Vydavatel online her PopCap zasponzoroval studii, která nikterak překvapivě tvrdí, že hraní jednoduchých videoher, jako je tetris nebo slovní kopaná, dokáže snížit stres až o polovinu, snížit pocit únavy o 61 % a zlepšit náladu téměř o 600 procent. Že by bylo pro západní civilizaci lepší zahrát si chvíli tetris než utrácet za léky typu Valium, Prozac a Xanax? Podle autorů studie z Univerzity Východní Caroliny to skutečně platí. "Ve své kariéře jsem vedl celou řadu studií v oblasti rekreační terapie, ale teprve nyní jsem si uvědomil léčebný potenciál videoher. Výsledky této studie jsou vzhledem k efektu her na stres a náladu opravdu ohromující," říká Carmen Russoniello (skutečně je to chlap). Svůj optimismus ve vztahu k možnosti terapeutického nasazení her zakládá pan profesor na metodologii studie, která zkoumala 134 lidí po dobu 6 měsíců.
Protože studii sponzoroval PopCap, zkoumané subjekty si svůj stres a špatnou náladu vybíjeli na populárních hrách tohoto vydavatele. Jmenovitě šlo o Bejeweled 2, Peggle a Bookworm Adventures. Nejznámější titul Bejeweled přispěl ke snížení stresu mezi pokusnými králíky o 54 % ve srovnání s kontrolní skupinou, která k videohrám neměla přístup. Další dvě hry neměly na hladinu stresu měřitelný vliv, ale zase se prokázal jejich pozitivní účinek na snížení napětí a depresivních myšlenek.
Vliv na náladu měřil výzkumný tým v celkem šesti kategoriích, jako je psychologické napětí, vztek, únava nebo smutek. V celkovém vyhodnocení pak hra Peggle přinesla hráčům největší zlepšení nálady - o 573 %. Bejeweled a Bookworm Adventures k lepší náladě přispěly 435 a 303 procenty. Jen je škoda, že ve studii chybí pro srovnání třeba vliv hraní Call of Duty nebo naopak měření změn nálady a úrovně stressu po jízdě na kole. Snad příště.
Nintendo nezlevní, ale omladí se
Nintendu se daří. Virové tažení Wii a stabilní zájem hráčů o kapesní Nintendo DS stojí za 73% nárůstem obratu i za 48procentním zvýšením zisku za finanční rok 2008, který skončil k poslednímu březnu 2008. Pokud chcete reálná čísla, Nintendo od hráčů vybralo zhruba 270 miliard korun, do kasičky si potom po odečtení nákladů uložilo nějakých 42 miliard korun. V jenech, samozřejmě.
V té hromadě peněz jsou uloženy příjmy za prodej 30 milionů kapesních zařízení Nintendo DS (celkem se od uvedení na trh prodalo 70,6 milionu kousků). Dařilo se i v prodeji DS her, Pokemon Diamond/Pearl se prodalo 9,56 milionu kusů, Brain Training si pak pořídilo téměř 12 milionů lidí. Celkem se za uplynulý rok prodalo na 57 milionů kopií her pro Nintendo DS.
V případě Wii se Nintendu podařilo udat 18,61 milionu krabic (od uvedení na trh už 24,45 milionu). A jen v Japonsku se během prvního měsíce prodaly skoro dva miliony kusů Wii Fit. Dobře se prodával i Super Smash Bros. Brawl se 4,85 milionu kusů. Zákazníci si za uplynulých 12 měsíců pořídili na 26 milionů her. To znamená v podstatě jednu jedinou hru na prodanou konzolu. Tento výsledek znovu podporuje podezření, že většina Wii krabiček leží ve skříni a většina uživatelů po ukojení svých pudů s Wii Sports otevřela svou peněženku jen jednou ve snaze vrátit původní skvělé pocity z hraní. Ne že by to manažerům Nintenda v tuhle chvíli muselo vadit, do budoucna ale budou muset nejspíš něco podniknout.
Skutečnost, že se Nintendu zatím skvěle daří, vedla Satoru Iwata, prezidenta společnosti, k pro hráče nepříliš příjemnému vyjádření: "naše výsledky pro tento rok nejsou založeny na snižování cen a nemyslím si, že bychom k takovým krokům museli sahat." V překladu to znamená asi toto: "Hezky nám sypte penízky, dokud se to bude prodávat, tak neslevíme ani korunu." Cena Wii v České republice (přes 7000 korun) pak ukazuje, že lokální distributor bere lekce z Nintenda skutečně vážně – v Alze stojí Wii 7 598 Kč, o 2250 korun více než Xbox 360 Arcade a jen o 16 korun méně než Xbox 360 Mongoose Edition v designu Halo 3 se 20GB pevným diskem.
Microsoftu se nedaří, ale Xbox jede
Microsoft mírně změnil svou cenovou politiku, nabídl levnější Windows Vista, ale investoři z chování společnosti nemají radost – Mirosoftu se podařilo mírně zvýšit tržby za třetí čtvrtletí účetního roku na 14,45 miliardy dolarů, ale jeho zisk poklesl meziročně o 11 % na 4,39 miliardy, to znamená, že 90 % příjmů Microsoft obratem vydá – na mzdy, právní spory a další účely. Hlavní problémy přinesla divize Windows, které klesly prodeje o 24 procent kvůli slabšímu odbytu Windows Vista, který mohl být spojen s čekáním na první servisní balíček.
Nás samozřejmě více zajímají výsledky herní divize, a právě tam Microsoft lehounce zazářil, i když Nintendu jen zdálky kouká na záda. Každopádně herní divize byla díky Xboxu 360, Halo 3 a příjmům za služby Xbox Live v černých číslech, Obrat divize meziročně vzrostl o 68 % na 1,58 miliardy dolarů – herní záležitosti se tak na obratu celého Microsoftu podílely přibližně deseti procenty.
Prodej her pro Xbox 360 a PC vzrostl meziročně o 85 % a firmě přinesl příjmy ve výši 418 milionů dolarů. Za stejné čtvrtletí Microsoft prodal 1,3 milionu Xboxu 360 (desetkrát méně než se prodalo Wii), ale i tak to pro Microsoft znamenalo téměř ztrojnásobení prodejů ve rovnání s třetím čtvrtletím loňského fiskálního roku. Pro posledního čtvrtletí svého účetního roku Microsoft očekává ještě lepší výsledky spojené zejména s příchodem GTA IV.
Ubisoft vyhrál díky Assassin's Creed
Třetí firmou, která v uplynulém týdnu prozradila svoje hospodářské výsledky je Ubisoft, který se pochlubil výsledky za celý fiskální rok. A dařilo se, prodeje meziročně stouply o 36 % na 928 milionu Eur, na prodejích přitom nejsilněji zapracovaly hry Rainbow Six Vegas 2 a Assassin's Creed. Na zajímavém obratu se výrazně podílely i hry pro příležitostné hráče vydávané pod značkou Games for Everyone , které do firemního sejfu za celý rok přispěly 230 miliony eur. V novém účetním roce chce Ubisoft překonat hranici 1 miliardy eur obratu a v ideálním případě samozřejmě zlepšit i ziskovost firmy.