Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FireStarter - zajímavý mix akce a RPG

  12:00aktualizováno  29. ledna 12:46
Firestarter se na první pohled dá nejlépe zařadit do davu akčních her, ovšem vykukuje z něj minimálně netradiční implementací lehkých RPG prvků, které v jeho žánru rozhodně nejsou pravidlem. Jak se to celé povedlo?

Firestarter První zvěsti o akční hře Firestarter se datují asi dva roky zpátky, kdy tento titul patřil k poměrně obletovaným a očekávaným. Časem, s přibývajícími změnami konceptu (často nebylo jasné, o co v dané chvíli šlo) a rostoucí dobou ve vývoji však informace ustrnuly a pozornost se přesunula k nově ohlášeným a nutno říci, že i ambicióznějším akcím jako je například S.T.A.L.K.E.R: Oblivion Lost, shodou okolností rovněž od ukrajinského studia GSC Gameworld. Ta po jeho ohlášení odsunula Firestarter do jisté míry na druhou kolej, kde zůstal až do vydání, které nadešlo právě v minulých dnech. Zda se tato akce stane příjemným překvapením, jehož úspěch se však před lety očekával či naopak propadne na celé čáře v důsledku zanedbané práce, se dozvíte z dnešní recenze.

Příběh je rozhodně netradiční, i když do chvályhodné škatulky originálních a přehnaně zajímavých se ani omylem řadit nemůže. Ona netradičnost spočívá především v tom, že hrajete vlastně za sebe, tedy hráče počítačových her, což dozajista příjemně přidá na tolik potřebném sžití se s hlavním hrdinou, v němž by vůbec neměly být žádné překážky. Budoucnost, jak je z hry patrnéFirestarter , je pro hry jako stvořená a většina lidí má již mnohé zkušenosti s populární virtuální realitou, která je provozována výkonným přístrojem Firestarter, jenž je ovšem cíleně nakažen virem a vaše náruživé hraní se ve zlomku sekundy změní v boj o život podmíněný opuštěním přístroje do 48 hodin. Ale není to tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát, jelikož se zrovna nesimulovala mírumilovná závodní hra, nýbrž nervydrásající akční rubačka, jejíž - do této chvíle virtuální - terče procitnou do podoby krvelačných bestií, jimž nejde o nic jiného, než o váš život. Hráč si tak musí sáhnout až na dno svých možností a vytáhnout ze sebe i tu nejspodněji zahrabanou schopnost, aby unikl z útrob zhoubně nakažené mašiny.

Jakási kampaň tedy tvoří jádro singleplayerové hry. Hráč si musí nejdříve vybrat postavu, s jejíž pomocí by rád bojoval. V tomto ohledu nabízí hra poměrně slušné (6) množství jakž takž diferenciovaných postav, mezi něž patří mariňák, což je nejvyrovnanější postava ve hře, ale nedisponuje takřka žádnými výraznějšími schopnostmi ani přednostmi. Něco podobnéhoFirestarter je i policeman, jenž má však alespoň možnost používat dvě zbraně zárověń, a to ho minimálně trošku odlišuje od relativně nudného předešlého kolegy, který, jak už jsme si řekli, představuje zlatou střední cestu. Ovšem o zábavě v jeho kůži by se dalo s úspěchem pochybovat, jelikož takřka do puntíku eliminuje solidní novoty oproti slušnému davu podobných her, které systém Firestartera přinesl a zároveň jimi dokáže i zaujmout. Dalším charakterem je agentka, jíž je vlastní agilnost, na druhé straně jí její rychlé pohyby znemožňují používat těžší zbraně a rovněž si může jen zdát o určitých dovednostech, o nichž bude řeč později. Na řadě je cyborg, jehož největší předností je rozhodně skvělé brnění a využívání všech možných zbraní, na něž si jen vzpomene. Gunslinger je podle manuálu nejlepší postavou ve hře oplývající vynikající pohyblivostí i přesností střelby, jenže aby byla zachována rovnoprávnost a balanc hry, je mu upřeno střílet z těžších kvérů. Jako posledního jsme si nechali mutanta, který zřejmě zaujme největší procento hráčů díky nadstandartnímu páru rukou, jež mu mutací narostly, zároveň mu umožňující současné využití až čtyř zbraní, což z něj dělá jasnou mašinu na smrt. Jak už jsme naznačili, většina postav se liší a oplývá možnostmi, které ostatní třeba nemají, což z Firestartera, alespoň pro jeho fanoušky, činí jasnouFirestarter volbu a vzhledem ke krátkosti kampaně i nutnost více zahrání, tedy v případě, že mu přijdete na chuť a v tom právě může být háček.

Překvapením jsou rozhodně zabudované RPG prvky, jež bych u podobné hry ani v nejmenším neočekával, což však nutně neznamená, že by Firestarteru škodily, ba právě naopak, jedná se o jeden z lepších ve hře obsažených prvků. V minulém odstavci jsme si pověděli již o výběru postavy, což role-playing efekty do jisté míry předurčuje a naštěstí nezůstává jen u nich, charaktery je nám umožněno posilovat ve dvou kategoriích, a sice v oblasti dovedností a atefaktů, následovně využitelných při speciálních schopnostech. První skupina dovedností nepřináší nic moc nového. Jedná se jen o vylepšování určitých schopností, které jsou zpřístupňovány na základě získávaných zkušeností. Je jich poměrně slušné množství a nepočítejte s tím, že byste za jedno tažení ozkoušeli všechny, což není možné prakticky, ale ani teoreticky a více to tak nahrává do karet již zmíněné, jinde tolik opěvované a často nesamozřejmé znovuhratelnosti. Pokud žádáte názorný příklad, můžeme předhodit například nejrůznější zlepšení střelby, brnění, možnost uhýbání střelám atd. Jedná se o pasivní záležitosti, tudíž se rovnou po jejich "zakoupení" projevují ve hře, bez nutnosti Firestarter je nějak aktivovat. To už je ale potřebné u artefaktů roztroušených po úrovních, které navíc podmiňují úspěšné dokončení kampaně, jelikož v případě, že se v aréně objeví, což je vám dosti zjevně naznačeno, musíte ho tak jako tak sebrat, navíc v časovém limitu, jinak hra končí nezdarem, lépe řečeno nahranou pozicí, jež se sama ukládá při objevení těchto starodávných komodit. Navíc se občas za jejich úspěšné sbírání dočkáte odměny v podobě speciální schopnosti přímo závislé na omezené psi energii. Jedná se například o Terminator, při jehož aktivování je označena daná nestvůra, na níž nešetrně zaútočí i dosavadní nepřátelé, což vám dá čas na doplnění zásob, případně i menší odpočinek. Mnohem drastičtější následky má pak Annihilator, jenž disponuje tou bezvadnou možnost pobití všech nestvůr v dohledu. Klasikou je pak neviditelnost či užitečný teleport. Věřte, že všech zmíněných vymožeností budete využívat měrou vrchovatou, jelikož Firestarter není, hlavně na vyšší obtížnosti (celkem 5) procházkou růžovým sadem, a tudíž se každé byť sebemenší zvýhodnění či pomoc dá vyvažovat zlatem.

Úrovní je celkem šestnáct a dělí se na čtyři části.Firestarter Pokud se jednoduchou matematikou dostáváte k logickému číslu čtyř arén na jednu část, musíme vás opravit. Autoři se totiž rozhodli vytvořit poslední úrověň jako samostatný celek, a tak další tři skýtají potyčky rovnou na pěti bojištích. Epizody se odehrávají v technologicky přesně vytvořené průmyslové zóně, totalitním impériu, vesmírné stanici a v jakémsi koloseu, kde svedete tuhý závěrečný souboj. V souvislosti s designem úrovní mě napadá slovo kontroverzní, které je pro návrh lokací typické. Nejedná se mi ani tolik o samotné grafické provedení, které se dá označit za velice povedené, spíše o jeho samoúčelnost a minimální vyzývavost. Nejmarkantnější problémy jsou zřejmě v průmyslové zóně, jež se skládá z neustále stejných, časem fádních kreací z na sebe kolmo vytvořenými chodbami i identickými místnostmi. Naštěstí platí, že to lepší si tvůrci nechali do pokročilejších fází, přičemž hlavně impérium a koloseum se dají označit za nadprůměrné, nicméně ve srovnání se současným standardem, chcete-li širší špičkou tvořenou především starým, ale pořád dobrým Quakem 3 nebo UT 2003, neznamenají žádný výraznější skok ani krok kupředu, spíše se zaměřují na kopírování již vzniklých motivů. A to je pro budgetovku, jakou se Firestarter postupem času stal, typické a těžko mu to mít za zlé. Za zmínku ještě stojí i Firestarter rozparcelování samotných úrovní na více zón, jež se časem otevírají, čímž postupně rozšiřují hráčovo pole působnosti. Podobný systém se mi ovšem příliš nezamlouvá a jedná se spíše o takovou designerskou a programátorskou berličku vytvořenou za tím účelem, aby se člověk v mnohdy nešikovně vytvořených úrovních nezamotal. K tomu slouží rovněž nepřehledná mapa, která zabírá hlavní část HUDu, ovšem v celkovém součtu je, díky malému měřítku a naprosté nepřehlednosti, spíše na obtíž. Pokud by ve hře nebyly obsaženy artefakty, jejichž sbírání je klíčové, byla by celá mapka v té současné podobě k ničemu, i když se ji autoři snaží využívat, vedle zobrazování nepřátel, i k zakreslení míst, kde se nachází zbraně, na jejichž zjevení jste neelegantně upozorněni zastavením v jádru jinak svižné hry.

Nepřátelé v singleplayeru nejsou klasičtí boti známí z her jednoho hráče vytvořených pro primárně multiplayerové tituly, k nimž by kdekdo mohl zařadit i Firestartera. V době strávené s hrou jsem si stačil uvědomit, že tvůrci vlastně nevěděli, co chtějí a vytvořili tak vlastně single i multiplayer shodné hodnoty, ovšem oba se řadí spíše do mírně nadprůměrných sférFirestarter a mnohem lepší by bylo, kdyby byla alespoň jedna část skutečně dobrá. Takhle si zastřílíme proti rozličným nestvůrám a mutantům, kteří jsou sice vymodelováni a rozpohybováni se smyslem pro detail, ovšem minimálně jejich respawnování je sporadické. Na výskyt stvůry jste jako na všechno upozorněni hrou. Nepřítel se objevuje občas velice dlouho, což vidíte v jakémsi názorném procesu tvoření a když už je konečně vygenerován, vrhne se na vás vší silou. Neexistuje zde žádné kooperování, všichni jdou prostě po vás hlava nehlava. K plusům tohoto chování se řadí tím tvořená dynamičnost a to, že jste skutečně neustále pronásledováni. Vůbec není možné se schovat, protivníci mají totiž jakýsi "šestý smysl", jímž si vás pokaždé najdou. K dobru se hře musí připočítat i jejich slušná variabilita, kdy se dočkáme skutečně zajímavých kreací.

Multiplayer bude zřejmě tou věcí, k níž se fanoušci hry po důkladném provaření singlu přesunou. A musím říci, že by je neměl nijak výrazně zklamat. K dispozici je klasický deathmatch, ovšem jeho týmová odnož ani boj o vlajku zde nenajdete. Dalším módem je zábavný Cooperative, kdy hráči spolupracují a plní zadané úkoly. Je možné hru dokonce uložit a pokračovat ve stejné formaciFirestarter jindy. Je zřejmé že právě tato varianta si najde nejširší publikum, jelikož se při ní dá zažít poměrně hodně zábavy. Hunting si zakládá na lovení nestvůry a Slaughter je pak souboj mezi hráči, kdo zabije nejvíce monster. Síťový kód se nemá za co stydět a v mém případě fungoval dobře, jen zde bylo příliš málo lidí ochotných hrát, což pro žádnou komunitu není dobrá zpráva.

Technická stránka věci je jako všechno ve Firestarteru rozporuplná. Pomineme-li nevýrazný zvuk a jen občas povedenou hudbu, zůstane nám grafická stránka, která již stojí za podrobné prozkoumání. Z obrázků se může zdát, že je vše v naprostém pořádku a ono by asi i bylo, vždyť prostředí je povětšinou hezky, mnohdy i krásně provedeno, textury mají vysokou kvalitu, efekty nejmodernějších grafických karet se to jen hemží a modelům zbraní a nepřátel pak také není co vytknout. Nejen toto, ale i lenost programátorů či absence betatesterů si vybrali vysokou daň v podobě víceméně cukavého enginu, který pro podobně svižnou záležitost nikdy nznamená nic dobrého. Bohužel Firestarter se mu nevyhnul a i na Firestarter slušně výkonných počítačích se ve vyšších rozlišeních počínaje 1024x768 cuká, a to s větším počtem nepřátel na obrazovce, někdy dokonce poměrně hodně; naštěstí se jedná jen o výjimky. Snad se tento nepříjemný neduh opraví patchem, alespoň do té doby bych doporučoval s koupí počkat. Můj počítač disponuje grafickou kartou od ATi a k naprosto plynulé hře nepomohla ani srážka rozlišení a efektů, ale při testech na stroji vybaveném kartou nVidia bylo vše v relativním pořádku, takže bych doporučil ozkoušet demo, na němž se jasně projeví, zda si váš počítač s touto hrou poradí bezproblémově či ne, v prvním případě si k hodnocení přičtěte 3-5%. Sluší se ještě říci, že přímo ve hře se nachází i solidní benchmark, který se rovněž nevyhnul menšímu cukání, i když měří hodnoty, za kterých by k němu docházet nemělo. Ani skutečnost, že k úspěšnému spuštění hry je nutné vlastnit Windows 2000 či XP, nepotěší, jelikož, vzhledem k cenám microsoftích produktů, existuje pořád slušné množství lidí vybavených starší verzí.

Dohromady to s Firestarterem nevypadá nijak světoborně. Nerad bych, aby recenze vyznělo v to, že se jedná o špatnou hru, to určitě ne. Na hodně výkonných počítačích nabízí solidní dynamickou a na mozek nenáročnou zábavu, ale ani s přihlédnutím k zajímavým a dobře implemetovaným RPG prvkům, se nejedná o nic extra mimořádného, co by každý správný pařan měl mít ve své rozsáhlé sbírce. Úrovně jsou kolem a kolem spíše průměrné, dynamika dostává citelné rány nešetrným zařazením jistých zpomalovacích efektů a především nevyladěnou technickou stránkou věci. Na základě těchto informací, nechť si každý udělá svůj názor a případně si celkem levného Firestartera pořídí. S čistým svědomím ho ale doporučit nemohu.

FireStarter
Minimum: CPU 800, 128 MB RAM, 3D karta
Optimum: CPU 2500, 512 MB RAM, 64MB 3D karta
Multiplayer: ano
Další informace: demo / screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: GSC Gameworld / Russobit-M
Distributor v ČR: US Action
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Nadprůměrná adrenalinová akce s několika RPG prvky, ale také s množstvím chyb.
Hodnocení: (info) 64%
Autor:


Témata: virtuální, Virus


Nejčtenější

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.