Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy XIII: slavná série chystá změny

aktualizováno 
Nový díl nejslavnější RPG série se prostřednictvím demoverze ukázal světu. A chystá mnoho nového.

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIIIDo nejunikátnějšího světa v celé historii slavné japonské RPG ságy nás zavede Final Fantasy XIII. Do supertechnologické říše plné válek a intrik se zcela novým bojovým systémem. Stane se legendou?

Tak takto by mohly vypadat Hvězdné války, pokud by jejich designérem byl Japonec. Final Fantasy XIII předvádí dokonalý sci-fi svět, říznutý trochou té tradiční fantasy, detailní a dopilovaný do nejmenšího detailu. Final Fantasy XIII na sebe poutá pozornost od počátku, kdy Square Enix předvedl na E3 2006 kratičkou ukázku. Pozornost, která se ještě zvětšila, když se ukázalo, že poprvé od vydání Final Fantasy XI vyjde tato slavná značka nejen na konzoli od Sony, ale i na mašince od Microsoftu.

Nejsou tu náhodné soubojeani žádné body zkušenosti.

Final Fantasy XIIIDěj se odehrává ve světě, kde vládne svatý režim Cocoonu, svébytného města ze zářícího kovu a zelených krystalů, který se vznáší nad horami a řekami podřízeného světa Pulse. Ve hře se sice setkáváme s postavami, které asociují starší díly, ale jinak jsme tu mezi kosmickými loděmi, kovovými robotickými monstry a obrněnými vojáky, takže celkový dojem z Cocoonu tak nejvíce připomíná mix Matrixu a Blade Runner.

Final Fantasy XIII však přináší nejenom atypické, nové prostředí, ale i zcela nový bojový systém. No, zcela nový, spíše výrazně upravený tradiční ATB, tedy Active Time Battle systém, kombinující realtime a povelové útoky, dovolující tvořit řetězce komb pouhým tisknutím trojúhelníku na gamepadu. Po fyzickém útoku tak následuje útočné kouzlo, následně léčba sebe sama a další útok.

V demoverzi, která vyšla v japonštině u Blu-ray filmu Final Fantasy VII: Advent Children má hlavní hrdinka dema Lightning (patrně nejen dema) tři sloty, jejichž počet Final Fantasy XIIIse pravděpodobně bude zvyšovat s posilováním postavy. Klíčový je limit času. Ten se naplňuje a musíte počkat, než provedete další útok. Nejste k tomu však nuceni. Je na vás, zda využijete jen části jeho naplnění a provedete jediný úder nebo kombo o více chodech.

Na co ovšem můžete zapomenout, jsou náhodné souboje, a nejsou tu ani žádné body zkušenosti nebo množství magie, které smíte využít. Používejte, co chcete, podle času. A poslední „změna“. Ostatní postavy vaší party ovládá umělá inteligence.

Final Fantasy XIIIKlíčové tedy je, vedle promyšlení využití časového potenciálu k útokům, také jak rychle zadáte povely dohromady. Kombo, složené ze tří útoků, pošle Lightning proti nepříteli, aby dvakrát sekla svým gunbladem, připomínajícím ten Squallův z Final Fantasy VIII a při skoku zpět ještě vystřelila. Možnosti byly i v ohraničeném demu zajímavé. Například vyhození menších nepřátel do výšky předtím, než jim dáte úder ve vzduchu, způsobující větší poškození a sešlete ohnivé kouzlo.

Boj je jednak vizuálně velmi atraktivní, jednak jednoduchý pro pochopení a hlavně umožňuje nesčetně různých experimentů, díky tomu, že se HP dobíjí po každé bitvě. V ní si můžete rozmyslet, zda se nevyplatí udeřit uprostřed nepřátelského útoku, nebo zda raději počkat. Na konci každého souboje totiž budete ohodnoceni hvězdičkami od jedné do pěti za rychlost, styl a techniku boje.

Final Fantasy XIIIOtázkou zatím zůstává, podle čeho systém hodnotí. Samozřejmě pokud sejmete bosse jediným promyšleným kombem, je jasno. Nicméně pozor na zdání jednoduchosti. Podle šéfa vývojářského týmu Motomu Toriyamy bude FF XIII nejobtížnější hrou série.

Absolutní novinkou je možnost v plné hře ve více lidech ovládat více postav.

Systém, kterým hra přechází z animací přímo do bitev, je úchvatný. Užasle se díváte, ale v další sekundě již jste po změně úhlu pohledu kamery rovnou ve hře. Zajímavě vyřešený je i pohled na bitvu. Neotevře se soubojové okno, jak jsme byli zvyklí u starších dílů, tedy s výjimkou plně realtime FF XII. Naběhnete na nepřítele a po sotva znatelné pauze naskočí lišty s bitevními příkazy a jste uprostřed akce. Tipujeme, že i ono zbrždění bude ve finální podobě pryč a pouze se natočí kamera a objeví povely.

Final Fantasy XIIIPocit z bitev je přitom velice příjemný. Je to velmi dynamická akce, žádné zdržování. Okolo vybuchují bomby, šlehají záblesky kouzel a díky skokům Lightning, která z výšky útočí na nepřátele, nemáte ani pocit, jako kdybyste hráli japonské RPG. Tím jde Final Fantasy XIII ve šlépějích FF XII, která také výrazně oživila styl hraní.

Square Enix v demu patrně úmyslně neprozrazuje nic z cíle mise, nic o motivacích jednání postav. Po souboji s monstrem, které zastavilo vlak, přebíráte kontrolu nad týmem NORA, skupinou odporu na Cocoonu. V partě máte blonďáka Snowa a Oerbu Diu Vanille s jejím modernizovaným lukem. Pokud útočí Snow, je to výrazná změna oproti Lightning, jeho útoky jsou výrazně pomalejší a spoléhající na fyzickou sílu, nezvládá příliš manévrovat.

Poněkud komickou postavou je pak poslední člen Sazh Katzroy s malinkatým chocobem ve svém rozměrném afru. Pamatujme ale na to, jak se nám postavy ve Final Fantasy XIIIFinal Fantasy měnily před očima a bezcitní si uvědomovali své zločiny, jakož i zdánlivá neviňátka uměla být krutá.

Ačkoliv tedy Final Fantasy XIII mnoha milovníkům původní koncepce připomíná návrat, zdá se, že opak je pravdou. A nejde ani tak o to, jak se s postavami po světě pohybujete. Čekat, že bude nad postavou či postavami fixní úhel kamery, by bylo výrazně naivní. Kamerou si budete prohlížet okolí, což před souboji, kdy musíte zvolit, zda si na čekající vojáky dovolíte, je dost důležité.

A nebudeme si nic namlouvat, Final Fantasy XIII je, co se prostředí týká, natolik atraktivní i jen v samotném demu, že pro mnoho hráčů bude možnost prohlížet si svět okolo velkým lákadlem. Boje sice neprobíhají přímo ve hře, objevující se lišty s povely vyvolávají dojem speciální soubojové obrazovky, ale již na druhý pohled vám dojde, že je to víceméně zdání.

Final Fantasy XIIINebyl by to pochopitelně Square Enix, aby hru nedoprovázely dechberoucí CGI animace.

Finální změnou, která zavádí zpátky k Final Fantasy XII je pak již zmíněná umělá inteligence, ovládající další členy party. Co je pak absolutní novinkou, je možnost v plné hře ve více lidech ovládat více postav, což zní velice zajímavě.

Velmi autenticky pak vypadá samotný pohyb Lightning. Zcela v něm chybí jakákoliv topornost. Zvládá přeskakovat překážky a to i dost velké, ze kterých pak skáče dolů. Neznamená to však, že Square Enix koupí Eidosu zakomponoval prvky pohybu Lary Croft do svých RPG titulů.

Při bližším pohledu je ostatně vidět, že před skokem se na určitém místě objeví zářící kruh, načež je Lightning vymrštěná vzhůru. Pochybujeme, že by ve hře byly Final Fantasy XIIIenergetické trampolíny, takže bychom spíše podporovali teorii, že si budete moci nějak Lightning aktivovat k podobným pohybovým akrobaciím.

Další členové skupiny pak zvládají tentýž pohyb. Bohužel demo předvedlo pouze víceméně běh po rovné ploše a klíčové momenty různých pohybů platforem, kde by se pohyblivost postav ukázala, byly provedeny v animacích.

Ty jsou samostatnou kapitolou hry. Nebyl by to pochopitelně Square Enix, aby hru nedoprovázely dechberoucí CGI animace. Co bere dech znovu, je stále se snižující rozdíl mezi CGI a enginovými animacemi. Bylo by nesmyslné tvrdit, že už takřka nejsou rozeznatelné, ale je fakt, že ony prudké propady v kvalitě prožitku mezi CGI scénou a následnou herní sekvencí pomalu bere voda. Což pochopitelně hře dodává na autentičnosti, zvláště pak u postavy Lightning.

Za jejím designem nestojí nikdo jiný, než veterán FF série Tetsuya Nomura, autor postav z Final Fantasy VII a VIII. Jako ostatně jeho všechny, i Lightning se povedla Final Fantasy XIIIna sto procent.

Demo tedy ukázalo kvality technologického světa a nyní nezbývá než počkat, jak si Square Enix poradil s přírodou, která pokrývá svět Pulse. Jaký dojem budeme mít ze soubojů v lesích nebo u řek a z pohybu tamním světem. Ale ačkoliv dojem je důležitý, nejvíce zvědavi jsme na příběhovou linii, která vždy dává Final Fantasy to, čím se tolik odlišuje od ostatních her. Tedy schopnost ovládnout a podmanit si zcela hráčovy emoce.

Index očekávání 90%

Autor:




Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.