Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Forbidden Siren

  12:00
Znáte Resident Evil a Silent Hill? A co Project Zero? Do galerie ""strašidelných"" her vstupuje nyní další titul, těžící z vynikající atmosféry, originality a také neskutečné obtížnosti. Máte rádi skutečné výzvy? Tady jedna přichází...

Forbidden Siren

Nepříjemný pronikavý zvuk se nese noční oblohou. Obyvatelé lokace nazvané Hanyuda nacházejí svou vesnici v troskách, aby se brzy poté přidali k všudypřítomné zkáze a zakončili svou životní pouť v záhadné řece plné ohnivě rudé krve. Odtud se pak vrací jako Shibito, podivné kreatury, jejichž duše jsou prostoupené zlem. Nemohou být zabiti, neboť jsou již mrtví, a jejich jediným posláním se stává lov posledních bytostí, v jejichž těle stále tluče srdce života. V Hanyudě se totiž stále nachází několik málo přeživších, kteří se snaží dostat se pryč z tohoto hrůzného místa.
Jak se tohle vůbec mohlo stát? Proč se v horské vísce uctívá bůh moře? Co, nebo kdo stojí v pozadí? Každopádně před samotnou recenzí si rozhodně ještě přečtěte první dojmy z hraní od Sleeplesse!

Zdejší svět je rozdělen na několik desítek úrovní, které mají délku trvání jen několika málo minut. Ovšem to pouze tehdy, že přesně víte, co vlastně dělat. V opačném případě se můžete dočkat také extrému v podobě několika hodin strávených v jedné úrovni, v níž takříkajíc netušíte, která bije. Upřímně, raději se připravte na pocity zmaru, Forbidden Siren beznaděje a frustrace, vyplývající z častého opakování dané mise za nepříliš radostného systému pokus-omyl. Říkám dopředu, pokud nepatříte mezi trpělivé hráče, raději Forbidden Siren nehrajte. Mohli byste velice brzy být v ještě větším ohrožení než jsou sami ústřední protagonisté skutečně zvláštně koncipovaného příběhu, jehož střípky velice pomalu odkrýváte a jehož děj se odvíjí tak trochu v duchu Tarantinovských fimů, tedy na přeskáčku.

Forbidden Siren nabízí několik klíčových oblastí, do nichž vstupujete za různé osoby v různou časovou periodu a den a také s různými úkoly pro splnění, přičemž ten nejdůležitější je samozřejmě přežít. Nezřídka přitom musíte ve světě živých udržet i další, pro daný okamžik nehratelnou postavu, se kterou kooperujete na základě jednoduchého spektra příkazů, obnášející zejména povel k následování či zastavení se a čekání na místě. Hlavní úkol pro každou úroveň je sice jasný, jak se k němu dostat však povětšinou nemusí být až tak zřejmé, pročež nám tvůrci vypomáhají malými "hinty" (např. že nejprve je potřeba najít nějaký předmět), které se velice krátce objeví na obrazovce a pokud jste tuhle Forbidden Siren anonci z nějakého důvodu zaspali, máte holt smůlu. Zdejší svět je skutečně drsné místo k žití a do finále se dostanou jen ti nejschopnější. Stále početnější zastoupení nepřátelských kreatur, ozbrojených mimo jiné střelnými zbraněmi; jejich rozmanitý typový výčet nabízející sugestivní pohledy na mutace lidského organismu; dusivá atmosféra strachu těžící z výborné zvukové a hudební kulisy a taktéž stylové grafické stránky (kterou podtrhují časté a skutečně hodně povedené FMV sekvence), v níž hraje hlavní roli tma, pak ještě větší tma a nebo aspoň hustá mlha, ve které vaše rozjitřená obrazotvornost sama skládá do neuvěřitelných obrazů a tvarů stíny a obrysy špatně viditelných věcí a objektů…
Slabé viditelnosti na pár kroků může hodně vypomoci baterka, ale světelný kužel jakož i vaše neopatrné kroky mohou přilákat nežádoucí pozornost. Pohříchu možnosti a schopnosti hlavních postav vám náladu příliš nezvednou. S defaultním third person pohledem na dění nelze příliš moc dělat (na druhou stranu kamera se stále drží hlavní postavy, takže až na střet vysloveně tváří v tvář neztrácíte nikdy žádaný přehled), ve vlastním pohledu se sice dá poněkud hodně komplikovaně jít vpřed, ale analog pro dívání se vůkol je neuvěřitelně přecitlivělý, což není jediný Forbidden Siren důvod, proč mít na tvůrce již po chvíli docela vztek. Uvedené totiž patrně ještě znásobí příliš ležérní pohybové kreace obnášející chůzi (také v přikrčení) a běh, směšně pomaloučké úkroky a dále automatické přeskočení průrvy či přelezení nějaké vyšší platformy - to vše pak za pomoci levého analogu. Pro dívání se na svět vlastníma očima - stejně jako pro chůzi - nicméně lze využít ještě služeb směrového kříže, který se v pohledovém módu sice pohybuje skokově, ale mnohdy je i tahle alternativa lepší. V případě samotného pohybu pak jistě oceníte využití analogových funkcí směrových šipek (síla stisku determinuje vaši rychlost přesunu). Pro střet s nepřítelem, pokud jste tedy vyzbrojeni nějakou zbraní či adekvátním předmětem - ne, ač to zní divně, ani v bezprostředním ohrožení života se nemůžete prát za pomoci svých končetin - využíváte nějakou hodně limitovanou střelnou zbraň (ano, řeč je o nábojích) nebo přesvědčovadlo typu pohrabáče. U první varianty se připravte na menší problém se špatnou identifikací zaměření žádaného subjektu (de facto stejně "čitelný" model co v The Getaway), u té druhé pak dle síly stisku tlačítka pro atak můžete zaútočit buď s drtivou silou, nebo oponenta jenom tak rychle seknout. Rozhodně musíte vzít v potaz, Forbidden Siren že mnoho nevydržíte, přičemž nemáte k dispozici vůbec žádnou indikaci vašeho zdravotního statusu, což sice platí i o protivnících, tito se však po nějakém čase vrací zpět na scénu, tedy jejich vyřazení z provozu je vždy toliko dočasné! Jak vidno, visí nad vámi během hraní tolik Damoklových mečů, že stojí znovu za připomenutí - pakliže nepatříte do hodně trpělivé sorty hráčů, raději ruce pryč. K určitým rozpakům může přispět i mapa, na níž nevidíte své momentální postavení a musíte se orientovat podle důležitých bodů na mapě pečlivě zobrazených, čímžto bych výše uvedené upozornění ještě doplnil o fakt, že tohle tedy rozhodně není běžný mainstreamový produkt, spíše hra pro skutečné hardcore hráče!
Protože asi jenom oni dokáží překousnout to, že ve Forbidden Siren zkrátka chybí obvyklý komfort, a asi jen oni posléze ocení skutečně originální koncepci a některé nápady, kam patří i zajímavý příběh s alternativními cestami jednotlivých zúčastněných a finálovým završením!

Zdejší svět obývají skutečně nepříjemná monstra, jejichž jediným cílem je vám uškodit. Dá se s nimi bojovat, dá se před nimi (tedy pokud máte aspoň trochu prostoru pro manévrování) utíkat s tím, že je za chvíli omrzí Forbidden Siren pronásledování, zdejší kreatury se dají někdy i celkem snadno přechytračit (k jednomu nápadu pro zmatení protivníka patří možnost zakřičet jeho směrem) a obejít v momentě, kdy se nedívají vaším směrem. Jak přesně na to, když je leckdy vůbec ve tmě či mlze nevidíte? Jedním z nejoriginálnějších nápadů hry je tzv. Sightjack, což je alternativa dívání se na svět z pohledu vybraných monster. Máte totiž vždy možnost "naladit" se na pohled z jejich očí, pročež pak vidíte, co dělají, kudy chodí a hlavně kam, resp. jakým směrem se dívají. Vaše momentální postavení vůči nim vždy indikuje speciální barevný ukazatel. Pohříchu musím předeslat, že ač tento nápad nezřídka nabízí skvělý stealth motiv, kdy se takto dokážete proplížit mezi několika mutanty strážícími určitou lokaci, ze začátku - při neznalosti lokace - vám uvedené až zase tolik nepomůže. Teprve až se s daným místem lépe seznámíte, což obnáší několikeré opakování, až si zažijete jeho architekturu, dokážete teprve zhodnotit vaše vyhlídky a cestu, kudy se nejlépe vydat. A třebaže s jednotlivými figurami, účinkujícími ve zdejší hře, později opakovaně procházíte stejná území, povětšinou se dočkáte jiného rozmístění nepřátel a jiných úkolů, takže vám tahle hra o život navzdory uvedenému nezevšední.

Forbidden Siren

Dalším zajímavým prvkem je silný adventurní motiv, pročež se připravte na sbírání rozličných předmětů a jejich využití na k tomu určených místech. Puzzle to na jednu stranu jsou velice nápaditá, na druhou to občas zaskřípe v logice (zkrátka šlo by to určitě i jinak a snáze, namísto toho musíte vzít zavděk tvůrci nabídnutým modelem) nebo v tom, že interakce není nijak zviditelněna (no dobře, občas tu máme sympatický kamerový náhled) a pakliže něco přehlédnete, můžete tady bloudit klidně do vydání dalšího dílu. Se splněnými úkoly úzce souvisí alternativní běh misí, což na jednu stranu příjemně oživuje zdejší scénář, na tu druhou ještě dále zamotává příběhový rámec, který si lze připomenout pohledem na splněné mise a také archív nalezených spisků, dokumentů a podobných materiálů dobře známých např. ze série Resident Evil, byť to mohlo býti v menu seřazeno a zohledněno uživatelsky o něco lépe.

Forbidden Siren je velice syrová hra. Také velice obtížná, i když někdy je způsob vyjádření obtížnosti poněkud nefér. Je to asi jako svět, ve kterém žijeme. Nikdo vám nic zkrátka nedaruje, někdy vám pomůže štěstí, jindy zase hloupá náhoda přivodí váš pád do tenat smrti. Garantuji vám, že Forbidden Siren nápis Mission Failed - Try Again na vás bude zívat tak často, že by to vystačilo na jednu herní pětiletku. Z tohoto důvodu se z Forbidden Siren, navzdory poutavému příběhu a pěkným filmečkům, navzdory pěknému adventurnímu rámci, originalitě a v neposlední řadě herní rozmanitosti, kdy z toho máte občas akci, jindy stealth záležitost, občas adventuru a skoro pořád atmosférický survival horor, stává toliko hodně slušná hra, v níž z té kupy postaviček určitě najdete aspoň jednu, k níž budete chovat sympatie. Tedy za předpokladu, že vás to dřív neotráví… což by byla škoda!

(Sleepless) Mé první dojmy z Forbidden Siren byly více než pozitivní a původní nadšení pro hru mi překvapivě vydrželo až do konce. Temná atmosféra plná strachu, bizarních výjevů a naprosto šílených okamžiků mne totálně dostala. Možná až příliš a tak z mé strany došlo k přehlédnutí některých zjevných chyb, které Martin popisuje v recenzi. Přese všechny chyby se však jedná o jeden z nejzajímavějších projektů, které se v poslední době objevily na trhu. Fandové hororů a podivností s vynikající atmosférou obecně by si tuto hru zkrátka neměli nechat ujít. Naopak běžní hráči, kteří si na atmosféru příliš nepotrpí, ať se Forbidden Siren vyhnou obloukem a raději si znovu zahrají Silent Hill 3, či kterýkoli díl Resident Evil. Obě dvě již zavedené řady survival hororů jsou však oproti Forbidden Siren pouze slabým odvárkem. Rád bych dal Forbidden Siren vysoké hodnocení, ale některé ne zcela zvládnuté prvky prostě nejde přehlédnout. Proto vedle číselného resumé v tabulce chci dodat ještě osobní doporučení, abyste hru před koupí alespoň na moment vyzkoušeli.

TIPY & TRIKY

  • 1. Pakliže narazíte na oponenta, jehož linie pohledu vám znemožňuje projití, lze využít funkci Shout, která buď nepřítele přiláká blíže k vám nebo jej zmate, začne se rozhlížet vůkol a pak lze rychle proklouznout.
  • 2. Pamatujte si, že střelná zbraň se musí nabíjet v real-time, přičemž dobíjení je možné přerušit v kritický moment s tím, že nějaký náboj v zásobníku určitě přibyl.
  • 3. Sightjack mód je sice prima, ale možná by bývalo bylo lepší, kdybyste ve hře měli v rohu obrazovky vlastní okno zohledňující pohled vybraného monstra. Ano, pokud jste v Sightjack režimu, potažmo se snažíte naladit alternativní pohled nějaké blízké kreatury, hra běží dále a vaše postava je pro tento okamžik nechráněná. Proto kdykoliv, když zachytíte slabou vibraci ovladače vraťte se ke svému hrdinovi, kterého patrně někdo zahlédl a může se k němu právě blížit.
  • 4. Platí, že dokážete ustát mnohem více ran v případě, že je mezi nimi určitá časová prodleva. Jdou-li útoky rychle po sobě je velice pravděpodobné, že s druhým či třetím atakem soupeře končíte své zdejší účinkování. Pakliže vás tento chytne pod krkem, lze se podobně jako v Resident Evil zbavit oponenta divokým pohybem do stran. Jestliže soka brzy nesetřesete ze svého krku, máte znovu po žížalkách!
  • 5. Nebojte se tolik! Strach svazuje; nepřátelé nemají povětšinou příliš velký akční radius, což se týká jak vzdálenosti, na kterou vás dokáží lokalizovat (nepříjemnou výjimkou jsou tací, co mají střelné zbraně), tak doby, po kterou vás budou pronásledovat.
  • 6. Výraznou pomoc může představovat skutečnost, že kupříkladu kreatury běhající po čtyřech jako zvířata si nedokáží otevřít dveře, lze je tedy nalákat do místnosti a tuto pak uzavřít, čímžto se jich pro danou úroveň spolehlivě zbavíte.
  • Forbidden Siren
    Výrobce/Vydavatel SCEE
    Platforma PlayStation 2
    Multiplayer: ne
    Vibrace/Analog: ano/ano
    Paměťová karta: ano, 76kB
    Verdikt: Hodně originální survival horor, který je příběhově zkraje neskutečně zamotaný, a který nabízí jednak něco hodně podařených momentů, ale také pro většinu hráčů úmorný systém pokus-omyl při snaze najít cestu tímhle dobrodružstvím dál.
    Hodnocení: Martin: 65%
    Sleepless: 75% (info)

    Autor:
    • Nejčtenější

    Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

    Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

    Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

    Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

    Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

    Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

    Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

    Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

    Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

    Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

    Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

    Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

    Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
    Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

    Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

    Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

    Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

    Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

    Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

    Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

    Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

    Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

    Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

    Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

    V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...