Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Game On: quo vadis ludologie?

  12:00aktualizováno  3. září 10:33
""Pamatujeme si první čtvrťák, který jsme vydyndali z rodičů, první stisknutí tlačítka FIRE, první chvíli, kdy jsme si uvědomili, že ty věci na obrazovce fakt můžeme ovládat,"" nostalgicky vzpomíná John Sellers na časy, které nastartovaly dnešní dobu. Londýnský institut Barbican Art jeho slova podporuje výstavou Game On.

Game On Současně s monstróznější ECTS se v centru Londýna, v Barbican institutu poblíž Londýnského muzea, konala výstava Game On zaměřená na vývoj herních žánrů, pokrytí každého herního aspektu a edukativní výklad o tom, co jsou hry, proč tady jsou a o čem vlastně je herní kultura. Výstava staví na skutečnosti, že Pac-Man, Space Invaders, Tetris, Laru Croftovou nebo Pokémony znají všichni, zatímco Grand Theft Auto III a Monkey Island nebo dokonce Mortal Kombat unikají všeobecné pozornosti, ačkoliv se jedná o klíčové hry. Většina vystavených starých her je prezentována na originálních herních konzolích, včetně arkádových (u nás maringotkových) automatů s nezapomenutelnými vyhlazenými tlačítky a nefunkčními joysticky. Před vstupem na výstavu se návštěvníci dozví: "Při hraní si sundejte prstýnky a nekopejte do automatů." Návyková akce provokuje k fanatickému skotačení a nejeden z návštěvníků z ničeho nic zjistil, že střílí raketky už přes půl hodiny a za ním čeká solidní fronta.

Výstavu otevírá slavný PDP-1, na kterém Steve Russell v roce 1962 naprogramoval Spacewar, a hned v prvním patře procházíme kolem pečlivě vybraných her, jež ukazují, jak se namísto neživých objektů (pálky v Pongu, raketky atp) začaly objevovat první charaktery až k slavné Donkey Kong z roku 1982. Game On Hry běží na původních strojích: vidět C-64 vedle kultovního "gumáka" ZX-81 a prvních produktů Nintenda je opravdu dojemné, navíc ve vedlejších místnostech jsou vyjmenovány a vysvětleny herní žánry s názornými ukázkami. Mnohem zajímavější část expozice následuje ve druhém patře, kde termín "počítačová hra" nabírá na osobitosti skrz prezentaci pěti nejznámějších her současnosti (Tomb Raider, The Sims, Grand Theft Auto, Pokémon a Final Fantasy). Do návrhářských hrnců nakoukneme jak nejhlouběji to jde skrz storyboardy, modely virtuálních měst, designérské poznámky a artworky. Horní patro galerie patří také regionálnímu hernímu průmyslu se zvláštním důrazem na Japonsko, kde vznikají dechberoucí a většinou pouze lokální koncepty. Upřímně řečeno, při pohledu na "Cvičme v rytme s tlustým mimozemšťanem" mě to příliš nemrzelo.

Závěrečné předvedení her postavených na technologii budoucnosti naznačuje, že se vracíme zpět do věku, kdy Nolan Bushnell preferoval čistou jednoduchou hratelnost nad čímkoliv jiným. Hráči obecnému nejde o komplikovaný příběh ani o krvavou akci. Game On Hry pro něj jsou odreagováním, odpočinkem a zábavou a namísto speciálního (navíc vysoce problémového) počítače nebo jednoúčelové konzole je chce hrát na důvěrně známém zařízení, například na televizi. Nezapomeňme, že šíření her naráží ve značné míře na lidskou neochotu učit se něco nového. Game On proto dává jednu místnost speciálním kamerovým ovladačům, které snímají pohyby hráčů a podle toho řídí akci na obrazovce. Jedna z nich byla extrémně úchylná: dva hráči stojí před monitorem a mávají rukama tak, aby zachytili míč na obrazovce, která představuje vodní hladinu a podle toho se vlní. Dva dobrovolníci vypadali jako zhypnotizovaní králíci. Jestli tak bude vypadat budoucnost, tak se máme na co těšit.

Kurátoři výstavy ve finálních místnostech napnuli mosty mezi hudbou, filmy, technologií a hrami. Najednou se objevuje "brave new world" netušených krosoverových asociací, vzájemného ovlivnění a hlavně nečekané detailnosti herního průmyslu. Jak je zřejmé z těch několika příkladů orchestrální hudby ve hrách, kvalita tu je, ale pod hromadou hnoje. A stejné pravidlo se dá aplikovat na každý herní prvek. Game On Hry ovlivnily post-hippies generaci, nabídly únik před osobními problémy i světovou politickou situací během studené války. Stále větší důraz na zábavnost nutí návrháře studovat praktiky přes sto let staré historie kinematografie a postmoderní literaturu k dobru věci, tedy her. Game On není harampádím ze strýčkovy stodoly, ani exhibicí pomateného sběratele softwaru. Nadneseně řečeno, při procházení místnostmi od Spacewar až po developerské panely máme pocit z růstu malého stromu, který se košatí žánry a nezadržitelně se pne do nebe jako ta slavná fazole.

Doprovodné akce
Pakliže se vám podaří být v Londýně do 15. září, kdy Game On končí, zkuste stihnout pořad zakončující blok přednášek pro veřejnost. Podle oficiální anotace půjde o shrnutí dosavadního hraní a předestření interaktivní budoucnosti. Osvětová akce pro všechny anglofonní zájemce je připravena výukovou formou pro děti na adrese www.gameonweb.co.uk/education.

Autor:




Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Další z rubriky

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

Ovládání Oculus Touch
Nejočekávanější hry pro virtuální realitu

Poslední dobou se nám na přilbách pro virtuální realitu začíná usazovat prach, ale pohled do budoucnosti vypadá vcelku optimisticky. Podívejte se s námi na ty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.