GameEkonom – krach a „policejní razie“

  • 732
Acclaim se potýká s finančními problémy a zavírá jedno ze svých studií. || Codemasters pomáhá lidem, kteří chtějí proniknout do herního průmyslu. || BBC hodilo vývojáře z Runecraftu přes palubu, společnost končí. || Policie provedla šťáru v hlavních kancelářích Vivendi Universal.

Turok svým tvůrcům nepomohl – středa 11. prosince 2002
Šetřit se musí, zvlášť když nejsou hospodářské výsledky dvakrát povzbudivé. Vydavatelství Acclaim tedy oznámilo, že se rozhodlo zavřít své vývojářské studio v Salt Lake City, ve kterém pracovalo 70 lidí. Ti v současnosti pracovali na dvou titulech – jeden, dosud oficiálně neoznámený, poputuje nadobro k ledu, Legends of Wrestling III bude dokončen v austinské pobočce. Acclaim neprozradil, zda alespoň část pracovníků ze Salt Lake City bude moci přejít do Austinu, nebo jestli se všichni ocitli na dlažbě. Pravděpodobnější je ale druhá varianta. Acclaim totiž musí šetřit kde jen může – snad žádný z jeho titulů se neprodává tak, jak zněly předběžné odhady. Největším zklamáním byla hra Turok: Evolution, která měla být jedním z předvánočních hitů, ale ve skutečnosti do pořadí v žebříčcích prodejnosti nijak výrazněji nezasáhla.
Doufejme jen, že Acclaim nepotká stejný osud jako o den později Runecraft. I ten zrušil jedno studio, aby ušetřil, a nakonec... Ne, nepředbíhejme. Na všechny se dostane.
Zdroj: GamesPress

Codemasters podává nováčkům pomocnou ruku - středa 11. prosince 2002
Kdo by rád pronikl do herního průmyslu, neměl by si nechat ujít nabídku vydavatelské společnosti Codemasters. Ne, že by pořádala bezplatné kurzy pro budoucí vývojáře, to ne. Pouze na svých stránkách zveřejnila sérii článků, v nichž se dozvíte o dané profesi vše podstatné – nejen běžné požadavky na vzdělání a zkušenosti, ale i co práce obnáší, jaké jsou její varianty, možný kariérní růst, míra zodpovědnosti a podobně. Texty píší přímo zaměstnanci Codemasters, svůj „domácí úkol“ zatím odevzdali zástupci grafiků, programátorů a testerů. V budoucnu by měly přijít i další.
Články jsou určeny především mladším lidem, kteří v současnosti studují a chtějí vědět, jakou cestou se vydat, aby je nakonec zavedla k tvorbě špičkových titulů. Stojí za přečtení ale i v případě, že jste jen zvědaví a chcete zjistit, jak to v branži elektronické zábavy chodí.
Není to poprvé, co se podobné rady na internetu objevily. Málokdy se ale stává, že by se do takovéhoto projektu pustila vydavatelská společnost – riskuje totiž, že její aktivita sice pomůže přivést na svět řadu kvalitních vývojářů, ti ale nakonec skončí u konkurence. Nezištnost tohoto kroku ale na druhou stranu zlepšuje její obraz v očích herního publika, a to je k nezaplacení. Dobré jméno je totiž klíčem ke každému druhu podnikání a je dobře, že si to v Codemasters uvědomují.
Zdroj: Codemasters

Z deště pod okap – čtvrtek 12. prosince 2002
V polovině října jsme vás informovali, že britské vývojářské studio Runecraft uzavřelo v rámci úsporných opatření svou pobočku v Leedsu. Většina zaměstnanců se tehdy mohla přestěhovat do hlavních kanceláří v Dewsburry, o práci tedy programátoři nepřišli. Veškeré řeči o tom, že se společnost potýká s katastrofálním nedostatkem financí a brzy ukončí svou činnost, se prý nezakládaly na pravdě. Jenže uplynuly dva měsíce a dle neoficiálních informací se minulý týden uzavřely brány i kanceláří v Dewsburry.
Kamenem úrazu pro britské vývojáře byla údajně smlouva s televizní stanicí BBC a společností Fightbox, pro které měli připravovat dosud neohlášený velký projekt. V očekávání slušného zisku na něj Runecraft vrhl veškeré své síly, protože čím dřív by jej dokončil, tím dříve by dostal peníze potřebné k udržení studia při životě. Co se ale nestalo: BBC se rozhodlo, že vyhodí Runecraft z kola ven a o vývoj se postará samo ve spolupráci pouze s Fightboxem.
Zdroj blízký BBC prozradil, že vývoj by prý měl probíhat v nově vzniklém studiu v Leedsu. Tedy ve městě, kde Runecraft zrušil svou pobočku, aby měl pro zmíněnou velkou zakázku všechny mozky pod jednou střechou. Bylo by možná zajímavé zjistit, kdo bude pro BBC v Leedsu pracovat. Že by lidé, kteří se s projektem seznámili ještě pod vlajkou Runecraftu?
Zdroj: GamesIndustry

Policejní razie u Vivendi – čtvrtek 12. prosince 2002
Koncem týdne se v novinách po celém světě objevily palcové titulky hlásající, že „policie vtrhla do ředitelství Vivendi Universal“, články pak mluvily o „razii proti mediálnímu gigantovi“. Skutečnost ovšem byla mnohem prozaičtější, nejednalo se o žádnou kovbojku. Mediální společnost Vivendi Universal, která mimo jiné působí i na herním trhu a vlastní značky jako Blizzard či Sierra, již nějakou dobu čelí obvinění z finančních podvodů. Policisté sice opravdu byli v hlavním sídle firmy, ale pouze v rámci běžného vyšetřování, zaměstnanci Vivendi s nimi prý bez jakéhokoliv odmlouvání spolupracovali. To se ovšem na titulní strany bulvárních deníků příliš nehodí.
Je ale nutno poznamenat, že nic jiného než spolupráce s policií zástupcům Vivendi Universal nezbývalo. Kdyby se snažili mlžit, ukrývat dokumenty a zdržovat vyšetřování, asi by se s nimi nikdo nemazlil. Vivendi totiž čelí obvinění z falšování účetnictví. A nejde o žádné drobné, ale téměř o 1,6 miliardy dolarů (50 miliard korun). O tuto částku se snažil bývalý ředitel firmy Jean-Marie Messier zvýšit hospodářský výsledek za rok 2001, aby stoupla cena akcií na burze a zvýšila se šance na získání úvěru. Ten by s dluhy ve výši 19 miliard dolarů (600 miliard korun) asi jen tak nedostala. Efekt byl ale naprosto opačný. Když všechno počátkem letošního července prasklo, spadly rázem akcie o třetinu a pařížská burza s nimi přestala obchodovat. Klesl i úvěrový rating, a to tak hluboko, že by Vivendi nepůjčila žádné peníze ani ta nejlehkovážnější kampelička. Inu, kdo s čím zachází, s tím také schází.
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Každoroční herní veletrh E3 sice začne v americkém Los Angeles až za půl roku, ale již nyní je možné se na něj zaregistrovat. Vystavovatelé tuto možnost možná využijí, ale většina novinářů to stejně bude dělat na poslední chvíli. Jako obvykle.
- Ratingovou komisi zábavního softwaru (ESRB) již přestalo bavit, jak je její ratingový systém ze všech stran napadán, a provedla menší průzkum. Skupině dospělých pustili její zástupci ukázky z 80 titulů, účastníci průzkumu pak měli říct, pro jakou věkovou skupinu by měla být hra určena. V 77 procentech dostaly hry stejný rating jako od ESRB, ve většině ostatních případů byli hodnotitelé dokonce benevolentnější. To asi mluví za vše.
- V Japonsku se Xboxu moc nedaří. Aby trošku podpořili předvánoční prodej, rozhodli se tamní prodejci dokonce snížit jeho cenu až o pětinu, ani to ale zatím moc nepomáhá. Holt z této země pochází PS2, takže se není čemu divit.
Zdroj: GamesIndustry, GameSpy, HomeLAN