Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Final Fantasy XV: Episode Prompto znechutí i ty nejzapřisáhlejší emaře

aktualizováno 
Pokud si občas říkáte, že na moderních střílečkách snad ani není co zkazit, Episode Prompto vás vyvede z omylu. V aktuálním rozšíření do Final Fantasy XV budete dvě hodiny bez ustání skřípat zuby. Může za to nejen nepovedená hratelnost, ale také neskutečně ufňukaná hlavní postava.
30

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Platforma: XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Square Enix

  • Nízká cena
  • Více detailů z příběhu FFXV
  • Trvá jen dvě hodiny
  • Deprimovaný Prompto, nevyužitá Aranea
  • Otřesný soubojový systém
  • Umělá inteligence nepřátel
  • Slabá hratelnost, herní design celkově
  • Vedlejší úkoly o ničem

Herní karta

Final Fantasy XV rozhodně není jednou z těch her, nad kterými se po vydání zavřela voda. Hru obohatila řada dílčích updatů a vylepšení. To hlavní lákadlo ale představují postupně vydávaná trojice epizod zaměřující se na členy Noctisovy družiny. Episode Gladiolus nabídla fanouškům zajímavý pohled na postavy Gladia a Cora, ale co se herního designu týče, nešlo o příliš kvalitní počin.

Teď přichází na řadu Episode Prompto a na první pohled se může zdát, že to bude lepší. Rozšíření trvá asi dvě hodiny a kromě bojů v koridorech slibuje otevřené prostranství s vedlejšími questy, jízdu na upgradovatelném snowmobilu i přepracovaný soubojový systém orientovaný především na střílení. Co víc, Prompta nečekaně doplňuje Aranea, která podobně jako Cor patřila v původní hře k trestuhodně nevyužitým postavám. To vše za krásných pět euro. Má to ale jeden háček. Kromě té ceny se skoro nic nepovedlo.

Final Fantasy XV: Episode Prompto
Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Říz, říz

Rozšíření začíná poté, co oklamaný Noctis vystrčil Prompta z rychle jedoucího vlaku. Jak název epizody napovídá, příběh se točí kolem blonďatého pistolníka, který v původní hře svoje nízké sebevědomí maskoval za zdánlivě vtipálkovskou náturu.

Při hraní FFXV jsem byl překvapen, že Prompto nakonec nepůsobil jako rádoby vtipná, ale ve výsledku otravná postava chrlící jednu perlu za druhou. Ba ne, Prompto byl nakonec celkem fajn. Jeho příběh a původ patřil k nejpřekvapivějším momentům hry, onen „wow“ moment plynoucí z odhalení ovšem zkazila nechvalně známá třináctá kapitola, z níž mají mnozí hráči dodnes vyrážku.

Final Fantasy XV: Episode Prompto
Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Nyní se informace o Promptovi a útoku na královské město Insomnia dozvídáme postupně. A to prostřednictvím přihlouple rozmístěných audio záznamů a písemných zpráv, které v kontextu, v němž se nacházejí, nemají vůbec co dělat. To není to nejhorší.

Samotný Promto je doslova a do písmene na zabití. Autoři se pravděpodobně pokusili udělat scenáristickou otočku o sto osmdesát stupňů a z věčného vtipálka udělali zlomeného emaře, který ze sebe souká každou větu, jako kdyby měl každou chvíli vypustit duši. Dojde i na sebepoškozování a pálení se do zápěstí. Cool, ne?

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Pro japonské hry na hrdiny a Final Fantasy nejsou v depresích se utápějící postavy vyrovnávající se s vlastní identitou ničím novým, ale nikdy to na mě nepůsobilo tak příšerně uřvaně, jako tomu je tady. Není divu, že Promptova parťačka Aranea to v jednu chvíli už nevydrží a věčně lamentujícího Prompta vztekle nakopne.

O ní se bohužel nedozvíte nového vůbec nic, což je velká škoda. Připadalo by mi logické, že se autoři konečně pokusí o lepší osvětlení její role v příběhu, podobně jako to udělali v předchozí epizodě s Corem. Bohužel, Aranea je velmi nápomocná během bitev, jinak tkví ale její role pouze v tom, být morální oporou nesnesitelné hlavní postavě. Navíc, pokud si myslíte, že vám hra poví, jak se vlastně Prompto dostal tam, kde ho našli ostatní členové družiny, nic takového tu není.

Final Fantasy XV: Episode Prompto
Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Otřesné střílení

Pokud doufáte, že hru zachrání alespoň akční hratelnost a jízda po otevřené krajině, musím vás zklamat. Soubojový systém je asi vůbec to nejhorší, s čím jsem se za posledních minimálně deset let ve hrách setkal. Prompto má neustále k dispozici nůž pro útoky nablízko a nepříliš účinnou pistoli, která se automaticky zaměřuje na protivníky kolem.

Na speciálních místech můžete sebrat i paralyzující granáty a další typy zbraní, mezi které patří samopal, puška s hledím nebo bazuka. Ty už nadělají škod o poznání více, jejich ovládání a míření ale nepůsobí vůbec dobře. Pikantní přitom je, že tyto zbraně musíte buď sebrat ze stojanů a zbrojnic, nebo je zabavit nepřátelům, na něž v rámci speciálního útoku zaútočíte zblízka. Pokud se vám zdá logické, že po zabití protivníků si klasicky vezmete jejich zbraň, Episode Prompto vás vyvede z omylu. Zbraň se sice válí na zemi, sebrat mi ale nešla!

Final Fantasy XV: Episode Prompto
Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Máte i zvláštní útoky, které se vám postupně doplňují tím, jak způsobujete škody nepřátelům, ale opravdu účinný je jen ten nejsilnější, k němuž využijete Araneu.

Měl bych také zmínit, že ve hře sice máte tlačítko určené pro přikrčování se za překážky, těch je ale ve hře směšně málo a stejně budete ve výsledku běhat a kropit, co se dá, dokud vám nedojdou náboje do pušky, což se v Episode Prompto děje každou minutu. Nepřátelé mají IQ tykve, hlavně že se všude kolem povalují explozivní barely. Děs!

Regalia Type-D

V rámci bezplatného updatu si můžete vylepšit v základní hře auto tak, že s ním nyní lze jezdit i mimo silnice. Regalia Type-D funguje dobře, ustavičné hekání postav během off-roadového ježdění si však autoři mohli odpustit.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV

Po první třetině hry odehrávající se v totálně nezajímavých stereotypních chodbách, jak vystřižených z třinácté kapitoly původní hry, přijde na řadu dramaticky nedramatický útěk na snowboardu do otevřené, zasněžené krajiny. Tady se autoři snažili o akční sekvenci ve stylu Call of Duty, ale dopadlo to tragicky. Tu a tam něco explodovalo, ale nepřátelé ani nestříleli, ani mě nějak nepronásledovali. Uf.

Otevřená krajina vypadá sice na pohled hezky, ale vedlejší questy jsou úděsně nezáživné, nesmyslné a vyloženě stupidní. Závěrečná bitva s pižláním bosse je o něco lepší než ostatní přestřelky ve hře, ale drtivou většinu zdraví jsem mu ubral jen díky speciálnímu útoku s Araneou. A jak zakončit podobně nezáživnou, z designérského hlediska mizernou práci, než zoufale nudnou pasáží, kdy míříte stacionárním kulometem na velkou potvoru a pět minut držíte spoušť. Final Fantasy, haha.

Final Fantasy XV: Episode Prompto
Final Fantasy XV: Episode Prompto

Final Fantasy XV: Episode Prompto

Na vlastní nebezpečí

Jistě vás velmi potěší, že celý tenhle děs můžete absolvovat klidně znova, třeba milionkrát, ve snaze soutěžit s ostatními, kdo v zoufalosti dokončí Episode Prompto nejdříve. Anebo můžete zkusit porazit Araneu v rámci tuhého souboje, protože střílení je tady přece tak zábavné. Nebo se na to můžete vykašlat a hrát raději původní hru, která je mnohonásobně lepší, než tahle hrůza.

Musím přiznat, že jsem před psaním recenze na Prompta zaznamenal smířlivé, nebo dokonce pochvalné ohlasy od kolegů ze zahraničních webů. Že se v názoru na hru s někým neshodnu, považuji za běžné, samozřejmé a nikterak pohoršující, ale kladu si otázku, jak špatný musí výsledný herní zážitek být, aby byl v médiích odpovídajícím způsobem zkritizován a ohodnocen. Ale to by asi na hře nesměla být nálepka slavné značky a musela by pocházet z nějakého zapadlého koutu Evropy. Ach jo.

Původní Final Fantasy XV mě hodně bavila a je mi proto jasné, že vzhledem k nízké ceně si úděsného Prompta spousta lidí stejně koupí. Je jednoduchý, ty dvě hodiny hrůzy se přetrpět dají a vy se dozvíte něco více z příběhu hry. Tohle jako fanoušek samozřejmě chápu. Jenom neříkejte, že vás nikdo nevaroval.



Hodnocení hry

Redakce

30 %

Čtenáři

26 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 28 čtenářů



Nejčtenější

Odhalení sochy na počest videoherní série Dragon Quest v japonském Sumotu.
V Japonsku postavili sochu slizu na počest oblíbené hry

Hra Dragon Quest zaznamenala miliony prodaných kopií, teď se jí však dostalo další cti, když jí v japonském městě Sumoto nechali vztyčit sochu.  celý článek

Albion
RETRO: V Albionu se herní doba nepočítala na hodiny, ale na měsíce

Připomeňte si s námi fantastickou hru na hrdiny, kterou u nás hrál snad každý, kdo měl v půli devadesátých let počítač.  celý článek

Game of Thrones
Využijte velkou slevu na Hru o Trůny a další interaktivní seriály

Interaktivní seriály na motivy Hry o Trůny, Živých Mrtvých nebo Minecraftu jsou nyní v obchodě Humle Bundle k mání za zlomek původní ceny.  celý článek

Splatoon 2
Fantastická týmovka, která se obejde bez krve. Recenze Splatoon 2

V týmové akci Splatoon nejde jen o přesnou mušku, ale i taktiku související s přebarvováním herní plochy. Druhý díl, který vychází exkluzivně na Switch, je...  celý článek

Antihrdinové
Hrdina, nebo padouch? Vybíráme nejlepší herní antihrdiny

Během herní historie jsme měli možnost zahrát si za spoustu hlavních postav, které z nekonečné řady klasických klaďasů nějakým způsobem vybočovaly. Podívejme...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek




GTA 5GTA 5

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.