Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Football Manager FA Premier League 2001

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:55
Electronic Arts se ve spolupráci s EA Sports se rozhodli ovládnout trh se sportovními hrami. Fandové nad jejich počiny jásají, megalomani oceňují kvalitu zpracování a ostatní okázale jejich tituly ignorují. No a my se pojďme podívat, jak dopadl jejich Football Manager FA Premier League 2001.
Football Manager 2001

Člověk je ve své podstatě tvor megalomanský. Bitvy, války, budování impérií, stavění, bourání, ovládání, snaha být nejlepší za každou cenu. Tohle všechno nás provází od počátku dějin a přetrvá (snad ;) další eóny. Někteří z nás se stanou prezidenty, vyprovokují další světové války nebo ovládnou trh s operačními systémy... no a my ostatní, normálnější, své ambice a choutky ukájíme třeba hraním počítačových her.

Spravovat, budovat a řídit jsme mohli na obrazovkách monitorů snad už úplně všechno, počínaje klasickými městy a korporacemi, přes pizzerie a MHD a konče třeba mraveništi nebo safari. Jedním z klasických typů tohoto druhu zábavy jsou také simulátory řízení fotbalového klubu. Fandové si možná vzpomenou na Bundesliga Profi Manager ze začátku devadesátých let nebo chudý, leč zábavný simulátor české fotbalové ligy (zajímalo by mě, zda jeho autor někdy začal pracovat na "profesionálnější" verzi, určitě by se našlo dost lidí, kteří by zainvestovali nějakou tu korunku). V posledních letech na poli jakkoliv sportovních her jednoznačně kraluje firma Electronic Arts, respektive její divize EA Sports, a právě od nich pochází také nejnovější fotbalový manager.

Nejsem žádný závratný fanoušek fotbalu, nebiju Sparťany jen proto, že bych byl Slávista, neznám jména klíčových hráčů a pokud byste mě v noci vzbudili, nevyjmenuji vám kompletní českou nebo libovolnou jinou aktuální sestavu. Ve škole chtěli hrát všichni v jednom týmu se mnou ne kvůli dělovým ranám, skvělé strategii nebo rychlosti, ale díky faktu, že jsem uměl skvěle faulovat. Football Manager 2001 Důvod, proč mě fotbalové manažery baví je jednoduchý, jsem megaloman. Mám rád vítězství, baví mě budovat a sledovat, jak se loseři z třetí ligy díky mému vedení pracně doslova prokopou až k výhře celonárodního titulu. Nový Football Manager FA Premier League 2001 vám umožní přesně tohle a mnohem víc.

Klasickými trendy dneška jsou 3D, komunikace a množství možností. Zapomeňte na telefony, faxy a osobní jednání. Dnes letí e-mail, a tak veškerá komunikace, ať už s managery ostatních klubů o přestupu hráčů, vlastními hráči o nových smlouvách, funkcionáři národních klubů ohledně pozastavení nástupu toho kterého hráče do zápasu, či správcem vašeho stadionu, probíhá přesně touto formou. E-maily (respektive EA maily) nejen dostáváte, ale i odesíláte, s tím, že v nich máte možnost ovlivnit řadu faktorů od ceny a množství sezónních vstupenek až po typ pojištění hráčů. Funkcionáři vám po nástupu do klubu pošlou mail, kde děkují za příležitost a pochvalují si vstřícnost týmu, fyzioterapeut běduje nad zraněním klíčového hráče, který si vyvrknul kotník na diskotéce a Patrick Kluivert vás pošle elektronicky do tenotononc, pokud mu nenabídnete při přestupu alespoň Mercedes CLK/GTR a dvoupatrovou vilu ;)

Všechno tohle působí značně reálně, a dává možnost být skutečně in. Po pár hodinách hraní budete své hvězdy a hvězdičky, včetně finančního ředitele, který vás prudí kvůli neplnění plánu, znát jmény a budete s nadšením, obavami a napětím čekat, co po vás zase kdo chce.

Football Manager 2001

Po spuštění hry si musíte vybrat tým, za který budete hrát. Na výběr je nejen klasická kompletní anglická liga, nýbrž také liga německá, skotská, francouzská, španělská, italská a pár dalších, včetně jejich divizí a subdivizí. Bohužel, česká (a moravská, nebo jak se to jenom jmenuje) liga se nekoná, i když se s našimi týmy, avšak jenom v pohárech. Správný megaloman si vybere ten nejubožejší tým (já vsadil na Kettering z anglické Conference, nejnižší ligy, protože miluju poručíka Goodbodyho, (anti)hrdinu románu Patricka Ryana "Jak jsem vyhrál válku", který původně pracoval jako skladník obchodu s obilninami právě v Ketteringu ;).

Jména hráčů jsou skutečná, předpokládám, že za ně EA muselo zaplatit pěkný majlant asociaci FIFA, protože si můžete koupit Ronalda, Da Silvu, Seamana nebo Karla Poborského. Netuším, zda za Kettering doopravdy hraje Beaven Browne nebo Steve McNamara, ale mám tendenci věřit, že tomu tak skutečně je. Každý hráč má svou vlastní statistiku a schopnosti, které určují na jaké pozici, a jakým způsobem se bude při zápasech chovat. Existují hráči univerzální, kterým je jedno, zda hrají vpravo nebo vlevo, v útoku nebo záloze, i specialisté, kteří kdekoliv mimo svoji "ideální" pozici těžce ztrácí na výkonu. Je jen na vás, jako trenérovi a manageru klubu, jakou sestavu a taktiku určíte.

Máte možnost zvolit si jednu z předdefinovaných sestav, případně rozestavit hráče na hřišti libovolným jiným způsobem. Football Manager 2001 Nečekejte ovšem, pokud dáte do útoku a zálohy po pěti hráčích a v obraně zůstane před brankářem jeden borec, nějaké světoborné výkony a desítky gólů (alespoň ne na vaší straně). Hra je dobře vybalancovaná a využitelná ve smyslu teoreticky jednoznačně vítězné strategie (to zkusí asi každý, ne?).

Klasický tým sestává ze zhruba čtyřiceti hráčů, které můžete libovolně podle potřeby přehazovat mezi základní sestavou a záložním týmem. Všechny z nich můžete trénovat ve specifické disciplíně, nebo nechat její volbu na vašem asistentovi. Zranění a vyloučení hráči zůstávají na "farmě", zatímco jedinci ve formě nastupují do zápasů. Ke sledování výkonů máte celou řadu před, po a mezizápasových statistik, kromě hodnocení novinářů a výběru "muže zápasu" a mužstva kola existují i další statistiky a tabulky, které vám ukáží které vlastnosti a schopnosti se u toho kterého hráče v poslední době zvýšily či snížily.

Pro každý ze zápasů můžete volit i specifickou strategii, ať už v podobě tempa (útočného nebo obranného), strategie (agresivní nebo méně, která určuje jednak nasazení a výsledek, ale i pravděpodobnost výskytu žlutých, červených karet a zranění) nebo hráčů, kteří budou zastupovat role kapitánů, rozehrávačů přímých kopů a rohů, nebo těch, kteří budou nastupovat na penalty. Nezbytností je i kalendář, kde zjistíte, které zápasy vás v brzké či vzdálené budoucnosti čekají . Velmi důležitá totiž není pouze okamžitá forma, ale i morálka mužstva a hráčů, a často se vám stane, že několik ligových zápasů "vypustíte", abyste vyhráli těsně následující pohár.

Football Manager 2001

Další vychytávkou je tzv. Youth team, mužstvo nadějných mladíků kolem 15 až 17 let, které můžete trénovat stejným způsobem jako zbytek sestavy po celou sezónu, a po jejím skončení jim za sto liber měsíčně nabídnout členství v týmu. Mladíci se do týmu generují náhodně na konci sezóny a tudíž je možné použít stejnou save&load techniku, která bude vysvětlena dále.

V rámci celé ligy a i mimo ní je možné v daném období uskutečňovat přestupy. V základní sestavě (přesně jak říkají pravidla FIFA) mohou být pouze tři hráči z nečlenských zemí Evropské Unie. Všechno je pouze otázka poptávky a nabídky a velmi často budete dostávat e(a)-maily, zda byste nechtěl prodat toho či onoho hráče. Kromě této možnosti se nabízí i varianta pronájmu na zbytek sezóny, kdy mateřský klub nehradí hráči výplaty, ačkoliv stále právně zůstává jeho členem. K dispozici (pokud je najmete) máte celou řadu scoutů, vyhledavačů talentů, i když jejich služeb pravděpodobně příliš nevyužijete vzhledem ke kvalitě, rychlosti a jednoduchosti samotných přehledů a statistik. Nabídky lze posílat komukoliv, nejenom hráčům, kteří jsou oficiálně na seznamu volných.

V tuhle chvíli jsem vám částečně odhalil stále zhruba jen 50% všech možností, které tenhle manažer nabízí. Téměř vůbec jsem nezmínil ekonomiku, která se prolíná celým systémem - vylepšování stadionu a dalších podpůrných budov typu hotelů, stánků, tréningových center nebo parkovišť. Aby klub fungoval, a byl ziskový, budete muset najmout řadu lidí, Football Manager 2001 kteří vám ho pomůžou řídit, budete muset vylepšovat hrací plochu ostřikovačema a drenáží, budete muset udržovat své fanoušky tak, aby utráceli peníze jednak za vstupenky, ale i za pivo a klubové šály a trička, budete se muset snažit vyhrávat v pohárech, které znamenají popularitu, televizní přenosy a další penízky do vaší kasičky, a podobně.

Píše se rok 2000, kdy hra nemůže (bohužel/bohudík, každý nechť si doplní sám) být kvalitní a tržně úspěšná bez dobrého 3D zpracování. Football Manager 2001 není samozřejmě žádnou výjimkou, a tak se na každý zápas můžete (ale nemusíte) podívat v plném a velmi dobře zpracovaném 3D ala klasický fotbálek od EA. Hráči běhají, skórují, faulují a simulují v závislosti na tom jak dobře jste si je vytrénovali a připravili. Jenže, dle mého skromného názoru, je tahle možnost naprosto zbytečná, ačkoliv přidává ještě další body k hratelnosti. Zaprvé, v tomhle módu nemůžete hru ovlivňovat jinak než nepřímo zásahy do strategie hry. A zadruhé, kdo obětuje 15 minut čistého času na to, aby sledoval jak vaši vyvolení prohrají pohárový zápas s Arsenalem jen proto, aby hru potom reloadoval?

Čímž se dostávám k dalšímu faktu, a tím je obtížnost hry. Je možné, že jsem pěkný lamer a nechápu (nebo ignoruju) základní principy fotbalu, ale mě osobně tahle hra připadá subjektivně hodně obtížná (=realistická). Vzhledem k neexistencí jakéhokoliv stupně nastavení obtížnosti jsem byl nucen téměř neustále reloadovat uloženou pozici. Football Manager 2001 Dokonce jsem si vyvinul jakýsi pseudo systém založený na faktu, že výsledek zápasu je částečně náhodný, a po nahrání pozice, změně téměř libovolného parametru (včetně nastavení detailů grafického zobrazení) a případném následném dalším odehrání, se takový výsledek zápasu změní. Tahle metoda (savenload) při poměrně vysoké trpělivosti umožní v jisté míře vyhrávat i při ignoraci veškerých dalších principů. Zkrátka a dobře, mám pocit, že náhoda hraje větší roli, než by si zasloužila.

Ovládání je velmi intuitivní a myslím, že je možné ho až na pár vychytávek zvládnout bez čtení manuálu. Metodu RTFM (Read The Fucking Manual) jsem všehovšudy použil asi dvakrát. Vzhledem k množství obsaženého textu a nepravděpodobnosti překladu do češtiny lze za mírné mínus pokládat angličtinu (na druhou stranu, pánové a dámy, učte se a tužte se, budete ji potřebovat ;). Zvuky jemně zaostávají za zbylým vysokým nadprůměrem grafického zpracování a zábavnosti, za plus naopak považuji komentáře ("Play by play") odehrávaných zápasů.

Suma sumárum je Football Manager 2001 od EA velmi kvalitním nástupcem a dočasným králem ve svém žánru. Fandové tohoto typu her mají vystaráno na dalších pár měsíců, megalomani se po týdnu hraní vrátí ke Cleopatře nebo jiné oblíbené budovatelské strategii. A ti ostatní, neambiciózní jedinci skončili u druhého odstavce téhle recenze ;)

Football Manager FA Premier League 2001
Výrobce: EA Sports
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: PII 233, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: Celeron 300 Mhz, 128 MB RAM, 800 MB na harddisku
3D karty: ano, EA doporučuje jmenovitě Rivu TnT
Multiplayer: ne
Verdikt: Máte-li několik desítek hodin volného času, jste-li příznivci fotbalu a chcete-li si založit vlastní klub, na co ještě čekáte?
Hodnocení: 75%

Autor:




Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Další z rubriky

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.