Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Formula One 2002 - testy na příští sezónu

  12:00aktualizováno  22. listopadu 3:24
Poslední sezóna Formule 1 skončila podle představ asi jen málokoho. Většina fanoušků viděla již tak od půlky sezóny rudě, takže jistě ocení možnost odjezdit si v alternativní existenci paralelní šampionát, kde vítězem bude třeba někdo od Minardi. Neboli jsou před námi další formule od Sony a s nimi naše recenze.

Formula One 2002

A že tedy bude potřeba testovat hodně pořádně! Rudokožci ze Špagetova si ze seriálu Formule 1 v loňské sezóně udělali útulnou tavernu, kam si pro zábavu zvali kamarády z ostatních teamů a chlastali jak Dánové, zatímco jejich kolegové pouze posrkávali zvětralé pivo. Pro příští rok je tedy potřeba na sobě zapracovat a ukázat, kdo je tady pořádným pijákem. No, ale to jsem se nechal trochu unést.

Jezdit s monopostem Formule 1 není žádná brnkačka a jak tvrdí zasvěcení, normální smrtelník by jej neudržel na silnici ani kdyby ho někdo poslal po rovinatém úseku dálnice D1 u Průhonic. Proto jsou tu naštěstí šikovní vývojáři, kteří nám rok co rok podsouvají ty zaručeně nejlepší simulace formulí, poskytující nám rok co rok onu neodolatelnou možnost zažít nebezpečné povolání závodního jezdce pěkně v teple a pohodlí domácího křesla. I když je fakt, že v závodě asi skutečným jezdcům moc zima není.

Ale abychom to moc neprotahovali. Standardních jedenáct teamů (ovšem nezkoušel jsem, jestli mě hra náhodou v případě, že závodím za Arrows, nevykopne pět závodů před koncem sezóny z šampionátu), standardních 22 jezdců (opět jsem nezkoušel, zda za Massu zaskakuje Frentzen a za Yoonga Davidson, nevím proč si ale myslím, že ne) a dnes ještě stále standardních sedmnáct okruhů, mezi nimiž je konečně i "vylepšený" okruh na Hockenheimu. Formula One 2002 Potud tedy standardní formulová nuda až na věky a nikdy jinak, neboť v případě opačném by hráči ztropili peklo na zemi, takže mně osobně tedy nezbývá nic jiného nežli na městském okruhu ve Strakonicích jezdit pouze v reálu a iluzi Formule1 vytvářet Fiatem 127 s děravým výfukem. Nu ale což, když to lidi chtějí, mají to mít. Jímá mě ovšem podezření, že pokud mi redakční vedení přidělí ještě nějaké formule, budu příště v recenzi popisovat asi jen zážitky z nedobržděné zatáčky u strakonického obchodního domu Prior, protože všechny ty formulové hry jsou až zoufale nudně stejné.

Do této kasty patří i nová Formula One, i když je nutno samo sebou jedním dechem dodat, že se nejedná vůbec o špatný titul. Vývojáři se nenechali strhnout myšlenkou o inovačních pokusech, takže se zde setkáváme s veskrze konvenčními závody, které naštěstí nejsou zprzněny nejrůznějšími inovacemi například v podobě měřidla vzduchového zákrytu, jako se to "povedlo" fachmanům z EA Sports v jejich poslední formulové inkarnaci. Takže asi tak: formuloví nadšenci budou patrně plně spokojeni, pro ostatní tento titul asi nebude zrovna to největší lákadlo, zejména pokud už nějaké ty formule doma mají.

U formulí od Sony jsme už delší dobu zvyklí na vysokou míru realismu. Zklamáni tedy nebudeme ani letos. V simulačním režimu si reality užijete tolik, až vás to místy bude pěkně Formula One 2002 štvát. Formule se chovají tak, jak jsme už zvyklí z mnoha simulátorů a každá vaše sebemenší chybička tedy nezůstane bez odezvy. Ostatně, pokud chcete řídit takováto žihadla, musíte být excelentní řidič, takže tady se není čemu divit. Tolik tedy k jízdnímu modelu. Jinak to je ovšem s fyzikou kolizní. Opravdu mě čím dál víc, respektive s každou další formulovou hrou, točí, když vidím nedoladěné bouračky. Odpadávající spoilery a podobné vychytávky ze sféry poškození vozu jsou sice fajn a pokud se tyto projevují i na změněných jízdních vlastnostech, je to fajn ještě více. Ale krucipísek, proč při srážce dvou formulí poskakují obě jako krabičky od sirek? Vypadá to prostě blbě a je to jeden z mála případů, kdy bojuji za lepší grafické provedení. Vždyť by to neměl být takový problém ne? Volání po katapultáži při nájezdu předním kolem na zadní jsem už vzdal. No nic.

Co mě ovšem potěšilo, bylo realistické ztvárnění průběhu sezóny. Je jasně vidět, že pozdější datum vydání má hodně co do sebe. Sezóna 2002 je zachycena v odpovídajících proporcích, což má za následek věrohodné rozložení sil jak na startovním roštu, tak i po dojezdech závodů. Na špici tedy jasně dominují Ferrariho zkouřenky, následovány chlapáky ze stáje sira Franka a drsoni od McLarenu. Následuje směs Renaultů, Sauberů a sem tam nějaká Toyota. Nikde ovšem není psáno, že Velkou cenu nemůže vyhrát Eddie Irvine na Jaguaru. Zejména při nižších obtížnostech nečekejte, že byste závody nevyhrávali, ať už jedete s kým chcete. Takže se dostáváme k poněkud pozměněnému tvrzení, že realistické rozložení pozic se dost často netýká vašeho svěřence.

Formula One 2002

Velice dobře na mě zapůsobil i geometrický model tratí, který je podle mého názoru nejlepší, jaký jsem ve formulích kdy viděl. Opravdu hodně reálně působí přejezdy přes horizonty, nájezdy do zatáček se dají dobře odhadnout, Parabolica v Monze funguje přesně tak, jak byste asi tak čekali podle plánku okruhu. Nezbývá než být spokojen.

Podobná spokojenost se týká i ovládání. Přiznávám, že zpočátku jsem s ním měl velké problémy a to jak prostřednictvím ovladače, tak s volantem. Dostal jsem se ovšem do situace, kdy jsem neměl co hrát a tak jsem docela intenzivně kroužil právě s těmito formulemi a ovládání mi přešlo postupně do krve se všemi jeho zákonitostmi a pravidly. Zjistil jsem, že i na ovladači jde naprosto přesně vykroužit zatáčku nejširším možným obloukem, že s force-feedback volantem musíte pracovat jako ve formuli a ne jako v žigulíku mé kamarádky a že nakonec je radost z jízdy opravdu poměrně vysoká.

Co mě ovšem nikterak nepotěšilo je úroveň grafického zpracování. Grafika samozřejmě vypadá docela dobře, ale pouze do vzdálenosti tak asi třiceti metrů. Všechno, co je dál, je zbytečně rozpixelované, strohé a relativně často vzdálené objekty i doskakují. Měřeno mýma očima má rozhodně navrch F1 2002 od EA. Jiná situace panuje u zvuků, kteréžto i zde jsou na víceméně standardní formulové úrovni, ale vyzdvihnout je potřeba komentář v režimu Formula One 2002 Arcade, který je impulsivní, hlasitý a dodává hře tu správnou šťávu. Jak tak koukám, tak vidím, že jsem se nezmínil o Arcade. Je to prostě režim, který narozdíl od Simulation neklade důraz na realismus, ale na čistou akčně závodní zábavu. Do počtu jsou zde i další módy jako standardní multiplayer, jednotlivý a rychlý závod a kdo ví, co vlastně ještě. To jen tak pro úplnost.

Celkově se tedy jedná o nepříliš graficky atraktivní formule, které ovšem konkurenci od EA Sports zase jasně předčí v míře a vyváženosti realismu. Pro opravdové "závodníky" tedy bude letos volba patrně jasná, ostatní asi zase dají spíš přednost efektnosti a nablýskanosti F1 2002. Definitivně posledním infem budiž zmínka o bonusech, kamž lze zařadit zhodnocení sezóny 2001 s rozličnými interview s jezdci a působivými filmečky ze závodů! Děkuji za pozornost.

Formula One 2002
Výrobce/Vydavatel SCEE
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 615kB
Verdikt: Povedené formule, které ocení spíše hardcore jezdci než jen příležitostní závodníci.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.