Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA 2005 - konečně lépe

  12:00aktualizováno  5:51
Další díl nejstarší, nikoli ale nejlepší fotbalové série je tady. S ročníkem 2005 se FIFA pomaličku zvedá k lepším výkonům a třeba díky zajímavě pojaté sezóně má co nabídnout. Více v recenzi.
75

FIFA 2005

Platforma: PC
Výrobce: EA Sports

Herní karta

FIFA 2005Letošní díl série FIFA je jiný. Ne, že by to nebyla stará dobrá FIFA se svými charakteristickými rysy a chybami, jen jde vidět, že se na hře začalo pracovat. Byť to autoři se změnami k lepšímu nepřehnali, má tento fotbal co nabídnout.

Opravdová sezóna
Největším lákadlem, proč u hry zůstat, bude sezóna. Přáteláky nebo tréninky samozřejmě nechybí, tažení se svým managerem má ale přitažlivější podtext. Člověk si na začátku stvoří sám sebe a vybere tým, který bude koučovat. Dobrým tahem bylo, že hráč může listovat jen mezi slabšími ligami. Kdo by se chtěl ujmout Realu Madrid a válcovat španělskou ligou, musí se na post trenéra tohoto a jiných slavných klubů vypracovat svou prací a výsledky. A o tom právě FIFA 2005 je.

“Byť to autoři se změnami k lepšímu nepřehnali, má tento fotbal co nabídnout.“

FIFA 2005Manager může po úspěšné sezóně sbalit kufry a přijmout nabídky lepších týmů. Nebo může u svého mančaftu zůstat, projet postupně například nejnižší anglickou ligou a po třech letech se dostat do soutěže nejvyšší. Výběr lig je dostatečně bohatý, aby celá kariéra měla smysl a aby dosahování postu trenéra v silnějších týmech bylo motivující. Člověk začíná třeba v druhé německé lize, pak se se svými svěřenci probojuje do ligy první a po úspěchu se ujme lepšího průměru v italské sérii A. Celý postup zabere čtyři pět sezón, takže o dlouhou hrací dobu nebude nouze.

Samotná manažerská a trenérská stránka jde zlepšovat přidáváním bodů za vyhraná utkání. Vlastností je celkem osm (finance, trénování útočníků, záložníků atd.). Někdo investuje do kondice, aby jeho svěřenci více vydrželi, někdo zase do trénování gólmanů. Druhou skupinou příjmů jsou body určené pro přestupy hráčů. Ano, tato jednoduchá myšlenka, na kterou ovšem autoři přišli až po pěti letech, za něž se klidně dala realizovat, slaví ve své formě premiéru. Hráč za vítězná utkání čerpá body,

Povedené tváře fotbalistů

FIFA 2005
FIFA 2005 stejně jako další tituly ze stáje EA Sports věrně simuluje tváře všech známých sportovců, v tomto případě fotbalistů. Na obrázku každý určitě identifikuje příslušná jména; na druhou stranu se u některých (Karel Poborský, Oliver Kahn...) přenesení obličeje moc nepovedlo, ale i tak člověk na první pohled pozná, o koho jde. Reálné tváře sice nejsou ničím důležitým, ale je to jedna z příjemných grafických drobností, která navazuje na skutečnou kopanou.

a ty směňuje za lepší fotbalisty nebo naopak ty nepotřebné prodává. Body na virtuální konto občas přihodí i management týmu jako odměnu za dobré výsledky.

Nový náboj
Nakupování hráčů, možnost přestupu do jiného klubu nebo získávání bodů obohacuje hru o novou zkušenost. To nejdůležitější ale spočívá v něčem jiném: kopat se slabými týmy bude pro leckoho novinka. Je přirozené, že si většina lidí vždy vybírá ty nejlepší a nejslavnější mužstva. Letos už to takové není. Vést bandu kopyt je ale zábavnější než střílet se špičkovými útočníky a trefovat šibenice. Fotbalisté působící v podprůměrných mančaftech toho moc nesvedou. Ne, že by to bylo frustrující a každá přihrávka šla mimo. Spíše jde o obranu, bekové nejsou v odebírání balónu tak úspěšní, a pak hlavně o střelbu, kdy je naprosto nemožné cokoli trefit z dálky a akce se musí táhnou až do kuchyně. Někdo bude nadávat, ale přiznejme si, že je to dobrý impuls – člověk má radost, když v poháru se svým vesnickým mužstvem porazí Liverpool a za bohatou odměnu si pořídí novou posilu do útoku.

Sezóna má kromě pozitiv i své mouchy. Chtít po autorech trénink jako třeba v posledním NHL by asi bylo příliš, zapracovat se každopádně mohlo aspoň na tragickém nastavení taktiky. Tři volby pro styl hry, způsob útoku a defenzívy nesahají Pro Evolution Socceru ani po šňůrky na kopačkách a výběr rozestavění zahrnuje nesmyslné varianty, z nichž se dá použít jen pár klasických typu 4-4-2 nebo 5-4-1. Proč si člověk nemůže sám určit, že třeba útočníci budou vedle sebe nebo za sebou s jedním výrazným hrotem, těžko říct. Nejen v tomto bohužel autoři určují, co hráči můžou a nemůžou dělat.

Jdeme do zápasu
Samotná utkání by se dala zhodnotit jednou dvěmi větami. Jde vlastně o FIFU 2004 s několika málo implantáty. Ve velkém se do hry nezasahovalo, celkový projev je vesměs identický s předchozím dílem, byť jsou jednotlivosti trošičku odlišné. Pojítkem je ovládání, využívající duálního analogového gamepadu a jeho pravé páčky pro dělání různých fintiček, parádiček a nakopávání si míče při FIFA 2005přijmu přihrávky. Osu ovládání pak tvoří střela-přihrávka po zemi-centr-přihrávka do běhu a klávesy pro sprint a vybídnutí spoluhráče, aby si naběhl.

“Nakupování hráčů, možnost přestupu do jiného klubu nebo získávání bodů obohacuje hru o novou zkušenost.“

Osvojení si přihrávky do běhu je klíčem k pokoření jakéhokoli soupeře. FIFA 2005 upustila od předchozích hybridních systémů a vsadila na tradiční uličky. Jenže ejhle, někdy vznikají až arkádové akce, kdy se hra pěti zmáčknutími téhož tlačítka přenese od vlastní brány až k soupeřovi do malého vápna. Podobně instantních řešení (třeba takový malý nohejbal, při kterém si vzduchem přihrává šest sedm hráčů, než míč spadne na zem) se dá najít více, jejich frekvence ale s obtížností naštěstí klesá.

Relativně pozitivně se dá hodnotit nabíhání spoluhráčů do šancí. Už tolik neplatí, že fotbalisté stojí jako tvrdé Y a nehodlají nic dělat. Krajní obránci v duchu současných trendů pádí po lajně sem a tam a útočníci si FIFA 2005dokonce chodí vstříc záloze pro balóny, které jim nedoletěly přesně na nohu. Hra je tak plastičtější, barvitější, sice jsou pořád vidět ošklivé automatizmy (obrana jako taková například nikdy nepřekročí půlku a nepodpoří útok), ale i tak se FIFA v tomto zlepšila.

Úpravy se také dotknuly střelby (není tolik přesná), odebírání balónů a sprintérských soubojů (hráči se různě strkají a žduchají) nebo hry jeden na jednoho. Toto je konkrétně jeden z mála opravdických posunů vpřed – útočník je totiž rovnocenným soupeřem obránce a leckdy stačí jen prudce změnit pohyb, lehce si předkopnout balón a hurá – šance je na světě. Tato výhoda a lepší držení míče jde skvěle využít i při „chození si pro penaltu“. Obránci druhého mužstva tu a tam zazmatkují, vezmou útočníka skluzem a nebo jej v souboji tělo na tělo přižduchnou. Virtuální sudí samozřejmě nemá cit, a proto v pokutovém území pískne i takovéto drobné kolize.

FIFA 2005 FIFA 2005 FIFA 2005

Děs a hrůza standardních situací
Zahrávání rohů, přímých kopů a penalt zůstává jednou z největších bolestí hry. O značně simplifikovaných penaltách, kdy je úplně jedno, s jakou razancí a směrem se kopou, FIFA 2005byla řeč už v dojmech z dema. Nic se nezměnilo ani v systému přímých kopů: střely na bránu po faulech nesou tu vlastnost, že pokud je soupeř dobře čutne, což při možnosti nacvičit si je není takový problém, nedá se proti nim nijak bránit. Každý nedovolený zákrok z oblasti dvacet a méně metrů před brankou tak vlastně v důsledku končí gólem. Vrcholem antifotbalovosti jsou rohy, které se dají totálně tupě zahrávat jen na tři předdefinované hráče a které zásadně sbírá gólman, neboť jdou kopat jen do malého vápna. Probůh, vždyť už od žáčků se učí, že se rohy – pokud nejde o konkrétní nacvičený signál – nezahrávají na malé vápno, kde je králem gólman, podpořený ochrannou rukou sudího pískajícího jakýkoli kontakt se soupeřem v jeho prospěch. Vybojovat roh ve hře současně znamená odevzdat balón soupeři, protože FIFA 2005 prostě nepřipustí nic jiného než onen hloupý a striktně nalajnovaný centr, jenž končí v náručí gólmana.

“Zahrávání rohů, přímých kopů a penalt zůstává jednou z největších bolestí hry.“

Atributy hráčů

FIFA 2005 FIFA 2005 je kvůli návaznosti na Total Club Manager 2005 snad prvním dílem, kterému se povedlo věrně převést jednotlivé atributy a kvality hráčů do hry. Navíc jsou vlastnosti vypsány do stovkové soustavy a jejich celkový počet dosahuje velmi slušných čtyřiadvaceti atributů, což zajišťuje vysokou rozlišovací schopnost mezi kvalitami fotbalistů. Daly by se sice najít drobnůstky (třeba podcenění Petra Čecha, zřejmě nejlepšího gólmana současnosti), FIFA ale v tomto každopádně dost pokročila. A to je jen dobře.

Umělá inteligence
Umělá inteligence soupeře naráží na tradiční problém – zatímco se hráči zlepšují s každým novým dílem, pokroky počítače na to nestačí. Letos se nicméně počítač přeci jen „snaží“ (dá-li se to tak říct) a nutno dodat, že nejtěžší obtížnost je výzvou, než ji člověk pokoří. I tak jsou ale patrné některé zažité principy (náběh po křídle skoro k autu a centr na bližší tyč), které soupeř s oblibou opakuje. Um umělé inteligence je hlavně v rychlosti, v kombinační hře a ve standardních situacích. Je taky dobře, že už nepraktikuje beton se vším všudy, hru roztahuje a dovoluje tím dostat se k jeho bráně i středem, nikoli jen po stranách jako dříve. Tak či onak je FIFA 2005 v oblasti umělé inteligence oproti Pro Evolution Socceru notný kus pozadu, ať už kvůli schematičnosti nebo striktnímu naskriptování některých situací (například při ohrožení vlastní branky počítač vždy odkopne balón do zámezí, i když to v dané chvíli není nutné).

Krkolomná menu a grafika
Funkční stránka hry letos naprosto, ale naprosto vyhořela. To, že se dá menu udělat ještě hůře než v posledních letech, snad nevěřil nikdo. A vida – šlo to. Leckteré nabídky jsou zpracovány mimořádně hloupým způsobem, mnohá pidiminitlačítka reagují až na třetí pokus a výběr některých položek je zároveň logickým rébusem. Těžko říct, proč se člověk musí mordovat a listovat v deseti kolonkách, když by stačilo udělat jejich přehledný seznam. Terno se povedlo při skládání sestavy, kde člověk musí každou změnu uložit a třikrát potvrdit. Bravo! Otravněji to opravdu udělat nešlo. Samotné grafické zpracování jednotlivých menu nechť každý posoudí sám, nutno dodat, že současná grafika dokáže FIFA 2005vykouzlit i hezčí barvy než šedou a šedomodrou, jež jsou pro celou FIFU 2005 charakteristické.

Hra jinak využívá enginu předchozích let, dá se očekávat, že příští nebo přespříští rok šáhne EA Sports k razantnějším změnám a engin opět překope. Co se týče pohybů, těžko něco hodnotit, v rámci možností si není nač ztěžovat. Sympatický je třeba jasně viditelný způsob střelby. Je tak už rozdíl mezi střelou pravačkou doprava nebo doleva, kde se využívá odlišené rotace. Zvuková stránka nijak nepokročila, podpora diváků je jaksi suchá, nevýrazná a s zážitky ze skutečných kotlů (a není třeba chodit daleko – viz. zápasy Sparta – Manchester nebo Baník - Middlesbrough) nesrovnatelná. Pochvalu zaslouží komentář, který se všemožně snaží a dokonce i patnáct sekund v kuse „obkecává“ úvody do zápasů, škoda jen, že jsou v průběhu mače komentátoři skoupější a že například hláška „brilliant football“ zazní ve hře snad tisíckrát.

Verdikt: FIFA 2005 opět není simulací, která by se svými kvalitami mohla rovnat sérii NHL, natožpak přímé konkurenci v podobě Pro Evolution Socceru. Na rozdíl od lehce nadprůměrných předchozích dílů má však díky povedené sezóně něco do sebe, a pokud člověk překousne úděsné standardní situace a další chybky, je z tohoto ročníku docela dobrá hra.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 988 čtenářů



Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.