Game & Watch Gallery Advance

Píše se rok 1980 a Nintendo uvádí na trh první kapesní digitální hru z řady Game and Watch. Jmenovala se Ball a předznamenala záplavu těchto kapesních „digiher“. Nu a dnes Nintendo oprašuje staré archivy a vrací těmto oblíbeným kouskům život v řadě Game and Watch Gallery pro Game Boy.
Game & Watch Gallery Advance

V této řadě kompilací her dávno minulých již vyšly tři díly a tímto čtvrtým se edice uvádí na GBA. Jedná se vždy o sbírku starých digitálních kousků, které jsme kdysi i my hráli pod lavicí. Na jedné straně si tak můžete zkusit originální tituly v jejich původní černobílé podobě a na straně druhé pak jejich modernizovanou variantu v plných barvách a polyfonním zvukem. Takhle vypadá i (dále jen GaW) v provedení pro handheld GBA.

I když na krabičce mluví o šesti různých hrách v jednom balení, nenechte se mýlit. Her je zde totiž plných dvacet! A to neberu v potaz možnost zahrát si jedenáct z nich ve starém originálním pojetí, nebo v novém moderním. Když do součtu zahrnu všechny verze, dostanu se na úctyhodné číslo přesahující tři desítky her!

Game & Watch Gallery Advance

Zřejmě jsem vám těmito tvrzeními řádně zamotal hlavičku a tak vše rychle objasním: Při prvním spuštění se na vás usměje opravdu jen šestice her: Boxing, Donkey Kong 3 a Junior, Fire, Mario’s Cement Factory a Rain Shower. Jak jsem již předeslal, tyto hry mají dva kabátky. Ten starý je na chlup stejný jako původní „digihry“, tzn. skokový pohyb, černobílá grafika a nějaké to pípání. Zato nový kabát od toho starého skoro ani nepoznáte. Nové postavičky z herního světa Nintenda, krásné pestré barvy, detailní grafika a také vylepšený zvuk oproti originální verzi. To máme už dvanáct kousků.

Dalších pět her ve dvojím provedení můžete odemknout postupem a trpělivým hraním předchozí šestice. Jsou to Chef, Donkey Kong, Fire Attack, Mario Bros. a Octopus (známá to chobotnice). Game & Watch Gallery Advance Když říkám postup, tak mám na mysli dosažení co největšího bodového ohodnocení ve hře, protože za každých dvě stě nasbíraných bodů obdržíte jednu hvězdičku do banku. Více hvězdiček rovná se více odemčených her.

Poslední várka obsahuje kolekci již pouze černobílých originálů, které pro odemčení musíte také vyvážit počtem hvězdiček: Manhole, Tropical Fish, Mario’s Bombs Away, Parachute, Bomb Sweeper, Climber, Safe Buster, Life Boat a dokonce Zeldu. Uff, výčet všech her jsem zvládl, teď se tomu konečně podíváme na zoubek, co říkáte?!

Moderní verze se od těch starých neliší jen „audiovizuálně“, nýbrž i hratelnostně. Tak například ve hře Fire padají z hořícího domu nájemníci a vy je musíte chytat do plachty, aby se nezabili. Moderní varianta obsahuje několik charakterů „na padání“, přičemž každý padá Game & Watch Gallery Advance k zemi jinak rychle, na rozdíl od starého provedení, kde je „krokování pohybu“ u všech nájemníků konstantní. Také občas vypadnou bomby a těm byste se pro změnu měli vyhnout. Donkey Kong 3 á la moderna zase překvapí rozmanitými úrovněmi, takže nemá daleko k čistokrevné plošinovce. A takovýchto drobných překvapení a zlepšení je tu spousta.

Kdyby vám náhodou podobné drobnosti nebo úkoly u jednotlivých her unikly, nevěšte hlavu. Vše je tu dokonale popsáno pro každou hru zvlášť, včetně ovládání. Nemusíte ani moc umět anglicky, abyste rozuměli, základy ovládání snadno pochopíte i bez ní. Dosažená skóre se ukládají automaticky a dokonce lze uložit i rozehranou hru. Procvičíte si ztuhlé klouby a po zapnutí vašeho Game Boye můžete vesele pokračovat přesně tam, kde jste skončili. Jestliže vám sbírání bodíků ve všech hrách již nebude činit potíže, ještě tu je přichystána vyšší obtížnost.

Game & Watch Gallery Advance

Donkey Kong 3 a Boxing podporují také bitvu dvojice hráčů přes propojovací kabel. Skvělé je, že vám k tomu stačí pouze jedna kazetka se hrou. Konečně někdo pořádně popřemýšlel o zbytečném používání samostatných kopií pro každého hráče v multiplayeru. Ještě musím zmínit oddechovou galerii všech písniček, jež byly pro GaW vytvořeny. Kdykoli si můžete přehrát nějakou skladbu, která vás při hraní zaujala. Obzvláště na sluchátka se u toho krásně usíná.

Pravdou ale je, že ke kompletně otevřené sbírce všech obsažených her je nutné se dosti dlouze prokousávat. V dnešním světě ale nic není zadarmo, že? Pravdou též je, že člověka, kterému „Vajíčka“ nic neříkají asi GaW nezaujme, protože GaW není zábava na dlouhé hodiny, nýbrž vhodné zkrácení chvíle třeba při čekání na vlak. Pakliže jste ale podobné kousky tajně „mastili“ s kamarády pod lavicí a máte rádi starou dobrou klasiku, nemělo by vás GaW minout. Kdo by si s sebou nechtěl nosit najednou v jedné kazetce přes třicet her?

Game and Watch Gallery Advance
Výrobce/Distributor Nintendo
Multiplayer: ano, 2 hráči/ 1 cartridge
Verdikt: Rozsáhlá a roztomilá kolekce jednoduchých a rozmanitých her s mnoha volbami a doplňky, která je jako stvořená pro hraní na cestách. Kdo má malý batoh a třicet "digiher" do něj prostě ne a ne nacpat, ten si koupí tuto sbírku a ještě se mu vejde i svačina!
Hodnocení: 70% (info)

Témata: Vlak, Zelda