Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

GameEkonom: Místo myši jehla

  12:04
Autor Tetrisu opět překvapil *** Hry ovládané myšlenkou mohou přijít už za rok ***Nintendo za šťastnější hry *** Hry zachraňují hudební průmysl *** Sony vítá hráče Doma

Když jsme minule slibovali, že zajímavé věci z Game Developer Conference teprve přijdou, netušili jsme, jak zajímavé to nakonec bude. Ale stalo se. Největším překvapením GDC vyhlašujeme hru Stich and Cross (Stehuj a křiž nebo Steh a kříž), s níž vyhrál soutěž o nejlepší herní nápad náš oblíbený Rus Alexej Pažitnov, autor slavného Tetrisu. Naši slabost pro tuto klasickou hříčku a jejího stvořitele jasně dokazuje počet zmínek v rubrice GameEkonom, ale tato pozornost je zasloužená. Soutěž, jíž se Alexej účastnil, není zajištěna desetimístnou částkou v dolarech, ani s ní není spojena smlouva na uvedení hry. Výroční Game Design Challenge je přátelským kláním herních veteránů, které pořádá Eric Zimmerman ze společnosti GameLab . Účastníci soutěže měli za úkol vymyslet hru, kterou bude možné ovládat jehlou, nití a látkou namísto myši a klávesnice.

Vítěze vybralo obecenstvo prezentací, během nichž jednotliví tvůrci představovali své projekty. Jako měřítko hodnocení sloužila intenzita potlesku. Autor Tetrisu měl náskok díky svému jménu, povzbuzování obecenstva se mu dostalo ještě před tím, než vůbec otevřel ústa. A s čím Pažitnov vyhrál? No s nití a jehlou!

Jeho nápad byl geniálně jednoduchý a jednoduše geniální. Ve své hře proti sobě staví dva účastníky, kteří musejí šít tak rychle, jak jen to dokážou. Každý hráč drží v ruce vlastní jehlu a niť a čtvercový kus látky. Cílem hráčů je spojit jednolitým stehem dva protilehlé okraje látky, jeden tedy šije horizontálně, druhý vertikálně. Soupeřovu námahu lze překazit překřížením jeho dráhy. Výšivku obou hráčů přitom sleduje kamera a na monitoru zobrazuje sloučením obou obrazů jedno herní pole. S trochou šikovnosti si hru můžete zahrát i doma, stačí dvě webkamery a nějaké to drobné sladění obrazů.

Obhájce loňského titulu Harvey Smith z Midway Games, který se kdysi proslavil prací na hře Deus Ex, se Pažitnovovi neúspěšně postavil s mnohem propracovanější hrou Krejčího dcera o mladé dívce, která musí zachránit svého otce. Ve svém návrhu počítal Smith s ovladačem, který tvoří látka natažená na rámu ve tvaru sněžnice rozdělené na několik částí. Píchání jehlou do různých částí "ovladače" pak má vyvolat nějakou činnost. I přes začlenění propracovaného příběhu však píchání do různých částí sněžnice nevyvolalo takovou odezvu, jakou se mohly chlubit dostihy v šití.

Třetí soutěžící přišel s myšlenkou hry, která hráči umožnila z látky připomínající papír skládat vlaštovky a s přeneseným modelem soutěžit v doletu nebo rychlosti papírového aeroplánu. Autoři všech popsaných her dostali cenu – sadu pletacích jehlic. Jakou hru s použitím těchto smrtonosných nástrojů Pažitnov vymyslí?

Hry ovládané myšlenkou mohou přijít už za rok
Vědci již několikrát dokázali najít způsob, jak přenést lidské myšlenky do počítačové podoby. Myšlenkami ovládané hry používají psychologové například pro zklidnění hyperaktivních dětí, kterým přímá vazba mezi ovládáním vlastní psychiky a reakcí objektů na monitoru počítače pomáhá zlepšovat schopnost soustředění. Nyní to vypadá, že se her ovládaných myšlenkami dočkáme v komerční podobě. Na GDC představila svůj první produkt v této oblasti společnost Emotiv System, která prozatím nabízí vývojářské nástroje, které umožní tvorbu her s tímto netradičním ovládáním. Se zahájením prodeje zařízení, které dokáže snímat myšlenky, počítá Emotiv System v roce 2008.

Snímač připomíná cyklistickou přilbu, pro analýzu elektromagnetických vln vysílaných mozkem slouží tři softwarové komponenty, Expressiv přenáší do hry mimiku tváře, Affectiv měří emocionální stav hráče a Cognitiv se snaží rozpoznat konkrétní myšlenku hráče, například úpornou snahu obrátit kostku o 90 ° doprava. Přilba a hraní není podle výrobců, za kterými stojí uznávaní vědci, určeno pro každého. Nejlépe dokáží předměty pomocí myšlenek pohybovat děti a lidé s rozvinutou fantazií. Víra v tomto případě hory přenáší a snílkové mohou ve hrách konečně získat nějakou výhodu.

Nintendo za šťastnější hry
Autor Zeldy a Maria a manažer společnosti Nintendo Shigeru Miyamoto na GDC představil svojí vizi budoucnosti her, která nejspíše nikoho nepřekvapila. Podle Miyamota by designeři měli odolat pokušení vydávat pouze pokračování ověřených titulů a her založených na strachu a pomstě. Právě kvůli tomuto přístupu prý celý herní průmysl citelně utrpěl. Nejen, že pobouřil extrémisty v podobě amerických matek a právníků, ale zároveň odradil širší okruh zájemců, kterým nestačí jen realisticky ztvárněná krev a vnitřnosti.

"Vždycky chci, aby první hráčova reakce byla pozitivní – uspokojení, radost. A i když hráč může čelit problémům a frustraci, na konci musí být pozitivní emoce.," říká Miyamoto. A asi se mu to daří, když ke hraní přesvědčil i svou ženu, která sice kdysi Nintendu šéfovala, ale k hrám měla dlouhou dobu odpor.

Hry zachraňují hudební průmysl
Úspěch hudebníka se dříve měřil v počtu prodaných nosičů a času, který mu věnovala rádia. To se teď mění, úspěchem a hlavně nakopnutím kariéry je použití některé ze skladeb v počítačové hře. Úspěch herní hudby si vychutnávají i vydavatelé her. Electronic Arts tuto oblast pečlivě sledují a tvrdí, že polovina hráčů Need for Speed si díky hraní hry objevila nového oblíbeného interpreta nebo skladbu a polovina z těchto zaujatých si koupila nějakou nahrávku na základě svých herních zkušeností. Obdobný význam má pro méně slavné kapely například použití písně v nějakém televizním seriálu, to platí například pro autorovu oblíbenou Annu Nalick, která se blýskla v Chirurzích (Grey's Anatomy) a v seriálu Desperate Housewives (Zoufalé manželky).

Hry jako verbířský nástroj pro hudební vydavatele fungují zejména na zajímavou skupinu lidí ve věku 17-24 let, kteří už mají slušnou kupní sílu a zároveň se v hudbě vyžívají. Electronic Arts chtějí tuto příležitost maximálně využít, proto prostřednictvím internetového obchodu iTunes začali nabízet k placenému stažení hudbu ze všech svých her. To znamená, že se někteří šťastní z nás budou moci legálně dostat i k takovým skvostům jako je hudba ze hry Crusader: No Remorse, do roka už chce EA nabízet koupi hudby přímo ze hry. Mimochodem, na hudbě staví i největší konkurent EA v oblasti sportovních her, Take2 a jejich 2KSports, kteří nabízejí stažení vybrané hudby z iTunes i zdarma.

Sony vítá hráče Doma
Nejde o překlep, nemá to být ani doma s malým d, ani Dooma s velkým D. To jen Sony představilo Home, s velkým H. Tedy vlastní virtuální svět pro majitele PlayStation 3 s internetovým připojením. Sony Home má konkurovat službě Xbox Live pro komunikaci s ostatními hráči a kanálům a avatarům Mii na Wii. Sony nabídne tuto službu někdy v říjnu tohoto roku, uživatelé budou pro její využití muset přetrpět stažení 500 MB dat. Některé funkce budou podle dokumentů, které Sony unikly, podporovat přístup z PSP a mobilních telefonů.

Podle dostupných informací je dost možné, že se Sony Home bude podobat online platformě Second Life – tedy online světu, ve kterém hráči mohou nejen komunikovat, ale také používat a vytvářet různé předměty. Stejně jako v Second Life by se v Home mohly projevovat komerční aktivity reálných firem – provoz zdarma dostupného Home bude muset totiž nakonec někdo zaplatit, a reklama je ideální způsob.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...