Korporace, která hrdě nosí jméno animátora Walta Disneye, mění strategii. Po období rozletu a snahy oslovit co nejširší segment trhu, od dětí až po intelektuály a milovníky násilí, se vrací ke kořenům. Během velké organizační změny Disney ukázal, že udělá vše proto, aby kreslené postavičky neumřely ani ve světě sociálních sítí.
Už nějakou dobu filmová studia vidí vlastní budoucnost v interaktivní zábavě. Už proto, že Američané několik let utrácejí za videohry více peněz než za vstupenky do kina.
Walt Disney prodal filmové studio Miramax i s právy k 700 filmům, včetně hitů Kill Bill, Pulp Fiction nebo řady praštěných parodií Scary Movie. Na této transakci Walt Disney vydělal 660 milionů dolarů.
"Naše strategie pro Walt Disney Studios se soustředí na filmy pod značkami Disney, Pixar a Marvel," okomentoval transakci prezident firmy Robert Iger.
Celková strategie pak zahrnuje využití marketingového potenciálu značek Disney, Pixar a Marvel v nových médiích.
Peníze utržené za Miramax se ve firemním účetnictví dlouho neohřály. Ve stejnou chvíli totiž firma potvrdila nákup tvůrců sociálních her Playdom v hodnotě 763 milionů dolarů.
Playdomu aktuálně patří třetí příčka co do počtu hráčů. Lidí, kteří si alespoň jednou za měsíc zahrají na Facebooku nebo MySpace Social City, Sorority Life nebo Mobster (předobraz u nás známější Mafia Wars od Zyngy), je přibližně 40 milionů.
Transakci, která bude Disney stát nejprve 563,2 milionu dolarů jako základní cena, může prodražit dalších 200 milionů dolarů, které původní majitelé dostanou při splnění předem stanovených podmínek úspěchu. Cena, kterou Disney zaplatil, je astronomická a připomíná částky, které létaly vzduchem v době internetové bubliny. Pokud zaplacenou částku vztáhneme k aktuálnímu počtu hráčů, které Playdom dokáže oslovit, zaplatil Disney za jednoho potenciálního zákazníka asi 16 dolarů.
Playdom navíc podle všeho stále není ziskový: provozuje 15 vlastních vývojových studií a ještě nedávno oznamoval zisk dalších 30 milionů dolarů v rizikovém kapitálu, které firma použila na akvizice.
Mimochodem, Disney zaplatil za Playdom o 160 milionů více než EA za konkurenční Playfish, kterému patří druhá příčka co do počtu hráčů.
Pět let v mobilech a v Praze
Disney si s hrami tyká už dlouhá léta díky marketingové síle svých postaviček. Snad ke každému z novějších filmů z produkce studií Walta Disneyho vznikla videohra a už v dřevních dobách videozábavy se Kačeři z Kačerova nebo Myšák Mickey proháněli po monitorech. Pravda ovšem je, že třeba Donald in Maui Mallard pro Segu Megadrive si asi vybaví jen málokdo.
Nová vlna zájmu o videohry se ale datuje už více než pět let zpátky. A týká se i České republiky. V roce 2005 americký koncern převzal vývojové studio Living Mobile, kterou po dvou letech proměnil v Disney Mobile Games Studio. To se zařadilo po bok studiím v Los Angeles, Tokiu a Pekingu.
Kromě koupě Playdomu a investic do vývoje her pro mobilní telefony na platformě Java chce Disney dramaticky promluvit i do herního trhu, který představuje iPhone a iPod Touch.
I v této oblasti sází Disney na nákupy: minulý týden, ještě před oznámením koupě Playdomu, zveřejnil akvizici společnosti Tapulous. Ta stojí za veleúspěšnými hudebně rytmickými hrami pro iPhone Tap Tap Revenge, které svým způsobem úspěšně konkurují hrám jako je Guitar Hero nebo Rock Band. Příště už ale nejspíš místo Tap Tap: Metallica budou vycházet rytmické hry se soundtracky z filmů z dílen Walta Disneyho. Tap Tap: Toy Story 3 na věčné časy a nikdy jinak.