Poběží mi Age of Conan na počítači nebo nepoběží? Poběží mi Spore na notebooku nebo mám smůlu? Poběží... Takovou otázku zná nejspíš každý prodavač, který pracuje v obchodě, kde se dají sehnat počítačové hry. Nejvíce asi podobná věta s otazníkem na konci překvapí mladé dívky bez vzdělání v Tesku, ale stejná otázka ze všeho nejvíc přidělává vrásky samotným tvůrcům PC her.
Miliony možných kombinací počítačových součástek, různých verzí ovladačů a nainstalovaných programů komplikují vývoj nových her a jejich testování. Zatímco při výrobě hry pro PlayStation 3 nebo Xbox 360 stačí vyzkoušet hru na několika strojích, v případě osobních počítačů je možné a nutné testovat na desítkách až stovkách různých konfigurací. A i tak se zaručeně najde exotická kombinace procesoru, grafické karty, zvukového adaptéru a nesmyslných ovladačů, která zaručí mizerný chod hry a chyby, o kterých autoři hry nesnili ani v těch nejhorších nočních můrách. A to nemluvíme o rodičích, které svému dítěti koupí reklamou vychvalovanou hru, aby zjistili, že postarší počítač ani nemá DVD mechaniku.
Podle odborníků tahle situace odrazuje lidi od toho, aby si hry kupovali. „Prostě se naštvou a žádnou hru už nekoupí,“ řekl Rick Carini, technologický šéf herní divize společnosti Dell, na své přednášce na Southern Methodist University. Carini je shodou okolností předsedou Aliance pro PC hraní (PC Gaming Alliance), která oficiálně zahájila svou činnost v únoru tohoto roku s cílem tento problém vyřešit. Členem aliance je také AMD, které nedávno oznámilo výrobu herních PC, která budou garantovat běh moderních her v několika úrovních konfigurace pro různě vysoké nastavení detailů a rozlišení se zaručenou plynulostí.
Absence standardů a „záruky“ plynulého běhu zvolených her pak podle Cariniho negativně ovlivňuje celý trh prodeje počítačů. Paradoxně stejný člověk tvrdí, že PC hry nejsou mrtvé, ale naopak se jim bezvadně daří. Ukazuje přitom zejména na oblibu MMORPG žánru – některou z online her si předplácí více než 16 milionů lidí.
PC Gaming Alliance toho zatím v praxi příliš nepředvedla, ale už stačila vytvořit řadu komisí a subkomisí, které se mají soustředit na konkrétní problémy. Jednou ze subkomisí je například orgán zaměřený na minimální hardwarové požadavky, marketing nebo problematiku počítačového pirátství. V případě minimálních nároků na výkon počítače sní Carini o levném počítači, který by zákazníkům poskytl „přijatelné hraní her“. Nezáleželo by přitom na přesném složení komponent, ale na tom, kolik bodů by takové PC dostalo v testech. V tuto chvíli už prý probíhá testování, které má stanovit dostatečný výkon pro uspokojivé hraní většiny her.
Jakákoliv systémová změna v oblasti herního průmyslu ale musí vycházet z co nejširší podpory výrobců hardwaru a hlavně tvůrců her. Problém je ale v tom, že vstupné do „exkluzivního klubu“ PC Gaming Alliance přijde na částku mezi patnácti a padesáti tisíci dolarů. A to nemluvíme o tom, jak se budou dohadovat členové nVidia a AMD o výkonu svých karet a jejich vhodnosti pro tu kterou hru.
Kmotr se soudí o peníze ze hry
Syn autora slavného románu Kmotr se soudí se společností Paramount Pictures o nejméně jeden milion dolarů, které měla firma vydělat na počítačové hře The Godfather, kterou vydali Electronic Arts v roce 2006. Podle zprávy Hollywood Reporter žaloba obviňuje filmové studio za porušení smlouvy z roku 1992, která dala studiu právo licencovat jakékoliv audiovizuální prvky spojené s Kmotrem. Pokud dědicové v čele s Anthonym Puzem s touto žalobou uspějí, mohou se rovnou těšit na další příjmy z pokračování, jehož vývoj EA nedávno oznámili.
GTA film nebude
Podle článku na webu Deadline Hollywood Daily vlastní společnost Fox Atomic práva na tvorbu jakýchkoliv filmů s názvem Grand Theft Auto. Tato práva firma získala díky tomu, že v roce 1977 produkovala film se stejným názvem. Díky této skutečnosti si firma nechala vydat předběžné opatření, které Rockstaru, který vyvíjí herní sérii GTA, zabraňuje v převedení herního hitu do podoby celovečerního filmu. Stejný právní dokument naopak brání Foxu, aby název Grand Theft Auto použilo pro vývoj vlastní počítačové hry.
Vzhledem k popularitě hry Gran Theft Auto je ale možné, že obě firmy dojdou k dohodě a hlavní hrdina herní série se na plátnech, která znamenají velké výdělky, přeci jen objeví. Jen ať to netočí Uwe Boll.
PS3 je pro dědečky
Zajímavý výzkum přinesla marketingová společnost Experian, která se zaměřila na oblíbenost herních konzol mezi různými věkovými skupinami. Nikoho asi nepřekvapí, že o Wii jewii největší zájem mladší hráči (věková skupina 18-24 let), zatímco Xbox 360 boduje hlavně u střední generace ve věku 34-44 let. Překvapivě PlayStation 3 má největší úspěch u lidí starších 44 let. Otázka je, co všechno se za tím skrývá.
Můžeme jen odhadovat, že mladí lidé si Wii dopřávají nejraději na večírcích spojených s pivem, ideálně ve smíšené společnosti. Majitelé Xboxu 360 možná jen stárnou spolu s Microsoftem a ještě je neopustila láska k sérii stříleček Halo. V případě PlayStation 3 je to ale nejzajímavější. Můžeme se jen dohadovat, že starší majitele kouzelné krabičky možná více než hraní Gran Turisma láká možnost sledovat Blu-Ray filmy ve vysokém rozlišení za malý peníz. PlayStation 3 si totiž stále udržuje pozici jednoho z nejlevnějších přehrávačů tohoto „filmového“ formátu.
Ze studie vypadlo také to, že se majitelé PS2 a Xboxu 360 ztotožňují s tvrzením „praví chlapi nepláčou“ nebo “peníze jsou nejlepším měřítkem úspěchu“. Majitelé PlayStation 3 potom jevili větší tendenci k souhlasu s tvrzením „výzdoba domova je pro mě důležitá“. Kromě toho se ještě ukázalo, že majitelé PS3 a Xboxu 360 častěji čtou herní časopisy a rádi jezdí na motokárách. Naopak, mezi aktivity, kterým hráči neholdují, patří vyšívání, pletení a nákupy starožitností.
Beatles snad zamíří na konzole
Podle Financial Times se nejspíš dočkáme počítačové hry zaměřené na tvorbu legendární skupiny The Beatles. Majitelé práv ke skladbám Brouků totiž jednají s Activision a MTV, které stojí za hudebními hrami Guitar Hero respektive Rock, o vytvoření „Beatlovské hry“. Prodejem práv za tímto účelem by jejich vlastníci měli získat několik milionů dolarů. K oznámení dohody by pak podle renomovaného listu mohlo dojít v řádu týdnů.
Vydavatelství Activision tuto zprávu odmítlo komentovat, totéž udělalo i MTV, když jeho zástupci pouze řekli, že „jednají v podstatě s představiteli všech významných rockových interpretů.“ Navíc se zatím ani neví, zda se jedná jen o uvolnění několika skladeb ke stažení do aktuálně dostupných verzí obou hudebních her, nebo zda se jedná o vytvoření čistě Broukovské varianty, což by asi bylo lukrativnější pro všechny strany.