Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Full Spectrum Warrior

  12:00aktualizováno  20. října 4:44
Tato hra byla prý původně vyvíjena jako jakýsi trenažér pro americkou armádu a teprve posléze přepracována do podoby klasické videohry. No, dejme tomu, každopádně jako perex je to vhodný postřeh ne?

Full Spectrum Warrior Kde si v neznámém Zekistánu (prostě Arabská zemička) propukly nepokoje, které posléze přerostly až v otevřenou občanskou válku, jak je koneckonců ve světě trendem. Když se situace stala neúnosnou, bylo na čase povolat ochránce veřejného pořádku, jakýsi svaz světových států (zkrátka OSN), aby se do toho vložili a „nestranně“ se postavily na stranu té demokratičtější půlky Zekistánu. A tak se z písečné bouře začaly do země hrnout, za zvířecího řevu a troubení klaksonů, hordy barbarů. No a jednou z těchto jednotek je i ta vaše. Nejdříve je však nutné si zajít na cvičiště, dát si pár kliků na jedné ruce a párkrát si proběhnout oblíbenou opičí dráhu. Výcvikové středisko vám umožní seznámit se s komplexním ovládáním hry, které vcelku široce využívá celý ovladač. Neméně důležitá je i taktická příprava. K dispozici máte dva týmy po čtyřech vojácích, Alfa a Beta tým (jednou za čas ještě třetí). V partičce máte drsného velitele, granátníka a dva střelce. Je to veselá banda plná šprýmařů, kde jedna hláška stíhá druhou, zejména ve výcvikáči (v akci jim zmrzne úsměv), kde trénujete proti vlastním lidem. Důležité je neustálé vzájemné krytí obou skupin. Ať už aktivní (přehradná palba) nebo pasivní (tzv.na číhané). Jestli je jeden z týmu držen nepřítelem v šachu, druhá skupina najde cestu za jeho záda a eliminuje ho. Jestliže to není možné nebo je protivník v přesile přijdou ke slovu granáty, rakety a nebo na těžkou techniku přivolání leteckého útoku . V boji je důležité držet se při zdi a vůbec využívat různých překážek ke krytí. Ale pozor, ne všechny vás ochrání stejně důkladně, krom toho některé se dají i zničit. Nejhorší Full Spectrum Warrior co však můžete udělat, je nechat jednotku v otevřeném prostoru. To se rovná sebevraždě. V tu chvíli vás zachrání jen štěstí a tlačítko "B" na ovladači, kdy vojáci okamžitě zalehnou a nebo vyhledají nejbližší brloh.

"Chlape, ještě, že sem se dal k letectvu a nemusim smrdět v tý díře dole."

Co se týče vašich aktivit. Pokrytí všech světových stran, zaměření a krytí určitého prostoru, do kterého se chystáte (nebo váš druhý tým), zmíněná krycí palba atd. Vaši vojáci nejsou úplní roboti čekající pouze na vaše příkazy, ale samy opětují palbu a chytře likvidují nepřátelské přepady ze zálohy (pokud je to samozřejmě v jejich zorném úhlu). O vašich úkolech, povinnostech a třeba i o rozmístění nepřátelských jednotek vás informuje hlavní vedení přes GPS a vysílačku. Výcvik je navržen perfektně a skvěle nažhaví na skutečnou akci.

Pandemic Studios

Pandemic Studios jsou velmi pozoruhodná firmička a to nejen proto, že vyrábí veskrze dost slušné videohry. Je totiž jakýmsi kosmopolitním souborem herních nadšenců z celého světa, čemuž odpovídá i rozmístění jejich jednotlivých studií na zemském glóbu. Za pozornost ale stojí i jejich webové stránky, které na první pohled nevypadají, že by se jednalo o web nějaké solidní herní firmy. Mimo jiné se tam totiž můžete dočíst o tom, jak se žije v Los Angeles, o vnitrofiremních sportovních turnajích, o počasí a velmi vděčné jsou i nejrůznější historky o nejrůznějších nedorozuměních mezi americkou a australskou pobočkou, které plynou ze skutečnosti, že všude se mluví tak říkajíc „tak trochu jinak anglicky“.

Hned na začátku v úvodním filmečku se podíváte do průzkumného letounu, kde se baví dva piloti na váš účet. "Chlape, ještě, že sem se dal k letectvu a nemusim smrdět v tý díře dole." A mají pravdu, o čemž se záhy přesvědčíte. Váš konvoj je přepaden. První zranění a mrtví. Vaším úkolem bude po většinu hry čištění předsunutých linií (od toho tu koneckonců jste) od záškodnických band, sbírání raněných a zajatců, zaměřování a ničení těžké techniky s pomocí letectva nebo třeba pomoc ostatním spřáteleným speciálním jednotkám. Postupně, jak se pomalu probíjíte z předměstí do centra města, začne přituhovat, a to samozřejmě nemáme na mysli počasí. Protivníků je čím dál víc a jsou mnohem nebezpečnější. Začínají používat raketomety, což ve většině Full Spectrum Warrior případů znamená okamžitou smrt celé vaší jednotky. Tomu musíte předejít. Zkoušet souboj na férovku v tom kdo rychleji nabije, zaměří a přesně vystřelí nemá cenu, vždycky prohrajete. Tím se pomalu dostávám k problémům, které mi silně vadily. A není jich kupodivu málo.

Zatímco vy veškeré akce provádíte pouze v týmu a vaši svěřenci se nikdy nerozdělí, protivník je naproti tomu skoro vždy sólo. Čistíte tedy jedno hnízdo za druhým a to je časově dost náročná a občas i nudná záležitost. Pokud totiž protivníka nepřekvapíte ze zálohy nebo nezastřelíte při přebíhání otevřeného prostranství a on se schová za nějakým úkrytem, začnou problémy. Zpočátku hry ho sice můžete obejít druhým týmem a zezadu ho zneškodnit, ovšem v pozdějších fázích je protivníků moc a mají obsazeny veškeré ulice a přístupové cesty, takže se i váš druhý tým dostane do těžké palby a patové situace. A někdy je to docela i komická situace. Vaši partu ostřílených borců drží v šachu jeden chudák dobře schovaný za auťákem. A jakmile se nad jeho hlavou objeví malý stříbrný štít, což znázorňuje dokonalé krytí, už se ho nezbavíte. Občas se sice stane, že vystřílíte půlku zásobníku a náhodná rána ho přeci jenom dostane, ale munice nemáte na rozdávání. Situace tedy vypadá následovně. V jedné ulici je jeden tým blokován a o kus dál v další uličce tým druhý. Co teď? Můžete vytáhnout granáty, ale ty skoro nikdy k nepříteli Full Spectrum Warrior nedohodíte (hádám, že dosah je tak cca 15-20 metrů). Nebo raketomet, ale do něj máte povětšinou tři čtyři náboje a lepší je schovat si je pro týpky na budovách, protože ani na tu nejnižší chajdu granátek nevyhodíte (často sem prostě jen proběhl rychle pod nimy)!!! Poslední možnost, která se nabízí je dýmovnice a to je vše. Celý váš arzenál, po celou hru. Nechápu, že váš tým nejde ještě dodatečně rozdělit a sevřít tak protivníka do kleští. Pokud se totiž rozběhnete přímo k němu, tak vás všechny po jednom postřílí. Ano je to logické, ale že protivníci tohle můžou používat a s úspěchem, to už logické není. Nastíním jeden příklad za všechny, který zničil naprosto moje nervy.

Umístil jsem jeden svůj tým za autem. Přede mnou se objevili dva nepřátelé, spustili palbu a rozběhli se přímo na mě. Paráda, pomyslel jsem si, mám je jak na talíři. Rychle jsem byl vyveden z omylu. Moji stateční supadupamegacool vycvičení zabijáci ani nevystrčili nos. Jen si drželi svoje helmy a strachy se krčili. A jako výsměch se ještě ti dva Zekistánci deset metrů přede mnou zastavili a začali si nabíjet kvéry. Začal jsem zběsile mačkat tlačítka, aby moji hrdinové alespoň něco udělali, ale ani se nehnuli. Nepřátelé tedy v klidu doběhli až k mému úkrytu, vůz v poklidu obešli a jednoho po druhém mě sejmuli. Zdá se vám logické, že dva partyzáni se řítí na čtyři po zuby ozbrojené profesionální vojáky, navíc schované za překážkou, a zlikvidují je? Opakoval jsem Full Spectrum Warrior tento úsek čtyřikrát se stejným výsledkem. Nakonec jsem zboku umístil svou druhou jednotku a zadal jí krytí prostoru odkud vybíhali ti dva vrazi. Tak jsem teprve uspěl. Pokud si ale někdo myslí, že je tohle reálná situace, tak na to má samozřejmě právo.

"Fíha brácho, čum, to sou Rangers."

Můžu nastínit i další trapnou situaci. Pokud přiběhnete na roh budovy, nebo na okraj jakékoli překážky, tak váš velitel nakoukne za roh a oznámí "Clear", potud v pořádku. Stane se ovšem že běžíte přímo k dlouhé zdi, která je v určitých vzdálenostech ozdobena malými výklenky. Vidíte, že je tam prázdno (stejně jako vaši vojáci) , nikde ani noha a přesto se velitel nahne přes okraj, mrkne do prostoru a při čumění do zdi, kterou má metr před ksichtem vám oznámí, že tam nikdo není. To moc k realismu nepřispívá. Nejsem žádný hnidopich, ale pokud hra tvrdí něco o tom, že je realistická, tak by se takových to chyb měla vyvarovat.

V čem hra však boduje je rozhodně atmosféra, ke které přispívá perfektní grafika a zvuky. Pokud jste měli možnost shlédnout film Černý jestřáb sestřelen, budete v obraze. Vojáci, zbraně, technika, vaši protiníci, vše vypadá luxusně. Pozvolna se měnící počasí, posléze přecházející až v písečnou bouři. Hukot větru, rachot zbraní i vojáků řvaní. Navzájem se hecují, uklidňují a i obdivný výkřik sem tam padne ("Fíha brácho, čum, to sou Rangers"). Sledovat z povzdálí akci Rangers při čistce ve výškové budově obsazené Full Spectrum Warrior teroristy, to si nechám líbit. Navíc se dokonce v jedné misi k vám připojí i párek odstřelovačů a to je potom jízda. Můžete se spolehnout, že tento level prosvištíte určitě nejrychleji (mimochodem jeden z mála úseků, který se odehrává uvnitř objektu). Když už jsem u té rychlosti. Full Spectrum Warrior se dá prakticky bez většího zákysu v pohodě dohrát. Řekl bych tak cca 10 hodin. Navíc vám k tomu může přispět replay. U téhle hry bych ho tedy nečekal a je to bomba. Můžete si nahrát a uložit vaši akci a pak se mrknout, kde jste udělali chybu a co by šlo vyřešit jinak. Navíc, pokud se rozhodnete, můžete ho kdykoli přerušit a převzít v kterémkoli momentu ovládání do vlastních rukou a změnu provést. A to je vlastně vše podstatné. K podpoře Xbox Live se moc vyjadřovat nemohu, neb sem neměl možnost ochutnat. Kdo má tedy zájem zahrát si vcelku kvalitní válečnou taktickou hru s perfektní atmosférou, zvuky, grafikou, ale s chybami, které sem nastínil v recenzi, Full Spectrum Warrior je správná volba.

Full Spectrum Warrior
Výrobce/Vydavatel Pandemic/THQ
Platforma Xbox
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Vcelku kvalitní válečná taktická hra s perfektní atmosférou, zvuky, grafikou, ale s chybami, které sem nastínil v recenzi. Ale to už jsem vlastně jednou psal.
Hodnocení: 75% (info)

Autor:


Témata: GPS, Raketa, Robot, Xbox


Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.