Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GameEkonom: iPhone proti Nintendu DS

aktualizováno 
iPhone od Apple jako pecka pro hráče, Xbox 360 za babku a s Blu-Ray, EA stále bez Formule 1 a matka chce spolknout dceru

Xbox 360 | foto: BW

Playstation Portable a Nintendo DS dostanou v polovině roku silnou konkurenci. Nebude to kapesní Xbox, jak by si možná přáli fanoušci herní krabice z Redmondu. Třetím do mariáše bude naopak arcinemesis pánů z Microsoftu. Apple minulý týden představil sadu vývojových nástrojů, která umožní vývoj plnohodnotných aplikací pro doposud hloupý telefon Apple iPhone a promění jej kromě jiného i v kapesní herní zařízení založené na plnohodnotném operačním systému OS X.

iPhone s novou verzí software s označením 2.0 přijde na trh už v červnu, majitelé současných iPhonů si za novou verzi budou muset připlatit. Divíte se? GameEkonom ani ne, Apple si běžně nechává platit i za desetinkové upgrady svého operačního systému. Z pohledu hráče je iPhone 2.0 zajímavý zejména díky zájmu vydavatelských společností, v tuto chvíli už došlo k oznámení více než desítky titulů, mezi nimiž nechybí ani Spore od EA nebo Super Monkey Ball od Segy.

Co iPhone z pohledu hráčů nabídne? Hlavně velký a opravdu kvalitní displej s úhlopříčkou 3,5". S displejem je spjata i další zásadní vlastnost – citlivost na dotek a schopnost rozeznávat současně několik impulzů. Pěkné obrázky bude zajištovat výkonný mikroprocesor a hráči jistě ocení také kvalitní zvukový výstup. Vývojáři už nyní mají k dispozici testovací verzi vývojové sady a pracují tedy na prvních aplikacích. I hrách. Vývoj her pro iPhone se neomezuje pouze na velké společnosti – nezávislí vývojáři získají možnost pracovat na vlastních aplikacích za 99 dolarů ročně, firmy zaplatí o 200 dolarů ročně víc.

U her i aplikací Apple sází na moderní elektronickou distribuci, která se mu vrchovatě osvědčila v případě hudby a videa. Výsledkem je aplikace App Stopre, která je součástí iTunes. Přístup k ní bude z PC i Macků a samozřejmě také přímo z iPhonu. A protože čtete GameEkonom, dozvíte se i, jak funguje obchodní model: Vývojáři dostanou 70 % z ceny pro koncového zákazníka, cenu si přitom nastaví a aplikace budou moci nabízet i zdarma. A co je ještě zajímavější – Apple ke své tíži bere všechny náklady spojené s platebními transakcemi, hostováním služby App Store i licencováním DRM technologií – jak ale bude jejich nasazení fungovat, zatím nevíme.

Kromě Segy a EA se k vývoji iPhone titulů přiznal také Gameloft, který si už vybudoval neotřesitelnou pozici mezi vydavateli titulů pro mobilní telefony. Ani v případě iPhonu nechce zůstat pozadu, a tak ohlásil vývoj hned 15 titulů, alespoň některé by měly být dostupné hned v okamžiku spuštění App Store, všechny pak do konce roku 2008. A jestli chcete víc, dostanete to – Sun oznámil vývoj Javy pro iPhone, což znamená dostupnost stovek kvalitních Java her. V Sony a NIntendu nejspíš mají radost...

Xbox 360 za babku a s Blu-Ray
Microsoft oficiálně potvrdil snížení cen Xboxu 360 pro evropský trh, včetně České republiky. A ačkoliv Microsoft Xbox v České republice mediálně nepodporuje zdaleka tak, jako své ostatní produkty, tentokrát známe v předstihu i nové oficiální ceny pro Čechy, Moravu a Slezsko. Od 14. března bude Xbox 360 v obchodech za 5990 korun za verzi Arcade (bez disku), verze Premius se 20GB pevným diskem přijde nově na 7490 Kč a verze Elite se 120GB diskem přijde na baťovských 9990 Kč. Cenově se tak Microsoft s nejméně vybaveným Xboxem dostal pod cenu Nintendo Wii, o PlayStation 3 ani nemluvě. Jenže to je jen jedna část pravdy.

Razantní snížení cen totiž znamená, že se Microsoft dostal do silného tlaku. Velkou ránu Xboxu zasadil konec HD-DVD. Právě nyní se ukazuje, že Sony dobře vědělo, co dělá, když do PS3 vrazilo Blu-Ray mechaniku. Její přítomnost částečně pomáhala prodejům od začátku, nyní se jako HD přehrávač prosazuje ještě více – zákazníci už nemají na co čekat. PS3 je nejlevnější přehrávač jediného formátu digitálního videa pro fyzické nosiče na trhu, jedinou konkurencí je digitální distribuce, na kterou ovšem sází i Microsoft. Jenže výhody placeného stahování si uvědomuje málokdo, zato na fyzické kotoučky slyší běžný zákazník docela dobře. Microsoft už slíbil, že bude Blu-Ray v budoucnosti podporovat, odborníci očekávají podporu přehrávání Blu-Ray už letos. Jen je otázkou, jestli půjde zase o externí mechaniku, nebo jestli Microsoft sklopí uši úplně, a před vánoci uvede novou verzi Xboxu 360 s integrovanou Blu-Ray mechanikou – se Sony zatím usilovně jedná.

Další slabinou Microsoftu je neustále vysoká poruchovost Xboxu 360, která sice klesá s úpravami HW v nových sériích, přesto je vyšší než u konkurence. A ta toho využívá. Množství svědectví o poruchovosti Xboxu 360 totiž rozhodně není náhodné – ale ať už to je, jak chce, Microsoft musí se spolehlivostí svých zařízení něco udělat, jinak nepomůže ani relativně nízká cena. A když už jsme u těch úprav vnitřností – nechť se inženýři v Redmondu (nebo v Číně) kopnou konečně do zadku a udělají něco s tím neskutečným hlukem, kvůli němuž má Xbox zakázaný vstup do království GameEkonoma.

Jedinou skutečně silnou stránkou Xboxu 360 je nadále služba Live. Ale i tam se pozice Microsoftu může brzy otřást, pokud se Sony podaří úspěšně zahájit provoz Home – už teď spoustu hráčů štve nutnost platit za online hraní titulů, které si zaplatili. Ale pokud chce za online platit i Nintendo, Microsoft nejspíš volání hráčů odolá...

EA stále bez Formule 1
EA Sports oznámili slovy svého marketingového ředitele Todda Sitrina vývoj dvou nových herních produktů, které se prozatím nedočkaly oficiálního představení. Když k tomu přidáme nedávné oznámení arkádového boxu Facebreaker, můžeme říct, že se v EA Sports objevuje svěží vítr – a to po několika letech, kdy se tato odnož EA soustředila jen na každoroční oprašování ověřených titulů. Další zajímavostí z EA je postesk bývalého hlavouna Microsoftu Petera Moorea, který si posteskl, že mezi ty utajené projekty nepatří Formule 1, protože licenci drží přátelé ze Sony, a tuto skutečnost prý EA plně respektuje.

Matka chce spolknout dceru
Lehce bulvární titulek předznamenává další díl vašeho oblíbeného seriálu Atari 2010. V aktuální epizodě se dozvíte, jak se starostlivá matka, nejistá v kramflecíh, snaží zachránit téměř zkrachovalou dceru tím, že ji spolkne. Seriózně řečeno: Infogrames jako většinový vlastník Atari Inc. hodlá odkoupit zbývající akcie společnosti za cenu 1,68 USD na akcii. Pokračování příště.

Autor:




Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

Manhunt 2
Nejvíce šokující zločiny spojované s videohrami

Videohry jsou obviňovány z velkého počtu brutálních incidentů a z některých opravdu mrazí. Podívejme se na ty nejvíce medializované.   celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

No Man’s Sky - Atlas Rises
Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.