Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GDC report: FIFA na mobilu?

  12:00aktualizováno  9:57
Není to jen senzacechtivý titulek, ale skutečnost, které se v několika letech dočkáme. Zástupci progresivních firem programující hry na mobilní telefony se během jedné hodiny ujistili, kde leží hranice v tomto zatím neprobádaném herním odvětví. Pakliže vás zajímá popis současné situace a prognózy budoucnosti, stačí jediný klik.

Diskusní panel se snažil zodpovědět jedinou otázku. Jak se bude vyvíjet hraní na mobilech?

WAP zklamal, svorně se shodla skupina návrhářů pro mobilní telefony. Většina z nich si obdobím wapových her prošla a naučila se pracovat s mobilním hraním na základní interaktivní úrovni, ale nyní všichni přecházejí na SMS a JAVA rozhraní. Výhoda textových zpráv pro hraní není ani tak v hraní samotném, jako spíše v upozorňování na aktuální dění na serveru nebo v zasílání hi-score tabulek. Během roku 2001 bylo jen v Evropě vyměněno 250 miliard SMSek, z toho vyplývá, že lidé se nevyvratitelně naučili SMS komunikaci používat. Tedy, alespoň těch dokazatelných třicet pět procent majitelů mobilů. Vedle textovek bojuje o místo na slunci JAVA, které ukázal cestu úspěšný Space Impact nebo Had. Základní schéma budoucnosti připomíná placenou zahradu rozkoší. Majitel mobilního telefonu se připojí na server, vybere si hru a stáhne ji do paměti přístroje.

"Kupodivu překážka neleží v grafice, ale v hardwaru a jeho vzájemné nekompatibilitě" říká Kevin Bradshaw, zakladatel mezinárodně úspěšné firmy Digital Bridges. "Na internetových obchodech a nejen v nich naleznete desítky telefonů s nejrůznějšími parametry. Například velikost displeje je překážkou; musíme počítat s tím nejmenším." V ideálním případě budou překonány hardwarové diference, ale pak se narazí na rozdíly mezi samotnými operátory, kteří vyžadují specifické přístroje s vlastním softwarovým vybavením. Ve společnosti fungující na konkurenci je takové chování pochopitelné, ale dokud se nesjednotí společná herní řeč všech evropských operátorů (nejlépe v JAVA), budou hry z valné většiny vázány na typ přístroje a operátora. "V Japonsku to mají jednoduché, tam je jeden operátor a ten bez problémů prosadí jakýkoliv standard," oznamuje Chris Wright z Digital Bridges. To samé platí pro Nokii a jí ovládané Norsko a Finsko. Evropský region je z hlediska návrhářů bezprávní zemí. Navíc se přidružuje problém placení za stáhnuté hry. "Když už si toho drahého mobila s barevným displejem koupíte, tak se vám nebude chtít platit za nějaké hry," podotýká Matt Spall z britské Morpheme. "A vývojářský tým se udržovat musí, stejně jako server a kde na to vzít peníze?"

Chris Wright vyrukuje ještě s jedním problémem: jak udržet hráče u hraní? Buď nabízet primitivní hry s jednoduchou hratelností a tím větší opakovatelností anebo vymyslet něco jiného. "V jedné hře jsme hráče udržovali jako v dlouhém závodě. Pakliže hráč chtěl dosáhnout cíle hry, musel jí poctivě hrát jeden týden. Na konci týdne počítač vyhodnotil podle počtu bodů hrající hráče a ty laxní vyloučil. Ti, co poctivě hráli, byli odměněni nějakou grafickou blbinkou." Přitom možnosti mobilního telefonu nejsou malé a vedle JAVA a SMS protokolu je zaveden MMS (Multimedia Messaging System) pro posílání audiovizuálních souborů. Mobilní telefony vytvářejí velkou herní komunitu, umožňují větší kontakt hráčů a s tím návrháři počítají při zakomponování silnější interakce se serverem na bázi "jeden hráč-server-jiný hráč". Velké herní firmy již dnes začínají pracovat na speciálních verzích svých her. Jmenovitě THQ se svou rozsáhlou wireless divizí a EA připravující SMS a WAP verzi (I-Mode pro Japonsko) FIFA 2002. Přes všechny nadějné vyhlídky bude nástup mobilních her do Evropy pomalý a skutečného počátku wireless entertainmentu se dočkáme až roku 2004. Na konci roku 2006 by příjmy z SMS her měly překročit pět miliard korun, celkový počet majitelů odpovídajících mobilů dosáhne 333 milionů a skutečně platících za hraní bude 33 milionů. Oproti tomu, JAVA hry mají podle analytiků šanci vydělávat na konci roku 2006 padesát dva miliard korun.

Možnosti mobilních telefonů se budou rozvíjet, o tom není pochyb. Vyšší kapacita paměti, rychlejší přenos, kvalitnější programování pro grafické prvky, to vše se do dvou let dostane do stavu "přenosného videoshopu," jak účastníci panelu nazývali po skončení podobu budoucnosti. "Osobně máme málo peněz na financování vývoje, vše závisí na vydavatelích a jejich ochotě investovat nejen do vývoje softwaru, ale také do výzkumu hardwaru," uzavírají pánové. A jak známo, penězům se z bankovních kont nikdy moc nechce...

Autor:




Nejčtenější

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Další z rubriky

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

GTA 5
Prestižní škola využívá Grand Theft Auto 5 jako učební pomůcku

Kanadská prestižní střední škola Royal St. George’s College využívá Grand Theft Auto 5 jako učební prostředek, na kterém studentům ukazuje zakořeněné...  celý článek

League of Legends
Slavný fotbalista vyhrál soud s autory League of Legends

Slavný nizozemský fotbalista Edgar Davids uspěl s žalobou proti provozovatelům hry League of Legends. Jedna z postav se totiž notně inspirovala jeho vzhledem.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.