GameCube se představila v Americe

  • 6
15.listopadu jsme zažili americký launch konzole Xbox a o pár dní později se Američané mohli radovat z další videoherní platformy na trhu, jíž je drobná kostka od Nintenda. Velikostí malá avšak výkonností olbřímí mašinka byla očekávána s ještě větší nedočkavostí co Xbox a nyní si lehce nastíníme situaci, jak úspěšné Nintendo vlastně bylo.
Nintendo GameCube

Dne 18.listopadu se nová herní konzole budoucnosti – GameCube, objevila v amerických obchodech a podle všech prognóz to byl start výtečný. Na rozdíl od Japonska, kde se příznivci Nintenda dočkali u launche toliko tří titulů, americká premiéra nabídla mnohem bohatší výběr a to 12 her (Xbox jich má celých 19). Potencionální zájemci o konzoli v ceně $199.95 si pak mohli vybrat jednak ze dvou barev – modrá a černá – a v této souvislosti hlavně zajímavých „bundlů“, sestávajících se z nabídky konzole včetně několika dalších her k tomu za cenově značně zvýhodněných podmínek.

Pakliže tady mluvíme o hrách, je opravdu dobré připomenout, že samotné Nintendo se začíná bránit tomu dobře známému zaškatulkování – GameCube jako konzole pro nejmenší. Sám Shigeru Miyamoto na toto téma tvrdí, že je chybou tato obecná charakteristika jejich her, neboť cílem Nintenda je vytvořit tituly, jež si získají malé i velké. Ostatně počiny jako , Rogue Squadron svědčí o tom, že se zde najdou tituly všech žánrů a hlavně pro všechny věkové kategorie.

Pět let od posledního startu videoherního systému (nepočítaje v to handheld GBA) od Nintenda tady konečně máme zase další vstup této populární firmy na scénu. Ačkoliv bylo původní datum amerického vydání konzole naplánováno na Nintendo GameCube 5. listopad, z důvodu předzásobení trhu dostatečným množstvím hardwaru byl „den D“ přesunut na 18. listopad, kdy se protrhla stavidla chtivých zákazníků a podle mnoha zdrojů byl americký start GameCube veskrze úspěšný a podobně jako u Xboxu se většina obchodů brzy potýkala s problémem, že nedokázala zdaleka uspokojit poptávku zákazníků.
Nintendo hodlá mít ke konci roku v tomto regionu 1.1 miliónu ks konzolí, přičemž někteří analytici odhadují, že tento počet může dosáhnout 1.2 – 1.3 miliónu v případě, že Nintendo bude chtít plně uspokojit velký zájem. GameCube byla dokonce tak moc očekávaná, že hned dvě z připravovaných her pro tento systém se v říjnu dostaly na desetičlenný seznam nejžádanějších produktů každoročního průzkumu PlayDate, specializovaného zejména na toto průmyslové odvětví. Zde stojí za připomenutí, že Xbox tu neměl žádné zastoupení.

Zatímco PS2 a Xbox mají nadstandardní vybavení nejenom (Xbox) v podobě možnosti přehrávání DVD filmů, Cube oproti tomu nabízí o poznání nižší cenu ($199 vs $299 u konkurence). Odpovědí sice může být „Q“, jakási mutace , mající implementaci DVD přehrávače a jejíž cena se dostává přesně na současnou hranici Xboxu, nicméně podle dosavadních zpráv se tento hybrid nedostane za hranice Japonska.
Navzdory uvedenému cenovému zvýhodnění byla prodejnost konzole Nintendo GameCube v Japonsku před pár měsíci nižší, než se všeobecně očekávalo, což dávali odborníci za vinu velice slabé herní podpoře, přeci jenom pouhopouhé tři hry… Z tohoto důvodu se americký start jeví v o poznání lepším světle a byť v tuto chvíli nejsou známa přesná prodejní čísla, podle všeho to vypadá, že dojde k rychlému překonání japonského launche. Na stránce Nintenda se mluví o předstižení prodejnosti Xboxu v poměru 2:1 (jenom hardware) a dokonce i jejich předchozího velmi kladně přijatého handheldu GBA, nicméně počkejme raději na oficiální údaje, jednotlivé firmy mají totiž zvláštní sklon přeceňovat své úspěchy. Stejně zajímavá je informace, že kolosální komerční profit filmového snímku $1#harrypotter011120>Harry Potter and the Sorcerers Stone (Amerika) se musel sklonit před prodejními čísly GameCube, jež v kombinaci hardware a software zaznamenala tržby ve výši více než $98 miliónů a to za první den svého vystoupení na scéně!! Řada obchodů deklarovala vykoupení konzole do několika málo hodin. Mezi herními hity, jež jdou nejvíce na odbyt, je vcelku pochopitelně očekávaný a též v zahraničí výborně hodnocený Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader, vodní skútry ve Wave Race: Blue Storm a Luigi’s Mansion. Podle odhadů pak na jednu zakoupenou konzoli připadají dvě až tři prodané hry.
Odhady a průzkumy v tuto chvíli napovídají, že je odprodáno 75% shipmentu (počet konzolí dodaných do obchodů) Xboxu, kterých bylo na trhu cca 300.000 kusů (tedy 225 000 prodaných konzolí), a 50% z celkového shipmentu Nintendo GameCube konzolí GameCube, kterýžto činil 700.000 konzolí (tedy pak tu je fantastické číslo 350.000 odprodaných konzolí), ale jak jsem již shora naznačil, počkejme na oficiální a přesné cifry. Tento hlad po nových videoherních systémech jenom dále navýší stále vzrůstající zájem o videoherní průmysl jako takový, který díky tomu zaznamenává další boom. Od října vzrostli akcie EA o 32%, THQ o 31%, Activision o 44% a Acclaimu dokonce o 90%!
Přičemž ekonomické předpovědi jsou ze všech stran příznivé, prodejnost má stále a utěšeně narůstat, a třebaže samotné Nintendo očekává zisky za půlroční období počínající zářím tohoto roku ve výši $366 miliónů (oproti $322 miliónům, které bilancovala před rokem), některé nezávislé prognózy hovoří až o částce $415 miliónů. Závěrem ještě stojí za zmínku, že od roku 1985 a vydání prvního videoherního systému od firmy Nintendo tato společnost prodala více než 1.4 miliardy her po celém světě.

Nakonec našeho vyprávění si ještě trochu posvítíme na hardwarovou specifikaci tohoto stroje.
Třebaže konzole nedisponuje modemem ani harddiskem - jako Xbox - podobně jako u PS2 se toto důležité příslušenství pomalu připravuje pro vstup na scénu. GameCube má čtyři výstupy na ovladač, dva výstupy pro paměťovou kartu (Digicard – více o těchto periferiích si můžete přečíst Nintendo GameCube v souvislosti s výše uvedeným 2 vysoko rychlostní sériové porty a jeden paralelní.

  • CPU je taktován na 485MHz MPU a říkejte mu Gekko, na triku jej má IBM a jeho architektura je velice podobná počítačům řady Apple G3.
  • Grafická procesorová jednotka (GPU) byla vyvinuta firmou ArtX a o produkci se postarala společnost NEC. ArtX již pomáhal při GPU u N64 a nedávno byl zakoupen poněkud větší rybou jménem ATI, jež se prezentuje na poli PC svými videokartami. Flipper – jak se jmenuje GPU konzole GameCube - běží na 162MHz. V této souvislosti je třeba zmínit odhad Nintenda, které hovoří o teoretickém výkonu mezi 6-12 milióny polygony za sekundu, přičemž vývojáři stanovili reálný výkon, jenž je spíše za hranicí 20 miliónů polygonů za sekundu (díky programovým optimalizacím). Komprese textur je 6:1 (shodná co u Xboxu), ale GameCube bude schopná zobrazit současně osm textur na objekt, což je dvakrát více než v případě Xboxu.
  • Velikost operační paměti je 40MB (z toho hlavní paměť je 24MB MoSys 1T-SRAM – s přibližnou dobou latence 10ns) a paměťová propustnost je 2.6GB za sekundu – pro srovnání, Xbox disponuje 6.4GB/s.
  • Zvukový procesor je Macronix 16-bitový DSP se 64 kanály a enkódováním ADPCM&PCM.
  • Jako herní médium je využito hybridní DVD o rozměru 8cm a kapacitě 1.5GB, přičemž, jak již bylo naznačeno, GameCube nemá schopnost přehrávat standardní DVD média.

    A to je vše, stejně jako u Xboxu je evropský release této mašinky prozatím dosti daleko, takže se můžeme jenom kochat obrázky a novými informacemi ze zahraničních stránek, ale stojí za pozornost jedna důležitá zmínka. Podle většiny prognóz bude GameCube v Evropě znamenat až toho třetího v řadě…


  • Témata: Apple, software, Xbox, Zisk