Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

REPORTÁŽ: Největší evropská herní výstava pojme za 5 dnů až 340 000 lidí

  12:33aktualizováno  12:33
Letošní Gamescom je minulostí a vše nasvědčuje tomu, že i letos padl divácký rekord. Jak to vypadá v Mekce herních fanoušků, na kterou se Kolín nad Rýnem v půli srpna již pošesté proměnil?

Na rozdíl od prestižní americké E3, která je pouze pro odbornou veřejnost, jsou brány Gamescomu otevřené pro každého, kdo si koupí lístek. Ten se letos prodával za necelou pětistovku (17 eur) a již týden před výstavou bylo beznadějně vyprodáno. Stálo to za to?

Měl jsem to štěstí, že jsem se na svoji první herní výstavu (pokud nepočítám Invex) vypravil se zkušenými harcovníky Petry Ticháčkem a Linhartem (fanouškům adventur jistě netřeba představovat) již v úterý.

13.srpna 2014 v 15:57, příspěvek archivován: 20.srpna 2014 v 12:29

Na GC plati, ze cim mene novinek vyvojari maji, tim vice hezkych holek musi ukazat. pic.twitter.com/goPOhWgub7

Zdlouhavá cesta přes celé Německo trvala kvůli rekonstrukci dálnice devět hodin, a proto jsem stihl velkolepou prezentaci Sony ne v posledních minutách, ale doslova posledních vteřinách. Do detailů vypilovaná show v níž nové trailery střídaly vystoupení legendárních vývojářů jako Hideo Kojima nebo Michel Ancel, překvapila snad jen nečekaným důrazem na „nezávislé“ hry.

Záznam konference je ke zhlédnutí na internetu, ale to vám příliš nepřiblíží atmosféru v sále, která se pohybovala někde mezi halovým koncertem (naučená vystoupení odměňovaná frenetickým potleskem) a sledováním letního blockbusteru v kině (pasivní sezení, při němž do vás pod tlakem pouštějí stále nové a nové vjemy).

Těžké začátky

Středa byla tzv. business only, tedy jediný den, kdy byl vstup omezen pouze na novináře, obchodníky a vůbec všechny rádoby VIP. Neznamená to ovšem, že by ohromný prostor deseti gigantických hal zel prázdnotou, to ani omylem. Vždyť jen novinářů bylo kolem šesti tisíc.

Gamescom 2014

Gamescom 2014

Každý vystavovatel má k dispozici prostor podle svých možností. Zatímco gigantům typu EA patří prakticky celá hala, kde mají ke každé hře vlastní „boudu“, ohromné obrazovky, na nichž dokola běží trailery a ukázky z her, a často i pódium pro doprovodnou show, indie vývojáři se tísní v malých stáncích s jedním, maximálně dvěma počítači.

V každou chvíli tak na člověka ze všech stran útočí nespočet vlivů, které se perou o vaši pozornost. Je to, jako kdyby na hudebním festivalu někdo nacpal všechny stage přímo proti sobě a na všech se něco dělo. U každého stánku s běžícím počítačem se tvořily fronty, ať už šlo o dlouho očekávanou áčkovou pecku, nebo simulátor bagru.

Než jsem se na 284 tisících metrů čtverečních alespoň hrubě zorientoval, uniklo mi několik naplánovaných schůzek, další padly v průběhu času prostě proto, že přesuny mezi některými prostory zabraly desítky minut.

Co se týče samotných prezentací, jsou si v podstatě podobné jako vejce vejci. Nejprve se musíte dostat přes bez výjimky nádhernou recepční, která nepustí nikoho, kdo nemá smluvený termín.

Gamescom 2014

Gamescom 2014

Poté čekáte na baru s ostatními kolegy, dokud si vás nevyzvedne další krásná asistentka a neodvede do malé místnosti, kde vám nadšený PR specialista půl hodiny až hodinu za použití 100+1 synonym slova „fantastic“ ukazuje předpřipravené kousky hry. Na závěr vám vrazí tričko a plakát, vyprovodí zadním vchodem ven a jdou se připravovat na další turnus. Jen výjimečně vás také nechají si hru vyzkoušet na vlastní pracky.

Chvíli zábava, ale po čase zjistíte, že je to v podstatě vše na jedno brdo, obzvláště u několikátých pokračování známých sérií. Kdybyste se mě zeptali, čím se bude lišit Zaklínač 3 od dvojky, nenapadá mě kromě lepší grafiky nic jiného než možnost skákání.

Druhá strana mince

Na druhý den jsem odcházel s rozhodnutím držet se Petrů, kteří měli domluveny schůzky s menšími vývojáři. A dobře jsem udělal. Spartánské prostředí malých kamrlíků, kde není z poloviny židlí téměř vidět na monitor, nebo v jednom případě i hotelového pokoje, je vykoupeno snadno přenositelným nadšením samotných autorů, kteří pro hru dýchají a s až dětským nadšením ukazují kdejakou (s prominutím) blbost.

A že se občas nahraje špatná uložená pozice nebo hra spadne do Windows? No a co. Kdyby byla hra hotová, tak už je přece dávno venku. Největší dojem z celé výstavy tak ve mně paradoxně zanechala hororová Soma od autorů Amnesie a obskurní španělská adventura Randall’s Monday (preview bude). O tom, že se mi díky klukům splnil sen a potřásl jsem si rukou s Charlesem Cecilem, ani nemluvě.

Gamescom 2014

Gamescom 2014

Nerad bych, aby z výše napsaného vznikl dojem, že se vymezuji proti AAA titulům, to ani omylem. Jen bych chtěl poukázat, že do nejmenších detailů připravená PR kampaň nemá za úkol ukázat hru, jaká ve skutečnosti je, ale pouze předvést ty nejlepší wow momenty a nahnat hráče do obchodů.

Z tohoto pohledu nechápu ty desítky tisíc lidí, kteří neváhali vystát i šestihodinové(!) fronty, jen aby zahlédli nový kousek „assassína“. Fandovství je krásná věc, ale nic by se nemělo přehánět. Což mi jistě potvrdí každý, kdo si všímal divokých cosplay variací návštěvníků z lidu. Nedostatek talentu často dokáže vyvážit přemíra nadšení, nedostatek soudnosti však nadbytek tělesné hmoty nespasí.

Celkově můžu říct, že jsem byl spokojen. Ale jako běžný návštěvník bych si účast raději pořádně rozmyslel. Pokud byste to brali jako setkání s lidmi se stejným koníčkem, pak lepší místo na světě asi nenaleznete (možná Tokio, ale to je přeci jen trochu z ruky). Ale pokud se chcete podívat na oblíbené herní značky ještě před tím, než oficiálně vyjdou, zkuste radši prohledat YouTube. Protože pokud máte dostatek trpělivosti, abyste si vystáli gigantické fronty na vše, jistě vydržíte čekat i těch pár měsíců do oficiálního vydání.

Autor:


Témata: Warcraft




Nejčtenější

March of the Living
Pohled na život vývojáře: Nezaplacené účty a stálá obava o budoucnost

Mnoho lidí vnímá práci na videohrách jako ten nejlepší způsob obživy. Ve velkorozpočtovém vývoji je to však tvrdá dřina plná přesčasů a častého propouštění po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.