GameEkonom: Dinosaurus umírá

  12:04
Herní průmysl na pokraji katastrofy *** První procesor pro Wii je na světě *** Infogrames jsou ve svrabu *** Hry v roce 2007 budou kratší *** Sony ztrácí tvář, nedaří se výroba hardware

Smutnému stavu herního průmyslu se na Austin Game Conference minulý týden věnoval Raph Koster (legenda vývoje MMORPG, bývalý šéfdesigner Ultimy Online a Star Wars Galaxies). Podle něj celý obor prochází výraznou změnou, na kterou dokáže reagovat jen velmi málo herních společností. A pokud současní vývojáři nepochopí, co se děje, dopadnou jako dinosauři. Jak jistě tušíte, nejpopulárnější hypotéza vyhynutí těchto živočichů pracuje s nárazem obřího meteoritu, který vyvolal rozsáhlé změny podnebí a umožnil savcům ovládnout planetu. Podle Kostera herní meteorit již dopadl a oblak prachu, který hrozí zahalit slunce, už pomalu roste.

Ostatní prvky zábavního průmyslu – literatura, hudba, filmy – přinášejí svým tvůrcům vedlejší zisk prostřednictvím dalšího prodeje práv a licenčních poplatků. Opakované využití již existujících statků je klíčem k zajištění zdravého ekonomického prostředí. Ideálním příkladem úspěšného „multimédia“ je podle Kostera kniha – podle knih se dá udělat hra i film, a často to tak také dopadá. Hudba se dá zase vydat na CD a zároveň prodat pro použití v reklamě či filmu. Naopak her, které se dočkaly zfilmování, je velice málo a tyto filmy nepatří mezi největší kasovní trháky.

Postavení herních vývojářů a budoucnost herního průmyslu ohrožuje i smutná skutečnost, že pouze 20 % všech vydávaných titulů vydělává. Vědí to všichni, vývojáři, vydavatelé i obchodníci, což vytváří začarovaný kruh. Nikdo nechce vyvíjet hry, které nemají šanci být mezi těmi 20 procenty, nikdo takové hry nechce vydávat a obchodníci nechtějí, aby jim takové hry zabíraly místo v regálech. A co není v regálech, to si nikdo nekoupí. Co si nikdo nekoupí, nevydělá peníze… Snaha přizpůsobit se tomuto trendu vedla k raketovému nárůstu nákladů na vývoj, ale tento boj o účast na dvaceti procentech úspěšných her dále ničí celý herní trh.

Hry jsou totiž stále zaměřeny na úzkou cílovou skupinu a neustále se opakují, vytvářejí uzavřený svět, v němž inovace nemají místo. Vývojáři podle Kostera vyvíjejí hry pro introverty a nesnaží se oslovit většinovou populaci. Na tom by nebylo nic špatného, pokud by bylo možné vyvíjet neustále lepší hry a oslovit vždy dostatečný počet zákazníků. To se ale daří pouze do okamžiku, než přijde nějaký megahit, který ovládne celý žánr a drasticky sníží šance ostatních na úspěch. Jako příklad Koster uvedl World of Warcraft, který má dominantní roli na trhu online her.

A hitů je stále méně. Ve všech médiích. Od televize po knížky. Úspěšný televizní seriál zasáhne dnes stěží 15 % populace, před padesáti lety to bylo až 75 %. Trh je fragmentovaný. Napomáhá tomu digitalizace. Když má člověk 50 televizních kanálů, většinu pořadů nikdy neuvidí. Totéž platí o obsahu na internetu, ale v tomto případě je to zároveň výhoda. Elektronická distribuce umožňuje oslovit i zájemce o obskurní materiály, Jako příklad uvedl Koster server Netflix, online videopůjčovnu s tisíci titulů. Alespoň jednoho zájemce měsíčně prý najde 98 % nabízených titulů.

Bohužel pro poskytovatele obsahu se internet zapříčinil o změnu vnímání autorských děl. Lidé si myslí, že obsah by měl být zadarmo. A vydavatelé se tomu musejí přizpůsobit a najít jiné způsoby, jak přijít k penězům. Hry musejí podporovat online distribuci. Musí se nabízet menší a levnější hry. Zaměřovat se na nové segmenty trhu. Na lidi, kteří nikdy nevstoupí do prodejen, jako je u nás JRC. A je potřeba budovat kladný vztah zákazníků ke značce, jako se to povedlo Blizzardu, Rare nebo třeba Beatles. To jsou dodavatelé obsahu, kteří nikdy nezklamali kvalitou své nabídky. Nejde o to vydat jeden hit, ale vytěžovat peníze ze spokojených zákazníků různými způsoby. I oficiální trička úspěšné kapely mohou vynést více než prodej CD.

Aby se z dinosaurů stali úspěšní savci, musejí podle Kostera vývojáři mnohem více pracovat s webem a zapomenout na krabice, s nimiž jsou svázány i online hry. Musejí se úplně změnit. Přestat s dodávkou mizerných příběhů a nudných postav. Musejí více využívat uživateli vytvářený obsah (Half Life, Xbox XNA Express, Ryzom Ring) Musejí hledat alternativní zdroje příjmů a úplně přepracovat systém distribuce. A měli by se stát celebritami, i když představa Vochozky v Blesku nám může připadat úsměvná. Polemizovat můžete v diskusi.

První procesor pro Wii je na světě
Zatímco se Sony trápí s výrobou PS3 a nedostatkem modrých laserových diod pro Blu-Ray mechaniky, Nintendo v poklidu připravuje svojí revoluci. IBM minulý týden oficiálně oznámilo dodávku prvního CPU s kódovým označením Broadway, který je srdcem konzoly Wii. Broadway je založen na architektuře PowerPC a je vyráběn 90nm technologií přímo ve Spojených státech. Podle neoficiálních správ už dodávky těchto čipů Nintendu probíhají několik týdnů. IBM pro Nintendo pracuje už od roku 1999, kdy se obě společnosti dohodly na dodávkách čipu Gecko pro Nintendo GameCube. Technologie použitá při výrobě nového procesoru umožnila zvýšit výkon o 20 % ve srovnání s Geckem, zároveň přitom došlo ke snížení spotřeby. Broadway je mnohem slabší ve srovnání s CPU v PS3 a Xboxu, ale také je výrazně levnější a i jeho výroba je snazší. Díky tomu nehrozí problémy s dodávkami, které výrazně nabouraly plán Sony pustit PS3 na trh celosvětově v jeden okamžik.

Infogrames jsou ve svrabu
Problémy majitele amerického Atari, společnosti Infogrames, se prohloubily. Francouzská burza pozastavila jejich veřejné obchodování. Pravděpodobně kvůli problematickému hospodaření společnosti v posledních měsících. Infogrames, kteří rozprodávají licence a další duševní majetek kvůli problémům se splácením dluhů, plánují oznámit nový splátkový kalendář a celkovou restrukturalizaci firmy. Podrobnější informace nejsou k dispozici, takže jen připomeneme, že Atari čelí v USA hrozbě stažení z burzovního lístku amerického NASDAQ, protože se jim nedaří udržet hodnotu akcií na nejméně jednom dolaru po dobu deseti dnů.

Infogrames za poslední čtvrtletí nahlásili dvacetiprocentní pokles prodejů. Atari se sice podařilo snížit čtvrtletní ztrátu na 7,1 milionu dolarů, ale pouze díky výprodeji licencí na hryTimeshift, Stuntman a Driver a odprodeji vývojářských studií Reflections a Paradigm Entertainment. A ještě jedna zpráva od Atari – minulý týden jmenovali nového výkonného ředitele, Davida Pierce. Je otázkou, jak dlouho ale bude mít čemu ředitelovat.

Hry v roce 2007 budou kratší
Vivendi, vydavatel hry World of Warcraft, na tiskové konferenci ke zveřejnění hospodářských výsledků upozornila přítomné finanční analytiky na změnu své strategie. V příštím roce chce vydat řadu her zaměřených na co nejširší cílovou skupinu, her, jež bude možné hrát pouze chvilku a i tu chvilku si pořádně užít. Stejnou strategii zvolili i další vydavatelé, aby trochu vyrovnali problémy zmíněné v úvodním textu tohoto GameEkonoma. Electronic Arts například investují do provozu serveru Pogo.com, který nabízí hádanky, karetní hry a skládačky v USA a obdobnou službu testuje v Číně a plánuje její uvedení i v Evropě. Americká verze má již více než milion uživatelů, nejčastěji žen nad 35 let. Hlavním pravidlem pro vývoj tohoto typu her je možnost hrát je online nebo na mobilním telefonu po dobu mezi čtvrt hodinou a hodinou. Ostatně ne nadarmo je asi nejhranější hrou vůbec Solitaire ve Windows XP.

Sony ztrácí tvář, nedaří se výroba hardware
Sony si podobně jako Microsoft dlouho udržovala výbornou pověst coby dodavatele vynikajícího hardware. A nešlo jen o Playstation, skvělé hodnocení získaly například notebooky Vaio proslulé špičkovým designem a výbavou. Tomu je ale nyní konec. Zklamání přiznal i prezident Sony Computer Entertainment Ken Kutaragi. Největší problém pro Sony představují již zmíněné laserové diody, ale to není vše. Celkem Sony nejen zrušilo uvedení PS3 v Evropě, ale dramaticky snížilo počet konzol dostupných při zahájení prodeje v USA a Japonsku. Američané se dočkají 400 000 zařízení, Japonci pouze jednoho sta tisíc. Sony zároveň muselo stáhnout notebookové baterie, které hrozily přehřátím a explozí. Sony nyní čelí ztrátě důvěry finančního světa a oslabení pozice na herním trhu. O průšvihu se ztrátou na trhu hudebních přehrávačů raději nemluvit. Kde kdysi vládl walkman, kraluje dnes iPod.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...