Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Forza Horizon hazarduje s dobrým jménem zavedené závodní série

aktualizováno 
Zapomeňte na precizní kroužení na sterilních okruzích. V nové Forze se jezdí pěkná divočina v otevřeném prostředí: na veřejných komunikacích, kde bude mimo soupeřů potřeba vypořádat se i s běžným provozem.

Značka Forza Motorsport si udělala vynikající jméno už na prvním Xboxu. Svým způsobem to byla "hra na zakázku", když Microsoft tehdy potřeboval závodní titul, jenž by konkuroval tehdy bezkonkurenční sérii závodních simulací Gran Turismo pro PlayStation od Sony.

Záměr se podařil ještě o kousek lépe, než se původně předpokládalo, a od té doby je Forza jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších titulů mezi simulátory automobilového závodění. Mezi hráči získala vysoké renomé, které ovšem může nyní snadno ztratit.

Forza Horizon totiž sice není klasickým řadovým dílem, ale jen jakousi "odbočkou" do trochu jiného závodního světa. Ale pořád má v názvu "Forza". Kromě toho však s předchozími tituly nemá příliš společného. Oproti nim je to totiž arkáda jak vyšitá. Pro běžného hráče ze "středního proudu" to bude jistě dobře, ovšem pro fanoušky Forzy a realistických simulací to bude spíše katastrofa.

Forza Horizon

I když nakonec asi nebude až tak zle. Jízdní model totiž není úplně zběsilý, jak ho známe třeba z Burnoutu nebo Ridge Racera. Takže i v Horizonu vykazují auta rozumný jízdní projev a na prvním místě tu nejsou smyky anebo nitro zrychlení (přestože za smyky i za ničení objektů v okolí tratí získáváte body).

Za přítomnosti běžného provozu je potřeba k jízdnímu modelu přistoupit trochu jinak, aby to hráče nefrustrovalo a byla to pořád zábava. A zábavnost se nové Forze upřít nedá, přestože je z jiného soudku, než jsme u této značky zvyklí.

Hratelná ukázka na letošní výstavě E3 v Los Angeles nás uvedla do Colorada, do prostředí jakéhosi hudebního festivalu, na nějž bylo potřeba nejprve dojet. Mimochodem, autoři se chlubí značnou autenticitou zpracování prostředí. Důležitější ovšem je, že po zdejším Coloradu bude možné se pohybovat zcela volně. Mezi závody si tak můžete jezdit, jak se vám zachce a třeba si prohlédnout záludnosti zdejších cest.

Forza Horizon

Start se odbyl na kraji silnice, a než jsme se rozjeli, bylo již několik soupeřů slušný kousek před vámi. Účelem bylo samozřejmě dojet do cíle jako první, v čemž vám bránili jak protivníci, tak volně se potulující "civilní" auta, která už mívají tu vlastnost, že se nejraději objevují tam, kde vám to hodí nejméně.

Cestou jsme projeli několik křižovatek, na nichž se do závodu připojili další soupeři. To bylo svým způsobem zajímavé řešení, protože jste tak nemuseli na trati válčit se všemi najednou a zároveň nedocházelo k situacím, že byste se dostali rychle na první místo a pak to už dojeli jen víceméně na jistotu.

Pokud jste ale udělali jednu nebo více chyb a propadli se dozadu, pak nebylo třeba panikařit. Kousek před cílem se totiž celé pole sjelo dohromady, takže šance na dobré umístění byla pořád dost slušná. Je to ale samozřejmě dost účelové řešení a člověk v tu chvíli ze zvyku z čistokrevných závodních arkád podvědomě hledal tlačítko pro boost. V danou chvíli se totiž nabízelo to pořádně "osolit" a v poslední rovince předjet všechny najednou. Ono to ale docela jde i bez boostu.

Forza Horizon

A když už je úplně nejhůř, je tu pořád ještě možnost zpětného přetáčení závodu. Pokud se vám tedy nepovede nějaká zatáčka nebo vás zaskočí nějaký za horizontem dobře schovaný "civil", můžete závod vždy přetočit před kritické místo a pak ho projet znovu bez sebemenší úhony. Sice se to projeví ve výsledném bodovém ohodnocení, ale tu zlatou placku za vítězství vám už nikdo nevezme.

K celkově volnějšímu pojetí závodů přispívají i bouračky. Ty nejsou nijak spektakulární, ale zároveň ani nijak fatální. Jedno totální sešrotování vozu pro konečný výsledek závodu ještě nic moc neznamená.

Otázkou zůstává, nakolik si různé položky bude možné nastavit, nakolik se projeví nastavení obtížnosti a jak se budou měnit v rámci postupu hrou. Z toho, co Microsoft předváděl na svém stánku v Los Angeles, se ale Forza Horizon jevila jako dost pohodová hra, která by neměla činit nepřekonatelné potíže ani svátečním řidičům.

Forza Horizon

Na standardně vysoké úrovni je technické zpracování. Graficky poznáte Forzu na první pohled: krásné modely vozů, ostrá grafika nebo povedené efekty svítícího slunce jsou aspekty, které z Horizonu dělají velmi slušnou podívanou.

Fotogalerie

Zvuky se v prostředí výstavní haly posuzují docela těžko, ale jediná věc, která nám tu opravdu neseděla, byl zdejší komentátor. Ten byl totiž tak masivně cool, až by člověk mohl nabýt dojmu, že je spíše někde na freestyle motokrosu.

Celkově to tak zatím vypadá, že má Forza Horizon jen jeden, ale vcelku vážný problém: slovo "Forza" v názvu. Člověka to tak nutí k této hře přistupovat jako ke klasické simulaci. To je ale chyba, protože Horizon se snaží o akčnější pojetí. Pokud se však od názvu oprostíme, pak nám tu vychází potenciálně velmi slušná a zábavná závodní hra.

Hra je určena pro konzoli Xbox 360 a v Evropě vyjde 23. října tohoto roku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.