Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Shining Soul - kapesní Diablo

  12:00
Na GBA trh přichází akční záležitost ve stylu Diabla, která nabízí na první pohled docela zajímavou alternativu ke zde bohatě představenému žánru klasických RPG a to tím spíše, že projekt má na svědomí Sega.

Shining Soul

Sega nám vedle Soniců na handheldu GBA oživuje další legendu z 16-ti bitů, jíž je série "Shining". Jelikož jsme se v rámci této řady dočkali mnoha žánrových prostoupení, počínaje klasickým dungeonem a konče strategií, je dobré dopředu předeslat, že v této inkarnaci jde pro změnu o akční RPG. Příběh oživuje dávnou legendu o temnotě a strašlivém nepříteli jménem Dark Dragon, jehož si mnozí z minulosti zcela jistě dobře pamatují. Ale zatímco tehdy jej musel udolat početný tým vašich hrdinů, v Shining Soul budete na vypořádání se s úhlavním antagonistou, resp. s jeho pohůnky úplně sami, celá hra se nese v rytmu zběsilého mačkání akčního tlačítka s následným rozdělováním zkušenostních bodíků mezi jednotlivé vlastnosti a skilly.

Začátek vašeho dobrodružství vás uvede do vísky, kde jste informováni o neradostném stavu věcí s tím, že na vás padlo ono břímě sprovodit zlo definitivně ze světa. Vedle několika známých figur z prvního dílu Shining Force tato lokalita nabízí ještě pár obchodů pro doplnění vašeho vybavení, ale také odlehčení eventuálně přeplněného inventáře, v němž každý předmět nezávisle na své velikosti zabírá jedno celé Shining Soul políčko. Story je zde však jen velice lehce načrtnuta a je jenom jakýmsi ospravedlněním pro to, abyste se vydali do světa a pobili na hlavu všechny, kdož se vám tu postaví do cesty. Je ještě záhodno podotknout, že zkraje máte na výběr "class", za který se budete zdejším dobrodružstvím ubírat. Warrior je zřejmá alternativa boje na blízko, podobně jako Dragonute, byť má tento o poznání silnější defaultní vybavení. Wizard a Archer zase představují volbu pro hráče, kdož nevyznávají "kontaktní sporty". Přes nesporně obrovskou sílu Dragonuta si dovolím říci, že povolání jsou rámcově vyrovnaná, neboť co oproti dračímu válečníkovi ztrácí takový lučištník na síle, to si zase vynahradí skillem dovolujícím rychlou regeneraci sil, což se velice hodí.

Z vísky vede cesta přímo do na mapě vybrané lokality, kde se to jen hemží nepřáteli a jediné, co vám na cestě pomůže, jsou občasné truhličky s překvapením či předměty vypadnuvší z poražených oponentů. Ale jelikož temnota nabírá na síle, máte hodně nakvap, což bohužel znamená neradostný moment, že při práci v inventáři, jakož i změně vašich parametrů při přestupu na další level se hra nepauzuje, což v kontextu Shining Soul stále se generujících nepřátel vyvolává zcela zbytečné vrásky na čele. Jakoby nestačilo, že jich tam po pár hodinách hraní už budete mít tolik, že v nich půjde listovat. Asi takhle. Soubojový systém, jádro Shining Soul, je ve své akční části simplifikován na využití jediného tlačítka pro atak a směrového kříže pro neustálé utíkání z dosahu povětšinou pomalých protivníků, jejichž typový výčet naštěstí nenabízí jinak obvyklé japonské varianty na způsob masožravého piškotového dortu a podobných legrácek. Jenomže s "postupujícím příběhem" se zdejší dungeony jeví více poschodovější, nepřátelé zavilejší a co hlavně - početnější. A strávit hraní toliko zběsilým mačkáním tlačítka A může resultovat nejenom v neradostný otlak palce jako tomu bylo u mne, ale také v daleko méně příjemné opotřebování vašeho GBA. Je to zkrátka poněkud monotónní, neřku-li přímo fádní.

Při soubojích se na obrazovce objevují číslíčka informující o velikosti způsobené "damage", takže máte po chvíli jasné povědomí o tom, kterak silný je ten který oponent. Vděčným prvkem je skrze klávesy R & L rychlé cyklování mezi třemi sloty se zbraněmi a třemi sloty s předměty, kde Shining Soul největší pozornost patří uzdravovacím herbům a teleportačnímu Angel’s Feather, bez něhož se z nedokončeného dungeonu (jehož skutečným vyvrcholením je až srážka s blbcem, pardon s bossem, ono to ale pohříchu vychází nastejno) nedostanete. Samozřejmě, že v Shining Soul platí jistá omezení, každé povolání má určité zbraňové preference a dále platí, že silnější zbraně jsou zase o něco pomalejší, typickým příkladem budiž meč vs robustní sekera. To samé se týká vybavení, přičemž můžete mít na sobě až tři různé věci - na tělo, na hlavu a ještě nějaký vkusný doplněk, jako je třeba prsten zlepšující nějakou konkrétní vlastnost. Když jsme u vlastností, sem patří takové ty klasické jako je síla, obratnost či inteligence, které lze při přestupu na další úroveň díky několika získaným bodíkům vylepšit, s čímž souvisí i pochopitelné navýšení útočného a obranného čísla, potažmo počtu životů. Skilly jsou druhá důležitá položka, kde pro každé povolání nalezneme několik zcela odlišných dispozic, jejichž růst však jednak neprobíhá ani zdaleka tak rychle, jak byste si asi představovali a druhak - např. takové umění zacházení s lukem vám sice garantuje po chvilkovém držení tlačítka A smrtonosný déšť narychlo vystřelených šípů, což je samozřejmě pěkné, leč z hlediska shora avizované jednotvárné hratelnosti se bohužel nic významného pro hráče nemění!

Shining Soul

Co se týče vizuální stránky hry - je vcelku povedená, tradiční pestré barvy s roztomilými figurkami však kazí jednak odbytá pohybová fáze a dále velice malá rozlehlost každé lokace, ať již interiérové či exteriérové, kde se navíc občas o něco na trase zaseknete, jako je např. hned zkraje zelený cákanec na zemi představující travnatý trs. Je rozhodně příjemné, že postavami nepřátel lze beztrestně procházet, takže vás nemohou obklíčit, méně povedený je prvek, že portál do dalšího patra dungeonu se otevře jenom tehdy, až jich vybijete v lokaci dostatečné množství, což je dle mého poněkud zjednodušená koncepce, trocha té interakce navíc by hře určitě neškodila.

Shining Soul je zkrátka ostudným navázáním na známou sérii a za sebe mohu říci, že jsem jím značně rozčarován. Výsledný dojem by měl do značné míry napravit multiplayer pro čtyři hráče, možná kooperace by tomuhle snažení mohla dodat sympatický taktický rámec, i když nutnost kupovat si kvůli tomu další herní catridge není zrovna košer, jak vidno, příkladný tah vynikající strategické řady asi není hodný následování. Je mi také trochu záhadou, proč se neuvažuje na poměry handheldu o dle mého zvládnutelném RPG Shining Wisdom, který sice Shining Soul nenabízí výrazně vyšší kreativitu v soubojové části, ale podobně jako Alundra či Legend of Zelda jsou některými subjekty zařazované spíše do žánru akční adventura než akční RPG, ale přitom schéma zlepšování atributů hlavní postavy (zde skrze získané předměty) je těmto hrám východní provenience vlastní od začátku jejich výskytu na herním trhu. Co si o tom myslíte?

Ale abych to tady konečně nějak uzavřel. Shining Soul je poměrně dlouhá hra a systém zlepšování parametrů vybraného hrdiny se někomu může docela zamlouvat, neboť s tím přímo souvisí i určitá volba taktiky při boji, dá-li se to tak tedy nazvat. Bohužel však hra nenabízí žádanou herní kreativitu a i při přímém porovnání s konkurenčním Pánem prstenů v akčním titulu

Shining Soul
Výrobce/Distributor Sega / Atari
Platforma GameBoy Advance
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Verdikt: Tedy žádná velká sláva, pakliže budeme hodnotit jenom singleplayer, z výsledné známky si ještě deset procent odečtěte.
Hodnocení: 40% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...