FIFA 2005 – dojmy z dema

  • 252
Pro Evolution Soccer je a bude fotbalovým králem. Nejnovější díl série FIFA se však nevzdává a konečně přináší pořádné změny i lepší hratelnost. Zkrátka – konečně to bude stát za to! Více v dojmech z dema.

FIFA 2005Ačkoli demoverze hry FIFA 2005 vyšla už před deseti dny, stojí za to si zrekapitulovat a říct, co přinesla: Na první pohled krátkou ukázku jednoho poločasu z mače mezi Arsenalem a AC Milan, na pohled druhý konečně přesvědčivý argument, že nejnovější FIFA bude dobrá hra.

FIFA 2005 se totiž lépe ovládá, lépe hraje a v konečném důsledku se s ní člověk opravdu pobaví. Vylepšené a funkčně vyšperkované ovládání slibuje relativně dobrou kontrolu nad hráčem, byť se klávesy od minulého dílu nezměnily. K plnému zážitku z hraní je opět naprosto nezbytný gamepad s analogovými páčkami. Ty se třeba hodí k vylepšenému systému kliček, jež nabízí celou škálu otoček, zasekávaček, přiťuknutí nebo klamání tělem. Zlepšení v této oblasti není tak o počtu těchto fint jako spíše o jejich uplatnění a použitelnosti. S kapkou tréninku a vyzkoušení si všech variant se dají soupeřovi obránci pěkně oblbnout. A obecně souboje jeden na jednoho častěji končí ve prospěch útočníků. I při sprintu jsou si schopni udělat prostor, a pokud člověk navíc vystřihne nějakou kličku, může se dostat i do slibného brejku. Brejků ostatně nějak přibylo, možná to je nastavením demoverze a taktikou, každopádně sólové úniky už nejsou raritou jako dřív.

Vylepšete si demoverzi

Demoverze obsahuje v „základní variantě“ vlastně jen šestiminutou ukázku s již zmíněnými týmy. Pár dnů na to se na internetu objevila řada zlepšováků, které mimo jiné dovolují nastavit si rozlišení, obtížnost a umožňují přeskočit zdlouhavý úvod. A někteří nadšenci tradičně vydali i nové sady týmů jako třeba AS Řím/Real Madrid nebo Juventus/Manchester.








FIFA 2005Jistou obměnou prošla FIFA 2005 nejen z pohledu na možnosti jednoho hráče, ale i na celý tým. Parťáci z mančaftu ochotně nabíhají do šancí, hra je sice stále místy statická, jde ale vidět jasný posun vpřed při některých často opakovaných situacích (například průnik po křídle a centr do velkého vápna, do nějž si ostatní poměrně chytře naběhnou). V případě problému, že se žádný spoluhráč neuráčil vystartovat na přihrávku, se dá samozřejmě použít klávesa pro vyběhnutí okolních hráčů. Ta je naprosto stěžejním prvkem při vytváření si tlaku i přečíslení a společně s krátkým ťukesem nebo narážečkou se s ní dají vykouzlit opravdu pěkné věci. Vylepšen byl prý i systém Off the ball, který díky oběma analogovým páčkám umožňuje ovládat dva hráče najednou. Rozdíl mezi minulým a tímto ročníkem však moc znát nebyl. Snad v plné verzi.

Hratelnosti mimo jiné pomáhá i fyzika míče a zmíněná klávesa pro nabíhání. Když člověk pošle do prostoru balón, adresát se už konečně nezasekne a nezastaví, ale naopak bez problému přijme balón za běhu. A pak už se dají dělat věci – nacentrovat z první, udělat kličku, zrychlit... Přechod do útoku tak působí svěžím a lehkým dojmem, nejde ani o strojově přesné a rychlé přihrávky jako ve hře FIFA 2004, ani o dlouhé FIFA 2005nakopávání míčů a pasy přes půl hřiště jako v ročnících FIFA 2003 a FIFA 2002. Letos se tedy podařilo udělat jakýsi kompromis. A to je jen dobře.

V demoverzi bohužel nejde nijak měnit rozestavění mužstva (tj. Arsenalu nebo AC Milánu), každopádně zatímco útočná fáze dostala nový šmrnc, obrana pořád nestojí za nic. Důvodem je inklinace k ofsajdům, forvardi oproti minulému roku ještě více stojí na pomezí ofsajdu, které proto rozhodčí píská daleko více. Jenže častěji taky dochází k tomu, že se obránci zaseknou, jeden z nich se pozapomene vzadu a bum – je z toho soupeřův brejk, se kterým člověk nic neudělá.

Kromě toho některé věci zůstaly beze změn a zbytečně tak kazí celkový dojem. Třeba systém kopání penalt, které v demoverzi při remízovém stavu určují vítěze, je blamáž par excellence. Exekutor si vlastně jen volí, kam balón pošle – jestli doprava, doleva nebo doprostřed. Brankář má tutéž možnost, a i když se FIFA 2005 navenek prezentuje, že si člověk může určit sílu kopu a přesný směr, nic z toho nejde. Existuje jen doprava, doleva a doprostřed. Jinak řečeno je zde přesně daná šance tři ku jedné na chycení penalty. Stejně nepraktické zůstalo i zahrávání rohů, dobře myšlený systém má opravdu své mouchy a těžko říct, jestli autoři FIFA 2005dělají, že o tom neví, nebo jestli jej spíše nestihli změnit. Podobně se nic nedělo se zahráváním přímých kopů, které sice není žádná sláva (což si člověk uvědomí až v multiplayeru), ale oproti modelům z předchozích let má něco do sebe.

Technické zpracování se zase o fous zlepšilo, přibylo pár nových pohybů, třebaže se modely a tváře hráčů jako takové v ničem nezměnily. Grafika je prostě tradičně skvělá. Těžko ale soudit zvuky, až na charakteristický „fifovský“ šum v ochozech a občasný náznak povzbuzování nejde slyšet nic.

FIFA 2005 zřejmě nebude mít šanci jakkoli – snad až na technickou stránku – překonat hratelnost a kvality Pro Evolution Soccer 3. Společně s fungl novým managerským podtextem (hráč totiž bude moci spravovat mužstvo i z této stránky) však na mainstreamový proud bude bohatě stačit. Zklamáni by ovšem nemuseli být ani ti náročnější, podle dojmů z této demoverze by totiž FIFA 2005 mohla být tím nejlepším ročníkem za poslední čtyři roky. Více se dozvíme na začátku října, kdy vychází.

Index očekávání: 75%