GameEkonom – Interplay vyklízí pole

  • 732
Šéf 3DO musel půjčit vlastní společnosti, aby překonala hrozící krizi. || Tahounem GameCube se překvapivě stává instalatér Mario. || Vývojáři z Runecraft chtějí předejít problémům a ruší pobočku v Leedsu. || Společnost Interplay končí s vydáváním her a nadále se bude zabývat již jen vývojem nových titulů.

Pondělí 7.října 2002
Společnost 3DO, mezi jejíž hlavní tahouny rozpočtu patří série Might & Magic a Army Men, se ocitla v poměrně zajímavé – a nezáviděníhodné – situaci. Její akcie se na akciovém trhu prodávaly tak nízko, že jí hrozilo vyřazení z indexu NASDAQ (v podobné krizi se ocitla i známá firma Interplay, ale o tom až později). Řešení bylo jenom jedno – nějakým způsobem dotlačit veřejnost k názoru, že 3DO není tak docela ztracené a že se investice do jeho cenných papírů vyplatí. A čím jiným by to šlo lépe, než půjčkou od renomované banky? Vždyť když do společnosti vloží důvěru finanční instituce, můžou klidně i investoři...
Jenže to nebylo tak jednoduché. GE Capital Services sice souhlasilo, že 3DO půjčí celkem 15 milionů dolarů (zhruba 450 milionů korun), ale pod jednou podmínkou – že do 1. října stoupne výše jejího účtu alespoň o 4,6 milionu dolarů (zhruba 135 milionů korun). Výkonný ředitel 3DO Trip Hawkins tehdy prohlásil, že podmínku splní, i kdyby měly peníze pocházet z jeho vlastní kapsy. A co se nestalo: prostředky se sehnat nepodařilo a Hawkins musel sáhnout do trezoru a pro něj jistě nezanedbatelnou sumu půjčit vlastní firmě, kterou už část lidí z branže odepsalo.
Trip Hawkins ale rozhodně nebude škodný. S představenstvem se totiž dohodl na poměrně slušném úroku – 9,6 procenta s tím, že 3DO dluh do půl roku uhradí. Jeho krok navíc měl pozitivnější dopad, než očekával: nejen, že GE Capital Services dodrželo svou část dohody, ale navíc kladně zareagovaly finanční trhy. Hawkinsovo odhodlání zvedlo cenu akcií firmy téměř od 10 procent, čímž se 3DO vyhnulo hrozbě vyškrtnutí ze seznamu obchodovatelných společností.
Zdroj: CNet

Úterý 8.října 2002
Nintendo, jehož konzole GameCube silně zaostává za svou konkurencí v podobě PS2 a Xboxu, se konečně dočkalo lepších časů. Nepostaral se o ně žádný princ na bílém koni ani bohatý strýček z Ameriky, ale zdánlivě ta nejnepravděpodobnější postavička – instalatér Mario. V pátek 4. října se do evropských obchodů dostala hra Super Mario Sunshine a vedení Nintenda si začalo mnout ruce. Ačkoliv je totiž série Super Mario velice oblíbená, takový úspěch nikdo nečekal. Jen během prvního víkendu se prodalo 175 tisíc kusů této hry. V Evropě má přitom GameCube zhruba milion lidí, takže zhruba každý šestý běžel pro nového Maria hned, jak se objevil v obchodech.
V některých obchodech prý díky tomuto titulu stoupl obrat až o 50 procent. Lze sice namítnout, že statistika je krásná (a hlavně neuvěřitelně ohebná) věc a že nejsou žádné obchody jmenovány, ale zároveň s uvedením Super Mario Sunshine prý stoupl i prodej samotných konzolí o 40 procent. A to už je co říct. Zároveň to ale ukazuje, že cílová skupina GameCube je přeci jen trošku jiná, než u konkurence. Tam totiž obratem prodejců hýbe spíš Halo nebo Final Fantasy...
Zdroj: Reuters

Čtvrtek 10.října 2002
Situace na trhu s počítačovými hrami není jednoduchá a kdo ji podcení, ten si může rovnou balit fidlátka. To se týká nejen vydavatelů, ale i samotných vývojářů. Nedávno to pochopili v britské společnosti Runecraft, která se vývojem titulů pro různé platformy zabývá již nějaký ten rok. Jejímu vedení došlo, že studio, které se nezabývá vysloveně špičkovými tituly (stojí sice za Mat Hoffman's Pro BMX, ale většina jejich děl jsou různé Barbie, Scrabble a podobně), si nemůže dovolit živit dvě pobočky – jednu v Leedsu a druhou v Dewsburry. Většina zaměstnanců v Leedsu si prý může vybrat, zda se bude chtít přestěhovat do „hlavního stanu“, nebo zda dá výpověď. Vyhazov jich dostane jen minimum, a to jen v případech, kdy na obou pracovištích existovala jedna a tatáž pozice, u níž nemá smysl, aby se v Dewsburry dublovala. Takže sbohem, sekretářko, od zítřka mi kávu vaří někdo jiný.
Zdroj: GamesPress

Pátek 11.října 2002
Stejně jako 3DO (viz výše), i společnosti Interplay hrozilo vyškrtnutí z indexu NASDAQ. Na rozdíl od majitelů licence na Might & Magic se firmě s mottem „Od hráčů pro hráče“ nepodařilo nelichotivou situaci zvrátit – a šli z kola ven. „Nebylo to nic neočekávaného,“ přiznává výkonný ředitel Herve Caen. A opravdu, již před časem podniknuté kroky nasvědčují tomu, že podobný otřes vedení Interplay očekávalo. S vyškrtnutím z indexu totiž společnost ztratila tolik potřebný kredit, který je pro vydavatelský dům nezbytný, a tak převedla veškeré publisherské starosti na bedra mateřské Vivendi. Sama bude nadále fungovat již jen podobně jako české studio Illusion Softworks – bude produkovat vlastní hry, zaštiťovat jiné vývojářské týmy a starat se vlastně jen o chod projektů, ne však o jejich financování.
Nezdá se, že by tuto zprávu přijali akcionáři Interplay jako žádnou zvláštní pohromu. Možná doufají, že teď by se jim konečně mohly investované peníze vrátit.
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Ve vývojářském studiu BioWare něco kutí. Zatím není jasné, co to bude, ale podle všeho se jedná o RPG alespoň zčásti podobné slavné sérii Baldur's Gate či Planescape: Torment. Hledají totiž někoho, kdo by dokázal napsat podrobný scénář a dialogy k pořádně ukecanému erpégéčku. Inu, pánové z BioWare, jsme zvědaví. Hlavně na tu „nepřekonatelnou originalitu bořící hranice“, kterou v tiskové zprávě slibujete...
- Pracovníci společnosti Codemasters berou propagaci hry Colin McRae Rally 3.0 opravdu vážně. Počínaje příštím pátkem rozjedou marketingovou kampaň, během níž hodlají utratit 5 milionů euro (zhruba 150 milionů korun). Inu, doufejme, že se jim to vyplatí.
- V Eidosu mohou být hrdí. Jejich návrh na televizní reklamu pro hru Hitman 2 byl zamítnut jako příliš krvavý pro běžné vysílání. Zpráva oběhla svět a zapůsobila ještě lépe, než kdyby se na televizních obrazovkách objevily (poměrně běžné) záběry z této akční hry.
Zdroj: GamesPress, BluesNews