náhledy
U některých reklam a propagačních aktivit nezbývá než jen nevěřícně kroutit hlavou. Jejich nekorektnost je zjevná hned na první pohled a asociace firmy kupříkladu s rasismem snad nezapadá ani do rčení: „Negativní reklama taky reklama.“ Snímek je z propagace hry Hitman: Blood Money, o kterém bude ještě řeč.
Autor: IO Interactive
Reklamy ze začátku 90. let z dnešního pohledu působí jako Divoký západ. Zatímco dnes se zpravidla se sexuální tematikou pracuje jen v náznacích, tehdejší propagace si nebraly servítky. Příkladem je série plakátů pro konzoli Sega Genesis, jež "vyvrcholila" s ovladačem, který kreslená ruka třímá jako by šlo o penis. Veliký nápis pak hlásá: Čím více si hrajete, tím tvrdší to je. V dodatečných popiscích se navíc píše o střílení všude po okolí (v angličtině je první slovo možné přeložit také jako ejakulaci).
Autor: Sega
Rasistická reklama na přenosnou konzoli Sony PSP vyvolala pozdvižení i za hranicemi Nizozemska. Ačkoliv billboardy bylo možné spatřit jen tam, kritizovali autorskou společnost v USA. Nový bílý model PSP propagovaly obří plakáty, na nichž bílá žena drží za bradu kudrnatou černošku. Sony reklamu v reakci na kritiku obratem stáhla a vzkázala, že její obsah nebyl určený pro americký trh.
Autor: Sony
Sběratelská edice Zombie Bait pro hru Dead Island Riptide zahrnovala poněkud netradiční sošku - ženské torzo s britskou vlajkou a řadou krvavých ran. První zprávy o balení vyvolaly prudké reakce a vydavatel hry se za krok omluvil. Označil ho za chybu, kterou jednoznačně nebude opakovat. Přesto se však kontroverzní balení objevilo na pultech obchodů v Británii a Austrálii.
Autor: Capcom
K propagaci hry Hitman: Blood Money v roce 2006 posloužila série plakátů s mrtvolami. Na jednom byl například hudebník s podříznutým krkem, o kterého je opřené violoncello a pod ním se píše: klasická práce. Na dalším plakátu je zmrzlý stařík v lednici s nápisem: chladná práce.
Autor: IO Interactive
Největší rozruch však vyvolaly dvě verze s ženou. Na jedné je komfortně oblečená slečna ve zlatých botách a s kulkou v hlavě, doplněná nápisem: nádherná práce. Na druhém pak žena ve vaně v provokativní póze, kdy její prsa zahaluje pouze pěna. Ta je mrtvá kvůli elektronice spuštěné do vody. A na plakátu je možné spatřit nápis: šokující práce.
Autor: IO Interactive
Kritika reklamě na Hitmana vyčítala sexualizaci žen a schvalování násilí na nich páchaného. Reakce však byly rozporuplné. Někteří internetoví diskutující propagaci obhajovali a tvrdili, že ke hře tematicky sedí. Jiní ji označovali za laciný způsob, jak zneužívat lidské pudy.
Autor: IO Interactive
UPOZORNĚNÍ: Následující část fotogalerie obsahuje drastické záběry.
Autor: iDNES.cz
V roce 2012 bylo v Londýně možné objevit obchod s "lidským" masem. Ten byl součástí propagace hry Resident Evil 6 a produkty ve tvaru člověka ve skutečnosti vznikly z vepřů. Působily však realisticky a slabším povahám se z nich mohl zvedat žaludek.
Autor: Capcom
Propagace Resident Evil 6 navíc o čtyři roky později ožila v rámci falešných zpráv. Po sociálních sítích se totiž začala šířit informace, že Čína do Afriky začala odesílat lidské maso, které vydává za vepřové. Příspěvek doplněný fotografiemi z akce spojené s Resident Evil 6 pak na Facebooku sdílelo přes 26 tisíc lidí. Některá zahraniční média v reakci na to spekulovala, že Číňanům dochází místo na pohřbívání mrtvých. Zprávu nakonec v oficiálním prohlášení vyvrátila čínská vláda.
Autor: Capcom
Reklamu na vůbec první konzoli Xbox v Británii po první sérii odvysílání zakázali. Spatřit v ní můžete porod, při kterém mladá matka prudce zatlačí a dítě tím vystřelí nejen z dělohy, ale i z nemocničního okna. Novorozenec pak během letu krajinou stárne, až jako muž ve středních letech dopadne do vlastního hrobu. Video pohoršovalo zejména matky a těhotné ženy. Kritizovala ji také dma, která během porodu o dítě přišla. Na reklamu se můžete podívat, následuje jako další položka v galerii.
Autor: Microsoft