GameEkonom – pryč s McDonaldem!

  • 732
Rozlícení aktivisté vyzývají k bojkotu restaurací McDonald’s ve hře The Sims Online. Intel jim nevadí. || Pracovníci studia Relic chystají hody pro všechny tvůrce modů do jejich her. || Počítačové hry ženou dopředu nové technologie. || Xbox je drahý. Víc, než si jen dovedete představit. Zvlášť pro Microsoft.

Reklamy nechceme! – pondělí 11. listopadu 2002
V polovině září společnost Electronic Arts oznámila, že součástí její chystané hry The Sims Online bude mimo jiné propagace procesorů Intel a řetězce restaurací McDonald’s. Proč ne. Tyto firmy si to zaplatily a nebylo to zrovna levné. Jednalo se však o poměrně kontroverzní krok. Reklama totiž nemá probíhat formou billboardů nebo podobných běžných prostředků, ale je přímo součástí herního systému. „Značkové“ hamburgery vás zasytí rychleji a kvalitněji než pouliční póvl, u počítačů s novým Pentiem se budete bavit víc, než u neznačkové šunky.
Pochopitelně, že se našli hráči, kterým podobný nápad zrovna dvakrát nevoní. Na serveru Shift.com se například objevila výzva hru bojkotovat, nebo ještě lépe obrátit reklamu proti jejím vlastním tvůrcům. Podle organizátorů kampaně totiž „product placement“ – reklama formou umisťování propagovaných předmětů do filmů, literatury a podobně – hrám škodí, neboť „oslabuje jejich celkový estetický dojem“. Co mají tedy hráči dělat? Demonstrovat před virtuálními McDonaldy, zařídit si konkurenční rychlé občerstvení nebo dokonce po konzumaci hamburgeru padnout na zem a dělat mrtvého či zvracet. Vlastní iniciativě se meze nekladou.
Odpůrcům ale není trnem v oku jen estetická stránka hry. Jako vždy jde také o peníze. „Co si z takového spojení odneseme?“ stojí ve výzvě. „Herní zážitek je menší, ale hry jsou pořád stejně drahé. (...) Budou tituly se zakomponovanou reklamou levnější než ty bez ní? To teda sakra ne.“ Odtud tedy vítr vane. Kdyby se The Sims Online prodávalo o polovinu levněji, asi by proti zdejšímu marketingu nikdo nic nenamítal.
A ještě jedna věc. Proč veškeré protesty míří proti McDonaldu? Ve hře má svou propagaci i společnost Intel. Ta ale, jak se zdá, nikomu nevadí – na rozdíl od mezinárodního řetězce rychlých občerstvení, který je už tak častým cílem útoků různých aktivistů. Inu, folklór je folklór.
Zdroj: Shift.com

Centrála mod(l)ařů – pondělí 11. listopadu 2002
Ačkoliv trh s hrami pro PC stále roste, ten konzolový je na tom ještě o poznání lépe a nezdá se, že by se na současném trendu mělo něco měnit. Jedno ale platformám jako PS2, Xbox či GameCube chybí: obrovská základna nadšenců vytvářející amatérské či poloprofesionální mody, kterými několikanásobně prodlužují životnost – a tím pádem i atraktivitu – jednotlivých titulů. Zde má PC obrovský náskok a možná do budoucna i záchranný pás.
Tento fakt si začíná uvědomovat čím dál tím více společností a snaží se ze všech sil tyto komunity podporovat. Zajímavý projekt nyní odstartovalo studio Relic Entertainment, které stojí například za tituly jako Impossible Creatures či Homeworld. Její zaměstnanci rozjeli projekt Relic Developer’s Network (RDN), v jehož rámci poskytnou fanouškům svých her všechny možné editory a nástroje pro vytváření modů. To ale zdaleka není všechno. RDN má být rozděleno do tří částí. První z nich funguje jako klasický workshop, ve kterém budou mít uživatelé přístup k různým utilitám, popisu použitých technologií, diskusním fórům a podobně. Nic zvláštního? Ano, je to stejné, jako v každé jiné modařské komunitě. Překvapení ale přichází ve dvou dalších úrovních RDN.
Jakmile hráč prokáže své schopnosti – tudíž až vytvoří něco opravdu zajímavého – dostane přístup do „Levelu 2“, kde již bude v kontaktu s programátory Relicu. Ti mu budou (pokud budou mít zrovna náladu) pomáhat s různými technickými úskalími, na něž může narazit. A ti nejlepší získají přístup úplně nejvýše, do třetí úrovně RDN. Tam budou mít ze strany profesionálních vývojářů plnou podporu, a to včetně marketingového oddělení. Co to znamená? To znamená, že mod se může ocitnout na pultech obchodů jako regulérní hra. Vzpomínáte si na 3D akci Gunman Chronicles? Ta také vznikla tímhle způsobem...
V Relicu mají hezké heslo. „Jak modařská komunita roste a učí se, rosteme a učíme se zároveň i my.“ Zdá se, že to pro ně nejsou jen prázdná slova.
Zdroj: Relic Entertainment

Hráči ženou vývoj dopředu – středa 13. listopadu 2002
Nejsou to kancelářské aplikace a servery, ale herní průmysl, kdo táhne svět informačních technologií kupředu. O této skutečnosti se v zasvěcených (čti „hráčských“) kruzích ví už dávno, ale konečně to zaznělo i oficiálně. Na Mezinárodní konferenci počítačového designu (ICCAD-2002) to totiž řekl viceprezident společnosti IBM Chekib Akrout.
Je to logické – ale pro výrobce ne zrovna příjemné. Nejvíc počítačů totiž sice najdete v podnikové sféře, ale tam moc velké odbytiště není. Pro běžnou administrativu není nutné mít dvougigahertzový procesor a nejnovější grafickou kartu. Stačí, když hardware utáhne operační systém a jednu dvě aplikace. A co je horší – nejen, že si tito zákazníci nekupují drahé novinky, oni si i ony staré kousky kupují velice zřídka. Aby ne, nepotřebují každý rok obměňovat strojový park a uspořené peníze tak mohou investovat někam jinam. U hráčů to je trošku jiné. Zde je potřeba nového „železa“ výrazně citelnější. Není to přitom zrovna zanedbatelná skupina – současné odhady mluví o zhruba 150 milionech lidí, kteří se věnují nějakému druhu elektronické zábavy.
Obdobná situace je také u mobilních telefonů. I starší modely jsou pro většinu uživatelů stále plně vyhovující, ale výrobci potřebují zákazníky přinutit, aby si koupili nový. Jak na to? Ano, tušíte správně. Silným procesorem a kvalitním displejem, díky kterým bude možné hrát i něco jiného, než Hada.
Zdroj: EE Times

Trošku drahá online sranda... – pátek 15. listopadu 2002
Také se vám zdá, že Xbox není zrovna ten nejziskovější projekt, který kdy Microsoft měl? Že všechny ty investice do sítě Xbox Live, dotace samotné konzole, aby přestála cenovou válku s PS2, a v neposlední řadě také nakupování vývojářských studií se musí někde projevit? V tom případě je váš dojem naprosto správný. Microsoft zveřejnil detailní finanční výsledky za třetí čtvrtletí 2002 a vida – divize, pod jejíž křídla spadá Xbox a ostatní herní aktivity, vykázala za toto období při obratu 505 milionů dolarů (15,5 miliard korun) rekordní ztrátu 177 milionů dolarů (5,5 miliardy korun). Největší měrou se na ní podílí právě černá krabička.
Softwarovému gigantovi to ale nijak nevadí a naopak hodlá v nastoupeném trendu pokračovat. Počítá například, že během následujících pěti let proinvestuje v projektu Xbox Live neuvěřitelné dvě miliardy dolarů (62 miliard korun). To je zhruba roční rozpočet některých menších afrických států...
Microsoft si to ovšem může v klidu dovolit. Jen na investice má vyhrazeno 30 miliard dolarů (930 miliard korun) a operační systém Windows generuje rok co rok zisk (!) zhruba 3,5 miliardy dolarů (108 miliard korun). Už je jasné, proč se do podobného podniku nemůže nikdy ve stejném stylu pustit japonské Nintendo?
Zdroj: BBC

Střípky a zajímavosti
- Do minulého vydání GameEkonomu se vloudila chybička. Nejsme jediní – oběhla svět a převzaly ji kromě specializovaných serverů i některé tiskové agentury. GameCube se neprodává v Americe lépe než Xbox, jak jsme psali, ale naopak - na území USA Xbox posílil. Za omyl může tiskařský šotek, který se vplížil do jednoho specializovaného periodika a prohodil hodnoty prodaných kusů u konzolí Microsoftu a Nintenda. Omlouváme se všem zúčastněným: čtenářům, že jsme je mystifikovali; Microsoftu, že jsme mu upřeli druhé místo na domácím trhu; a pochopitelně Nintendu, že jsme mu teď museli zkazit radost.
- Vydavatelský dům Infogrames se konečně dočkal. Poté, co nedokázal udržet hodnotu svých akcií alespoň na předepsaném minimu, byl vyškrtnut z prestižního burzovního indexu Nasdaq. Kámen úrazu vidí vedení firmy v tom, že herní trh je slabý a ekonomika v recesi. Zvláštní, že si především toho prvního moc lidí nevšimlo, naopak se mluví o nebývalé konjunktuře. Některé společnosti sice krachují, ale o to víc jich vzniká. Možná to bude něčím jiným, pánové.
- Vývojářské studio Crawfish zavřelo své brány. Nesvádí však svou situaci na „recesi a slabý herní trh“, nýbrž na blíže neuvedené neshody s vydavatelem. Přesto bychom se měli dočkat pokračování některých titulů – vedení (přinejmenším na čas rozpuštěné) společnosti naznačilo něco o Ecks vs Sever 2, Street Fighter Alpha 4 a Speedball 3. Za týden bychom měli být moudřejší.
Zdroj: Reuters, GamesIndustry