Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy XIII-2 napravuje chyby předchůdce, ale bohužel dělá nové

aktualizováno 
Pokračování japonské hry na hrdiny působí jako omluva fanouškům za přešlapy, které tvůrci udělali v posledním dílu. Final Fantasy XIII-2 tak přináší nelineární průchod hrou, vrací města nebo nabízí lépe navrhnutá prostředí.
80

Final Fantasy XIII-2

Platforma: Xbox360
Výrobce: Square Enix (Xbox360)

  • Výborný soubojový systém
  • Slušná herní doba
  • Audiovizuální stránka
  • Nelinearita v průchodu hrou
  • Slabý příběh
  • Málo zajímaví hrdinové
  • Zbytečně jednoduché

Herně opravdu podařený díl oblíbené série, který nabízí velmi zábavné boje, nápaditý svět a nezaměnitelný styl. Bohužel se tvůrcům stále moc nedaří vyprávět příběh.

Herní karta

To vše zabalené do výtečného grafického kabátku, který uhrane nápaditostí a stylizací. Jenže nový díl zároveň ztratil i něco se svého kouzla, které fanoušky už tolikrát uhranulo.

Příběhově FF XIII-2 navazuje přímo na konec třináctého dílu. Oběť Fang a Vanille zachránila Cocoon před destrukcí a pozoruhodný sférický svět drží ve vzduchu gigantický křišťálový sloup. Serah se shledala se svojí sestrou Lightning a vše skončilo dobře. Nebo ne?

Tuto verzi si totiž pamatuje pouze Serah, podle všech ostatních zůstala Lightning uvězněna v křišťálovém sloupu a hrdinčinu verzi považují jen za negativní důsledek minulých událostí. Jenže když se objeví podivný mladík jménem Noel Kreiss, který tvrdí, že ho Lightning posílá pro svoji sestru, Serah uvěří a vyráží s ním a vlezle s roztomilým maskotem Mooglem branou času na dlouhou pouť.

Final Fantasy XIII-2

Tvůrci vsadili na příběh se skoky v čase, protože jim elegantně pomohl vyřešit jednu z největších výtek směrovaných k původní Final Fantasy XIII: přílišnou linearitu. Nový díl je tak rozsekán do celé řádky samostatných lokalit, které jsou zasazeny do různých časových období. Na speciální ose jménem Historia Crux si můžete volně vybírat, do kterého času se podíváte, abyste vyřešili lokální problémy, našli bránu času a odemkli si přístup do dalšího období.

Podobný přístup nabízí na poměry série až neskutečně velkou hráčskou svobodu, protože je jenom na vás, kam zamíříte a jaké další období odemknete. Po nalezení speciálních předmětů navíc můžete resetovat události v jednotlivých obdobích, zkusit to řešit tentokrát trochu jinak, a získat tak všechny bonusy a odměny.

Přílišné zasahování do děje ale nečekejte, hra sice nabízí několik konců, ale ten "správný" je jenom jeden. Pokus při opakovaném hraní nicméně dokázal, že jde celou řádku věcí řešit různými způsoby a postavy na to správně reagují.

Final Fantasy XIII-2

Fragmentace hry na menší epizodky má bohužel i svá negativa. V první řadě chybí pocit celistvého světa, tvůrci navíc celou dobu zoufale bojují s vyprávěním uceleného příběhu. Logické rozkoly zásadně odmávnou s tím, že je to "paradox" a celkově ději opět chybí to hlavní: cit pro vyprávění.

Final Fantasy XIII-2 vám nabídne celou řádku zajímavých okamžiků a hlavní příběhová klička je slušně načrtnuta, jenže zůstala hanebně nerozvinuta. Scénáristé nezvládli dobře vysvětlit, co jsou různé postavy zač a proč dělají to, co dělají. Ostatně když už jsme to načali, i samotná hlavní dvojka protagonistů nepatří zrovna mezi nejzajímavější hrdiny v historii.

Noel a jeho smutný osud posledního člověka z temné budoucnosti zaujme, ovšem Serah byla nudná ve FF XIII a stejně tak je nudná i teď. Na druhou stranu, najdou se i hodně zajímavé postavy, například hlavní záporák a jedna z postav z minulého dílu.

Final Fantasy XIII-2

Třináctka byla kvůli rádoby filozofickým, zmateným dialogům a špatnému dávkování děje ještě příběhové slabší, nicméně Square prostě od Final Fantasy X nedokázali odvyprávět opravdu zajímavý příběh a FF XIII-2 v nemilém trendu pokračuje.

Pokud tohle pominete, dostanete stále výbornou hru, protože herní mechaniky jsou jednoduše povedené a velmi zábavné. Jádrem všeho je opět soubojový systém, který byl prakticky celý převzat z Final Fantasy XIII. Staví na šesti různých povoláních (ve zkratce: Commando – fyzické útoky, Ravager – magické útoky, Sentinel – absorbce zranění, Medic – uzdravování, Saboteur – škodí příšerám, Synergist – podpora hrdinů), které skládáte do různých útočných, obranných a podpůrných kombinací, mezi nimiž průběhu boje přepínáte podle potřeby.

Není důležité namačkat přímo specifické příkazy, ale stačí správně střídat role a reagovat na průběh bitky. Boje jsou díky tomu velmi rychlé, plynulé a efektní. I když je soubojový systém velmi podobný třináctce, nabízí drobné novinky, jako je Wound (snižování maximálního počtu životů) a třeba QTE (sekvence, kdy musíte mačkat tlačítka korespondující se symboly na obrazovce). Změnou prošel i samotný start boje, protivníci nejsou vidět přímo v lokalitě, ale náhodně se objevují v určité oblasti kolem vás a jde jim v časovém limitu utéct, případně získat úderem bonus do boje.

Final Fantasy XIII-2

S příšerami souvisí i největší novinka, a to možnost lovit monstra, která následně používáte v boji jako třetího člena party. Do určité míry je to variace na Pokémony. Na rozdíl od hrdinů má každá zrůdička jenom jedno povolání a určitou sadu dovedností, s čímž musíte počítat a volit skupinu podle preferovaného herního stylu.

Příšerky lze trénovat, pojmenovat a ozdobit, jde i sloučit dvě monstra, a tím získat nové dovednosti. Mechanika s lovením je prostě hodně bohatá a zábavná. Pkud trpíte syndromem "musím je mít všechny", připravte se, že vám to zabere pěkných pár desítek hodin.

Crystarium bez limitů

Systém vylepšování postav, Crystarium, se dočkal v novém dílu razantních změn. Už nemáte takovou volnost jako ve FF XIII, protože Crystarium vede pouze v jednom směru. Na druhou stranu zde nejsou příběhem nastavené stropy, takže teoreticky se na maximální úroveň povolání můžete dostat prakticky na začátku hry. Dobrým nápadem je výběr z několika možností při zaplnění jedné úrovně Crystaria: lze si odemknout nové povolání, získat bonus pro to aktuální, zvýšit bojovou akci o jednu, či navýšit počet bodů pro vybavení. Svoje Crystarium má i každé ulovené monstrum, ovšem místo bodů krmíte příšerky speciálními surovinami, které získáváte z bojů nebo v obchodě.

Final Fantasy XIII-2 se s trochou snahy dá dohrát za něco kolem dvaceti hodin, nicméně díky pestré nabídce zábavy není problém strávit hraním i klidně stovku hodin. Záleží jen na vás, jestli budete chtít odemknout všechny brány času, zda najdete a posbíráte kompletní počet 140 fragmentů, splníte každý vedlejší úkol nebo se třeba budete se bavit na dostizích Chocobů. Herně je prostě Final Fantasy XIII-2 dobře odvedenou prací. To samé se dá říci i o audiovizuální podobě.

Final Fantasy XIII-2

Hra staví na stejném enginu, jako třináctý díl, takže vypadá i vizuálně velmi podobně. Tentokrát však nečekejte tolik vložených animací, které byly nahrazeny scénami přímo ve hře. Díky tomu je tak verze pro Xbox 360 tentokrát na jednom DVD.

Fotogalerie

Japonský původ se nedá zapřít, takže se můžete těšit z výtvarně opravdu nápaditých lokací i příšer. Široká pláň s ještěry se střídá s futuristickou megapolí, pak zase se starobylými ruinami, zasněženými vrcholky hor a vrcholem všeho je Valhalla, podivný svět za hranicí života a smrti. Radost koukat, pokud tedy prominete občasné poklesy snímkování.

Podařenou grafickou stránku jen zvýrazňuje výtečný dabing a povedená hudba. Skladatelé tentokrát docela experimentovali, takže tu narazíte na vše od popu, přes metal, až po orchestrální kousky. Občas to do hry moc nezapadne, ale snaha o nějakou inovaci funguje osvěžujícím dojmem.

Final Fantasy XIII-2

Na Final Fantasy XIII-2 je vidět, že se tvůrci snažili potěšit fanoušky, přičemž neváhali vzít to dobré z minulého dílu a obohatit to zcela novými nápady. Ve výsledku to funguje dobře, i když by se dalo mít pár výhrad a tou nejbolestivější je špatně vyprávěný příběh. Úplně ideální návrat ke slávě nejlepší série japonských her na hrdiny to ještě není, ale blýská se na lepší časy.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

28 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 423 čtenářů

Témata: bitka, dabing, Xbox




Nejčtenější

Titanfall 2
Electronic Arts reagují na slabé prodeje: Není důvod k panice

Stávající prodeje velkorozpočtových her naznačují nezvykle nízký zájem o krabicové verze. Watch Dogs 2, Titanfall 2 i Call of Duty: Infinite Warfare se totiž...  celý článek

Neverwinter Nights
Stáhněte si kompletní Neverwinter Nights zdarma. Ale pospěšte si

A máme tu další hru zdarma. Tentokrát je to legendární hra na hrdiny Neverwinter Nights, a to v kompletní edici se všemi datadisky.  celý článek

Kingdom Come: Deliverance
OBRAZEM: Grafika českých her ušla za 30 let obdivuhodný kus cesty

Ačkoliv světových hitů v Česku vzniklo jen pomálu, píle lokálním tvůrcům nechybí. Za posledních třicet let vytvořili celou řadu her, na kterých je možné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.