GameEkonom - dvě faux-pas Microsoftu

  • 732
V říjnu se prodal rekordní počet her, prosinec ale bude ještě lepší. || Microsoft přišel na to, jak slušným uživatelům znemožnit přístup ke službě Xbox Live. || Světový fond na ochranu přírody se soudí s THQ o tři písmenka. || Microsoft při vývoji online RPG Asheron’s Call 2 zapomněl, že se nehraje jen v USA a Británii.

Je skvěle a bude ještě lépe – pondělí 18. listopadu 2002
Říjen byl naprosto rekordní měsíc. Tržby v herním průmyslu vzrostly oproti září 73 procent. Dalo by se namítnout, že v říjnu začíná tradiční předvánoční herní šílenství, ale v tomto případě je důvodů víc. Letošní desátý měsíc totiž zaznamenal i třetinový nárůst oproti stejnému období v loňském roce. Svůj jasný podíl na tom má pochopitelně tolik opěvované (alespoň z prodejního hlediska) Grand Theft Auto: Vice City, jehož se jen v posledním říjnovém týdnu prodalo téměř 1,5 milionu kopií. Jen pro srovnání – na druhém místě se umístila basketbalová simulace NBA Live 2003 od Electronic Arts, o který projevilo zájem „pouhých“ 260 000 hráčů – ale ne za týden, nýbrž za celý měsíc.
Analytik Michael Pachter ze společnosti Wedbush Morgan očekává, že to nejlepší nás ale zatím teprve čeká. Minulý měsíc dokázalo 12 titulů pokořit hranici 100 tisíc prodaných kusů. V listopadu by to mělo být podle jeho odhadu již 30 her a v prosinci dokonce více než 100. Jen v Americe by tak celkový obrat měl poprvé v historii pokořit hranici 10 miliard dolarů (více než 300 miliard korun). To už je slušné, zvlášť když vezmeme v potaz, že o podobných výsledcích si může třeba takový filmový průmysl jen nechat zdát.
Tento fakt vypovídá o jedné zajímavé skutečnosti: hry začínají být atraktivnějším dárkem, než kazeta či DVD s filmem. Vydrží déle, zábava je mnohdy lepší a lidé si to začínají uvědomovat. (Na druhou stranu – brzy se k nám dostane režisérská verze Pána prstenů na čtyřech DVD. Už jste si ji předobjednali? Pospěšte si. Nebudou, nebudou...)
Zdroj: Reuters

Jednou a navždy – úterý 19. listopadu 2002
Microsoft spustil v USA svou službu Xbox Live (podpora internetu pro Xbox) a jak předem varoval, nelze se připojit s konzolí „vylepšenou“ mod-čipem. V oficiálním stanovisku Microsoftu stojí, že s jeho pomocí lze cheatovat, a co by potom z toho měli poctiví hráči? Skutečný důvod je pochopitelně trošku jiný. Mod-čipy totiž umožňují především spouštět nelegální software, a to je softwarovému gigantovi tak trošku proti srsti. Lze se mu divit? Nelze.
Jenže ono to není tak jednoduché. Microsoft totiž při zapojení konzole do sítě Xbox Live zjistí unikátní číslo přístroje a pokud speciální testovací software najde mod-čip, udělá si záznam ve svém black-listu a tato konzole se už k internetu nepřipojí. Nikdy. Ani když čip odstraníte. Existuje jen jedna varianta – nechat si jej u Microsoftu opravit za 100 dolarů. V porovnání s celkovou cenou konzole se to snad ani nevyplatí, to už je lepší ji prodat a koupit si novou. Vyjde to levněji.
A nyní si představme hypotetickou situaci, ke které musí dříve nebo později dojít. Osoba A si nechá očipovat svůj Xbox a pokusí se s ním připojit k internetu. Nepůjde to. Co udělá? Dá si inzerát, že konzoli prodá. Osoba B si ji koupí a předplatí si Xbox Live. Připojí se k němu? Kdepak, přístroj už je zaregistrován jako očipovaný. A co může dělat ? Leda si stěžovat na příslovečné lampárně. Milý Microsofte, co takhle nejdříve myslet, a pak teprve jednat?
Zdroj: The Register

Zakázaná písmenka – čtvrtek 21. listopadu 2002
Světový fond na ochranu přírody vstupuje do herního světa. Proč? Kvůli třem písmenům – WWF. Tak totiž zní jeho oficiální zkratka, v angličtině se totiž jedná o World Wildlife Fund. A co to má společného s herním průmyslem? To, že společnost THQ již nějaký čas vydává stejnojmennou sérii wrestlingových her (ne World Wildlife Fund, ale WWF). Čerstvě vydaných titulů se to nemůže dotknout, protože jejich jména již byla změněna na WWE. Ale co ty starší? Světový fond na ochranu přírody chce, aby byly staženy z prodeje.
Jenže ono to nebude asi tak jednoduché. Soudní spor totiž probíhá v Británii a tam něco takového možné zkrátka není. Ochránci přírody si za to mohou sami. Kdyby na rozpor upozornili předem, tak by s tím ještě bylo možné něco dělat. Nebo kdyby zareagovali krátce po uvedení zmíněných titulů na trh. Ale teď, když se už některé z nich prodávají pěkných pár let? Snaha zakázat jejich prodej by vyznívala směšně – kdyby Světový fond na ochranu přírody neměla být seriózní a důležitou organizací. V tom případě to je smutné.
Zdroj: GamesIndustry

Asheron’s Call 2 jen pro vyvolené – pátek 22. listopadu 2002
Microsoft se tento týden již podruhé vyznamenal. Necelý den před vypuštěním svého dlouho očekávaného online RPG Asheron’s Call 2 v naprosté tichosti oznámil, že hru si užijí jen lidé z USA, Kanady, Francie, Německa, Itálie, Nizozemí, Španělska, Japonska a Británie. A to ještě jenom v případě, že mají platební karty American Express, Discover, Master Card nebo Visa. Ostatní mají smůlu, protože nebudou moci zaplatit měsíční poplatky.
Samozřejmě, že hra je zatím distribuována jen v těch zemích, kde za ni lze platit. Jenže nikomu nedošlo, že lidé z „marginálních“ trhů jsou zvyklí si hry často kupovat v sousedních, lépe situovaných státech, nebo jednoduše přes internet. Co teď mají dělat? Buď hru zkusit vrátit, nebo čekat, zda i jejich zemička nakonec nepřibude na seznam vyvolených.
Pikantní je ovšem zdůvodnění Microsoftu, proč se to dalo hráčům na vědomí až teď a ne s dostatečným předstihem: „Asi to nezní přesvědčivě, ale prostě jsme na to zapomněli.“ Od společnosti, která se na herním trhu pohybuje pěkných pár let, to zní jako naprosté selhání – nebo výraz toho, že lidé z méně lukrativních zemí je nezajímají. Jenže i oni jsou zákazníci a je zapotřebí se k nim chovat s alespoň jistou dávkou slušnosti. Milý Microsofte, co takhle nejdříve myslet, a pak teprve jednat? (Ano, jasně, tahle věta tady už jednou zazněla, ale přehmaty této společnosti doslova volají po jejím opakování. Co nejčastějším.)
Zdroj: Microsoft

Střípky a zajímavosti
- Vydavatelská společnost Take Two využívá toho, že se jí díky úspěchu GTA: Vice City peníze jen hrnou, a investuje jak jen může. Za 28 milionů dolarů koupila vývojářské studio Angel Studios a přejmenovala jej na Rockstar San Diego. Jméno nebylo vybráno náhodně – pro Rockstar připravili tito vývojáři kdysi hry Midnight Club a Smuggler's Run.
- Někomu se daří, někomu ne. Společnost Bam Entertainment se ocitla ve stejné situaci, jako nedávno Infogrames. Prestižní burza Nasdaq ji totiž varovala, že pokud neudělá něco s cenou svých akcií, bude se muset přestěhovat na nějaký jiný trh cenných papírů. Vzhledem k tomu, že se firma utápí ve ztrátě, asi jí nic jiného nezbude.
- Sportovní série společnosti Sega je tradičně spojována s konzolemi od Nintenda, ale od příštího roku se na jeho platformách už možná žádného pokračování nedočkáme. Sega není s prodejností těchto verzí spokojena a považuje práci na nich za vyhozený čas. Nelze se tomu příliš divit. Například hry NBA 2K3 se v říjnu pro PS2 prodalo 98 tisíc kusů, pro Xbox 53 tisíc kusů a pro GameCube pouhých 7 tisíc. Tristní situace, což?
- Vedení ligy amerického fotbalu (NFL) zvažuje, zda by neměla nějakým způsobem umravnit vývojáře her, konkrétně simulátorů amerického fotbalu. Zatímco se totiž jejich funkcionáři snaží přesvědčit veřejnost o tom, že v jejich sportu není násilí žádoucí, ve hrách to bývá často trošku jinak. Inu, uvidíme, zda nakonec provedou nějakou akci, nebo jestli dojdou k názoru, že v zábavním průmyslu to tak prostě chodí a že jeho výtvory nemají s realitou často nic společného.
Zdroj: GamesPress, IGNcube, ESPN NFL