Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Forza Motorsport 6 je závodní nirvána a exkluzivita, jak má být

  16:00aktualizováno  16:00
Po rozjásaných festivalových závodech Forza Horizon 2 se s Forzou Motorsport 6 vracíme na okruhy. Zároveň je to další Xbox One exkluzivita, kterou by si neměl nechat ujít žádný virtuální závodník.
90

Forza Motorsport 6

Platforma: XboxOne
Výrobce: Turn 10 (XboxOne)

  • Díky asistencím přístupné všem
  • Je to hra možností
  • Nenásilné prolnutí s on-line režimem
  • Split screen
  • Parádní grafika a dojem z rychlosti
  • Vozový park
  • Noční závody

Herní karta

Úvod hry v podstatě kopíruje demoverzi, kterou jsem, čistě mimochodem, dohrál třikrát. Forza Motorsport 6 vás totiž hned v úvodu pořádně namlsá, když vás posadí do úžasného 2017 Fordu GT. Jízdu si můžete vychutnat z pěti pohledů, včetně kabiny, a hra tak nenápadně otestuje vaše schopnosti.

Následuje klasická kariéra, během níž absolvujete různé typy závodů s různými typy vozů, kdy se postupně propracováváte k lepším a lepším kouskům. Případný stereotyp spolehlivě zaženou různé předváděčky, například když si dáte pár okruhů ve formuli v rámci IndyCar nebo při testování s Top Gearem.

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6 se vrací po narychlo spíchnuté pětce k obrovské garáži, na kterou jsou fandové série zvyklí. To znamená 460 vozů, které si můžete virtuálně osahat ze všech stran, nastoupit do nich, nastartovat či vizuálně upravit. Je to asi také první hra, v níž mě bavil fotografický režim. Do vizuálních úprav se můžete pustit sami, kdy auto polepíte vzory či obrazci, nebo využijete práci komunity (a nebo zůstanete u designů od výrobce).

Forza 6 však exceluje v něčem trochu jiném: hráčům totiž umožní vyladit si požitek z jízdy na míru. Pokud chcete arkádu, v asistencích si zapnete všemožné pomocníky, od vodící čáry přes automatické snižování rychlosti do zatáček po možnost přetáčení času. Fandové simulace si pomocníky vypnou, nastaví manuál, vliv poškození jednotlivých částí vozu a pustí se i do jemného tuningu. Oba extrémy lze vnímat jako mantinely, mezi nimiž si vybere asi každý.

V dešti a v noci

Ve hře se poprvé objevují závody v dešti a v noci. Pokud jde o déšť a kaluže na trati, vizuální podání je dokonalé. Co se dopadů na hru týče, tvůrci tvrdí, že zpracovávají takové libůstky, jako nedokonalou přilnavost pneumatik k vozovce, kdy pneumatika klouže po vodě a řidič na okamžik ztratí kontrolu nad vozem.

jízda v dešti

No, pravdou je, že v dešti musíte jezdit velmi opatrně, zatáčka ve větší kaluži je téměř automaticky konečná. Mimo trať vás však snadno dostane i agresivnější jízda oponentů. Byť je to riskantní, stejnou mincí můžete oplácet i vy. Na druhou stranu jízda v dešti má super atmosféru. Když už jsem bez většího rizika kroužil k vítězství, občas na mě působila až meditativním dojmem. Přiznávám ovšem, že do deště mám vždy srábacky zapnuté přetáčení.

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Co se nočních jízd týče, štvaly mě. Problém není v jejich podání, jako spíše v tom, že Forza Horizon 6 toho nabízí tolik, že některé prvky zákonitě nesednou všem. V mém případě jsou to závody v noci. Proč? Jsou jednoduše nudné. Ježdění mám spojené s parádními okruhy a myslím, že třeba projížďku Prahou po Karlově mostě si našinec opět řádně vychutná. V noci však není vidět téměř nic. Také na noční okruhy jsem snižoval obtížnost, abych se ubezpečil, že si nedám opáčko. Jeden atmosférický moment jim však musím přiznat. Je to opravdu zvláštní pocit, když si kroužíte téměř v naprosté tmě a najednou vás zezadu osvětlí dotírající soupeř.

Závodní motivace funguje klasicky. Abyste splnili, musíte dojet nejhůře třetí. Počet kreditů, které za absolvovaný závod získáte, se odvíjí od obtížnosti. Samozřejmě platí, že čím méně asistentů používáte, tím více získáte. V případě, že postoupíte na novou úroveň, losujete si bonus na obdobě kola štěstí. Vyhrát můžete kredity, balíčky s kartami nebo vůz. Celkem to funguje, na každé losování jsem se vždy vyloženě těšil. Za kredity si pořídíte nové vozy nebo balíčky s kartami.

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6

Každý závod si totiž můžete nainstalovat až tři karty, které nějakým způsobem ovlivní jeho průběh. Zelené, které například navýší zisk zkušeností či kreditů, jsou jednorázové. Fialové stanoví určité podmínky, které zajistí bonusovou odměnu. Modré pak ovlivňují přímo vůz, třeba přilnavost, brzdy či váhu. Moje noční můra je jeden noční závod, v němž mě protivník na čtvrtém místě vždy v posledním kole předjel a já ostrouhal. Pomohly až zelené karty, kterými jsem naboostoval výkon.

K dispozici je samozřejmě i volná jízda, hraní s kamarádem na rozdělené obrazovce či hra ve 24 lidech on-line. Protože hra ještě nevyšla, zajistil Microsoft recenzentům přístup ve vybraných časech do slotů o délce 1,5 hodiny. V mém případě se však po přijetí pozvánky ve hře vypsala chyba. Na stíny ostatních hráčů však narážíte neustále, například při specifických výzvách, které se jednou za čas změní.

Fotogalerie

Forza Motorsport 6 tak ukazuje vkusné propojení on-line, které nijak neobtěžuje, pokud chcete hrát sami. A byť hra pokládá hned v úvodu otázku „proč závodíme?“, nesklouzává k laciné prezentaci, jako se to daří sérii Need for Speed.

Po grafické stránce si nemám na co stěžovat, pokud jste však hráli Forzu Horizon 2, asi nebudete už tak odvaření. Potěší, že po celou dobu hraní jsem nezaznamenal pokles snímkování, nahrávací časy jsou také v pohodě.

Forza Motorsport 6 je zkrátka hra možností. Nabízí toho tolik, že ne každý prvek asi sedne každému, ale to už je daň za pestrou náplň. Dojem z rychlosti je fantastický, burácení motoru skvěle doplňují vibrace na ovladači. Každý vůz se řídí jinak a dostalo mě i precizní zpracování kokpitů. Že tvůrci svému dítku věří, dokládá i vydání demoverze. Myslím, že z té si uděláte asi nejlepší představu, jak dobrá Forza 6 je.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 82 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.