GameEkonom – Lara a Smith: drby, či pravda?

  12:00
Bývalý zaměstnanec Core Design se rozhodl zchladit si žáhu na vydavatelství Eidos a dává vinu za neúspěch posledního dílu Tomb Raideru jeho hamižnosti. || Britské společnosti v likvidaci.

Co se dělo v zákulisí Lary Croft? – pondělí 1. září 2003
Tanečky, které probíhají kolem nedávno vydané – a co si budeme povídat, nepříliš vydařené – poslední Lary Croft, nemají obdoby. Magazín Game Bunker přišel s velice zajímavým článkem, který veškerou vinu za neúspěch svaluje na vydavatelství Eidos a snaží se očistit jméno tvůrců z Core Design. Všechno je ovšem trošku neobjektivní, protože pisatel zmíněného textu přiznává, že jeho zdrojem informací byl jeden z bývalých zaměstnanců studia, který se před pár dny ocitl na dlažbě. Navíc chybí byť jediné vyjádření ze strany Eidosu. Ale drbárna to je slušná. Posuďte sami.
První datum vydání hry Tomb Raider: The Angel of Darkness bylo oznámeno na Vánoce 2002. Všichni dobře víme, že v tu dobu se titul na pultech obchodů neobjevil. Hlavní problém (prý) spočíval v tom, že podle harmonogramu vývojářů k tomu mělo dojít až o rok později – na Vánoce 2003, které pochopitelně teprve přijdou. Ze strany vydavatele však nešlo o nějaký přehlédnutý letopočet, nýbrž o snahu přijít na lukrativní předvánoční trh s nějakým pořádným kasovním trhákem. Všem v Core Design bylo jasné, že tento termín nelze stihnout – dozvěděli se o něm loni v létě, tedy v době, kdy si mysleli, že před sebou mají zhruba osmnáct měsíců času. A vida, ono jenom šest. Svátky klidu míru tedy proběhly a Lara nikde. Nové datum vydání znělo na únor – ale ke všem ostatním problémům se přidal odchod dvou hlavních programátorů AI. Termín opět v trapu. Core dostalo nůž na krk, že hra musí být hotova do konce fiskálního roku (tedy do července), aby Eidos mohl jít před akcionáře s nějakými potěšitelnými čísly, jinak že půjdou všichni na dlažbu. Ti v Core samozřejmě, ne ti v Eidosu. I když... No, nakonec se zdálo, že to vývojáři jen tak tak stihnou – americká pobočka Sony dala titulu zelenou ještě včas. Její evropští zástupci už ale tak benevolentní nebyli a vydupali si ještě měsíc úprav.
Lidem z Core Design to už ale nepomohlo – na jednu stranu na ně byl rozzlobený Eidos, protože se málem ocitl v nepříjemné pozici při jednání s akcionáři (nakonec to tak ostré nebylo, prostě se zisk přelil do dalšího období – a vypadá to, že alespoň pár zlaťáčků z Tomb Raideru skutečně kápne), na stranu druhou si to vývojáři rozlili u samotných hráčů. Bylo jasné, že se musí něco stát. Vydavatel se tedy rozhodl obětovat bratry Jeremyho a Adriana Heath-Smithe, kteří Laru vytvořili a zakládali Core Design, a propustil je na hodinu.
Tak to alespoň vidí člověk, který se s oběma vývojáři dobře znal a podle všeho s nimi velice dobře vycházel (a není tedy možná úplně objektivní). Přesto jsme se alespoň něco dozvěděli – článek totiž obsahuje mimo jiné i zajímavé informace o nově vzniklé společnosti Jeremyho a Adriana. Z těch přitom vyplývá, že přinejmenším polovina pravdy nám zůstává stále ukryta. Smlouva Jeremyho Heath-Smithe totiž obsahovala takzvanou konkurenční doložku, která mu zakazovala v případě ochodu od Core či Eidosu pracovat nějakou dobu v branži, za což měl na oplátku dostat tučné odchodné (takzvaný zlatý padák). Jenže Eidos se rozhodl od této podmínky upustit a povolil Smithovi založit si vlastní studio – takže k alespoň částečnému kompromisu mezi oběma stranami dojít muselo.
Jeremy Heath-Smith to přitom vzal z gruntu. Do své firmy Circle Studios naverboval zhruba třicet bývalých spolupracovníků z Core – především leveldesignéry, programátory, scénáristy a animátory. O testery, hudebníky a producenty zájem neprojevil, protože by pro ně prý zatím neměl ani práci, ani peníze. Údajně jim poradil, aby zatím zůstali v Core – jenže tam došlo k další vlně propouštění, protože po převedení prací na dalším dílu Tomb Raideru na Crystal Dynamics pro ně nebyla práce ani zde.
Že to jsou všechno jenom drby? To uznáváme. Ale jak se říká, není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. A tohle všechno do sebe zapadá – uspěchané vydání, pevná víra, že otcové Lary by nikdy nevypustili na trh své dítko v tak zuboženém stavu, propouštění, Smithův doposud nevyjasněný odchod z firmy a následné otevření vlastního studia. Stejně by však bylo zajímavé vyslechnout i druhou stranu kauzy. Kdyby na všechny otázky neodpovídala stále stejně: „Bez komentáře.“
Zdroj: Game Bunker

Problémy v Británii – úterý 2. září 2003
V minulém dílu GameEkonomu jsme vás informovali o tom, že se britská herní scéna potýká s nezáviděníhodnými problémy. A skoro se zdá, že jen abychom nemohli být nařčeni z nějakých výmyslů, došlo hned poté k několika tragédiím – alespoň pro zaměstnance postižených firem.
První na řadě bylo studio Attention to Detail, které se ocitlo v likvidaci. Jeho mateřská společnost, vývojářská skupina Kaboom Studios, se ocitla ve finančních problémech. Na dlažbě se tak ze dne na den ocitla polovina zdejších pracovníků, ostatní se pravděpodobně přestěhují do jiných týmů. Otázka ovšem je, jestli se tam pro ně najde místo. Podobný osud totiž postihl i další část této skupiny, společnost Silicon Dreams. Pokud se i odsud přesunou někteří zaměstnanci, těžko je zbývající Pivotal Games pobere. Na druhou stranu se už objevila nepotvrzená informace, že kdyby se do potíží dostalo i toto studio, je ochotná jej koupit společnost SCi.
Spekulovalo se také o tom, že likvidace hrozí i společnosti Asylum Entertainment, ale nakonec se ukázalo, že to není až tak hrozné. Tato firma prý musela „pouze“ propustit několik zaměstnanců, protože došlo ke zrušení jednoho rozpracovaného projektu. I to ale není moc povzbudivé...
Zdroj: GamesIndustry

Střípky a zajímavosti:
- Společnost Sony opustil její technický ředitel Šiniči Okamoto, o kterém se mluvilo jako o jednom z tvůrců připravované konzole PlayStation 3. Zdroje neuvádějí důvody Okamotova odchodu, kam hodlá v brzké době nastoupit, jestli vůbec zůstane v branži a ani se nezmiňují o tom, zda se jeho krok nějakým negativním způsobem neprojeví na zpoždění konzole. Inu, to asi brzy zjistíme.
- Vydavatelství Take-Two Interactive koupilo společnosti TDK Mediactive. Nebylo to drahé – stačilo na to 22,7 milionu dolarů (681 milionů korun). Z TDK se nyní stane pobočka s jiným jménem, o něm však zatím není rozhodnuto. Že by další Rockstar? Asi ne. TDK se totiž zaměřovalo spíš na děti, a pod Rockstarem vycházely spíš hry pro dospělé.
- Vydavatelství Eidos Interactive a vývojářské studio Sports Interactive se dohodly, že chystaným fotbalovým manažerem Championship Manager: Season 03/04 ukončí vzájemnou spolupráci. Vývojářům zůstane program, vydavateli jeho jméno. Gentlemanská dohoda.
- Upírka Rayne se ocitne na stříbrném plátně. Hra BloodRayne totiž zaujala lidi ze společnosti Boll KG natolik, že se ji rozhodli zfilmovat. Natáčet by se mělo začít příští rok, rozpočet je stanoven na 30 milionů dolarů (900 milionů korun). To jsme zvědavi, koho do upírčiny černé kůže navlečou. Měli bychom pár favoritek...
Zdroj: GamesIndustry, Bastion, GamesPress, Business Wire

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...