GDC report: FIFA na mobilu?

  12:00
Není to jen senzacechtivý titulek, ale skutečnost, které se v několika letech dočkáme. Zástupci progresivních firem programující hry na mobilní telefony se během jedné hodiny ujistili, kde leží hranice v tomto zatím neprobádaném herním odvětví. Pakliže vás zajímá popis současné situace a prognózy budoucnosti, stačí jediný klik.

Diskusní panel se snažil zodpovědět jedinou otázku. Jak se bude vyvíjet hraní na mobilech?

WAP zklamal, svorně se shodla skupina návrhářů pro mobilní telefony. Většina z nich si obdobím wapových her prošla a naučila se pracovat s mobilním hraním na základní interaktivní úrovni, ale nyní všichni přecházejí na SMS a JAVA rozhraní. Výhoda textových zpráv pro hraní není ani tak v hraní samotném, jako spíše v upozorňování na aktuální dění na serveru nebo v zasílání hi-score tabulek. Během roku 2001 bylo jen v Evropě vyměněno 250 miliard SMSek, z toho vyplývá, že lidé se nevyvratitelně naučili SMS komunikaci používat. Tedy, alespoň těch dokazatelných třicet pět procent majitelů mobilů. Vedle textovek bojuje o místo na slunci JAVA, které ukázal cestu úspěšný Space Impact nebo Had. Základní schéma budoucnosti připomíná placenou zahradu rozkoší. Majitel mobilního telefonu se připojí na server, vybere si hru a stáhne ji do paměti přístroje.

"Kupodivu překážka neleží v grafice, ale v hardwaru a jeho vzájemné nekompatibilitě" říká Kevin Bradshaw, zakladatel mezinárodně úspěšné firmy Digital Bridges. "Na internetových obchodech a nejen v nich naleznete desítky telefonů s nejrůznějšími parametry. Například velikost displeje je překážkou; musíme počítat s tím nejmenším." V ideálním případě budou překonány hardwarové diference, ale pak se narazí na rozdíly mezi samotnými operátory, kteří vyžadují specifické přístroje s vlastním softwarovým vybavením. Ve společnosti fungující na konkurenci je takové chování pochopitelné, ale dokud se nesjednotí společná herní řeč všech evropských operátorů (nejlépe v JAVA), budou hry z valné většiny vázány na typ přístroje a operátora. "V Japonsku to mají jednoduché, tam je jeden operátor a ten bez problémů prosadí jakýkoliv standard," oznamuje Chris Wright z Digital Bridges. To samé platí pro Nokii a jí ovládané Norsko a Finsko. Evropský region je z hlediska návrhářů bezprávní zemí. Navíc se přidružuje problém placení za stáhnuté hry. "Když už si toho drahého mobila s barevným displejem koupíte, tak se vám nebude chtít platit za nějaké hry," podotýká Matt Spall z britské Morpheme. "A vývojářský tým se udržovat musí, stejně jako server a kde na to vzít peníze?"

Chris Wright vyrukuje ještě s jedním problémem: jak udržet hráče u hraní? Buď nabízet primitivní hry s jednoduchou hratelností a tím větší opakovatelností anebo vymyslet něco jiného. "V jedné hře jsme hráče udržovali jako v dlouhém závodě. Pakliže hráč chtěl dosáhnout cíle hry, musel jí poctivě hrát jeden týden. Na konci týdne počítač vyhodnotil podle počtu bodů hrající hráče a ty laxní vyloučil. Ti, co poctivě hráli, byli odměněni nějakou grafickou blbinkou." Přitom možnosti mobilního telefonu nejsou malé a vedle JAVA a SMS protokolu je zaveden MMS (Multimedia Messaging System) pro posílání audiovizuálních souborů. Mobilní telefony vytvářejí velkou herní komunitu, umožňují větší kontakt hráčů a s tím návrháři počítají při zakomponování silnější interakce se serverem na bázi "jeden hráč-server-jiný hráč". Velké herní firmy již dnes začínají pracovat na speciálních verzích svých her. Jmenovitě THQ se svou rozsáhlou wireless divizí a EA připravující SMS a WAP verzi (I-Mode pro Japonsko) FIFA 2002. Přes všechny nadějné vyhlídky bude nástup mobilních her do Evropy pomalý a skutečného počátku wireless entertainmentu se dočkáme až roku 2004. Na konci roku 2006 by příjmy z SMS her měly překročit pět miliard korun, celkový počet majitelů odpovídajících mobilů dosáhne 333 milionů a skutečně platících za hraní bude 33 milionů. Oproti tomu, JAVA hry mají podle analytiků šanci vydělávat na konci roku 2006 padesát dva miliard korun.

Možnosti mobilních telefonů se budou rozvíjet, o tom není pochyb. Vyšší kapacita paměti, rychlejší přenos, kvalitnější programování pro grafické prvky, to vše se do dvou let dostane do stavu "přenosného videoshopu," jak účastníci panelu nazývali po skončení podobu budoucnosti. "Osobně máme málo peněz na financování vývoje, vše závisí na vydavatelích a jejich ochotě investovat nejen do vývoje softwaru, ale také do výzkumu hardwaru," uzavírají pánové. A jak známo, penězům se z bankovních kont nikdy moc nechce...

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...