Forbidden Siren - první dojmy

  12:00
Pokud vám na trhu chybí skutečně originální survival horor, vaše čekání je u konce. Vedle pokračování Projectu Zero se totiž na PS2 v brzké době objeví jeden velice překvapující projekt, který nabízí řadu zajímavých nápadů a prvků.

Forbidden Siren

Série Resident Evil ani Silent Hill není nutné představovat. Obě dvě v průběhu let přinesly skvělé hry vynikající v žánru survival hororů nad převážnou většinou konkurence. Obě série však už pomalu začínají ztrácet dech. Hratelnost zůstává stále stejná - výborná, ale pocit strachu, který způsobila náhle se zjevivší první zombie v originálním Resi nebo neuvěřitelné reálie a postavy v Silent Hillu už není tak intenzivní. Žánr survival hororů zkrátka potřebuje nutně novou krev. Tohle volání už dvakrát vyslyšela společnost Tecmo se dvěma vynikajícími a koncepčně originálními díly Fatal Frame (Project Zero). Dalším, kdo se nyní pokouší přijít s něčím novým na pole survival hororů je sama společnost SONY, konkrétně její japonská pobočka se svým titulem Forbidden Siren, který už je několik měsíců k dispozici v Japonsku a velmi brzy se objeví na trzích v USA i Evropě.

Hned na úvod je třeba poznamenat, že Forbidden Siren je jeden z mála survival hororů poslední doby, který dokáže skutečně vystrašit, navodit opravdový a ničím nefalšovaný pocit strachu a děsu. Zejména díky několika velmi originálním herním prvkům, jež jsou navíc umně zkombinovány s prvky klasickými.

Příběh podle všeho v Siren nehraje tak velkou roli jako například v sérii Resident Evil, ale dostatečně slouží svému účelu - navodit atmosféru a poskytnout hráči základní motivaci Forbidden Siren pokračovat dále ve hře. Nerad bych zde cokoli z něj vyzradil. Uškodilo by to pouze budoucím majitelům hry. K příběhu je třeba dodat, že se jej hráč dozvídá postupně, z výborných enginových animací, různých nalezených textů a starých novin či magazínů, které lze zpětně pročítat.

Preview verze, kterou jsme měli k dispozici, začíná v okamžiku, kdy je zhruba 15 - 17 letý chlapec svědkem podivného rituálu a po následné animaci jej začne pronásledovat policista se zbraní, který zjevně není ve své kůži. Jinak řečeno, vypadá, že se stal obětí podivné zombifikace, kterou způsobil snad krvavý déšť, jenž padá z nebe anebo nepřestávající tichý, ale sugestivní zvuk na pozadí. Příčinu odhalí příběh později. Nyní je třeba řešit nepříjemnou situaci - uniknout s chlapcem z dosahu šíleného policisty, s nímž jste uvězněni v zavaleném malém údolíčku a máte velmi omezené možnosti. Můžete běžet, jít, můžete na sebe upozornit zvýšeným hlasem, můžete se skrčit a přitom máte k dispozici baterku, jejíž použití je však prakticky vyloučeno, jinak vás policajt hned objeví. Chlapec navíc nemůže na šíleného strážce zákona nijak zaútočit a pouhé dvě střely z pistole jej navždy pošlou k zemi. Nezbývá než po tmě a potichu prohledat malou lokaci a využít tak nalezené prostředky k vyřešení situace. Nebudu vyzrazovat řešení, které je velice prosté - lehce adventurní, stejně jako všechny podobné situace, kdy je třeba najít a použít určitý předmět.

Forbidden Siren

Nicméně z výše uvedeného vyplývá, že velkou roli ve Forbidden Siren hraje stealth prvek a nutnost držet se co nejdále z dosahu zbraní různých individuí. Neznamená to však, že hráč má zcela zamezen přístup ke zbraním. To určitě ne. Některé postavy z těch patnácti, jež bude hráč během hraní ovládat, zbraně mají a jejich použití je nevyhnutelné pro splnění specifických misí. Občas je tak možné využít revolver, brokovnici a zbraně pro boj na blízko. Ale skutečně pouze občas. Nábojů je velice málo a souboje dokáží zdržet ve chvílích, kdy je třeba každé sekundy navíc. Nepřátelé navíc nikdy po střelení nezmizí navždy, což je důsledek jejich zombifikace, nebo následek krvavého deště, jenž padá z nebes. Zůstanou pouze na chvíli omráčeni a poté se vrátí zpět na strážení svého postu. Tuto chvilku je tak třeba využít a rychle utíkat, než se proberou.

Krvavý déšť naštěstí neúčinkuje pouze na zombie, ale i na hráčovu postavu. Ve hře totiž nejsou žádné ukazatele, které by indikovaly množství zdraví, které postavě zbývá. Obvykle stačí dvě střely a je po všem (tedy po vás). Pokud se však podaří úkol splnit a i přes zranění uniknout do bezpečí, je to právě onen déšť, který postavu viditelně zraněnou opět uzdraví. Na druhou stranu je právě déšť tím, co způsobuje divné chování většiny lidí a někteří z hrdinů se díky častému využívání jeho léčivých účinků brzy promění ve stejně podivně nemyslící krvelačná stvoření.

Forbidden Siren

Forbidden Siren je opravdu strašidelná hra jak ve dne, tak i při hraní v noci. Primárním důvodem je velmi zdařilá vizuální i zvuková stránka hry. Všechny lokace jsou unikátně ozvučeny ambientními zvuky, jež skvěle navozují atmosféru odpovídající dané lokaci a právě ovládaným postavám. Chůze po trávě zní jako chůze po trávě, stejně jako chůze na štěrku, či v mělké vodě. Tvůrci šli až tak daleko, že je slyšet vítr razící si cestu mezi větvemi stromů, kapky dopadajícího krvavého deště a krvavá řeka, jež se objevuje hned v několika lokacích. Samostatnou kapitolou je pak excelentní anglický dabing, jenž nejenom reflektuje vzhled a povahu každé postavy, ale z řeči většiny vystrašených postav je přímo cítit ten obrovský strach a zmatek, který jimi prostupuje během jejich snahy zachránit si holý život. Co do kvality dabingu na tom nejsou vůbec špatně ani záporné postavy, jejichž chrchlání a jiné zvuky vzbuzují nesmírný odpor a šílený strach zároveň. Zvuk je zkrátka skvělý. A pokud máte možnost využít Dolby Pro Logic II, který hra podporuje, připravte se na hotové atmosférické inferno.

Grafické zpracování je rovněž perfektní. Důvodem je netradiční technika, kterou tvůrci použili pro tvorbu textur a 3D modelů. Veškeré scény si zjevně nejdříve natočili na video za účasti skutečných herců a film následně použili pro tvorbu vysoce detailních a nesmírně realistických textur a 3D modelů postav a objektů. Nedá se to přirovnat k žádné jiné hře na Forbidden Siren současném trhu a tak se vtírá srovnání s filmem Záhada Blair Witch, což ostatně můžete sami posoudit z obrázků okolo. A i když grafika není tím nejdůležitějším, je třeba originální přístup tvůrců k její tvorbě ocenit. Zejména za její přínos k celkové atmosféře.

Doposud však nepadlo slovo o jednom prvku, který nejenom že je originální, ale navíc je dosti podstatný pro hraní Forbidden Siren. Jedná se o schopnost postav zvanou Sight Jacking. Tato schopnost umožňuje vidět skrze oči všech postav v dané úrovni. Stačí stisknout tlačítko L2 a objeví se zrnící obrazovka, jako když se ladí televize. Pohybem levého analogu je pak možné naladit se na pohled některé z postav na scéně a vidět tak, co se děje okolo ní.

Tato schopnost je užitečná hned z několika důvodů. Zaprvé umožňuje odhalit pozici nepřítele a za druhé napomáhá v určení pozice hráčovy postavy. Jinak se aktuální postavení totiž zjistit nedá. V každé úrovni je sice k dispozici mapa, ale na té je zobrazeno rozložení budov či důležitých objektů, ale už na ní není indikována vaše momentální pozice. Používání pohledu cizíma očima je tak nesmírně důležité pro pochopení, kde vůbec v úrovni jste a kam se musíte dostat, respektive kudy tam dojít. Pohled očima nepřítele má ještě několik dalších pozitivních aspektů jako je možnost vysledovat, kdy se nepřítel dívá jinam nebo nabíjí a využití této situace k úniku. Používání Sight Jackingu je naštěstí velice intuitivní. Není totiž třeba neustále Forbidden Siren ladit pohled někoho jiného. Stačí, když se to povede jednou a již naladěný pohled lze přiřadit jednomu ze čtyř základních tlačítek.

Pokud stále přemýšlíte o tom, co je na této hře tak výjimečného a hlavně strašidelného či přímo děsivého, mohu vám poskytnout jedinou odpověď - všechno, respektive všechny části a hlavně jejich dokonalé spojení v jeden celek, který se nazývá Forbidden Siren. Stačí, když se některé ze svých postav podíváte do očí a uvidíte ten bezedný strach, beznaděj, děs z toho, co čeká o dvacet metrů dále. Samotná možnost dívat se pohledem vašich nepřátel na sebe sama je děsivá, což je umocněné i tím, že slyšíte, jak ta odporná zombie dýchá, kašle, chrchlá a přitom si nabíjí zbraň, která za chvilku způsobí vaši smrt. Milovníci strachu by se na tuto hru měli začít pomalu těšit, protože je to něco zvláštního, něco nového a originálního!

Autor:
Témata: dabing
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

novinky 24. 3. 2024 19

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

novinky 23. 3. 2024 22

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

novinky 22. 3. 2024 10

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

novinky 26. 3. 2024 20

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

novinky 27. 3. 2024 33

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

magazín 29. 3. 2024 1

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

novinky 28. 3. 2024 1

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

novinky 28. 3. 2024 6

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

novinky 27. 3. 2024 3

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...