V perexu zmiňovaná původní TOCA World Touring Cars vycházející ještě na prvním PlayStationu dokázala celou sérii neskutečně vygradovat a uzavřít její působení na nejstarší konzoli od Sony doslova ve velkém stylu. Právem patří ke klenotům silničního závodění vůbec. Vím co říkám, ještě dnes se rád k této hře vracím. Proto jistě nebylo náhodou, že po převedení titulu Colin McRae Rally 2.0 na GBA přišla na řadu právě TOCA WTC. Jak už to v podobných případech bývá, Codemasters zůstali odpovědní pouze za design hry, resp. za tučný peníz poskytli práva a grafické provedení jinému studiu, které má více zkušeností s vývojem her pro uvedený handheld.
Je pravdou, že „malá“ TOCA WTC se snaží seč může o maximální podobnost se svojí předlohou. Ať už je to velice podobná hudba nebo takřka identické grafické provedení herních nabídek a voleb, jistě se okamžitě dostaví ten známý pocit „déja vu“. Vše ale samozřejmě působí poněkud ořezaným dojmem. Nacpat do omezené paměti GBA kazetky celý obsah původního CD pochopitelně nelze, tudíž se musíme spokojit s jistými ústupky.
Ale nutno podotknout, že nejsou až tak velké, naopak můžete být překvapeni poměrně rozsáhlými možnostmi hry. Kromě standardního „Quick Race“, „Free Race“ a „Time Trialu“ nechybí ani hlavní režim šampionátu a jednoduché závodění ve více hráčích.
Šampionát je také velmi podobný své předloze, tudíž ze všeho nejdříve musíte splnit požadavky týmu v podobě zajetí určitého času na vybraném okruhu. Obvykle na to máte trojici pokusů. Po úspěšném absolvování tohoto testu se můžete již naplno účastnit ostrých závodů za vybraný tým. Zajímavé je, že i když hra obsahuje tři volby obtížnosti, požadované časy testů jsou vždy identické. Pouze se zvýší rychlost ostatních jezdců při závodech. Můžete si také na začátku vybrat oblast, ve které se bude odehrávat vaše jezdecké úsilí. Kromě Evropy a Ameriky se nabízí také Japonsko. V rámci Evropy se můžete projet v německém okruhovém mistrovství, britském a samozřejmě i středozemním. Vše na chlup stejné jako v „dospělé“ verzi TOCA. Podobně pak v Americe můžete zajet na sever i jih, nu a v Japonsku se jinde jezdit nedá. Každý seriál se skládá z několika podniků a ty zase tvoří náplň národní i mezinárodní skupiny a také mistrovství světa.
Dle umístění v závodě obdržíte relevantní množství bodů, jejichž určitý počet vám odemkne přístup do vyšší skupiny. Logicky začínáte jezdit národní soutěže, po nasbírání 60-ti bodů můžete postoupit do mezinárodních pohárů a po zisku 120-ti bodů se otevře i nejprestižnější mistrovství světa.
Okruhů TOCA WTC nabízí 15, vše to jsou oficiální licencované tratě známé z „dospělé“ předlohy. Ovšem při prvním startu máte odemčené pouze tři. Okruhy se snaží věrně zobrazovat reálný profil, ale to je tak všechno. Jestliže tratě jako Silverstone a další již máte z jiných her zažité a vskutku mi tu dáte za pravdu, že zatáčky jsou tam, kde mají být, ovšem prostředí vůkol už vůbec neodpovídá. Díky slabému výkonu GBA tak můžete spatřit pouze několik bedýnek, které mají úlohu boxů, a sem tam nějaké diváky či sloup. Celou jízdu vás bude věrně doprovázet pouze ubíhající silnice s krajnicemi a všudypřítomné kužely.
Na druhou stranu s povděkem kvituji velmi nízký horizont, který ve všech automobilových hrách na GBA ukusuje horní část výhledu, ale zde neruší a dovoluje vychutnat si docela slušný výhled na vozovku před vozem. Autíček jsem napočítal 18 a podobně jako okruhy také tato vozítka reflektují náplň původní hry. Kromě klasiky jako Ford Mondeo nebo Audi A4 zde najdete také několik lahůdek v podobě Audi TT či TVR Cerbera. Na rozdíl od dobře zpracovaných okruhů vozy od sebe skoro nepoznáte, protože se podobně jako v Colinovi 2.0 jedná o shluk různobarevných čtverečků. Právě různé zbarvení vozů vám bude jediným vodítkem při jejich rozpoznávání.
V porovnání s Colinem bych ještě vyzdvihl osmičku vozů na trati, čímž se zdejší jízda stává zábavnější a velmi často budete nuceni bojovat se soupeři o každičký metr cesty. Vůbec styl zdejšího ježdění se mi velmi líbil a i v rámci omezeného zpracování daného hardwarem GBA jsem zažíval jistou dávku napětí, které je mnohým konkurenčním titulům cizí.
Vynikající fyzikální vlastnosti původní TOCA WTC vzaly samozřejmě za své, arkádově pojaté ježdění je ale o něco přesnější než u skotského kolegy, proto se s autíčky lépe jezdí. Dokonce si můžete před každým závodem naladit vůz podle svých představ. Nastavovat lze tuhost tlumení a stabilizátorů, obutí, převodové poměry, přítlak spoileru i brzdný poměr. Kromě volby převodů jsem ale žádný znatelný rozdíl v jízdních vlastnostech při různých nastaveních nezaznamenal.
Povinné zajížďky do boxů jsou ve hře také obsaženy, dokonce se tvůrci evidentně snažili sem vnést i aspekt deformace vozidla, ten je ale reprezentován pouze měnícím se zbarvením jednotlivých částí piktogramu vozu a posléze změnou jeho jízdních vlastností. Na displeji žádnou změnu na karoserii samozřejmě nepoznáte.
Zbývá zastavení poslední a to jest u ozvučení. Hudba je, jak jsem již říkal, zcela v duchu předlohy, tudíž rozhodně v ničem nepřekvapí a i ostatní zvuky ve hře včetně projevů motorů také nijak neoslní.
Dle mého názoru je tedy TOCA WTC propracovanější a kvalitnější titul než velmi podobný Colin McRae Rally 2.0 a právem patří mezi současnou špičku automobilových her na GBA. Bohužel je její provedení velmi svazováno hardwarovým omezením konzole a paměťovým u karty, nicméně i přes tato úskalí se malé TOCe podařilo alespoň částečně přiblížit svému dospělému bratříčkovi na PSX.
TOCA World Touring Cars | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|