GameEkonom – zmírní USA své zákony?

  • 732
Přísné americké zákony namířené proti kopírování hudby, filmů a softwaru se možná změní. Oslabuje vliv nahrávací lobby? || Podivné praktiky organizátorů britské kampaně za zlevnění her „FairPlay Campaign“. || Někteří vydavatelé věří v budoucnost evropského herního trhu. Vivendi Universal je jedním z nich.

Úterý 1.10.2002
Zatímco některé státy jsou rájem pro softwarové a hudební piráty, v USA naopak dohánějí snahu o ochranu autorských práv ad absurdum. Situace zde nezřídka připomíná hon na čarodějnice. Například zákon Digital Millenium Copyright Act (DMCA) z roku 1998 prakticky ořezal „zákonné právo“ občanů na kopírování hudby a filmů (pro vlastní používání apod.) na naprosté minimum. To se možná ale brzy změní – pokud se dvojici amerických zákonodárců Ricku Boucherovi a Johnu Doolittleovi podaří do senátu protlačit návrh zákona na ochranu práv uživatelů digitálních médií (Digital Media Consumers´ Rights Act - DMCRA). Ten by měl napravit „křivdy“ způsobené právě čtyři roky starým DMCA – především obsahuje výčet konkrétních příkladů, kdy by mělo být spotřebiteli povoleno prolomit ochranu proti kopírování. Převážně se jedná o ty situace, kdy si chce zákazník pustit CD na počítači, podívat se na DVD film zakoupený v jiném regionu apod.
Zatím není jasné, jakou podporu bude mít zákon v senátu, ale mezi laickou a odbornou veřejností se dočkal velice kladného ohlasu. Své sympatie s ním vyjádřily již společnosti jako Intel, Philips či Sun Microsystems a mnohé neziskové organizace. Nemalé naděje do něj vkládají pochopitelně i piráti, ale to už je zase jiná pohádka.
Zdroj: Reuters

Středa 2.10.2002
Pravděpodobně jste zaregistrovali kampaň proti předraženým hrám, kterou minulý týden odstartovali britští hráči. Na svých stránkách tvrdí, že „neexistuje jediný důvod, proč by hry neměly stát 20 liber (900 korun) nebo ještě méně“, přičemž se opírají mimo jiné o výroky slavných osob z herní branže. Snaha to je jistě chvályhodná, to samé se ale bohužel nedá říci o prostředcích, které organizátoři kampaně používají. Také si za to vysloužili ostrou kritiku.
Problém byl především v jimi použitých citacích. Jednalo se totiž často o věty vytržené z kontextu, za kterými si příslušné celebrity v současnosti již nestojí. Hned v úvodu byl například citován přední vývojář Peter Molyneux, tvůrce Black & White a dalších nesmrtelných titulů. Jenže inkriminovanou větu, v níž herní průmysl kritizoval, vyřkl roku 1996. „Od té doby se situace rapidně změnila,“ říká Molyneux dnes. „Vysoká cena her umožnila vznik skvělých projektů, vývoj jednoho titulu je teď navíc rok od roku o milion liber dražší.“ Je sice možná podivné, že změnil názor, ale má na to právo – jako každý člověk.
Podobných „ústřelků“ si propagátoři kampaně FairPlay dovolili více. Možná zapomněli, co si dali do názvu. V jejich prospěch mluví aspoň to, že sporné citace ze svých stránek již odstranili.
Zdroj: GamesIndustry

Čtvrtek 3.10.2002
Říkal někdo, že evropský herní trh nemá budoucnost a že se nevyplatí vytvářet hry určené konkrétně pro něj? Společnost Vivendi Universal má trošku jiný názor. Její herní divize VU Games totiž zakoupila švédské vývojářské studio Massive Entertainment, jejímž nejznámějším projektem je realtimová strategie Ground Control. Zároveň s tímto krokem vydala společnost VU Games tiskovou zprávu, v níž oznámila, že do budoucna se bude zaměřovat především na vydávání her v Evropě a Asii a podporování projektů, které jsou pro tyto trhy určeny.
Pro obyvatele Starého kontinentu to je bezpochyby dobrá zpráva. Již mnohokrát se totiž ukázalo, že vkus amerických a evropských hráčů se výrazně liší, a protože je prodejnost v USA přeci jen o něco vyšší než v Evropě, jsme to většinou my, kdo se musí přizpůsobit. Jak vidno, na obzoru již začíná svítat.
Zdroj: GamesPress

Střípky a zajímavosti:

  • Vývojáři z německého studia Westka zavřeli krám. Důvod – katastrofální nedostatek financí pro další činnost. Důvod důvodu – tak dlouho nedokázali sehnat vydavatele pro svou adventurně laděnou akční hru Y-Project, až jim to zlomilo vaz. Na jednu stranu to je škoda, na stranu druhou se není čemu divit; jen málokdo by byl ochoten investovat do prakticky neznámého týmu a nepříliš zajímavého titulu ve chvíli, kdy na trhu hledají publishera mnohem ambicióznější projekty.
  • Podobný osud jako Westku potkal i vývojáře z Binary9 Studios. Ti chtěli vytvářet hry pro platformu GBA, ale za celý rok své existence nesehnali nikoho, kdo by o ně měl zájem. Smůla.
  • Britský Official PlayStation 2 Magazine, jehož mutace vychází i u nás, mění svou tvář. Prý se jedná o reakci na fakt, že díky masivnímu zlevnění PS2 se tato konzole dostala do rukou i těm lidem, kteří se o hry jinak příliš nezajímají. Nový design tedy bude „mainstreaovější“ než dosud. Možný důvod je ale i ten, že prodejní čísla přestala být pro vydavatele uspokojivá. Již brzy uvidíme, jak proměna nakonec dopadla a zda se z „konzolového Economistu“ nestane „konzolová Vlasta“.
  • Renomované studio Blizzard Entertainment prodalo licenci společnosti Toycom na výrobu hraček ze světů Warcraftu, StarCraftu, a Diabla. Inu, proč ne. Když se tak prodávají Pokémoni
    Zdroj: GamesPress