Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fire Emblem: Shadow Dragon – další výlet strojem času

aktualizováno 
Remakům prastarých klasik se na NDS daří jako nikde a předloha té dnešní je víc než plnoletá. Jó, 1990, to byly časy.
75

Fire Emblem: Shadow Dragon

Platforma: DS
Výrobce: Intelligent Systems

  • Citlivý přístup k originálu
  • Pár překvapení v příběhu
  • Náročnost vyšších obtížností
  • Wi-Fi multiplayer
  • Retro není pro každého
  • Nuda nižších obtížností

Roztomile vypadající retro tahovka nabízí při vyšších obtížnostech vysoce jakostní bitky. Většinu pobaví, milovníky herní historie víc.

Herní karta

Fire Emblem: Shadow Dragon

Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of LightObchod s nostalgií čile kvete. Prohledejte půdy chalup – pokud najdete bednu starých plechových či dřevěných hraček, jste možná v balíku. Anebo ještě líp: pokud hračky nestřelíte, nýbrž vyčistíte a vhodně za sklem vystavíte, máte doma perfektní atmosférickou dekoraci. Kterýžto fakt podněcuje výrobce uvádět na trh drahé, leč prakticky bezcenné kopie – a tvůrce her vede k lovení v bohaté zásobě polozapomenutých klasik a k následnému vývoji tu více tu méně citlivých remaků.

K dispozici je šest úrovní obtížnosti.

Ty se pak rovněž neprodávají za hubičku, ale s jejich hodnotou to bývá lepší než u schválně neumětelsky svařených a opatinovaných plechových aut. Přinejmenším jsou mnohé znovuzrozené kousky skvěle hratelné.

Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of LightNež si odpovíme na otázku, zda to platí i o dnešním titulu, nejprve si řekněme, s jakým žánrem máme tu čest: jde o strategické RPG na čtverečkovém roštu - s řadou prvků podobných příbuzným Advance Wars od téhož výrobce, jenomže tentokrát v historickém fantasy duchu. Taktické jádro je obklopeno tradičně košatým vyprávěním, čili se místy, jak dřív bývalo zvykem, dost naklikáte při posouvání textu. Příběh ale má své kvality, takže je množství slov spíše ku prospěch věci.

Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of LightJistě, jde o tutéž RPG pohádku, kterou už jste odklikávali stokrát: legendární rek Anri zachránil svět před zkázou, teď syn legendárního reka Cornelius padl v boji s novou, totiž staronovou zkázou a vy, Marth, vnuk legendárního reka, přicházíte pomstít mrtvého otce, poníženou sestru i zbědované království a pro změnu zachránit svět před zkázou, plus stát se legendárním rekem. Zlo je totiž v Ječné.

Vedle té nejtradičnější tradice, kterou už snad ani nelze označit za klišé, tu ale narazíte i na pár opravdu překvapivých nápadů, jež nejspíš nenazvete fádními. Když například nebudete věnovat pozornost textu, můžete si zabít spojence. Anebo řešíte, zda musíte nebo nemusíte jednoho vybraného člena družiny obětovat, a pokud ano, tak kterého.

A pokud tedy jednoho vyberete, nečekejte, že ho nepřítel vezme do zajetí nebo něco Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of Lightna ten způsob. Místy tedy zamrkáte – žel, podobných okamžiků by mohlo být víc. Skvělé ale je, že je každý váš spojenec individualizován a jeho úmrtí je trvalé, navíc s patřičně tklivým slovním doprovodem. Což asi nerozdýcháte a nahrajete uloženou pozici.

Možnost trvalého uložení se nicméně nevyskytuje za každým rohem, takže nucené opáčko zamrzí. Standardní úložná pozice na konci kapitoly je vzhledem k enormní časové náročnosti mnohých map doplněna úložným placem, případně více placy na bojišti. Pokud vás tlačí čas, je navíc k dispozici i provizorní uložení kdekoli, jež ukončí herní seanci a při nahrání se smaže.

Zbraně se opotřebovávají až k nepoužití.

Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of LightA teď k boji. Ten zase jede v kolejích té nejtradičnější tahové čtverečkařiny, takže se po kliknutí na postavu ukáže modře, kam smíte postoupit, a červeně, kam můžete praštit, což platí i pro soupeře. Skvělou vychytávkou je, že se lze pohybovat i se zapnutou indikací hranic soupeřovy potenciální aktivity, což je pohodlí jako v bačkorách.

Že je plánování pohodlné ale ještě neznamená, že je taková celá hra. K dispozici je celkem šest (!) úrovní obtížnosti, protože obtížnost Hard se dále člení na pět „stupňů tvrdosti“. Hra na nižší obtížnosti je pro zkušenější hráče poměrně mechanická nuda, ale při přeřazení na vyšší výkonnostní stupeň se řežby více než třiceti různých bojových tříd s nejrůznějšími schopnostmi včetně běhání po vodě či létání mění ve slušný hlavolam.

Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of LightZbraně kromě nákupů získáváte i prostým sebráním a postavy si je mohou a musí předávat, neboť kvéry nejsou univerzálně použitelné. Dále tu nepřekvapivě funguje princip kámen, nůžky, papír: meč má výhodu vůči sekyře, sekyra vůči kopí a to vůči meči, luk je nablízko slabý vůči všem, ale má větší účinný dosah. Kdyby si to náhodou někdo nepamatoval, může si před každým soubojem prohlédnout opět velice pohodlný rozbor svého a soupeřova arzenálu, kdy je hned vidět, jestli se nehrnete do boje s bezcenným železem.

Aby to nebylo tak snadné, zbraně se, jak dříve patřilo k dobrým mravům, opotřebovávají až k nepoužití. Jistě, při pohledu na zachovalé starověké zbraně v muzeích vyhlíží tento princip trochu podivně, ale hratelnost to rozhodně obohacuje, neboť to nutí k přemýšlení. Tenhle protivník už má na kahánku, tak to si na něm závěrečnou ranou neztupím ten skvělý drahý meč, ale spíš ten málo používaný levný Fire Emblem: New Dark Dragon and the Sword of Light„dorážeč“.

Zbraně stejného typu můžete dále slučovat a jedné z nich tak prodloužit životnost. Bojem s určitou zbraní pak kromě obecného levelu postavy zvyšujete i hrdinovu obratnost s touto zbraní.

Na bojištích se vyskytují vesničky, kam je možné zajít pro radu či tip, a pevnosti, kde se dobíjí čára života. Léčivé pevnosti svou abstraktností poněkud připomínají deskovou hru, ale svou funkci plní dobře a hráč je za ně v závislosti na zvolené obtížnosti přiměřeně vděčný. Ve vesničkách se bohužel setkáte jen s několika dokola opakovanými typy vesničanů, takže pocit déjà-vu sice neznamená chybu v Matrixu, ale ani tak dvakrát nepotěší.

A nyní pár slov ke grafice obecně. Na horním displeji se zobrazují statistiky, dialogy Fire Emblem: Shadow Dragona animace boje. Statistiky jsou tak podrobné, až trochu nepřehledné, ale záhy je oceníte. Dialogy jsou ztvárněny klasickým způsobem: vlevo jedna nebo více hlav, vpravo jedna nebo více hlav, dole text.

Postavy jsou hezky, nicméně trochu akademicky chladně nakreslené, ač je má na svědomí tvůrce nad jiné povolaný – viz. infobox. Textu je, jak už bylo řečeno, hodně a místy i stojí za četbu. Boj je graficky vysloveně roztomilé retro. Navíc se při zacházení s různými zbraněmi střídá slušná řádka animací, takže to není přehnaně jednotvárné.

Pan kreslíř
Autorem kreseb postav je Masamune Shirow. To už je nějaké jméno, jde totiž o tvůrce manga série Ghost in the Shell, jejíž popularita, jak známo, vedla k několika anime filmům, anime televizním seriálům a videohrám. Shirow se ovšem do rozpohybovávání svých kreseb u této série osobně zapojil jen v seriálu Ghost in the Shell: Stand Alone Complex. K raketovému nástupu autorovy obliby na západě přispěla větší shoda se stylem amerického komiksu, než u prací řady jeho „japonštějších“ kolegů. A mimochodem, jde o pseudonym. Dnes už téměř padesátiletý pán se narodil jako Masanori Ota. Ota je příjmení, bohužel.

Fire Emblem: Shadow DragonGrafika spodního displeje, kde plánujete přesuny jednotek, je ultra-retro, ale krajina není špatná a předvádí víc než jen geometrické schéma. A koneckonců se tvůrci zjevně snažili zachovat ducha předlohy, což se zdařilo. Hra se ovšem víc podobá prvnímu remaku z roku 1994 pro SNES, jímž byl Fire Emblem: Monsho no Nazo, než původnímu titulu pro NES z roku 1990, Fire Emblem: Ankoku Ryu to Hikari no Ken. Což je nejspíš také dobře – všeho moc škodí, nostalgii nevyjímaje.

K dispozici je nově a velmi vítaně i Wi-Fi multiplayer. Zde si to můžete rozdat s náhodným protivníkem, nebo s kamarádem přes identifikační kód, jichž lze uložit až 64. Přitom je možné si kromě zuřivého boje i popovídat přes mikrofon nebo vyměnit jednotky, použitelné následně i v singlu.

Fire Emblem: Shadow DragonTřešničkou na dortu je online obchod, kde můžete prodávat i nakupovat, přičemž nabídka zboží se rotačně mění v závislosti na dni v měsíci.

Celkově tedy máme co do činění se  skvěle hratelnou a značně zábavnou hrou, byť rozhodně ne pro každého. Chce to dostatek volna a zálibu v herní historii – jsou-li tyto náročné podmínky splněny, ušlechtilá elegance tohoto stroje času působí v uběhané přítomnosti jako balzám.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

67 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 17 čtenářů

Témata: Retro, hračky, chalupa


Nejčtenější

Call of Duty: WW2
Letošní Call of Duty nabídne i prostor pro poflakování se s kamarády

Součástí Call of Duty: World War II bude i prostor pro socializaci nazvaný Headquarters, v němž se můžete setkávat s přáteli a soutěžit v různých disciplínách.  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.