Úterý 1.10.2002
Zatímco některé státy jsou rájem pro softwarové a hudební piráty, v USA naopak dohánějí snahu o ochranu autorských práv ad absurdum. Situace zde nezřídka připomíná hon na čarodějnice. Například zákon Digital Millenium Copyright Act (DMCA) z roku 1998 prakticky ořezal „zákonné právo“ občanů na kopírování hudby a filmů (pro vlastní používání apod.) na naprosté minimum. To se možná ale brzy změní – pokud se dvojici amerických zákonodárců Ricku Boucherovi a Johnu Doolittleovi podaří do senátu protlačit návrh zákona na ochranu práv uživatelů digitálních médií (Digital Media Consumers´ Rights Act - DMCRA). Ten by měl napravit „křivdy“ způsobené právě čtyři roky starým DMCA – především obsahuje výčet konkrétních příkladů, kdy by mělo být spotřebiteli povoleno prolomit ochranu proti kopírování. Převážně se jedná o ty situace, kdy si chce zákazník pustit CD na počítači, podívat se na DVD film zakoupený v jiném regionu apod.
Zatím není jasné, jakou podporu bude mít zákon v senátu, ale mezi laickou a odbornou veřejností se dočkal velice kladného ohlasu. Své sympatie s ním vyjádřily již společnosti jako Intel, Philips či Sun Microsystems a mnohé neziskové organizace. Nemalé naděje do něj vkládají pochopitelně i piráti, ale to už je zase jiná pohádka.
Zdroj: Reuters
Středa 2.10.2002
Pravděpodobně jste zaregistrovali kampaň proti předraženým hrám, kterou minulý týden odstartovali britští hráči. Na svých stránkách tvrdí, že „neexistuje jediný důvod, proč by hry neměly stát 20 liber (900 korun) nebo ještě méně“, přičemž se opírají mimo jiné o výroky slavných osob z herní branže. Snaha to je jistě chvályhodná, to samé se ale bohužel nedá říci o prostředcích, které organizátoři kampaně používají. Také si za to vysloužili ostrou kritiku.
Problém byl především v jimi použitých citacích. Jednalo se totiž často o věty vytržené z kontextu, za kterými si příslušné celebrity v současnosti již nestojí. Hned v úvodu byl například citován přední vývojář Peter Molyneux, tvůrce Black & White a dalších nesmrtelných titulů. Jenže inkriminovanou větu, v níž herní průmysl kritizoval, vyřkl roku 1996. „Od té doby se situace rapidně změnila,“ říká Molyneux dnes. „Vysoká cena her umožnila vznik skvělých projektů, vývoj jednoho titulu je teď navíc rok od roku o milion liber dražší.“ Je sice možná podivné, že změnil názor, ale má na to právo – jako každý člověk.
Podobných „ústřelků“ si propagátoři kampaně FairPlay dovolili více. Možná zapomněli, co si dali do názvu. V jejich prospěch mluví aspoň to, že sporné citace ze svých stránek již odstranili.
Zdroj: GamesIndustry
Čtvrtek 3.10.2002
Říkal někdo, že evropský herní trh nemá budoucnost a že se nevyplatí vytvářet hry určené konkrétně pro něj? Společnost Vivendi Universal má trošku jiný názor. Její herní divize VU Games totiž zakoupila švédské vývojářské studio Massive Entertainment, jejímž nejznámějším projektem je realtimová strategie Ground Control. Zároveň s tímto krokem vydala společnost VU Games tiskovou zprávu, v níž oznámila, že do budoucna se bude zaměřovat především na vydávání her v Evropě a Asii a podporování projektů, které jsou pro tyto trhy určeny.
Pro obyvatele Starého kontinentu to je bezpochyby dobrá zpráva. Již mnohokrát se totiž ukázalo, že vkus amerických a evropských hráčů se výrazně liší, a protože je prodejnost v USA přeci jen o něco vyšší než v Evropě, jsme to většinou my, kdo se musí přizpůsobit. Jak vidno, na obzoru již začíná svítat.
Zdroj: GamesPress
Střípky a zajímavosti:
Zdroj: GamesPress