Pravdou je, že až tak velké překvapení to není, protože převádění starších, léty osvědčených titulů z historických konzolí Nintenda na GameBoy Advance je pro mateřskou firmu takříkajíc denním chlebem. GBA je totiž díky své koncepci a hardwarovému prostředí přímo stvořený pro podobné konverze. Však s tím také Nintendo při jeho vývoji počítalo.
Typickým představitelem tohoto směru je Donkey Kong Country. Původně roztomilá plošinovka s opicemi v hlavní roli byla na GBA portována s velkou pečlivostí a věrností, díky čemuž obrozený titul vypadá velmi podobně jako originál. Navíc přibylo několik dalších ingrediencí, které příjemně tlačí hratelnost a životnost ještě o trochu výše než v původní hře.
Koncept a design nového Konga věrně kopíruje SNES verzi, která je bratru již osm let stará. Ovládáte v ní dvojici opiček Donkeye a Diddyho, jimž zlí Kremlingové ukradli celou obří zásobu banánů. Aby oba přátelé získali všechno své žluté bohatství nazpět, musí projít 33 úrovní, ve kterých „natlučou“ zlodějům a postupně najdou svůj ukradený majetek.
Původní Donkey Kong byl jednou z prvních her pro SNES, která kladla velký důraz na špičkové (na svoji dobu) grafické ztvárnění. Také zde prvně Nintendo použilo renderování obrazu pro všechny grafické scény na obrazovce. Pro tuto technologii byly použity pracovní stanice SGI, na nichž vývojáři nejprve prostředí renderovali ve 3D, aby je poté zkonvertovali do 2D formy s menším počtem barev, jež byla tímto zásahem přizpůsobena možnostem a výkonu SNESu. Také bylo implementováno v tehdejší době několik převratných grafických technologií, které zahrnovaly dynamické osvětlení a efekt mlhy, vše pro iluzi větší hloubky a pseudo 3D efektu.
Před několika lety Nintendo poprvé vzkřísilo Donkey Konga na své malé konzoli GameBoy Color, jenže tento handheld na plnohodnotný převod zachovávající tehdejší vymoženosti předlohy nestačil a tak až GameBoy Advance dovolil akceptovatelnou konverzi a zachování všech důležitých vlastností původní hry v novém kabátku.
Kromě bezchybného provedení vlastní hry je GBA verze bohatší o několik novinek. Předně je to možnost hrát ve dvojici - po kabelovém propojení dvou handheldů. Omezený multiplayer je k dispozici i v rámci jediné konzole, kdy se vždy po ztrátě života střídáte ve vedení postaviček. V Kongovi totiž neputuje jediná opička, nýbrž Donkeymu pomáhá Diddy a tak celé dobrodružství prožívají vesměs stále spolu.
Náplň putování je docela jednoduchá a dokonale vhodná i pro menší děti. Vodíte své opičky předdefinovanou cestou, kde sbírají užitečné předměty, ničí zlé nepřátele, ale hlavně skákají a skákají, jak se na správně vychovanou plošinovku sluší. Sto sesbíraných banánů se vám odmění extra životem navíc, podobně barevné balónky vydají až za tři životy a sběr písmenek, ze kterých poté složíte slovo "KONG" taktéž nabízí za odměnu užitečný život k dobru. Kolekce třech symbolů se zvířátky zase nabídne bonusovou úroveň, obsahující mnoho předmětů, za které obdržíte opět další životy.
Kromě hopsání se naši hrdinové dosti často věnují i házení sudů, kterých se povaluje na cestě dost a dost. Některé přitom mohou explodovat, tudíž zničí více protivníků najednou, další barely slouží jako startovní body při ztrátě života a ještě najdete deset dalších typů soudků s roztodivnými funkcemi a schopnostmi. Nebyly by to opice, kdyby neoplývaly slušnou škálou pohybových aktivit. Vyjma standardní chůze a běhu umí také pěkně útočit ze stojky, o házení soudků jsem již mluvil, ale dále zvládají skok po zemi i po liánách a dokonce umí i plavat. Kongovi mají samozřejmě mezi obyvateli džungle mnoho přátel, tudíž se při putování mohou čas od času spolehnout na pomoc nosorožce, žabky, pštrosa či mečouna.
I když dohrajete hlavní hru, nemusíte smutnit, protože můžete všechny úrovně znovu projít tentokráte s časovým omezením, nebo si zahrát jednu ze dvou miniher. V první se pohybujete na zádech mečouna a snažíte se pomocí prutu lapit plovoucí ryby tak, abyste je rovnou odhodili do plovoucí loďky, která ale pluje nezávisle na vaší rybě. Druhá „gameska“ je taneční, tudíž máte za úkol mačkat tlačítka dle předpisu na displeji a na to váš opičí tanečník vykouzlí různé pohybové kreace. Obě minihry je možné hrát také ve dvojici na jedné konzoli. Ukládání se děje automaticky na kartu.
Tímto jsem vyčerpal všechny možnosti nového Konga, tudíž mi už jen zbývá předchozí řádky shrnout. Celou hrou prostupuje opravdu dobré převedení ze SNESu, včetně autentického ozvučení a soundtracku, které pouze malinko ztrácí díky nižšímu kontrastu a sníženému barevnému podání, což je daň za malý digitální displej. Můžete očekávat prakticky stejnou hru co před lety, navíc s možností průchodu otevřených úrovní na čas a s dvojicí nových miniher. Potěší i multiplayer bez nutnosti propojení konzolí kabelem. Hlavně díky jednoduchému konceptu a zápletce, stejně jako lehké angličtině, se Donkey Kong výborně hodí spíše pro mladší majitele GBA.
Donkey Kong Country | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|