GameEkonom – Británie volá o pomoc

  12:00
Byl nedávno skončený London Games Week voláním o dotace? || Američané vědí, kdo jsou příznivci počítačových her. Puberťáci to nejsou. || Dvě studie organizace ELSPA.

Herní společnosti se ocitají v krizi – úterý 25. srpna 2003
Západní Evropou se šíří poplašná zpráva: herní branže se ocitá v krizi. Problém přitom není, že by lidé ztráceli o tento druh zábavy zájem. Naopak – tržby neustále rostou, a to navzdory některým pesimistickým předpovědím. Ale lidé, kteří je přivádějí na trh, odcházejí. V posledních měsících nabral tento trend na obrátkách. Vydavatelé se začínají čím dál tím víc zaměřovat na americký trh, zakázky na výrobu her pak směřují do Evropy východní. Dává to smysl. Amerika není jen obrovský jednolitý trh, ale také to je Hollywood. A Hollywood, to je množství výnosných filmových licencí. Západoevropské vydavatelské domy jako Eidos, Ubi Soft či Infogrames (potažmo jeho divize Atari) si začínají uvědomovat, že pokud mají v tvrdé konkurenci přežít, musejí se zaměřit především na amerického hráče, ne na evropského. A co se zakázek na vývoj týče – na východ od Německa jsou mzdové a další náklady o poznání menší, než na západ od Aše.
Výsledek? Hra se udělá někde na Karpatech a prodá se především v Americe. Také jste si všimli, že nám tu vznikla jistá geografická mezera? Nejste sami. Zaregistrovala to i britská herní scéna, která minulý týden v Londýně (souběh s veletrhem ECTS není náhodný) uspořádala akci nazvanou London Games Week, jejímž cílem bylo vnutit odborné veřejnosti myšlenku, že „Británie je centrem evropského herního dění“. Jinými slovy – tonoucí se stébla chytá. Jenže je otázka, zda mají takovéto aktivity vůbec smysl. Británie je v této oblasti třetím největším trhem na světě, a protože ani Japonsko, ani USA se v západní Evropě nenachází, je zřejmé, že v tomto regionu je tato země opravdu svým způsobem ústředním bodem veškerého dění. O tom není pochyb, takže ani není důvod, proč se o tom snažit odbornou veřejnost přesvědčovat. Ta to dávno ví. Vnucuje se tedy myšlenka, jestli cílem London Games Week nebylo spíš zaujmout vládní činitele, kteří by mohli pustit vývojářským studiím nějakou tu dotaci a zajistili jim tak konkurenceschopnost v boji, kde na jedné straně stojí bohaté americké společnosti, a na druhém břehu pak levná východoevropská studia. Na druhou stranu, proč ne? Jak píše jinak seriózní (čti suchopárná) agentura Reuters, „konkurenční podmínky se změnily z tvrdých na brutální“, a v takovou chvíli je každý prostředek k přežití dobrý.
Zdroj: Reuters

Kdo jsou vlastně hráči? – úterý 25. srpna 2003
Ano, správná otázka. Kdo jsou vlastně hráči? Zatímco u nás o tom můžeme mít jen velice matnou představu, v USA v tom mají jasno. Organizace Entertainment Software Association (dříve Interactive Digital Software Association, neboli IDSA) provedla průzkum trhu a výsledky jsou poměrně překvapující. Počítačové hry už nejsou zdaleka doménou mužů ve věku 15 až 25 let. Celých 17 procent činí lidé nad 50 let, žen je dokonce ještě víc – 38 procent. Teď už je jasné, proč se všechna ta Hair Studia, Barbie a potažmo i The Sims tak dobře prodávají... Je ovšem pravda, že mladí muži tvoří i nadále největší cílovou skupinu – vezmeme-li si jejich populaci v rozmezí od 18 do 38 let, vyjde nám, že tvoří zhruba 38 procent hráčů.
Zajímavá jsou i průměrná čísla. Průměrnému hráči je kolem 29 let a svému koníčku věnuje 6,5 hodin týdně. Tak je to alespoň v USA. Máme neodbytný dojem, že u nás by byly výsledky trošku jiné – herní doba delší, věk nižší. Tedy v případě, že se nepočítají Tetris, Solitaire a Miny. To jsou ale vlastně také počítačové hry, tak proč ne.
Zdroj: ESA

Líná ústa, holé neštěstí – čtvrtek 27. srpna 2003
O něco výše jsme vám nastínili nepříliš optimistickou situaci, která panuje v herní branži za Lamanšským průlivem. Poměrně zajímavě v tomto světle vypadají výsledky průzkumu organizace ELSPA pořádaného na veletrhu ECTS – a především způsob jejich prezentace. Zmíněné výsledky totiž spatřily světlo světa ve dvou studiích, výmluvně nazvaných „Kulturní život počítačových her a videoher“ a „Počítačové hry a videohry: britský fenomén na cestě světem“. Už z jejich jmen si asi odvodíte, že jejich smyslem je vnutit čtenáři myšlenku, že počítačové hry jsou nesmírně důležitou součástí naší kultury a že Británie je jejich tahounem.
Nechápejte nás špatně – nehodláme s výsledky těchto studií polemizovat, zpochybňovat je, nebo je označovat za účelové. Ale už jen začátek první z nich, který říká, že „hraní mění celý náš pohled na svět“, nám přijde poněkud nadnesené. A to nemluvíme o ústřední myšlence, že počítačové hry by se mohly v brzké době stát dominantní formou média. Když se na ně ale podíváme a uvědomíme si, že zhruba ve stejnou dobu, jako byly tyto dokumenty zveřejněny, se na sebe snažila britská herní scéna co nejvíce upozornit, musíme se pousmát. Zdá se nám totiž, že se jedná jen o další součást kampaně stojící za myšlenkou London Games Week, která rozhodně nebyla zaměřena jen na širokou veřejnost. Zvlášť, když si všimneme vět jako tato: „Každý rok britská herní scéna přinese miliony liber svému státu a potěšení hráčům z celého světa, přesto se vývojářské a vydavatelské společnosti netěší takové publicitě a prestiži, jako jejich protějšky z oblastí filmu, televize a hudby.“ Tak kde jsou ty dotace?
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Korejská společnost NCsoft Corporation vytvořila joint venture s tchajwanským vydavatelstvím Gamania. Výsledkem by měla být nabídka korejských online titulů hráčům z Tchajwanu. Vzniklý spolek patří ze 49 procent Ncsoftu, zbylých 51 procent vlastní Gamania.
- Dva nevlastní bratři z amerického Tennessee ve věku 13 a 16 let si našli originální zábavu: stříleli z pušky na projíždějící auta. Zastřelili přitom jednoho muže a těžce zranili jednu ženu. U soudu tvrdili, že se inspirovali ve hře Grand Theft Auto a chtěli zasáhnout jen korby nákladních automobilů. Dobrá. Nejsme soudci, takže nechme otázku viny a trestu stranou. Ale jak je možné, že se proboha dostali k pušce? A to nemluvíme o tom, že zmíněný titul je jasně označený jako „pro dospělé“. Nezdá se, že by to rodiče obou dětí nějak zajímalo.
- Bratři Jeremy Heath-Smith a Adrian Heath-Smith – oba před nedávnem opustili řady společnosti Core Design zodpovědné za sérii Tomb Raider – si založili vlastní vývojářské studio. Od svého bývalého zaměstnavatele prý dokonce přetáhli několik klíčových pracovníků. Více podrobností o nové firmě a jejích plánech bychom se měli dozvědět v průběhu tohoto týdne.
Zdroj: GameSpy Daily, Reuters, CVG

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...