýmsi krokem zpět oproti předchozím dílům. Nesdílím tento názor.

Stejně jako v předchozích dílech z hlavního menu vybíráme z veliké škály všech možných turnajů a možností. Dopředu musím upozornit, že já osobně rozhodně nehraji tento typ her v módu singleplayer, protože je podle mne určen hlavně pro multiplayerový způsob hraní. Obzvláště na konzoli, kde nemít alespoň dva ovládače se rovná herezi. Z tohoto důvodu vám FIFA 2003 tady nebudu vůbec povídat o tom, jak se FIFA 2003 vyvíjí například v takové Lize mistrů anebo v poháru UEFA. Zkoušel jsem si samozřejmě pár zápasů proti počítači, ale abych mohl být v tomto ohledu objektivní, tak k tomu mám opravdu na míle daleko. Jediné, čeho jsem si povšiml je skutečnost, že počítač na obtížnost World Class vás nemá absolutně problém vyklepnout i s papírově mnohem slabším týmem. Na obtížnost Professional už to tak horké není a dá se s ním vydržet. Ostatní obtížnosti jsem z důvodu mé nesnášenlivosti k jakémukoliv jednoduchému hernímu úkonu ani nezkoušel.

Dost tedy o počítačovém protivníkovi - pojďme dále. Značně mne překvapilo nastavení Action a Simulation pojetí hry. Ať jsem však zkoumal jak jsem zkoumal, nenašel jsem mezi oběma parametry žádné vyložené rozdíly. Pročež přichází otázka, proč to tam vůbec autoři zařadili? S největší pravděpodobností je ale pan recenzent Pšenička nějak momentálně intelektuálně indisponován a rozdíly nevidí jen on :), takže před každým zápasem preventivně dávám Simulation settings.

Když jsem FIFA 2003 spustil poprvé a viděl jsem nové a opravdu moc hezké animace a nový grafický kabátek, tak jsem byl doslova nadšen. Animace hráčů už jsou dosti povedené a když fotbalista běží s míčem, tak to nevypadá jako reklama na “Super Glue”, ale jako opravdový pohyb hráče s merunou. Fyzika kulatého nesmyslu se oproti předchozímu dílu trošičku FIFA 2003 zlepšila, i když na rovinu - občas mi přijde jako gumový hopík. Někdy opravdu skáče trošičku výše, než by měl a také mě trochu zklamalo, že míč po delší jízdě po trávníku nezpomaluje lineárně, ale v jednom bodě se skoro zastaví. Celé to na mne působí tak, že se autoři chtěli vyhnout zbytečným autovým vhazováním, ale obcházet to takovýmto způsobem mi přijde zvláštní. Co jsem tímto chtěl naznačit? Míč se chová jako kdyby byl na velice mokrém povrchu a zastavoval se v loužích.
Dotykové zóny se též vylepšili a když se hráč setká s balónem, tak je to vidět. Co se týče odebírání míče tak to je ve FIFA 2003 při naběhnutí na soupeře zepředu absolutně definitivní. Neexistuje procentuální možnost, že se vám balón podaří přes protihráče protlačit. Což mi osobně přijde jako veliké mínus, protože přeci jenom občas soupeři třeba takové “dudy” - v normálním fotbale - určitě nasadíte. Dále jsem příliš nepochopil jakýkoliv přínos nového freestyle ovládání C-stickem. V podstatě kromě kliček nenabízí nic jiného a kličky nejsou příliš využitelné. Co mne ale určitě velice potěšilo je do jisté míry automatické bránění a “nucení” spoluhráče, aby vám nabíhal na přihrávku do útoku. Automatické bránění opravdu využijete, takže stačí držet B a spoluhráči se snaží sbíhat k balónu a při setkání s protihráčem se pokusí o odebrání míče. Nabíhání pak provádíte pomocí tlačítka L. Zpočátku, když jsem ještě nevěděl o praktickém využití tohoto tlačítka, tak jsem nadával, že nemám v pokuťáku komu přihrát. Potom, co jsem L začal používat, tak se situace změnila a hráči si začali velice FIFA 2003 poslušně nabíhat v útoku na přihrávky. Ale pozor!! L se také používá - na vlastní polovině - pro vybíhání brankáře. Jednou jsem toto tlačítko křečovitě držel i v obranné fázi a divil jsem se, proč že brankář vyběhl asi 50 metrů od brány ne-li více.

I přesto, že hráči jsou v tomto díle již na lepší grafické úrovni, tak bych měl pár výtek vůči přirozenosti hry. Zarazilo mě, že kdykoliv stojím zády k bráně a rozběhnu se proti ní, tak hráč udělá parádičku s posláním balónu nohou za sebe. Tahle věc sice vypadá moc hezky, ale když jí vidíte v zápase už posté, tak ztrácí poměrně na významu. Co mi přišlo podařené je přechod těla na různé strany při kličkování s balónem. Toto je provedeno velice dobře a hráč jakoby “vlaje” při svém běhu a při změně směru - opravdu super!

Taktika během hry se zjednodušila na substituce a měnění sestav týmů. Nemáte už bohužel možnost jakkoliv ovlivnit, jestli váš celek bude více tlačit dopředu anebo se naopak zatáhne.

Měl bych v každém případě říci i něco k brankáři. Tak tedy s gólmanem jsem zde nadmíru spokojen. Chytá dobře a v rámci reality. Jednou za čas samozřejmě dostane slabomyslný záchvat a vyběhne, kam nemá - toto se děje zvláště při nějakých netypických závarech před bránou. Jinak je ale strážce svatyně poměrně stálicí a jestliže nenecháte protivníka střílet buď přímo na branku nebo z nějakého výhodného úhlu, tak většinou neinkasuje. Pryč jsou doby, kdy si brankář "profesionálně" srážel střely do vlastní brány a to je jen dobře.

FIFA 2003

Co je ve FIFA 2003 úplně překopané a co určitě stojí za zmínku je nový systém přímých kopů a standardních situací. Teď si můžete přímo vybrat místo, do něhož se chcete strefit (jak u rohu, tak u kopu na bránu), přičemž v rohu obrazovky vám běhá šipečka, která má ukazatele v různé barvě a vy se musíte strefit do zeleně označeného místa pro optimální trefu. Pokud se vám podaří vychytat zelené místo, tak hráč většinou zamíří tam, kam potřebujete. Samozřejmostí je, že čím lepší je fotbalista, tím pomaleji se ukazatel pohybuje a vy nemáte takový problém ono zelené místo vychytat. O tomto novém dodatku se hodně diskutuje, zdali je to vhodný přídavek či jestli to je zbytečnost, nebo dokonce paskvil na postřeh. Můj názor je, že to je rozhodně věc dobrá a nijak bych jí neměnil. Snad jen bych možná o něco urychlil pohyb ukazatele u lepších hráčů, protože s hvězdami světového formátu je to až trapně jednoduché.

Tím se dostávám i k rozdílným kvalitám hráčů v poli. Přijde mi velice podivné, že všichni hráči špičkových týmů jsou v podstatě stejně rychlí. Tento fakt pak ve hře nedává výhodu vyloženým rychlíkům a přijde mi to jako veliká škoda. Možná se tím i rozbíjí hranice mezi hráči dobře technicky vybavenými a těmi, kteří to mají spíš "v nohách". Na druhou stranu se tak zase zbavujeme absolutních rychlostních úniků, jež byly hojně viděny například v ISS2. Hře to tím pádem trochu i přispívá.

FIFA 2003

Dynamičnost jako taková je na druhou stranu absolutně báječná a hru je opravdu radost hrát. Také je konečně vidět opravdu ultimátní snaha dát gól. Ve většině zápasů, co jsem hrál, byly výsledky maximálně 2:1 či 1:0 apod. Vše záleží na tom, jestli hrajete s papírově výkonnostně stejným soupeřem a také samozřejmě na kvalitě obranné práce vašeho protihráče. Takže se zápasy opravdu odehrávají hlavně ve středu hřiště a dostávat se do šancí není úplně jednoduché. Když už se do šance probojujete, tak proti vám stojí dobrý brankář a tím se celé vaše předchozí snažení dostává k poslednímu stupínku pyramidy pro konečné zdolání. Mnoho diskusí se také vedlo o novém systému přihrávek. Spoustě lidí se nelíbí uvedený model, kde přihrávky jsou přeci jenom trochu jednodušší. Myslím, že záleží konkrétně na každém člověku co mu vyhovuje, ale vzhledem ke zlepšenému bránění počítače si myslím, že to bylo nakonec k dobru celé věci.

Pár slov ke grafice. Vizuální část se od minulých dílů vylepšila opravdu znatelně. Snad poprvé za celou dobu v historii FIFA je opravdu vidět ten rozdíl! Jak jsem se již v této recenzi zmiňoval, tak kupř. hráči opravdu ušli velký kus vpřed. Stadióny jsou docela ucházející, fanoušci zde skandují, mávají vlajkami a nechybí ani světlice. Co mi přišlo nedokonalé jsou stíny stadionu odrážející se na trávníku. Ty jsou skorem až hnusné - a co je ale opravdu odporné, tak to jsou pořadatelé :). Nevím, proč je tam v takovéto kvalitě vůbec dávali. Vypadají jako papíroví panáci, kteří běžně stojí před prodejnami a propagují výrobky – zkrátka děs :). Ale jinak, jak jsem již řekl, jsem s grafikou navýsost spokojen.

A co říci na závěr? FIFA 2003 je rozhodně nejlepší fotbalová hra, jakou jsem kdy hrál. Nebo možná bych měl říci nejlépe zpracovaná. Nejvíce zábavy jsem zažil při hraní starého Sensible Socceru. Nicméně v kontextu herní kostky od Nintenda byste v dnešní době pravděpodobně dlouho hledali lepší fotbal - ono jich také moc není :). Takže pro každého fotbalového fandu je tohle jasná koupě.

FIFA 2003
Výrobce/Vydavatel EA
Platforma GameCube, PlayStation 2, Xbox
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 54 bloků
Verdikt: Jeden z nejlepších fotbalů všech dob. Pro fotbalového fandu tedy absolutní nutnost.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:




Nejčtenější

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.