Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Formula One Grand Prix

  7:58aktualizováno  25. ledna 2000 7:59
Formula One Grand Prix

Každý z nás určitě někdy zatoužil posadit se do kokpitu závodních monopostů formule jedna. Když se v roce jedna dvě objevila hra Formule od ACCOLADE, byla to bomba. Tehdy nebylo nic podobného k mání a tato hra kolovala od počítače k počítači ještě rychleji než tehdejší viry. Pak ovšem vydal MICROPROSE v 1993 roce něco, co posunulo automobilovou zábavu na míle daleko od dřívějších produktů.

Formula One Grand Prix nebyla bomba, to už byla davová hysterie. Ihned se uhnízdila na předních místech renomovaných herních časopisů a dlouho tam vydržela. Svým akčním a přesto realistickým zpracováním se hodila jako kratochvíle pro neznalce, kterým ani jméno Fittipaldi, nebo Lauda nic neříkalo, tak pro automobilové nadšence. Do dneška znám jen dva lidi, kteří, ač náruživí hráči, přesto nikdy nehráli F1GP (a že jich znám hodně). Dalším kladem této hry byla celkem nízká hardwarová náročnost, která dovolovala řádit i 386kářům. Celkově obsahuje hra šestnáct tratí tehdejšího mistrovství, každou s vlastním vektorovým prostředím.

Formula One Grand Prix

Podporu síťové hry má F1GP zabudovanou také, ale z vlastních zkušeností ji hodnotím jako 50% (jednou jsme jezdili 4 hodiny bez problémů, podruhé se hra šlehala co 5 minut). Skvělá výhoda je hra více hráčů u jednoho počítače systémem HOTCHAIR ( každý chvilku tahá řadící páku), až na to, že počítač jezdí za každého hráče jinak.

Mne si hra získala jednoduše - odjakživa jsem fandil motorům, ale když vám řeknu, že i dneska si občas zajezdím, asi mi nebudete věřit. F1GP má totiž nezaměnitelné kouzlo. Všechny tratě jsou dělané podle skutečnosti, ale jsou mírně poupravené. Jednak to přidává na akčnosti a jinak to není moc poznat (ne každý z nás má doma plán výstavby ulic v Monacu). Zpočátku bylo výborné, když člověk dojel jedno kolo bez vážnějších chyb. Brzy jsem si uvědomil že zuřivě zamáčknutá klávesa s plynem mi lepší čas nepřidá. Po chvíli jsem si zvykl sledovat nápovědu s řadicím stupněm a pak to šlo všechno jaksi samo. Veřejně se přiznávám, že první závod jsem vyhrál jen díky nesmrtelnosti vlastního a dobré rozbitelnosti cizích aut. Ale tyto pajchlovačky jsem časem zavrhl. Jak rostla znalost tratí, začal jsem se trochu hrabat v autě. Úpravou spojlerů a otáček jednotlivých řadicích stupňů jsem vyždímal další dvě až tři sekundy a trénoval jsem dál. Triumf nastal ve chvíli, když jsem zjistil, že obtížnost ACE, tedy bez nesmrtelnosti, pomocné čáry a jiných serepetiček, mi vyhovuje nejlíp. Počítač se sice taky zlepšil, ale na brzdy ho vždycky dostanu. Ti nejlepší sice zatáčky projíždějí o chloupek lépe (jaksi přesně vědí, kolik ještě můžou přidat, než začnou smykovat), ale zato výjezdy, kdy akceleruji se smykem mám lepší zase já.

Mno, chvála by byla za námi. A teď se de KRITIZOVAT! Hlavní chybka, která hru hodně kazí je blbost počítače. Každé auto se totiž toporně drží jakési předprogramované BEST lajny (kterou nabízí program jako jednu z pomůcek pro začátečníky ), jenom je- li nablízku nějaké jiné, chová se jinak (jelikož je "skenovací" zóna moc krátká, často dochází ke kolizím mezi rychlým a pomalým autem). Když jedou dva "compy" vedle sebe, klidně se oba vlezou do zatáčky, kterou já sotva profrčím sám. Ale když předjíždím, počítač si do mně klidně navaří oba se dem klouzat po trávě. Best lajna, podle které počítač jezdí taky není nejlepší, mnohde jsem objevil lepší stopu, ale počítač ve svojí oblíbené trase mnohde blbě blokuje. A tak došlo k nejhoršímu - objevil jsem spoustu zkratek. Některé stačí sotva na předjetí nejdližšího soupeře, jiné vám darují až 8 (!!!) sekund navíc. Jeden příklad za všechny - i se standartním nastavením díky pajchlovačkám zajedu v pohodě okruh v Německu o 14 sekund rychleji, než je best lap nejlepšího soupeře (naštěstí je Německo příliš jednoduchý okruh, takže ho nejezdím často). No a na závěr ještě o depech - jak při závodě, tak v kvalifikaci si do vás klidně někdo nafaří ve chvíli, kdy vyjíždíte (v zpětném zrcátku nic nevidíte) a můžete klidně jet znovu opravovat (pokud máte čím a vaše formule není moc slisovaná).

Ale dost bylo kritiky - sám jsem neudělal nic lepšího (ale bylo to o fous, fakticky!). F1GP byla, je a snad ještě i bude dobrá hra, která si zaslouží své místo mezi klasikami tisíci různých důvodů (... napište nám ten Váš - VITANA).

Autor:


Témata: Virus


Nejčtenější

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Další z rubriky

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.