Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – agresivní Codemasters

  12:00aktualizováno  5. března 5:05
V Codemasters se rozhodli přijmout poněkud agresivnější strategii. || Xboxu se na domácí půdě daří a v jistém směru mu může závidět i PS2. || Jednoprocentní nárůst tržeb je ve skutečnosti mnohem vyšší.

Agresivně. A co takhle s rozvahou? – úterý 18. února 2003
Kdo na to má, jde do toho ze všech sil. Kdo na to nemá, s tím se brzy rozloučíme. Tento trend je na herním trhu patrný již nějaký čas, ale v současnosti začíná kulminovat. Electronic Arts kupuje koho může a zakoupené společnosti sdružuje do obrovských megakomplexů. Už celou řadu týdnů se šušká o Microsoftu a možné akvizici herní divize francouzského kolosu Vivendi. Naopak množství menších i větších firem vzalo po Novém roce za své (učebnicový příklad rychlého krachu nám nedávno ukázalo Rage).
Britská vydavatelská společnost Codemasters se rozhodla dát najevo, do jaké skupiny patří. Oznámila, že na tradiční konferenci GDC v San José hodlá koupit práva na pět špičkových titulů. Prý se jedná o část nové „agresivní strategie získávání produktů“, během které firma nebude váhat utratit velké sumy za tituly, které by jí mohly přinést tučný zisk – nebo alespoň slušné renomé.
V Codemasters mají zájem především o tituly pro konzole nové generace a online hry pro PC. Tento plán odráží postoj většiny současných vydavatelství – běžné „offline“ PC projekty a tituly pro handheldy (včetně mobilních telefonů) stojí trošku na pokraji zájmu. Zaměření na konzole, především PS2 a Xbox, je pochopitelné. Vývoj je většinou levný a zisky mohou být slušné i v případě, že by se nejednalo o nové GTA: Vice City. Že by ale byly onlinové hry na PC rentabilnější než běžné tituly? Se vší tou správou serverů, dodatečným upravováním programového kódu a vytvářením virtuálních světů a vůbec celým kolotočem? Inu, možné to je. Ale „offline“ trh zatím přece jenom vypadá jako trošku jistější pole.
Zdroj: GamesIndustry

Xboxu se v Americe daří – středa 19. února 2003
Ještě koncem loňského roku nebylo tak úplně jasné, kdo je na americkém konzolovém trhu na druhé příčce. První místo patří samozřejmě už dlouhou dobu PS2 od Sony, ale kdo je za ním? Xbox, nebo GameCube? Těsně před Vánoci to vypadalo, že Microsoft se svou černou skříňkou Nintendu trošku utekl... a nyní to je už jisté. Během ledna se mu podařilo získat 24 % zdejšího trhu, což je dvojnásobek, než má GameCube.
Při zběžném pohledu je také poněkud překvapivé, že ačkoliv Xbox za PS2 silně zaostává v počtu prodaných konzolí, u připojení k internetu je tato situace obrácená. Od uvedení služby Xbox Live na trh o ni projevilo zájem o 44 % Američanů víc, než o konkurenční Play Online pro PS2 (počítáno pochopitelně také za první měsíce provozu). Vzhledem k tomu, že PS2 má mnohem širší hráčskou základnu, je poměrný rozdíl penetrace trhu ještě vyšší.
Na druhou stranu, čemu se divíme? Japonská premiéra Play Online nedopadla pro Sony zrovna nejlépe a hráči za Velkou louží byli opatrní. Navíc chyběly pořádné trháky, které by zákazníky k jejímu koupení přiměly (nové Final Fantasy v USA k dostání nebylo). Zato Microsoft nenechal nic na náhodě a zároveň se spuštěním Xbox Live si odbylo svou premiéru několik velice slušných online titulů. Holt jestli něco Microsoft umí, je to marketing. Zato Sony se v poslední době drží v tomto směru nějak při zemi. Zdá se, že usíná na vavřínech a doufá, že vše pojede v zaběhaných kolejích bez vynaložení větší námahy. Aby jej za chvíli nepotkalo nemilé překvapení – ať už ze strany Xboxu, nebo někoho jiného.
Zdroj: GamesPress

Méně je někdy více – středa 19. února 2003
Až doposud se hry prodávaly jedna báseň, tržby rostly a dvouciferné meziroční nárůsty nebyly ničím ojedinělým. Nyní by se mohlo zdát, že těmto dnům požehnání a hojnosti odzvonilo. Prodej herního softwaru v Americe totiž za leden stoupl oproti loňskému roku o jedno jediné procento.
Jenže nic se nejí tak horké, jak se uvaří. Loni si totiž konzole nové generace teprve upevňovaly svá místa na trhu a jejich hráčská základna stále ještě rostla. Na výsluní se stále také vyhřívaly starší systémy. Zájem tedy byl například nejen o tituly pro PS2, ale i pro původní PS (či vylepšenou verzi PSone). Dnes je tomu jinak: za nízké procento růstu totiž mohou výhradně ony „zastaralé“ platformy. Máme-li být konkrétní, tituly pro PS2 zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 20 %, pro Xbox o 26 %, pro GBA o 28 % a pro GameCube o zdánlivě neuvěřitelných 86 % (zdánlivě proto, že loni byla prodejní čísla z pochopitelných důvodů velice nízká – platforma byla na americkém trhu naprosto nová). Pokud bychom brali v potaz pouze konzole nové generace, jednalo by se o nárůst prodeje her o 28 %. A to je velice slušné. Vůbec to nevypadá, že by se herní trh dostával do útlumu – právě naopak.
Zdroj: Reuters

THQ se nechce kamarádit s GameCube – čtvrtek 20. února 2003
Vyšší tržby, menší zisk. Tak to momentálně vypadá v americké vydavatelské společnosti THQ. Zatímco za rok 2001 dokázala při obratu 196,4 milionu dolarů (5,8 miliard korun) vydělat slušných 28,5 milionu dolarů (840 milionů korun), o rok později si vedla o poznání hůře – tržby 217,8 milionu dolarů (6,4 miliardy korun), zisk 3,1 milionu dolarů (91 milionu korun). A bude hůř, alespoň v následujících dvou čtvrtletích. V nich by totiž THQ mělo vykázat ztrátu dohromady 10 milionů dolarů (295 milionů korun) při celkovém obratu 130 milionů dolarů (3,8 miliardy korun).
Na této nezáviděníhodné situaci se podílí především fakt, že THQ ukládá k ledu valnou většinu projektů pro GameCube a musí tak odepisovat náklady na jejich vývoj. Jenže se nedá nic jiného dělat. O tyto hry není zájem a není to jen vinou THQ. Samotná konzole GameCube se v poslední době neprodává podle původních předpokladů, takže i hry pro ní leží na policích obchodů ladem.
Samozřejmě, že ořezání společnosti přinese nárazově vyšší finanční zátěž, protože peníze vynaložené na vývoj nemá co vyvážit na straně prodeje. Jakmile se ale misky vah dostanou opět do rovnováhy, může se firma opět ocitnout v černých číslech. Podle analytiků k tomu dojde, takže ačkoliv po oznámení odhadované ztráty cena akcií THQ prudce klesla, nevidí v nastalé situaci žádnou tragédii. My s nimi – z našich ochozů pro laiky – tiše souhlasíme.
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Ve zprávě THQ o předpokládané ztrátě (viz výše) se objevila i jedna perlička. Před letošním květnovým veletrhem E3 prý klesne cena hlavních herních konzolí o 50 dolarů – PS2 a Xbox se údajně bude prodávat za 149 dolarů (4400 korun) a GameCube dokonce jen za 99 dolarů (2900 korun). Uvidíme, co je na tom pravdy, ale spíš se jedná o omyl, dezinpretaci nějaké informace nebo prostě jen – odpusťte nám ten výraz – volovinu.
- Microsoft ví, jak zpropagovat připojení k internetu pro svou platformu Xbox. Nedávno oznámil, že majitelé této černé skříňky si budou moci zdarma stáhnout novou úroveň do oblíbené akční hry Tom Clancy’s Splinter Cell nazvanou Kola Cell. To ale bude pochopitelně možné jen v případě, že budou mít předplacenou službu Xbox Live. Řekněte, kdo by tomu odolal?
- Už od května 1998 trvá strategické partnerství dvou gigantů na herním trhu – Electronic Arts a Square. Výhodné bylo pro obě strany. Electronic Arts zajišťovalo distribuci her od Square na území USA, Square zase podávalo podobnou ruku EA v případě uvádění her na japonský trh. Jenže s tím je konec. Square se spojuje se společností Enix, a tak je se spoluprácí konec. S účinností k letošnímu březnu. Vida, ten je za rohem.
Zdroj: Reuters, Voodoo Extreme, GamesIndustry

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...