Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy VIII - RPG po asijsku

  12:01aktualizováno  9. července 2001 3:22
Další díl slavné PSXové série si našel cestu na naše PC. Když vám hned na úvod řeknu, že FF8 se skoro vůbec nepodobá svému předchůdci (má jiný příběh, jiné postavy i jiný svět), vyvolám ve vás snad dostatečnou dávku zvědavosti potřebnou k tomu, abyste si přečetli celou tu předlouhou recenzi.
BonusWeb doporučuje!Final Fantasy 8

Úspěšných japonských her nekoluje po světě zase tak moc. Jedním z titulů, které se mohou pochlubit jak původem v Zemi vycházejícího slunce, tak i slušným úspěchem, je právě Final Fantasy. Sedmý díl RPG série od Squaresoftu se po celém světě velmi dobře prodával (kolem 6 miliónů kusů), a tak se na vydání dílu osmého těšilo takové množství lidí, že o takové fanouškovské základně si hodně dnešních her může nechat jen zdát. Jestli se početná skupina příznivců Final Fantasy po vydání osmého dílu pro PC ještě zvětší nebo jestli naopak její řady prořídnou, to se uvidí až za čas, až se vyhodnotí prodejní statistiky. Osmý díl je docela jiný než ten předchozí; taková změna může stejně dobře přitáhnout nové hráče jako odradit ty stávající, a protože to nevydržím tajit až do konce, řeknu to už teď: mnohem pravděpodobnější je ta první možnost.

Hlavní postavou je tentokrát Squall Leonhart, 17letý student vojenské akademie Garden, která z nedisciplinovaných teenagerů vychovává dokonalé vojáky. Na konci studia čeká každého studenta závěrečná zkouška, po jejímž úspěšném absolvování se ti nejlepší stanou členy SeeD (elitní vojenské skupiny). Výraz "squall" označuje v angličtině bouřku a skutečně - Squallova tvář je většinu času zamračená jako nebe před bouřkou. Po celou dobu hraní se Squall projevuje jako zamlklý až depresivní jedinec, Final Fantasy 8 kterého všechny pokusy o společenskou nebo přátelskou konverzaci v nejlepším případě nudí a v nejhorším přímo obtěžují. Ze začátku se mi jeho asociální chování zdálo přehnaně afektované, ale s postupem času jsem dokonce našla jisté zalíbení v tom, když jsem na zdvořilé dotazy či žádosti o cokoliv reagovala chladným mlčením, po němž vždy následoval rozpačitý odchod té které postavy.

Jediní lidé, v kontaktu s nimiž projevuje Squall nějaké emoce, jsou záhadná Rinoa a ambiciózní spolustudent Seifer, se kterým se seznámíte už v úvodní animaci, kde se se Squallem utká v divácky atraktivním souboji. Ačkoliv je Seifer vybavený přirozenou bojovností a touhou po vítězství, některé jeho problematické vlastnosti mu znemožňují dosáhnout stejných úspěchů, jaké má Squall, což zapříčiňuje napětí v jejich vzájemném vztahu. A Rinoa? Ta vpluje do Squallova života na večírku pořádaném na počest nových členů SeeD, kde mu na uvítanou oznámí něco jako "Hi, youre the best looking guy here", což je, jak jistě uznáte, dostatečně originální seznámení na to, aby na ni Squall nezapomněl. Kromě Seifera a Rinoi potkáte časem ještě pár dalších postav, které se vystřídají ve vaší skupině, ale aktivní členové mohou být jen tři, takže je dobré jimi rotovat tak, aby nikdo nezůstával se zkušenostmi výrazně pozadu.

Final Fantasy 8

V první části hry musíte nejprve složit závěrečnou zkoušku, abyste se stali příslušníkem jednotky SeeD. Od toho okamžiku budete jako každý voják z povolání pravidelně dostávat plat. Peníze proměňujete jednak za lístky na vlak nebo za jiný způsob dopravy (bez čehož byste se na místo některých misí nedostali, protože ne vždycky vás tam odveze erární vozidlo) a jednak za různé užitečné předměty, které se vám klasicky hromadí v inventáři. Zatímco za dopravu utrácet musíte, za většinu předmětů ne, protože je po boji získáte z mrtvých nepřátel a přikupovat můžete jen tehdy, pokud se vám něčeho extrémně nedostává. V hrubých rysech tedy FF8 vypadá tak, že dostanete zadání mise, přesunete se tam nějakým dopravním prostředkem nebo v krajním případě pěšky, splníte úkol a vrátíte se do akademie, kde očekáváte další zadání. Mezi tím se ještě prolínají snové sekvence, v nichž se Squall identifikuje s vojákem jménem Laguna, v jehož osobě prožívá některé mise. Vím, že to zní trochu jako z Lynchových filmů, ale nebojte se, tak zmatečné to není - prostě jen budete ovládat jinou skupinu postav, kterým zůstaly zhruba stejné schopnosti jako těm vašim, takže na způsobu boje se nic nemění.

Final Fantasy 8

A jakýže ten způsob boje vlastně je? Každá z postav ve vaší skupině se specializuje na určitou zbraň - například Squall má gunblade, což je efektní hybrid pistole a meče (po nasbírání určitých předmětů můžete zbraně svých postav nechat ve městě upgradovat). Útočit můžete buďto normálně svojí zbraní nebo si počkáte, až vám hit pointy klesnou někam do hodně nízkých čísel a v té chvíli dostanete k dispozici druhý typ útoku (jakýsi předsmrtný berserk), který je mnohem účinnější než vaše obvyklé máchání mečem. Nevýhodou tohoto typu útoku je to, že udržujete-li kvůli tomu hit pointy na nízké úrovni, hrozí vám stálé nebezpečí, že nepřítel použije nějaké velmi silné kouzlo a zabije vás dřív, než se stihnete vyléčit. Souboje probíhají tak, že všichni aktéři se střídají v úderech, po každém úderu následuje nucená přestávka, jejíž délku indikuje nabíhající stupnice. Musíte tak pečlivě volit, zda v danou chvíli zaútočíte nebo zda už máte tak málo hit pointů, že byste se radši měli léčit, protože vzápětí po takové volbě může vaše postava schytat třeba úder uspávacím kouzlem a po něm sérii ran, které souboj definitivně rozhodnou ve váš neprospěch.

Final Fantasy 8

Kromě útoku zbraní můžete použít útok kouzlem nebo pomocí takzvaných Guardian Forces. S kouzly zachází FF8 stejně jako s předměty: kolik si jich nashromáždíte, tolikrát je můžete použít. Čerpat se dají jednak ze speciálních pramenů, které se vyskytují porůznu po celém herním světě (některé prameny svůj obsah po určité době zase doplní a některé ne), a jednak rovnou z protivníků, s nimiž právě bojujete. Jednou z dovedností každé postavy je totiž "sosání" protivníkových kouzel, což je mimochodem velmi důležitá věc, protože spoustu kouzel můžete získat právě jen tak, že je z někoho vytáhnete. Navíc, stojíte-li proti evidentně silnějšímu nepříteli, na kterého vaše obvyklá kouzla moc nepůsobí, můžete proti němu zkusit takovou taktiku, že z něj nejdřív jeho silné kouzlo vytáhnete, a pak je obrátíte proti němu. Sortiment kouzel je dostatečně široký a jednotlivá kouzla si můžete libovolně předávat mezi členy vaší skupiny tak, abyste zajistili optimální rozložení všech důležitých magických úkonů mezi všemi vašimi postavami (pokud totiž až během souboje zjistíte, že některé vaší postavě došlo třeba léčivé kouzlo, bývá už dost pozdě na nějaké přesuny, a tak je třeba čas od času překontrolovat stavy kouzel u vašich postav).

Final Fantasy 8

Kde nestačí kouzla, obvykle nastupují Guardian Forces neboli GF. Za tímhle označením se skrývají pomocníci, které si můžete během boje přivolat a bez kterých bych se ze začátku vůbec neobešla. Jakmile totiž v bitce začalo jít do tuhého (tedy jakmile jsem přestala stíhat v šíleném tempu zadávat příkazy pro své tři postavičky), rezignovala jsem na kouzla i zbraně a volala na pomoc GF. Jde o jakési nadpřirozené postavy, které ovládají různé druhy velmi účinných kouzel (i když jejich účinnost pochopitelně hodně závisí na tom, na koho jsou použita). Jejich vyvolávání je ale tak úžasná podívaná, že aspoň v počátcích hry je budete používat jen proto, abyste se mohli kochat nádherným ztvárněním jejich příchodu a drtivého úderu (i když je pravda, že po třicátém vyvolání už vám to začne lézt na nervy a po padesátém si budete vroucně přát, abyste autory dostali aspoň na chviličku do rukou a mohli se jich osobně zeptat, proč proboha nelze ty dlouhotrvající animace přeskočit). Nevýhodou je, že od okamžiku, kdy zadáte příkaz k jejich vyvolání, do doby, než se skutečně objeví, uplyne docela dlouhá doba, po kterou je vaše postava nejen nečinná, ale hlavně zranitelná. Veškeré ztráty hit pointů v tomto stavu jdou však na vrub příslušné GF a ne na váš. GF taktéž nejsou tou správnou volbou, pokud vám ubíhá nějaký časový limit a vy proto musíte postupovat co nejrychleji, protože animace jejich vyvolávání strašně zdržuje. Získat nějaké ty GF můžete různě - většinou to bude poražením jich samotných nebo vysosáním z obzvlášť tuhých protivníků (bosů).

Final Fantasy 8

Celý systém magie v FF8 je poměrně dost komplikovaná záležitost. Nejenže jsem si musela v on-line tutorialu projít lekce o vzájemném propojování GF, kouzel a charakteristik postav několikrát po sobě, ale ani potom mi všechny souvislosti nebyly tak úplně jasné a na rovinu říkám, že vysvětlit někomu dopodrobna používání magie v FF8 ještě pořád po několika desítkách hodin hraní nejsem schopná. V podstatě jde o to, že jak GF, tak kouzla můžete propojovat s dovednostmi vaší postavy, což v konečném důsledku pozitivně ovlivňuje vaše výkony. Po každém boji (s výjimkou soubojů s výše zmíněnými bosy) se mezi vaše postavy rozdělí určitý příděl zkušenostních bodů, čímž se jim pomalu zvyšuje celková úroveň. U GF to funguje podobně, jenom se jim nepřidělují body, ale rovnou povyšují o celé levely. Z většiny soubojů máte možnost utéct, v takovém případě však pochopitelně nezískáte žádné zkušenostní body.

Bezkonkurenčně nejlepší složkou FF8 jsou vedle animací při vyvolávání GF videa. Už intro vás připraví na vysokou kvalitu videosekvencí, ale skoro bych řekla, že čím dál do hry postupujete, tím jsou videa lepší. To úvodní se mi moc líbilo, Final Fantasy 8 ale po nějaké době mu prvenství sebrala závěrečná scéna ze zkouškové mise (v níž je před naloděním třeba dorazit mechanického pavouka a kdy stihnete jen tak tak naskočit do lodi), po ní následuje video z absolventského večírku, které je sestříhané stejně dobře jako ledasjaká filmová scéna, a tak to jde pořád dál, jedna skvělá videosekvence za druhou.

V příkrém rozporu s kvalitou videí a animací GF je veškerá ostatní grafika. Pozadí jsou většinou taková nějaká rozmazaná a barevně rozplizlá, postavy hrdinů jsou proti nim mnohem výrazněji a barevněji vyvedené, což vytváří nepěkný kontrast, jehož jediným kladem je to, že Squallovu postavu vždycky rychle najdete i v jinak nepřehledné obrazovce, protože proti vybledlému pozadí je dobře vidět. Nejvyšší rozlišení, které si lze ve hře nastavit, je jenom 640 x 480, což je na dnešní poměry poněkud minimalistický přístup. Ani menu a dialogová okna nevypadají zrovna nejlépe - veliká písmena připomínají nastavení Windows pro zrakově postižené a některé věty jsou proto roztažené do více oken, i když by se napsané menším a úhlednějším fontem nejspíš vešly do jednoho.

Zatímco kostrbatý font je jen mírnou nepříjemností, naprosto úděsným by se dalo nazvat ovládání. Pro názornost uvedu pár nejkřiklavějších případů: tam, kde ostatní hry využívají Enter nebo mezerník pro potvrzování volby, tam FF8 vyžaduje stisk písmene X, místo klávesy Escape musíte mačkat W a menu, které vyvoláváte poměrně často, vyskočí po zmáčknutí písmene D. Final Fantasy 8 I takový obyčejný úkon, jakým je ukončení hry a odchod zpět do Windows, tady není snadná záležitost: nejenže zcela chybí mezi položkami v menu, ale navíc je zamaskován za klávesami, na kterých byste ho hledali tak před sedmi lety - Ctrl Q (vypomoct si samozřejmě lze i zmáčknutím Alt F4, ale po tomto zákroku mi občas zatuhnul celý počítač). Ne že by se na to rozložení nedalo zvyknout, ale hlavně ze začátku jsem se mohla zbláznit, když jsem potřebovala rychle zaútočit a pletly se mi klávesy pro výběr a zrušení. Možnost předefinování kláves sice v setupu existuje, ale Enter nebo mezerník se vám k žádnému úkonu přiřadit nepovede, je dovoleno vybírat pouze mezi písmennými klávesami. Myš i s podložkou můžete před začátkem hraní klidně odsunout někam dál, kde vám nebude překážet, protože na její implementaci do ovládání se autoři vykašlali úplně. Ti z vás, kteří disponují nějakým jiným vstupním zařízením než je klávesnice, se utrpení s ovládáním vyhnou úplně, neboť s gamepadem se vám hra bude ovládat rozhodně lépe.

Pro mě osobně jsou zbytečně otravnou záležitostí i save pointy, jejichž existence neznamená nic jiného než to, že si hru nemůžete uložit v libovolném čase a na libovolném místě. Ukládání pozic je k dispozici pouze na předem stanovených místech označených jakousi rotující oranžovomodrou spirálou. Je pravda, že save pointy jsou rozmístěné velice šikovně - pokud začnete mít pocit, že už jste toho odehráli dost a že byste si rádi svojí hru uložili, Final Fantasy 8 můžete si být jistí, že za chvíli na nějakou tu spirálu narazíte. Přesto by se mi standartní způsob ukládání pozic líbil víc a to z jednoduchého důvodu: několikrát se mi stalo, že uprostřed důležité bitvy začal buďto zvonit telefon nebo vstoupil do místnosti někdo, kdo vyžadoval mojí pozornost, čímž pádem jsem přišla nejen o vítězství v načatém boji, ale i o všechno, co jsem odehrála od posledního uložení. Ne každý si totiž všimne, že za klávesou S se skrývá pauza, což jsem zjistila až zhruba po deseti hodinách hraní a to ještě omylem, když jsem místo vyvolání menu sáhla vedle.

Až doteď jsem se vůbec nezmínila o hudbě a zvucích. Důvodem je můj rozpačitý dojem z obou těchto složek: některá hudba je sice pěkná (třeba ta, která zní při soubojích, se k akčním sekvencím hodí velmi dobře), ale za chvíli se vám díky častému opakování oposlouchá, protože skladeb není moc a ještě k tomu jsou si všechny navzájem podobné. Navíc některá hudba ani pěkná není a zvuky taky nejsou nic moc, řekla bych, že k nadprůměrně dobré hře se hodí i nadprůměrně dobré ozvučení, ale FF8 disponuje v této oblasti pouze průměrem. Nemůžu se zbavit dojmu, že na čtyři herní CD (plus jedno instalační) by se alespoň té hudby vešlo přece jenom víc a neuškodilo by ani namluvení dialogů, které se autorům zřejmě jeví jako zbytečné rozmazlování hráčů.

Final Fantasy 8

Přes všechny předchozí kritické odstavce musím přiznat, že mě FF8 bavila jako už dlouho žádná hra. Ačkoliv jsem ani jednou nevyužila možnosti zahrát si přídavnou karetní hru (přiznám se, že jsem byla líná nastudovat si její pravidla), pro někoho to možná bude příjemné vytržení z jinak čistě klasických úkonů her RPG žánru - někam přijít, někoho zabít, vylepšit si tím statistiky a zase jít dál. Nepřátelé sice nejsou nijak prudce inteligentní, všichni používají tu samou taktiku - snaží se vás udolat silou, ale zato nabývají všelijakých barev a tvarů a často jsou velmi silní. Souboje s nimi jsou tak nejen poutavou podívanou, ale i složitým mixem akce a strategie a je na vás, v jakém poměru obě tyto složky uplatníte (někdy stačí do protivníka jen sekat mečem a jindy se vyplatí nejdřív použít skenovací kouzlo, zjistit, proti jakému druhu magie je nejméně odolný, následně v hrubých rysech sestavit plán útoku a teprve po vší té přípravě se do toho pořádně pustit). FF8 je hodně lineární hra, a tak neočekávejte žádné hordy subquestů, ale to je cena, kterou výměnou za dobrý příběh zaplatím ráda. Je jasné, že konverze mohla dopadnout mnohem lépe, že u spousty věcí (fonty, hudba atd.) by stačilo trochu snahy a pilné práce k tomu, aby se výčet negativních vlastností hry snížil na minimum, ale i přes všechny vyjevené nedostatky mě svět FF8 pohltil natolik, že i když už mám recenzi hotovou, s hraním neskončím, dokud se nedoberu k závěrečnému videu.

Final Fantasy VIII
Výrobce: Squaresoft
Distributor: Eidos Interactive
Minimální konfigurace: P200, 32 MB RAM, 8xCD-ROM, 4 MB grafická karta
Doporučená konfigurace: PII-266, 64 MB RAM, 8xCD-ROM, 8 MB grafická karta
3D karty: Direct 3D
Multiplayer: ne
Verdikt: Výborná hra s divným ovládáním, nic moc grafikou a úžasnými videosekvencemi.
Hodnocení 85%
Autor:


Témata: bitka, seznámení, Vlak


Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.