|
Tři bratři a jeden navíc
Děj ve zkratce vypráví o jedné povedené italské rodince. Tři nejstarší bratři zavraždí svého nejmladšího sourozence a uniknou pomstě rodičů cestou za oceán. V New Yorku dvacátých let pak založí vlastní mafiánské gangy a stanou se vládci podsvětí. Přesto nemohou klidně spát – naživu je ještě jeden bratříček, s výrazně větším smyslem pro spravedlnost a morálku než ostatní. Vydává se též za moře s rodičovským požhenáním a začíná svou kriminální kariéru, aby se vyšplhal po hierarchickém žebříčku newyorského podsvětí a mohl se střetnout se svými nenáviděnými bratry tváří v tvář jako rovný s rovným. Nebude to ovšem vůbec snadné a začátky kariéry budou značně neslavné. První z velké řady misí zahnrují poslíčkovské a podřadné úkoly pro strýce Vincenza, a tak náplní demoverze bylo ze začátku pouze vydírání a výhružné vraždy prakticky bezbranných nabušenců v ulicích. Jakmile si ale Mario získal strýcovu větší důvěru, mohl se i s několika spolubojovníky zúčastnit výpravy většího významu – několik úctyhodných matek mafiánských rodin se dostalo do zajetí. A protože mezi italskými přistěhovalci panuje do jisté míry solidarita, pokusí se Mario o jejich záchranu dle jednoduchého vzorce: dnes pomůžeš matkám, příště ony v těžké situaci tobě.
V New Yorku to žije
První dojem z Ganglandu je naprosto perfektní. Po vytvoření hráčského profilu a započetí první mise se před hráčem otevře fascinující svět New Yorku 30. let. Řeči vývojářů o tom, jak bude město žít vlastním životem, nebyly ani v nejmenším přehnané. Jednak jsou ulice vymodelované s velkou dávkou vkusu a smyslu pro styl a detail, takže už pohled na exteriéry i interiéry barů, obchodů, kostelů či policejních stanic je dostatečně esteticky hodnotný, jednak se v té vší kráse pohybuje velké množství postav. Ulicemi za svým posláním kráčejí civilní občané nejrůznějších společenských tříd a charakteristik, mafiánské komando zde může narazit na pouliční obchodníky, prostitutky, policisty, či cizí pistolníky. Neustálý pohyb je jen jednou z kostek mozaiky dojmu živosti. Dalším kladem je ubíhající čas a s ním související aktivita: v noci počet lidí v ulicích značně opadne a civilisté z nich prakticky zmizí, obchody mají svou zavírací dobu, stejně jako noční kluby. Technickou, ale velice impresivní záležitostí je pak to, jak se projevuje pohyb slunce po obloze: všechny objekty, ale i postavy mají velice dobře udělané stíny, které se s ubíhajícím časem zkracují a prodlužují, díky čemuž lze snadno odhadnout, jaká denní doba zhruba je.
Když se u nás chlapi poperou
Bitky v Ganglandu se rozhodně neomezují na nůž a sekeru jako v notoricky známém hitu skupiny Kabát. Každá postava může nést řadu různých střelných zbraní, od revolveru až po Tommy gun, které jsou věrně zpracovány co do své kadence a počtu nábojů v nábojnicích, po jejichž vystřelení je nutné přebít. Ze začátku jsou přestřelky svou akčností a rychlostí zábavné, později trochu zamrzí omezené taktické možnosti – základem je zkrátka jen najít si kryt, skrčit se a ostřelovat nepřátele. Nerealisticky též působí výdrž všech postav – extra tuzí pistolníci snesou třeba i deset zásahů, než definitivně padnou k zemi, na druhou stranu, vzhledem k nemožnosti ukládání během mise je to vcelku nutnost. Jednotlivé postavy jsou diferenciovány i RPG prvky, navíc za úspěšný postup získávají krom peněz též zkušenosti a mohou své statistiky zlepšovat. Doufejme, že v pozdějších misích dostanou hráči pod svou kontrolu třebas i početnější týmy gangsterů a bude možné postupovat taktičtěji, či že se objeví i slibované, avšak v demoverzi nepředvedené stealth prvky. Na druhou stranu, pár opravdu divokých přestřelek, v nichž chodník skrápí nábojnice a vzduch se sytí pachem potu a krve, do správné mafiánské hry bezesporu patří.
Výhled do budoucnosti
Fakt, že v demoverzi bylo jen prvních několik misí, zapříčinil, že nebyly odhaleny prvky globálnější strategie a budování vlastního gangu, jež by mohly hru v pozdějších fázích značně obohatit. Co ovšem odhaleno bylo, je fakt, že se autorům povedlo poměrně chytlavě smixovat střeleckou akci s prvky taktické strategie á la Commandos, silným příběhem a vhodně implementovaným systémem zkušeností a rozvíjení jednotlivých postav. K tomu je třeba přidat snadno pochopitelné ovládání (byť orientace v hlavním menu není zcela bezproblémová) a vynikající technické zpracování. Hra přestože nabízí velice dobrý vizuální zážitek, kvalitně animované postavy a dynamické stíny a řadu dalších efektů, nemá problémy s plynulostí. Kameře by neškodila možnost většího oddálení, nicméně hra zůstává povětšinou přehledná a bezproblémově ovladatelná. Zkrátka a dobře, přestože nejde s klidným srdcem říci, že by byl Gangland adeptem na přední příčky ve vyhlášení strategií roku, roli černého koně s největší pravděpodobností naplní: je stylový, audiovizuálně skvělý a dobře se hraje.
Index očekávání: 8/10