Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FIFA Football 2003 – první dojmy

  12:00aktualizováno  10:21
Leckdo říká, že slavné sportovní série FIFA a NHL od EA Sports již nějakou dobu stagnují, a nejspíš je to pravda. Vývojáři proto letos chystají poměrně hodně změn - kromě obligátních grafických vychytávek jsou to i revolučně pojaté ovládání, vylepšená AI a spousta dalších novinek. Jak to však doopravdy funguje?

FIFA Football 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: Electronic Arts
Datum vydání: 1.11.2002
homepage
FIFA Football 2003 – první dojmyAsi nemá smysl omílat dokola, že série FIFA a NHL od týmu EA Sports (asi nejznámější vývojářská divize firmy Electronic Arts) patří mezi nejoblíbenější sportovní hry vůbec. To je však do značné míry dáno i tím, že se zatím prostě nenašel konkurent, který by byl schopen tyto fotbálky a hokeje sesadit z jejich pomyslného trůnu. Hráči i herní novináři již několik let poukazují na to, že invence a pokrok nejsou v případě těchto her nijak valné a nové díly lze s trochou nadsázky označit jen jako grafický patch a nové soupisky. Lidé z EA Sports se však letos alespoň v oblasti kopané snaží přijít s něčím novým – jejich dílko 2002 FIFA World Cup vydané jako jakýsi poloviční krok mezi FIFA 2002 a chystanou FIFA 2003 například přineslo nový, volnější systém nahrávek a střel, i když jinak trpělo mnoha neduhy vyčítanými předchozím kouskům, čili například podivnou AI a dost špatnými soupiskami týmů.

Jako každý rok, i letos samozřejmě pánové z EA proklamují naprosto převratné změny a mohutný posun k lepšímu. Až donedávna jsme se o jejich slovech nemohli vůbec přesvědčit, ale nyní máme k dispozici alespoň demo (stahujte zde), které nabízí krátkou hru za Real Madrid či Arsenal Londýn. Tím prvním, čeho si asi budete všímat, je samozřejmě FIFA Football 2003 – první dojmygrafika. Vzhledem k tomu, že demoverze nabízí pouze rozlišení 800x600, si příliš krásy neužijete, ale i tak je patrné velice detailní zpracování stadionu – při troše pozornosti si jistě všimnete vylepšeného publika, vlajek, dýmovnic a dalších drobnůstek. Rok od roku se samozřejmě zlepšuje i model jednotlivých hráčů – hvězdy typu Ronalda, Zidana či Figa poznáte na první pohled, i ostatní machři jsou si poměrně podobní. Dá se ovšem očekávat, že méně známí hráči budou jejich živé protějšky připomínat pouze vzdáleně. Zajímavou, i když v podstatě pouze kosmetickou novinkou je tzv. Highlights, neboli opakovačka nejzajímavějších okamžiků právě odehraného poločasu či zápasu.

Již World Cup přinesl oproti minulému roku poměrně dost nových animací a nová FIFA se v tomto směru také nebude mít za co stydět. Přibyly totiž různé pohyby při oslavách gólu (poplácávání po zádech, "drbání" na hlavě a podobně), robinzonády a ostatní brankářské pohyby také doznaly změn k lepšímu a mnohem opravdověji vypadá i hráč při vedení míče – zejména pokud se s ním rozeběhnete, tak se můžete pokochat jeho plným nasazením, při kterém se předkloní a skutečně "dře", těsně před střelou se pak uvolní, narovná, krátce mrkne směrem k brance a opře se do balónu. Samozřejmostí jsou pak další lehce vylepšené herní pohyby, jako jsou pád po faulu, střela z voleje či nůžky přes hlavu. Změny v grafice by měly jít ruku v ruce s vylepšením zvukového doprovodu a atmosféry celého zápasu, ale FIFA Football 2003 – první dojmyjak to nakonec dopadne, to si z krátkého dema skutečně netroufám odhadnout (tím spíš, že neobsahuje zdaleka všechny zvuky, které najdeme ve finální verzi).

Vylepšené zpracování ovšem určitě není tím hlavním, co vás zajímá, jelikož detailnější grafika a věrnější ozvučení než v minulém díle je zkrátka povinností. Mnohem důležitější je realističnost a hratelnost samotného zápasu. V tomto směru vývojáři přicházejí s několika novinkami, které by v konečném součtu mohly z 2003 udělat konečně bezva fotbal. V prvé řadě je to částečný odklon od manuálních přihrávek použitých ve World Cupu a návrat k automatické "přesné" nahrávce. Naproti tomu při střelbě vám počítač nepomůže ani náhodou, takže kdo byl zvyklý třeba ještě ve FIFA 2002 prostě z jakékoliv pozice stisknout tlačítko pro střelu a nestarat se o to, jestli je třeba zády k brance, má smůlu – svoji pumelici musíte dobře zamířit, abyste soupeřovu svatyni vůbec trefili. Ovládání je oproti minulým dílům nepatrně přeházené (ovšem doufám, že vývojáři budou pokračovat v nedávno nastolené možnosti nakonfigurovat si klávesy dle svého uvážení), ale nijak dramaticky – to hlavní zůstává na svém místě. Zbrusu novým prvkem je ovšem takzvaný Freestyle Control. Tento mód se aktivuje při stisknutí tlačítka SHIFT (tedy alespoň v demu) a umožní vám mnohem individuálnější ovládání hráčů než obyčejně, a to jak co se týče postupu s míčem (čili různých kliček a fintiček) FIFA Football 2003 – první dojmy, tak nahrávek, které nejdou přesně na nohu, ale do běhu či volného prostoru. Z počátku jsem si na tento dvojí možný postup při ovládání svých fotbalistů nemohl zvyknout, ale časem jsem si ho osvojil a i vy mu jistě přijdete na chuť. Výhoda tohoto nového pojetí tkví hlavně v tom, že spojuje automatické nahrávky a pohyb z minulých dílů s individuálněji pojatým ovládáním World Cupu. Nově je pojato také zahrávání standardních situací, takže například při přímém kopu máte k dispozici nejen šipku a ukazatel síly, ale také zaměřovač a indikátor falše, kterou chcete balónu udělit.

Jednou z nejdiskutovanějších oblastí sportovních her je samozřejmě umělá inteligence soupeřů i spoluhráčů. Co se protivníků týče, vypadá to, že konečně trochu přemýšlejí, a to zejména v koncovce. V demu je sice fixně nastavena dost nízká obtížnost (což má za následek chybné přihrávky a podobně – to je ale při lehkém nastavení jedině správné), ale i tak je patrné, že útočníci zbytečně nestřílejí z dálky, když jdou sami na brankáře nebo nenahrávají, pokud jsou sami v dobré šanci (což jsou neduhy, kterými protivníci v minulých dílech hojně oplývali). Na detailní otestování AI by samozřejmě byla potřeba plná verze s různými nastaveními (zejména k prozkoumání kvality brankářů), ale i tak jsem si všiml několika příjemných momentů – například gólman je schopen vyběhnout i mimo pokutové území a šikovným skluzem vypíchnout FIFA Football 2003 – první dojmyči odkopnout mičudu, za kterou se do brejku žene soupeřův útočník. Reálným dojmem působí také fakt, že sprintující fotbalista nemá plně pod kontrolou balon a číhající obránce mu ho může poměrně snadno odebrat. Ale abych jenom nechválil, musím zmínit i dvě chybky, které sice nesouvisejí přímo s AI, ale i tak zamrzí – míč se občas nepřirozeně prudce odráží od tyčí a rozhodčí není schopen ponechat rozumnou výhodu po faulu.

Na závěr trocha čísel – FIFA 2003 by měla obsahovat 8.000 hráčů z 350 týmů, přičemž kromě národních mančaftů se bude jednat o kluby z 16 ligových soutěží. Zatím bohužel nemůžeme posoudit slibovanou realističnost statistik a sestav jednotlivých týmů. Já osobně bych velice uvítal odklon od sedmibodového hodnocení jednotlivých dovedností k nějaké širší škále (třeba 1-100 jako v NHL), ale to je jen zbožné přání. Veliké iluze si nedělám ani ohledně správnosti sestavy našeho národního týmu a zařazení české ligy (ještěže existuje tolik fandů, kteří naší nejvyšší soutěž ke každému dílu pečlivě připraví), ale kdo ví, třeba nás chlapíci z EA Sports tentokráte mile překvapí. Závěrem musím říci, že jsem na finální verzi hry opravdu zvědav. Demo totiž vypadá velice nadějně a pokud se autorům podaří zakomponovat nové nápady do fungujícího celku, mohli bychom si letos vychutnat vskutku povedený fotbal. A to by bylo skvělé, ne?

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

Ghost Recon: Wildlands
Další průšvih na spadnutí? Ghost Recon: Wildlands působí rozpačitě

O víkendu jsme se věnovali uzavřené betě očekávané střílečky Ghost Recon: Wildlands od Ubisoftu. Ale možná jsme se radši měli jít koulovat.  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.