Wii

Wii

GameEkonom: Steam je úspěšný a další nowiinky

Pirátů se nebojíme, jsme pod parou, Wii dává přednost Evropě, chystá 100 her a hráči jsou vlastně pračlověci

V textech věnovaných problematice nelegálního užívání software jsme se v minulosti několikrát zmínili o službe Steam, kterou autoři Half_Life vytvořili pro elektronickou distribuci her a jejich automatickou aktualizaci. Steam jsme přitom uváděli jako jednu z možností, jak snížit dopad pirátství díky nutnosti ověření identity uživatele pro přístup k online hraní a dalším příjemným bonusům. A i když se hry Valve a další tituly dostupné na Steamu dají stáhnout a hrát nelegálně, princip funguje.

Potvrdil to prezident Valve Gabe Newell na malé konferenci v americkém Seattle. Podle něj Valve pirátství prostě netrápí: „Když se podívám na seznam věcí, které nás v našem podnikání trápí, pirátství tam nenajdete. Máme skvělé nástroje, které lidem pirátění opravdu znesnadňují. Ale ještě důležitější je to, že naši zákazníci díky kvalitě služeb, které od nás dostávají, ani o pirátský software nemají zájem. Valve má navíc na hráče i drobný bičík: pokud zjistí, že uživatel Steamu zkouší registrovat „pirátský“ klíč, Valve mu zablokuje účet a podvodník tak přijde i o legálně zakoupené hry nebo nebude moct hrát online.

Problém prý pirátství nepředstavuje ani na trzích v Rusku nebo Číně, které jsou přímo pověstné pohrdáním autorskými právy. Hlavním důvodem pro „nákupy“ za pět virtuálních prstů  podle Valve stojí zejména velký časový odstup mezi vydáním hry (nebo filmu) v USA a v Rusku/Číně. Ochranu před nelegálním kopírováním tak Valve neposkytlo ani tak šifrování komunikace a ověřování platnosti herních klíčů, jako možnost pohodlně a hned si hru koupit. „Rusové mají peníze. Rusové rádi hrají a mají počítače. Rádi nakupují a neradi používají bittorent,“ komentoval situaci představitel Valve.

Valve v Seattlu představilo nejen svůj názor na pirátství, ale také novou funkci Steamu. Ten už dlouho umožňuje hrát zakoupené hry na libovolném počítači, stačí se přihlásit ke Steamu a hru si znovu stáhnout. Nyní bude Steam uchovávat i uložené pozice v podporovaných hrách nebo vlastní nastavení kláves. Tuhle drobnost chce Valve nabízet hráčům zadarmo, platit extra poplatky za její povolení nemají ani vývojáři her, kteří své hry prostřednictvím Steamu publikují. Služba Steam Cloud má navíc umožnit i ukládání screenshotů a videozáznamů z her. Speciálně funkce automatického zálohování uložených pozic zní slastně člověku, který vinou vlastní blbosti přišel o uložené pozice v Zaklínačovi někde ve čtvrté kapitole.

První hry, které funkci Cloud podporují jsou od Valve - Half-Life 1 a 2, CounterStrike a Team Fortress 2. V nejbližší době se k těmto hrám připojí také Left 4 Dead. Při práci na nových hrách už mohou vývojáři  novou funkci také začlenit, podpora Steam Cloud je dostupná v rámci vývojových nástrojů Steamworks. Ani oznámení nové funkce Steamu valve nestačilo, a tak přidali i pohled do budoucnosti – Steam by se měl brzy postarat i o aktualizaci ovladačů, Valve chce přidat i kalendář s podporou plánování akcí, komunitní stránky pro jendotlivé hry, cenu udávanou v místních měnách, podporu většího počtu platebních metod a od Amazonu okoukané doporučování nových her v závislosti na tom, co člověk hraje.

Spousta nowiinek o Wii
Kolem Wii se pořád něco děje. Tak třeba v Americe Nintendu vyčítají, že kašle na americké publikum a dává přednost tvrdému Euru před oslabeným dolarem. Jak na to přišli? Analytici jen poukázali na to, že se v USA prodalo „jen“ 500 000 kusů Wii Fit, zatímco v zemích EU Nintendo udalo dva miliony krabic. A tenhle výsledek není způsobený tím, že by se obézní Američané báli stoupnout na křehkou plastovou podložku. Wii prostě v obchodech není. Vtipně situaci popsal oblíbený analytik Michael Pachter, který se na herní průmysl specializuje: „"Je jim (Nintendu) jasné, že Američané budou stejně tlustí i za pár měsíců. Celé to je jen důsledek slabého dolaru. Firmy začínají ignorovat největší světový trh prostě proto, že jinde dosáhnout většího zisku.“

Další novinka pro Nintendo není úplně lichotivá. Vypadá to, že se konečně našla země, která o Wii příliš nestojí. Řeč je o jinak pokročilé Jižní Koreji, ve které se nejlépe daří online hrám, kvůli kterým tam občas lidé i zabíjejí nebo umírají, popřípadě obojí. Za první měsíc od oficiálního uvedení na trh se v Koreji prodalo prý mezi 35 a 40 tisíci kusů Wii. Za tímto prodejním propadákem podle místního tisku stojí regionální kódování obsahu, které umožňuje majitelům korejské verze Wii hrát pouze oficiálně lokalizované hry, kterých je málo. I přes relativní neúspěch se ale Nintendu prý daří lépe než oběma konkurentům. Microsoft v zemi za první rok prodeje udal pouze 150 000 krabic, Sony potom získala zákazníky pro 50 000 PlayStation 3.

Třetí zpráva je už pozitivnější – projektový ředitel amerického Nintenda Tim Prata oznámil, že se pro Wii chystá 100 nových her. Nepůjde ale o plnohodnotné tituly, alébrž o hříčky, které Nintendo začalo nabízet ke stažení prostřednictvím služby WiiWare. Nintendo prý spolupracuje s vývojáři na tom, aby se ke hrám dostali v brzké době. WiiWare má zatím dost daleko do šířky nabídky Xboxu Live, ale  ceny jsou lidové (5 až 15 dolarů) a vzhledem k hernímu suchu na Wii se i jednodušší hry nejspíš u hráčů setkají s nadšením. Pokud bílou krabičku vůbec vytáhnou ze skříně.

A poslední nowiina – o remaku svých her na platformu Wii nebo taky DS podle serveru Eurogamer přemýšlejí slavní LucasArts, i když zatím nechtějí nic oficiálně oznámit, protože „jejich tiskový mluvčí o tom nic neví“.

Hráči jsou vlastně pračlověci
Jojo, všichni máme rádi vědecké studie, které vznášejí světlo poznání do duše zarytých pařanů. Násilí, sexuální deviace a podobné věci nás nepřestávají zaměstnávat, a tak jsme přivítali i práci, kterou si dal tým odborníků ze Stanfordské univerzity. Ti pod vedením Allana Reisse zjistili, že část mozku zodpovědná za pocity uspokojení je při hraní her aktivnější u mužů než u žen. „Rozdíly mezi pohlavími nám mohou pomoci s vysvětlením toho, že muži se do hraní ponoří snadněji než ženy,“ uvedli vědci. 

K tomuto překvapivému závěru došli výzkumníci bohužel na zanedbatelném vzorku jedenácti mužů a jedenácti žen, subjekty přitom prošly několika 24 sekundovými intervaly hraní speciálně navržené počítačové hry, v níž hráči klikali na kuličky na obrazovce s cílem obsadit co největší území. Procesy v jejich mozcích přitom vědci sledovali prostřednictvím magnetické rezonance.

Po analýze získaných dat výzkumníci zjistili, že hraní her stimulovalo centrum, které zodpovídá za pocity uspokojení a vznik závislostí. U mužských subjektů přitom měření prokázalo výrazně vyšší aktivitu této oblasti a její zvyšování v souvislosti s tím, jak velké území se jim podařilo obsadit. U žen přitom tato změna v závislosti na úspěchu ve hře chyběla. Ve výsledku je tedy úspěšné obsazení území pro muže mnohem více stimulující než pro ženy. „Myslím, že můžeme říct, že muži jsou od přírody více zaměření na získávání a obranu vlastního území. Není tedy potřeba génia, aby zjistil, kdo v našem živočišném druhu hrál roli dobyvatelů a tyranů. Jsou to muži,“ uvedl šéf výzkumu. Gratulujeme, tohle je přinejmenším na zisk Nobelovy ceny.