GameEkonom – hudba hledá spásu u her

  • 732
Odhady růstu herního trhu jsou optimističtější než kdy dřív. || Hudební společnosti vkládají své naděje do prodeje licencovaných skladeb pro počítačové hry. || Nintendo mlží o svém boji proti pirátům.

Bude ještě lépe? – pondělí 16. června 2003
Po určité době stagnace se herní trh začíná opět probouzet – alespoň tomu nasvědčují zprávy z prestižního burzovního indexu Nasdaq. Analytici totiž zveřejnili nové odhady obratů a zisků, které byly o poznání optimističtější, než ty dosavadní. To se velice pozitivně projevilo na růstů cen akcií různých vydavatelství – především společností Electronic Arts, Activision, THQ a Take Two Interactive, jejichž cenné papíry poskočily během jediného dne o 1-4 procenta. Nové odhady trhu totiž počítají nejen s blížícím se vánočním šílenstvím (jež rok co rok přináší rekordní tržby), ale i s nezvykle silným nárůstem poptávky jako takové. Během let 2003 a 2004 by měl obrat herního průmyslu vzrůst prý o 12 procent – a to ne dohromady, ale za každý tento rok zvlášť.
Tato zpráva trošku koliduje s nedávným odhadem společnosti PricewaterhouseCoopers, která počítá „pouze“ s nárůstem 11 procent mezi lety 2002 a 2007. Avšak vzhledem k tomu, že čísla použitá v tomto materiálu se na první pohled liší od skutečnosti uplynulých let, je možné pochybovat i o výsledných závěrech. Za pravděpodobnější tedy můžeme považovat odhady analytiků z Nasdaq – i když máme-li být upřímní, 12 procent za každý rok nám přijde zase trošku přehnané… Na druhou stranu, pokud dojde k výraznému snížení cen herních konzolí, tak je možné všechno.
Zdroj: Reuters

Budou hry spásou hudebních společností? – úterý 17. června 2003
Hudební průmysl nemá zrovna na růžích ustláno. Tržby za prodej CD a jiných nosičů se rok od roku snižují (o důvodech se raději rozepisovat nebudeme), takže společnosti hledají i jiné zdroje příjmů. A zdá se, že našly jeden opravdu výnosný – počítačové hry. Hudební firmy totiž zjistily, že zájem o licencované skladby v elektronické zábavě neustále roste a že je na nich možné vydělat poměrně zajímavé sumy. Ceny se v současnosti pohybují v rozmezí 800 až 1200 dolarů (21 500 až 32 500 korun) za minutu, takže devadesátiminutový soundtrack se může vyšplhat až na 110 tisíc dolarů (zhruba 3 miliony korun), výjimečně i výrazně výš. To už je slušné „kapesné“ – zvlášť když vezmeme v potaz, že ročně vycházejí stovky titulů.
Přesto mají hudební společnosti dojem, že by mohly dostávat výrazně víc. Současná situace totiž vypadá tak, že studio dostane jednorázovou platbu a víc ani cent – bez ohledu na to, jak se hra prodává. Co je tedy jejich cílem? Donutit herní společnosti, aby jim platily procenta ze zisku. U titulů jako je Enter the Matrix, jichž se prodávají miliony po celém světě, by to už byly nemalé peníze. Otázka je, jestli by to nezvýšilo výslednou cenu. Vlastně, jakápak otázka… Ano, tento přístup by ke zdražení her nade vší pochybnost vedl. A to bychom asi moc rádi neviděli. To už je lepší, když se soundtrack začne prodávat zvlášť a kdo má zájem, ten si jej koupí v klasickém formátu na CD. Hudební společnosti dostanou nějaký ten peníz navíc, vlk se nažere a naše peněženka zůstane celá.
Zdroj: GameMarketWatch

Proti pirátům na všech frontách – čtvrtek 19. června 2003
Společnost Nintedo bojuje proti pirátům jako málokterá jiná firma – a vyhrává. Takový dojem alespoň vytvářejí informace, které Nintendo vypouští. Jenže jak se zdá, její zprávy nejsou tak úplně objektivní. Dobrým příkladem může být „rozsudek vynesený nad společností Lik Sang International“. Tato firma vyráběla zařízení, s jehož pomocí bylo možné kopírovat hry pro handheld GameBoy, šířit je přes internet a podobně. Nintedo ve své nedávno publikované zprávě uvádí, že soud nařídil Lik Sangu zaplatit odškodné ve výši 641 tisíc dolarů (17,3 milionu korun) za ušlý zisk v letech 2001 a 2002. Je to sice o poznání méně, než Nintendo původně požadovalo (20 milionů dolarů, tedy 540 milionů korun), ale i tak to je vítězství.
Jenže jak se ukázalo, Nintendo své tvrzení kapku přikrášlilo. Jak se totiž nyní zdá, žádné soudní líčení zatím neproběhlo, jednalo se o pouhé předběžné stání, kterého nebyl přítomen dokonce ani žádný expert na autorské právo, nemluvě o tom, že i proti tomuto „rozsudku“ podali zástupci Lik Sang protest, a tedy nenabyl žádné právní moci. V průběhu počátku tohoto týdne se objevilo několik dalších zajímavých skutečností, takže pokračování této kauzy bude součástí příštího GameEkonomu. Uvidíme, kdo má nakonec pravdu a kdo nás tahá za fusekli.
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Výkonný ředitel společnosti Microsoft Steve Ballmer na nedávné konferenci v USA vyvrátil spekulace o tom, že by jeho firma měla zájem na akvizici japonské Segy. „Nic takového neplánujeme,“ řekl Ballmer. „Pochybuji, že by k něčemu takovému někdy došlo.“
- Steva Ballmera se týká i další zpráva – pro jeden japonský magazín prý měl uvést, že herní konzole Xbox 2 vstoupí na trh až v roce 2006, tedy o rok později, než se obecně očekávalo. Nakonec se ukázalo, že se do zprávy vloudily dvě malé chybičky – informace za prvé nepocházela od Ballmera, nýbrž od různých analytiků, a v redakci špatně napsali rok: nemělo to být 2006, ale 2005. Takže nic nového pod sluncem. Bylo však zajímavé sledovat, kolik různých spekulací se stačilo vyrojit během pouhých dvou dní, než byla zpráva oficiálně dementována.
- Společnost 3DO, která před několika týdny vyhlásila bankrot, najala investiční firmu Alliant Partners, jejímž úkolem je zajistit při prodeji aktiv co největší výnos, aby se při „dělení kořisti“ dostalo na co nejvíc věřitelů. I nadále je ve hře možnost, že se najde vydavatel, který koupí práva na všechny tituly od 3DO, díky čemuž bychom se mohli někdy v budoucnu dočkat pokračování zavedených sérií.
- Společnost Blizzard zakázala další vývoj projektu FreeCraft – jakési bezplatné verze strategie Warcraft, kterou bylo ještě donedávna možné stáhnout z internetu. Na jednu stranu se nelze Blizzardu moc divit, protože podoba obou titulů byla do očí bijící. Na stranu druhou je zapotřebí uznat, že tvůrcům původního Warcraftu žádná škoda nevznikla, protože FreeCraft napodoboval hru starou devět let, kterou si dnes už asi nikdo nekoupí.
Zdroj: GamePro, GamesIndustry, GameSpy Daily