Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

FlashPoint – Daikatana po česku?

  12:00aktualizováno  12:54
Nebojte se, nezešíleli jsme a nebudeme srovnávat tyto dva tituly po herní stránce – to opravdu nejde. Tentokrát se zaměříme na historii jejich vývoje, kterou mají do jisté míry společnou. Pamatujete si přeci ještě, co se dělo vloni v létě krátce po vydání dema s prvním levelem Daikatany...

Daikatana

Když jsme ve čtvrtek uveřejnili první dojmy z dema českého pěchotního simulátoru Operation FlashPoint, nečekali jsme, jakou obrovskou vlnu ohlasů článek vyvolá. Většina přispívajících – někteří dokonce s bohatými profesionálními zkušenostmi v oblasti vývoje her – celkem opodstatněně upozorňovala na zásadní nedostatky FlashPointu. Nemohu se ale ubránit dojmu, že podobnou polemiku zažil herní svět přesně před rokem, jenom ve větším měřítku. Je fascinující, nakolik se oba příběhy podobají...

V polovině roku 1996 založil legendární John Romero společnost Dream Design (posléze přejmenovanou na Ion Storm) a ihned ohlásil vývoj nové 3D akční hry – tak se zrodila Daikatana. Sehnat vydavatele, slavný Eidos, nebyl žádný velký problém – Romerova reputace byla po vydání Quaka natolik vysoká, že měl důvěru prakticky všech investorů. Po roce neustálého mlžení a odkládání termínů vydání začíná většina hráčů tušit, že cosi není v pořádku. Začátkem roku 2000 vyšlo konečně první veřejně přístupné singleplayerové demo, které naprostou většinu hráčů totálně šokovalo – kostrbatá grafika, nevýrazné zbraně a podivní nepřátelé rozhodně ani náznakem nepřipomínali onu Daikatanu od „božského“ Romera, na kterou se všichni těšili. Není proto divu, že když v květnu Daikatana konečně vyšla, dala od ní většina hráčů ruce pryč (co na tom, že ostatní levely byly mnohem kvalitnější a systém minionů předběhl svou dobu) a hra nezaznamenala výrazný prodejní úspěch. Následné finanční problémy Eidosu zlámaly vaz skvělému týmu Looking Glass, autorům System Shocku, na které již nezbyly finanční prostředky. DaikatanaTolik v kostce příběh jednoho z největších herních zklamání (skvěle napsaný a velmi podrobný Bludrův popis událostí do konce ledna 2000 najdete na webu Quake.cz)

Na jiném místě se před čtyřmi lety rozhodovalo za podstatně skromnějších podmínek o vývoji jiné hry. Sehnat jejího vydavatele byl o něco větší problém, protože za projektem nestál žádný z matadorů herního průmyslu. Po mnohých peripetiích se nakonec nadějného týmu ujali Codemasters a hra se po sérii neustálých odkládání konečně dostala do fáze, kdy bylo možné vypustit demo. Ale co se to děje? Hra je sice neuvěřitelně propracovaná, ale technickým zpracováním připomíná dva roky staré tituly. Rok po Daikataně se tedy situace opakuje i s Flashpointem – demoverze ukázala některé zásadní nedostatky (zejména v grafice), které by mohly (a nesporně budou) mít na prodejnost fatální vliv. Otázkou však zůstává, co bude s FlashPointem dál. Je pravda, že jsme měli možnost vidět jenom jednu misi v nedodělané verzi hry, ale některé nedostatky (animace vojáků, nízké FPS, umělá inteligence) jsou opravdu nepříjemné a za měsíc se ani při nejlepší vůli odstranit nedají. Vývojáři z BIS tak před sebou mají v zásadě dvě možností dalšího postupu:

Operation Flashpoint demo

Odstranit největší nedostatky a vydat hru včas (tj. v květnu)
Rozhodně nejpravděpodobnější varianta. Soudě podle ohlasů ze zahraničí, které se kupí v diskusním fóru na oficiálních stránkách FlashPointu, existuje velké množství lidí, kteří se na hru regulérně těší, demo se jim líbilo a plánují si FlashPoint koupit hned jakmile vyjde. Škoda, že zatím není dost dobře možné si hru předobjednat – bylo by pak snadné zjistit, kolik nadšenců na ní opravdu čeká jak na spasitele. Dodržení termínu vydání však s sebou přináší nemalé riziko – grafika (nebudeme si nalhávat – právě ona je největším marketingovým tahounem současnosti) nepůjde o moc vylepšit, postavičky se pořád budou pohybovat nepřirozeně a na průměrném počítači bude hra v plných detailech připomínat promítání diapozitivů. Negativní recenze na sebe dlouho nenechají čekat (pokud by měla ostrá verze kvality dema, sotva kde by se hodnocení vyšplhalo alespoň k sedmdesáti pěti) a spousta lidí, kteří jsou v současné době na vážkách, by si FlashPoint nekoupila. Ochota Codemasters investovat do dalšího dílu by rázem ochabla, protože díl první nenaplnil prodejní předpoklady.

Odložit datum vydání a předělat většinu grafiky
Hezky se to říká, ale už ne tak hezky realizuje. FlashPoint se vyvíjí již čtyři roky a kompletní předělání enginu by datum vydání odsunulo zhruba o další rok. I tak by byl výsledek nejistý – hra by sice mohla v té době vypadat naprosto bombasticky, ale také by se mohlo stát, že bude konkurence zase o další krok dál a grafika opět zůstane zastaralá. Operation Flashpoint demoTo si samozřejmě uvědomují i Codemasters, a tak se budou bránit dalšímu podstatnému odložení hry (a nárůstu nákladů na vývoj) jak čert kříže. Šance, že FlashPoint nikdy nespatří světlo světa a skončí v herním zapomnění, se s každým odkladem vydání zvyšují a pokud by investor uznal, že další vývoj je příliš ztrátový, mohli by se autoři s myšlenkami na druhý díl rozloučit (sehnat s pošramocenou reputací nového vydavatele je velmi obtížné).

Má rada pro vývojáře z BIS je jediná – vychytejte mouchy v ovládání vozidel (například ono proklamované najíždění do značek či vojáků), upravte v rámci možností chování spolubojovníků, ořezejte grafiku tak, aby engine běžel plynule i na běžném herním PC, ale v žádném případě nedopusťte další podstatné odložení vydání (měsíc se dá překousnout, půl roku ne). Je jasné, že na Operation FlashPoint bude muset vyjít několik opravných patchů, ale s tím se už nedá nic dělat. V této chvíli se totiž rozhoduje i o FlashPointu 2, který má všechny předpoklady stát se mnohem úspěšnějším následovníkem původní verze. Věřím, že dokážete udělat po všech stránkách kvalitní hru, jenom potřebujete víc zkušeností...

Autor:
Témata: simulátor
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...