GDC report: nejlepší hra všech dob

  • 7
Na konci Evropské návrhářské konference se sešly největší kapacity mezi britskými vývojáři, aby s vážnou tváří probraly, která hra za celou dobu hraní přinesla největší zlom do nazírání veřejnosti na hry. S oduševnělými projevy začali účastníci klást své argumenty a požadavky, aby z historie vybrali co nejvlivnější produkt.
Obhajoba Tetris vedená Philem Harrisonem

Stalo se 29. srpna 2002
Game Developers Conference

Po třech vyčerpávajících dnech herní vývojáři a profesionální publikum přišli do sálu číslo jedna, aby zvolili nejvlivnější hru všech dob. Atmosféra byla uvolněná a sedm řečníků za pultem se jen třáslo, aby mohlo obhájit své favority. Dohromady se sešlo kolem dvou set lidí, na zaplnění sálu to stačilo. Princip kvalifikování dvou finalistů byl jasný: každý z řečníků vystoupí a několik minut bude povídat, proč je právě jím vybraná hra nejlepší. Publikum pak zvolí dva nejlepší řečníky a ti se utkají v minutovém proslovu. Show uváděl šéfredaktor oficiálního Playstation Magazínu a dělal to s vtipem, který ukazoval na dlouholeté přátelství s návrháři.

Charles Cecil (Revolution Software, Broken Sword 3) nám s vážnou tváří vlivného politika oznámil, že GTA 3 je tím nejlepším produktem, protože: "Můžete být tak brutální, jak sami chcete. Pro mne to bylo hrozný, vůbec nevím, jak být zlý."

"Neokecávej to, máš už jen minutu."

"Aha, takže ty mě to naučíš, veď Phile?"

Obhajoba Super Maria 64 vedená Martinem de Rondo

Slovní přestřelky se staly součástí každého projevu. Vyvrcholily ve chvíli, kdy se pod "kvízem" na tabuli, zda je grálem Super Mario 64, objevilo "Harrisonova holka byla včera v mém hotelovém pokoji". Jmenovaným byl Phil Harrison (evropská Sony), plešatý dlouhán s nezdravou dávkou humoru a grafickou předváděčkou Tetris jako toho nejlepšího produktu. "Tetris má vše nejlepší: grafiku, engine, realistickou rotaci a gravitaci, dále obsahuje nepřekonatelnou detekci kolizí a je tam takovej malinkatej moment, který všichni známe, kdy se dá kostka na poslední chvíli došoupnout. To je klíčové," zaexceloval Harrison. "Hru chápu okamžitě, nemusí mi jí nikdo vysvětlovat. K hraní stačí tři tlačítka, pakliže nejste hardcore a nepoužíváte zrychlený pád a proti-rotaci. Především nenaleznete nepovedeného nepřítele s umělou inteligencí, takže když něco poděláte, tak můžete nadávat sami sobě. Mario sice může být skvělá hra, ale Tetris bez problémů můžete hrát v autobuse, ve vlaku, v letadle a hlavně na záchodě!" Vděčné publikum opět puklo smíchy.

Martin de Rondo (Lost Boys Games) se Super Mariem 64 Mario versus Cameron Diazoponoval podbízivou analogií o hře Mario jako o dokonalé ženě. "Berte to tak, že jedině dokonalá žena poskytne dokonalý sex," oznámil významně a naznačil, že stejný herní zážitek přinese jen dokonalá hra. Dozvěděli jsme se také, že Mario má v každém levelu své periodické momenty a je kompletně přirozený. "Mario nemusí nic skrývat, je dokonalý a zároveň přírodní typ, Cameron Diazová rozhodně něco pod make-upem skrývá. Proto není dokonalou ženou." A teď se konečně vyjasnilo, s kým byl předchozí noc na pokoji...

Na konci všech projevů publikum vzorně vypískalo, vlastně vybučelo všechny obhájce až na Tetris a Super Maria 64. Dokonce editor Edge, David McCarthy nezapůsobil s hrou, kterou skoro nikdo neznal, s MUDem Rogue. Jeho prezentace: "Představte si při vstupu do podzemí uvítací nápis AHOJ VARLOUNI, VÍTEJTE DO DUNGEONU OSUDU."

O finalistech bylo prostě rozhodnuto.

Martin de Rod: "Tak co bych vám měl říci, abych vás dostal... tak jestli mě máte rádi... ne. Když hraji SM64, tak vím, proč tu jsem a co dělám."

Tetris má dokonalou grafiku

Phil Harrison: "Je to nejlepší hra, hrály ji milióny lidí a hrajeme ji, když není, co dělat. A to je nejlepší hodnocení."

Nadešla chvíle pro vox populi, hlas lidu. Nebylo to nic kultivovaného. Každý řval jméno své hry a to bylo to horší než demonstrace. Bohužel, nám od Tetrisu došel dech dřív, než těm od Super Maria 64 (oni protahovali "a") a nepomohla ani Harrisonova temně pronášená slova: "Chcete Tetris, víte, že chcete Tetris." Tetris prohrál, Super Mario 64 vyhrál, de Rondo poděkoval Bohu, matce a tak dále. A druhý ročník Game Developers Conference byl za námi. Haj Hou.

Raději jsme šli na bar. (Ale Tetris je nejlepší!)